[학위논문]노인요양시설 사회복지사의 조직 내 인간관계가 직무성과에 미치는 영향 : 직무만족의 매개효과를 중심으로 The effect of human relationship of social workers on job performance in elderly care facilities : focusing on the mediating effect of job satisfaction원문보기
인간관계는 조직의 목표달성에 중요한 영향을 미치는 요소로 작용하고 있다. 이를테면, 공동의 목표를 추구하기 위해서 한 집단 안에서 일하는 사람들이 서로 신뢰하고 협조하는 원만한 인간관계 속에서 그들의 과업을 수행할 때 능률은 향상될 수 있지만, 서로 시기하고 불화와 반목이 심한 인간관계속에서는 조직의 능률이 필연적으로 저하를 가져오게 되는 것이다. 이처럼 조직의 구성이 훌륭하게 구성되어 있어도 그 기능을 효율적으로 발휘하기 위해서는 조직체 구성원간의 인간관계가 잘 이루어져야 할 것이다. 특히 사회복지 조직들은 조직의 특성에 따라 전문직 종사자들의 수가 상당히 다르며 이 전문 종사자들이 조직 내에서 차지하고 있는 역할과 지위의 상당한 차이가 있기 때문에 종사자들의 전문분야에 따른 강조점의 차이에 대한 조정이 필요하다. 따라서 사회복지조직은 다른 어떤 조직보다도 원만한 인간관계의 형성이 중요하다. 또한 노인복지서비스 조직으로서의 노인요양시설에서는 다양한 직종의 인력이 종사하고 있다. 이들은 서로 다른 지식, 문화, 배경을 갖고 조직의 공동목표 달성을 위해 함께 협동해야 하기 때문에 다른 영역의 사회복지 조직의 연구결과 기준에서 볼 때 조직 내 인간관계의 문제가 발생할 가능성이 매우 높다고 할 수 있다. 이러한 조직 내 인간관계는 직무만족과 직무성과에 영향을 미치는 중요한 선행변수이다. 따라서 본 연구에서는 노인요양시설 사회복지사의 조직 내 인간관계, 직무만족 그리고 직무성과 간의 구조적 관계를 분석하고자 하였다. 이를 통해 사회복지사의 직무성과로 이어지는 대안으로 사회복지사의 조직 내 인간관계가 원활하게 이루어질 수 있는 환경과 직무만족의 중요성이 지니는 의의에 대하여 살펴보고자 하였다. 이를 위해 경기도에 위치한 노인요양시설에서 근무하는 사회복지사 113명을 대상으로 자기보고식 설문지를 활용한 조사를 실시하였으며, 주요 분석방법으로는 SPSS/WIN 18.0과 ...
인간관계는 조직의 목표달성에 중요한 영향을 미치는 요소로 작용하고 있다. 이를테면, 공동의 목표를 추구하기 위해서 한 집단 안에서 일하는 사람들이 서로 신뢰하고 협조하는 원만한 인간관계 속에서 그들의 과업을 수행할 때 능률은 향상될 수 있지만, 서로 시기하고 불화와 반목이 심한 인간관계속에서는 조직의 능률이 필연적으로 저하를 가져오게 되는 것이다. 이처럼 조직의 구성이 훌륭하게 구성되어 있어도 그 기능을 효율적으로 발휘하기 위해서는 조직체 구성원간의 인간관계가 잘 이루어져야 할 것이다. 특히 사회복지 조직들은 조직의 특성에 따라 전문직 종사자들의 수가 상당히 다르며 이 전문 종사자들이 조직 내에서 차지하고 있는 역할과 지위의 상당한 차이가 있기 때문에 종사자들의 전문분야에 따른 강조점의 차이에 대한 조정이 필요하다. 따라서 사회복지조직은 다른 어떤 조직보다도 원만한 인간관계의 형성이 중요하다. 또한 노인복지서비스 조직으로서의 노인요양시설에서는 다양한 직종의 인력이 종사하고 있다. 