국문초록 중증시각장애인의 활동보조서비스 이용 만족도에 관한 연구 사회복지학과 강윤택 지 도 교 수 김경미 본 연구는 중증시각장애인의 활동보조서비스 이용실태와 이용 만족도를 알아보고 만족도에 영향을 미치는 요인을 분석하여 장애인활동보조서비스 운영의 실천적․정책적 대안을 마련하는데 유용한 정보를 제공하는 것을 목적으로 한다. 이를 위해 활동보조서비스 이용자의 특성과 서비스 이용실태, 서비스 만족도를 알아보고, 이용자 요인, 서비스 요인, 활동보조인 요인이 활동보조서비스의 만족도에 미치는 영향에 대해 알아보았다. 자료수집을 위해 시각장애인을 대상으로 활동보조서비스 사업을 실시하고 있는 3개의 장애인복지관 이용자를 무작위 표집으로 150명 추출하고, 111명을 대상자로 선정하여 전화로 설문을 진행하였다. ...
국문초록 중증시각장애인의 활동보조서비스 이용 만족도에 관한 연구 사회복지학과 강윤택 지 도 교 수 김경미 본 연구는 중증시각장애인의 활동보조서비스 이용실태와 이용 만족도를 알아보고 만족도에 영향을 미치는 요인을 분석하여 장애인활동보조서비스 운영의 실천적․정책적 대안을 마련하는데 유용한 정보를 제공하는 것을 목적으로 한다. 이를 위해 활동보조서비스 이용자의 특성과 서비스 이용실태, 서비스 만족도를 알아보고, 이용자 요인, 서비스 요인, 활동보조인 요인이 활동보조서비스의 만족도에 미치는 영향에 대해 알아보았다. 자료수집을 위해 시각장애인을 대상으로 활동보조서비스 사업을 실시하고 있는 3개의 장애인복지관 이용자를 무작위 표집으로 150명 추출하고, 111명을 대상자로 선정하여 전화로 설문을 진행하였다. 자료분석은 SPSS 15.0 프로그램을 사용하였으며, 서비스 이용자 및 서비스 이용실태와 서비스 만족도를 알아보기 위해 빈도분석을 사용하였으며, 활동보조서비스에 영향을 미치는 요인을 알아보기 위해 회귀분석을 사용하였다. 연구결과는 다음과 같다. 첫째, 활동보조서비스 인정시간에 대한 만족도를 조사한 결과 60% 정도가 불만족이라고 응답하였으며, 시각장애인이 필요로 하는 활동 12가지를 선정하여 필요여부와 실제 이용여부를 비교한 결과 필요한 만큼 서비스를 이용하지 못하고 있었다. 또한 대부분 주중에 서비스를 이용하고 있었으며 주말이용은 어려운 것으로 나타났다. 둘째, 활동보조서비스에 대한 만족도는 서비스 스케줄 통제, 활동보조인의 활용가능성 영역에서 낮게 나타났으며, 서비스의 안전성, 활동보조인과의 관계는 다른 영역에 비해 높게 나타났다. 셋째, 활동보조서비스에 영향을 미치는 요인에 대한 분석결과 ADL, 인정시간에 대한 만족도, 활동보조인과의 관계가 만족도에 유의미한 영향을 미치는 것으로 나타났다. 본 연구는 지체장애나 뇌병변 장애 등을 중심으로 이루어져오던 기존의 연구와는 달리 시각장애인을 대상으로 연구를 수행했다는 점이 의의가 있으며, 활동보조서비스를 이용하는 시각장애인의 서비스 만족도를 높이는데 기여할 수 있을 것이다.
국문초록 중증시각장애인의 활동보조서비스 이용 만족도에 관한 연구 사회복지학과 강윤택 지 도 교 수 김경미 본 연구는 중증시각장애인의 활동보조서비스 이용실태와 이용 만족도를 알아보고 만족도에 영향을 미치는 요인을 분석하여 장애인활동보조서비스 운영의 실천적․정책적 대안을 마련하는데 유용한 정보를 제공하는 것을 목적으로 한다. 이를 위해 활동보조서비스 이용자의 특성과 서비스 이용실태, 서비스 만족도를 알아보고, 이용자 요인, 서비스 요인, 활동보조인 요인이 활동보조서비스의 만족도에 미치는 영향에 대해 알아보았다. 자료수집을 위해 시각장애인을 대상으로 활동보조서비스 사업을 실시하고 있는 3개의 장애인복지관 이용자를 무작위 표집으로 150명 추출하고, 111명을 대상자로 선정하여 전화로 설문을 진행하였다. 자료분석은 SPSS 15.0 프로그램을 사용하였으며, 서비스 이용자 및 서비스 이용실태와 서비스 만족도를 알아보기 위해 빈도분석을 사용하였으며, 활동보조서비스에 영향을 미치는 요인을 알아보기 위해 회귀분석을 사용하였다. 연구결과는 다음과 같다. 첫째, 활동보조서비스 인정시간에 대한 만족도를 조사한 결과 60% 정도가 불만족이라고 응답하였으며, 시각장애인이 필요로 하는 활동 12가지를 선정하여 필요여부와 실제 이용여부를 비교한 결과 필요한 만큼 서비스를 이용하지 못하고 있었다. 또한 대부분 주중에 서비스를 이용하고 있었으며 주말이용은 어려운 것으로 나타났다. 둘째, 활동보조서비스에 대한 만족도는 서비스 스케줄 통제, 활동보조인의 활용가능성 영역에서 낮게 나타났으며, 서비스의 안전성, 활동보조인과의 관계는 다른 영역에 비해 높게 나타났다. 셋째, 활동보조서비스에 영향을 미치는 요인에 대한 분석결과 ADL, 인정시간에 대한 만족도, 활동보조인과의 관계가 만족도에 유의미한 영향을 미치는 것으로 나타났다. 본 연구는 지체장애나 뇌병변 장애 등을 중심으로 이루어져오던 기존의 연구와는 달리 시각장애인을 대상으로 연구를 수행했다는 점이 의의가 있으며, 활동보조서비스를 이용하는 시각장애인의 서비스 만족도를 높이는데 기여할 수 있을 것이다.
