교육 환경중 조명의 역할은 학생들의 시각작업과 학습효과의 향상 및 심신 형성 등에 매우 중요하며, 실내에서 생활하는 시간이 많아지므로 일정 수준 이상의 조도가 필요하다. 적당한 조도와 광원의 연색성 및 분포를 적절하게 조절하면 눈의 피로를 줄이고, 피로를 회복시키며, 휴식의 효과로 학습능률의 효율성을 높일 수 있다. 초·중학교의 경우는 주광으로 충분한 조명이 되나, 주광이 적거나 조도가 낮을 때는 인공광과 균형을 고려한 조명이 필요하다. 학교의 ...
교육 환경중 조명의 역할은 학생들의 시각작업과 학습효과의 향상 및 심신 형성 등에 매우 중요하며, 실내에서 생활하는 시간이 많아지므로 일정 수준 이상의 조도가 필요하다. 적당한 조도와 광원의 연색성 및 분포를 적절하게 조절하면 눈의 피로를 줄이고, 피로를 회복시키며, 휴식의 효과로 학습능률의 효율성을 높일 수 있다. 초·중학교의 경우는 주광으로 충분한 조명이 되나, 주광이 적거나 조도가 낮을 때는 인공광과 균형을 고려한 조명이 필요하다. 학교의 조명기구 안정기는 전자식 안정기 에너지 기자재 2등급 이상의 고효율 안정기로 32[W]의 형광등 기구를 사용하고 있다. 그리고 교육환경을 위한 적절한 교실조도는 300[lx] ~ 600[lx]로 규정하고 있어 현재 수업중인 수원시 소재 2개교를 선택하여 조도를 측정하였다. 최근에는 교실에 실제 등기구를 설치하지 않고 컴퓨터를 이용한 시뮬레이션 방법을 이용하여 조도를 계산하므로 경제성을 향상시키고, 계산의 오차도 크게 줄이는 방법 등이 제시되고 있다. 따라서 본 논문에서는 교실의 실측조도와 시뮬레이션한 2,3차원의 조도 분포에 따른 균제도 등을 비교 검토하였고, 또한 교육환경의 조도향상과 에너지의 절약을 위해 시뮬레이션을 시행한 결과 파라보릭 루바형 조명기구를 수직 배열한 것이 수평 배열한 것보다 균제도 25[%], 조명율1[%] 개선되고, Raceway방식은 같은 조도의 다른 배열방식의 단위 면적당 소비전력이 15[%]의 절감효과를 얻었다.
교육 환경중 조명의 역할은 학생들의 시각작업과 학습효과의 향상 및 심신 형성 등에 매우 중요하며, 실내에서 생활하는 시간이 많아지므로 일정 수준 이상의 조도가 필요하다. 적당한 조도와 광원의 연색성 및 분포를 적절하게 조절하면 눈의 피로를 줄이고, 피로를 회복시키며, 휴식의 효과로 학습능률의 효율성을 높일 수 있다. 초·중학교의 경우는 주광으로 충분한 조명이 되나, 주광이 적거나 조도가 낮을 때는 인공광과 균형을 고려한 조명이 필요하다. 학교의 조명기구 안정기는 전자식 안정기 에너지 기자재 2등급 이상의 고효율 안정기로 32[W]의 형광등 기구를 사용하고 있다. 그리고 교육환경을 위한 적절한 교실조도는 300[lx] ~ 600[lx]로 규정하고 있어 현재 수업중인 수원시 소재 2개교를 선택하여 조도를 측정하였다. 최근에는 교실에 실제 등기구를 설치하지 않고 컴퓨터를 이용한 시뮬레이션 방법을 이용하여 조도를 계산하므로 경제성을 향상시키고, 계산의 오차도 크게 줄이는 방법 등이 제시되고 있다. 따라서 본 논문에서는 교실의 실측조도와 시뮬레이션한 2,3차원의 조도 분포에 따른 균제도 등을 비교 검토하였고, 또한 교육환경의 조도향상과 에너지의 절약을 위해 시뮬레이션을 시행한 결과 파라보릭 루바형 조명기구를 수직 배열한 것이 수평 배열한 것보다 균제도 25[%], 조명율1[%] 개선되고, Raceway방식은 같은 조도의 다른 배열방식의 단위 면적당 소비전력이 15[%]의 절감효과를 얻었다.
Among educational environment, light’s role is getting more important since it improves the visual tasks, capability both balanced mind and body. Also, since students spend most of their time inside rather than outside, students need appropriate illuminance everyday. If optimum illuminance, the colo...
Among educational environment, light’s role is getting more important since it improves the visual tasks, capability both balanced mind and body. Also, since students spend most of their time inside rather than outside, students need appropriate illuminance everyday. If optimum illuminance, the color rendering properties and controlled distribution of lighting is given, people can decrease the fatigue of eyes, recover their health, and also, people can maximize their efficiency of work. In the case of elementary and middle school, daylight can be a sufficient luminaire but when daylight is less than normal level, it is recommended to mix with the electrical lighting. For the school’s lighting system, we use 32[W] fluorescent lamp which is the electronic ballast of high-efficiency lamp graded second place among the energy equipments. To maximize the educational environment, the illuminance of classroom should be controlled between 300[lx]~ 600[lx]. So we selected two schools in Su-Won to measure the illuminating level. Recently, in order to increase the efficiency and to decrease an error of calculation, the lighting fixtures have been arranged by using computer simulation. In this paper, there is a comparison between the measured illuminance and illuminance distribution due to the uniformity ratio of 2 or 3 dimensions by simulation. To increase the educational environment’s illuminance and to maximize the efficiency of the electrical energy, using vertical alignment of parabonic-loiver type lighting fixture is recommended. Since it will improve about 25[%] of uniformity ratio and about 1[%] of coefficient of utilization rather than horizontal alignment. Also, there is 15[%] decrease of power consumption per unit area by using Raceway type.
Among educational environment, light’s role is getting more important since it improves the visual tasks, capability both balanced mind and body. Also, since students spend most of their time inside rather than outside, students need appropriate illuminance everyday. If optimum illuminance, the color rendering properties and controlled distribution of lighting is given, people can decrease the fatigue of eyes, recover their health, and also, people can maximize their efficiency of work. In the case of elementary and middle school, daylight can be a sufficient luminaire but when daylight is less than normal level, it is recommended to mix with the electrical lighting. For the school’s lighting system, we use 32[W] fluorescent lamp which is the electronic ballast of high-efficiency lamp graded second place among the energy equipments. To maximize the educational environment, the illuminance of classroom should be controlled between 300[lx]~ 600[lx]. So we selected two schools in Su-Won to measure the illuminating level. Recently, in order to increase the efficiency and to decrease an error of calculation, the lighting fixtures have been arranged by using computer simulation. In this paper, there is a comparison between the measured illuminance and illuminance distribution due to the uniformity ratio of 2 or 3 dimensions by simulation. To increase the educational environment’s illuminance and to maximize the efficiency of the electrical energy, using vertical alignment of parabonic-loiver type lighting fixture is recommended. Since it will improve about 25[%] of uniformity ratio and about 1[%] of coefficient of utilization rather than horizontal alignment. Also, there is 15[%] decrease of power consumption per unit area by using Raceway type.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.