이들은 서로 다른 지식, 문화, 배경을 갖고 조직의 공동목표 달성을 위해 함께 협동해야 하기 때문에 다른 영역의 사회복지 조직의 연구결과 기준에서 볼 때 조직 내 인간관계의 문제가 발생할 가능성이 매우 높다고 할 수 있다. 이러한 조직 내 인간관계는 직무만족과 직무성과에 영향을 미치는 중요한 선행변수이다. 따라서 본 연구에서는 노인요양시설 사회복지사의 조직 내 인간관계, 직무만족 그리고 직무성과 간의 구조적 관계를 분석하고자 하였다. 이를 통해 사회복지사의 직무성과로 이어지는 대안으로 사회복지사의 조직 내 인간관계가 원활하게 이루어질 수 있는 환경과 직무만족의 중요성이 지니는 의의에 대하여 살펴보고자 하였다. 이를 위해 경기도에 위치한 노인요양시설에서 근무하는 사회복지사 113명을 대상으로 자기보고식 설문지를 활용한 조사를 실시하였으며, 주요 분석방법으로는 SPSS/WIN 18.0과 AMOS ver 7.0을 활용하였다. 이러한 연구목적과 연구방법을 통해 얻어진 연구결과는 다음과 같다. 첫째, 사회복지사의 조직 내 인간관계와 직무만족, 그리고 직무성과의 수준을 살펴보았다. 조직 내 인간관계수준은 대체로 높은 수준으로 나타났다. 직무만족의 수준은 내재적 만족이 외재적 만족보다 높게 나타났으며, 외재적 만족은 보통이하의 수준으로 나타났다. 직무성과의 수준은 전반적으로 긍정적으로 응답하였음을 알 수 있었다. 둘째, 사회복지사의 조직 내 인간관계와 직무만족, 직무성과 간의 구조적 관계를 살펴보았다. 직접적인 영향을 살펴보면, 조직 내 인간관계 수준이 높은 사회복지사일수록 직무만족 수준이 높게 나타났다. 간접적인 영향을 살펴보면, 사회복지사의 조직 내 인간관계 수준은 직무만족에 긍정적인 영향을 미쳤으며, 그 결과 사회복지사의 직무성과에도 긍정적인 효과를 나타냈다. 결론적으로 사회복지사의 조직 내 인간관계가 직무성과에 미치는 영향에 대한 직무만족의 매개효과를 검증할 수 있었으며, 직무만족의 매개효과는 완전매개효과임을 나타냈다. 이러한 연구 결과를 통해 사회복지 실천현장에 기여할 수 있는 이론적 함의로는 첫째, 기존의 선행연구 부분을 보완한 연구형태와 직무만족에 대한 선후 관련변인들에 대한 복합적인 인과관계를 규명했다는데 의의가 있다. 둘째, 선행연구에서는 찾아볼 수 없었던 직무성과에 영향을 미치는 직· 간접적인 선행변수들을 분석했다는 것에 의의가 있다. 셋째, 직무만족이 직무성과에 영향을 미치는 선행변수임을 확인했으며, 직무만족을 통해서 직무성과를 향상시킬 수 있는 방안을 모색해야하는 이론적인 근거를 제시할 수 있는 것에 의의가 있다. 넷째, 조직 내 인간관계와 직무만족, 그리고 직무성과 간의 구조적 관계를 분석하여 이들의 직접효과 및 간접효과를 분석했다는 것에 의의가 있다. 실천적 함의로는 첫째, 노인요양시설에서 사회복지사의 직무성과 향상을 위한 방안의 초점을 사회복지사의 조직 내 인간관계와 직무만족의 향상에 맞출 수 있는 단초를 제공한다. 둘째, 사회복지실천현장에서 클라이언트와 직결되는 직무성과를 향상시키기 위하여 직무 그 자체의 내재적 만족 수준을 높일 수 있는 방향을 모색하는 데 근거가 될 수 있다. 셋째, 사회복지조직에서의 인적자원개발의 필요성에 대한 근거를 마련하였다. 정책적 함의로는 사회복지사에 대한 직무만족이 향상될 수 있도록 정부차원의 정책지원이 필요하다는 것이다.