ABSTRACT A Study on the Satisfaction with Personal Assistance Service among the Individuals with Visual Impairment Kang Yoon-taek Department of Social Welfare Graduate School Soongsil University The purpose of this study was to investigate the present state of and consumer satisfaction with personal...
ABSTRACT A Study on the Satisfaction with Personal Assistance Service among the Individuals with Visual Impairment Kang Yoon-taek Department of Social Welfare Graduate School Soongsil University The purpose of this study was to investigate the present state of and consumer satisfaction with personal assistance services among individuals with severe visual impairment and to analyze the factors that affect the satisfaction, so as to provide useful information for creating practical and political alternatives in implementing personal assistance services for individuals with disabilities. In order to do this, we looked into the properties of the personal assistance service users and into the present conditions and users' satisfaction with the services, and explored how the user factors, service factors, and personal assistant factors influenced the consumer satisfaction with personal assistant services. For data collection, we chose 150 personal assistance service users who were using the services through three social welfare institutes for the blind using the random sampling, selected 111 people as subjects, and conducted the survey on the phone. We used SPSS 15.0 program for analysis, frequency analysis for analyzing the service users, the present state of the service and consumer satisfaction, and we used regression analysis to find out the factors that affect personal assistant services. The findings are as follows: First, about 60 percent of the respondents answered they were dissatisfied to the question about the time allotment they received. In the field in which we selected 12 activities needed for the individuals with visual impairment and compared the needs with the actual use, it was found that they could not use the services as they wanted. In addition, it was found that they were using the services on weekdays, but were not on the weekends. Second, this study found that the satisfaction was low in the areas of users' control over the service schedules and personal assistant availability but was relatively higher in the service safety and relationships with personal assistants fields than in others. Third, according to the analysis of the factors that bear the impact on the consumer satisfaction, ADL, the satisfaction with regard to the time given, and the relationships with the personal assistants were found to be influential. In comparison with the previous ones that mostly centered around the individuals with physical disabilities, this study is significant in that it focused on the individuals with visual impairment, and it will improve the satisfaction among those with visual impairment who use personal assistance services.
ABSTRACT A Study on the Satisfaction with Personal Assistance Service among the Individuals with Visual Impairment Kang Yoon-taek Department of Social Welfare Graduate School Soongsil University The purpose of this study was to investigate the present state of and consumer satisfaction with personal assistance services among individuals with severe visual impairment and to analyze the factors that affect the satisfaction, so as to provide useful information for creating practical and political alternatives in implementing personal assistance services for individuals with disabilities. In order to do this, we looked into the properties of the personal assistance service users and into the present conditions and users' satisfaction with the services, and explored how the user factors, service factors, and personal assistant factors influenced the consumer satisfaction with personal assistant services. For data collection, we chose 150 personal assistance service users who were using the services through three social welfare institutes for the blind using the random sampling, selected 111 people as subjects, and conducted the survey on the phone. We used SPSS 15.0 program for analysis, frequency analysis for analyzing the service users, the present state of the service and consumer satisfaction, and we used regression analysis to find out the factors that affect personal assistant services. The findings are as follows: First, about 60 percent of the respondents answered they were dissatisfied to the question about the time allotment they received. In the field in which we selected 12 activities needed for the individuals with visual impairment and compared the needs with the actual use, it was found that they could not use the services as they wanted. In addition, it was found that they were using the services on weekdays, but were not on the weekends. Second, this study found that the satisfaction was low in the areas of users' control over the service schedules and personal assistant availability but was relatively higher in the service safety and relationships with personal assistants fields than in others. Third, according to the analysis of the factors that bear the impact on the consumer satisfaction, ADL, the satisfaction with regard to the time given, and the relationships with the personal assistants were found to be influential. In comparison with the previous ones that mostly centered around the individuals with physical disabilities, this study is significant in that it focused on the individuals with visual impairment, and it will improve the satisfaction among those with visual impairment who use personal assistance services.
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