본 연구는 평생 독자를 이끄는 독서 방법을 위한 이론적 기초를 마련하기 위해 몰입에 대한 이론을 탐색하는 데 목적이 있다. 이와 같은 목적을 달성하기 위하여 선행 연구들을 검토한 결과 몰입은 범학문적으로 연구되고 있는데, 독서 연구에서 논의되는 몰입은 독자의 주관적 경험이자 능동적 역할을 강조하였고, 독서에 과정적으로 빠져드는 현상이자 내재적 동기를 강조하며, 궁극적으로는 긍정적 자아개념 형성을 추구한다. 또한, 독자와 상호작용하는 외적․사회․문화적 환경이 독자의 몰입에 영향을 미친다는 것을 확인할 수 있었다. 몰입은 독서 행위 중에서 독서 의도에 영향을 미치는 내적 감정 상태와 외적 동기요인들과 유사점을 보였다. 몰입 독서는 독서 의도에 몰입의 경험과 몰입할 수 있는 환경의 요소를 가미하게 되면 가능하게 될 것이다. 몰입 독자는 독서에 대한 목적이 뚜렷하고, 인지 전략을 활용하며, 내재적 동기 또한 강하여 능동적인 독서가 가능한 독자를 말한다. 몰입 독자를 교육하기 위한 ...
본 연구는 평생 독자를 이끄는 독서 방법을 위한 이론적 기초를 마련하기 위해 몰입에 대한 이론을 탐색하는 데 목적이 있다. 이와 같은 목적을 달성하기 위하여 선행 연구들을 검토한 결과 몰입은 범학문적으로 연구되고 있는데, 독서 연구에서 논의되는 몰입은 독자의 주관적 경험이자 능동적 역할을 강조하였고, 독서에 과정적으로 빠져드는 현상이자 내재적 동기를 강조하며, 궁극적으로는 긍정적 자아개념 형성을 추구한다. 또한, 독자와 상호작용하는 외적․사회․문화적 환경이 독자의 몰입에 영향을 미친다는 것을 확인할 수 있었다. 몰입은 독서 행위 중에서 독서 의도에 영향을 미치는 내적 감정 상태와 외적 동기요인들과 유사점을 보였다. 몰입 독서는 독서 의도에 몰입의 경험과 몰입할 수 있는 환경의 요소를 가미하게 되면 가능하게 될 것이다. 몰입 독자는 독서에 대한 목적이 뚜렷하고, 인지 전략을 활용하며, 내재적 동기 또한 강하여 능동적인 독서가 가능한 독자를 말한다. 몰입 독자를 교육하기 위한 교사의 역할이 중요함을 지적하였다. 본고에서 그간의 논의를 통해 몰입 독서를 '긍정적으로 강화된 독서 의도를 기닌 독자가 독서 과정에 인지적․정의적으로 즐거움을 경험하는 독서 행위'라고 정의하고 있다. 몰입 독서가 평생학습사회를 살아가는 평생 독자에게 실효성 있게 적용되기 위해서는 평생 독자의 특징을 고려하여 몰입 요소를 적절하게 배치하여 교육해야 함을 제안하고 있다. 주제어: 몰입, 몰입 독서, 독서 의도, 몰입 독자, 평생학습사회, 평생 독자
본 연구는 평생 독자를 이끄는 독서 방법을 위한 이론적 기초를 마련하기 위해 몰입에 대한 이론을 탐색하는 데 목적이 있다. 이와 같은 목적을 달성하기 위하여 선행 연구들을 검토한 결과 몰입은 범학문적으로 연구되고 있는데, 독서 연구에서 논의되는 몰입은 독자의 주관적 경험이자 능동적 역할을 강조하였고, 독서에 과정적으로 빠져드는 현상이자 내재적 동기를 강조하며, 궁극적으로는 긍정적 자아개념 형성을 추구한다. 또한, 독자와 상호작용하는 외적․사회․문화적 환경이 독자의 몰입에 영향을 미친다는 것을 확인할 수 있었다. 몰입은 독서 행위 중에서 독서 의도에 영향을 미치는 내적 감정 상태와 외적 동기요인들과 유사점을 보였다. 몰입 독서는 독서 의도에 몰입의 경험과 몰입할 수 있는 환경의 요소를 가미하게 되면 가능하게 될 것이다. 몰입 독자는 독서에 대한 목적이 뚜렷하고, 인지 전략을 활용하며, 내재적 동기 또한 강하여 능동적인 독서가 가능한 독자를 말한다. 몰입 독자를 교육하기 위한 교사의 역할이 중요함을 지적하였다. 본고에서 그간의 논의를 통해 몰입 독서를 '긍정적으로 강화된 독서 의도를 기닌 독자가 독서 과정에 인지적․정의적으로 즐거움을 경험하는 독서 행위'라고 정의하고 있다. 몰입 독서가 평생학습사회를 살아가는 평생 독자에게 실효성 있게 적용되기 위해서는 평생 독자의 특징을 고려하여 몰입 요소를 적절하게 배치하여 교육해야 함을 제안하고 있다. 주제어: 몰입, 몰입 독서, 독서 의도, 몰입 독자, 평생학습사회, 평생 독자
This study has a aim that engagement reading searches for method of reading through theological base to lifetime reader. A sort of study is researching that the reviewed engagement studies trans disciplinary with advanced researches. In the research of reading, dealt engagement emphasis on subjectiv...
This study has a aim that engagement reading searches for method of reading through theological base to lifetime reader. A sort of study is researching that the reviewed engagement studies trans disciplinary with advanced researches. In the research of reading, dealt engagement emphasis on subjective experience of reader and active role. The reading seeks positive self-conception eventually, also it emphasis on intrinsic motivation or phenomenon of processing. In addition, this study could confirm interaction between reader and social-cultural environment. When readers read a book the engagement indicates a point of similarity that intrinsic condition of emotion that gives effects about motivation and extrinsic motivator. It will be able to engagement reading add to reading intention with experience of engagement and a factor of engaged environment. The engagement readers have purpose of reading uses cognitive strategies. Also their intrinsic motivation is strong so they can be active reading. This study pointed out role of teacher is importance to the engagement reader. In this study the engagement reading defines that the reader who has motivation of engaged reading intention positively have pleasure with experience in the processing of reading cognitive and affective. The engagement reading is purposed that it has to consider feature of lifetime reader and educate suitable factor of engagement to lifetime reader effectiveness in the society of lifelong learning.
This study has a aim that engagement reading searches for method of reading through theological base to lifetime reader. A sort of study is researching that the reviewed engagement studies trans disciplinary with advanced researches. In the research of reading, dealt engagement emphasis on subjective experience of reader and active role. The reading seeks positive self-conception eventually, also it emphasis on intrinsic motivation or phenomenon of processing. In addition, this study could confirm interaction between reader and social-cultural environment. When readers read a book the engagement indicates a point of similarity that intrinsic condition of emotion that gives effects about motivation and extrinsic motivator. It will be able to engagement reading add to reading intention with experience of engagement and a factor of engaged environment. The engagement readers have purpose of reading uses cognitive strategies. Also their intrinsic motivation is strong so they can be active reading. This study pointed out role of teacher is importance to the engagement reader. In this study the engagement reading defines that the reader who has motivation of engaged reading intention positively have pleasure with experience in the processing of reading cognitive and affective. The engagement reading is purposed that it has to consider feature of lifetime reader and educate suitable factor of engagement to lifetime reader effectiveness in the society of lifelong learning.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.