인간관계는 조직의 목표달성에 중요한 영향을 미치는 요소로 작용하고 있다. 이를테면, 공동의 목표를 추구하기 위해서 한 집단 안에서 일하는 사람들이 서로 신뢰하고 협조하는 원만한 인간관계 속에서 그들의 과업을 수행할 때 능률은 향상될 수 있지만, 서로 시기하고 불화와 반목이 심한 인간관계속에서는 조직의 능률이 필연적으로 저하를 가져오게 되는 것이다. 이처럼 조직의 구성이 훌륭하게 구성되어 있어도 그 기능을 효율적으로 발휘하기 위해서는 조직체 구성원간의 인간관계가 잘 이루어져야 할 것이다. 특히 사회복지 조직들은 조직의 특성에 따라 전문직 종사자들의 수가 상당히 다르며 이 전문 종사자들이 조직 내에서 차지하고 있는 역할과 지위의 상당한 차이가 있기 때문에 종사자들의 전문분야에 따른 강조점의 차이에 대한 조정이 필요하다. 따라서 사회복지조직은 다른 어떤 조직보다도 원만한 인간관계의 형성이 중요하다. 또한 노인복지서비스 조직으로서의 노인요양시설에서는 다양한 직종의 인력이 종사하고 있다. 이들은 서로 다른 지식, 문화, 배경을 갖고 조직의 공동목표 달성을 위해 함께 협동해야 하기 때문에 다른 영역의 사회복지 조직의 연구결과 기준에서 볼 때 조직 내 인간관계의 문제가 발생할 가능성이 매우 높다고 할 수 있다. 이러한 조직 내 인간관계는 직무만족과 직무성과에 영향을 미치는 중요한 선행변수이다. 따라서 본 연구에서는 노인요양시설 사회복지사의 조직 내 인간관계, 직무만족 그리고 직무성과 간의 구조적 관계를 분석하고자 하였다. 이를 통해 사회복지사의 직무성과로 이어지는 대안으로 사회복지사의 조직 내 인간관계가 원활하게 이루어질 수 있는 환경과 직무만족의 중요성이 지니는 의의에 대하여 살펴보고자 하였다. 이를 위해 경기도에 위치한 노인요양시설에서 근무하는 사회복지사 113명을 대상으로 자기보고식 설문지를 활용한 조사를 실시하였으며, 주요 분석방법으로는 SPSS/WIN 18.0과 AMOS ver 7.0을 활용하였다. 이러한 연구목적과 연구방법을 통해 얻어진 연구결과는 다음과 같다. 첫째, 사회복지사의 조직 내 인간관계와 직무만족, 그리고 직무성과의 수준을 살펴보았다. 조직 내 인간관계수준은 대체로 높은 수준으로 나타났다. 직무만족의 수준은 내재적 만족이 외재적 만족보다 높게 나타났으며, 외재적 만족은 보통이하의 수준으로 나타났다. 직무성과의 수준은 전반적으로 긍정적으로 응답하였음을 알 수 있었다. 둘째, 사회복지사의 조직 내 인간관계와 직무만족, 직무성과 간의 구조적 관계를 살펴보았다. 직접적인 영향을 살펴보면, 조직 내 인간관계 수준이 높은 사회복지사일수록 직무만족 수준이 높게 나타났다. 간접적인 영향을 살펴보면, 사회복지사의 조직 내 인간관계 수준은 직무만족에 긍정적인 영향을 미쳤으며, 그 결과 사회복지사의 직무성과에도 긍정적인 효과를 나타냈다. 결론적으로 사회복지사의 조직 내 인간관계가 직무성과에 미치는 영향에 대한 직무만족의 매개효과를 검증할 수 있었으며, 직무만족의 매개효과는 완전매개효과임을 나타냈다. 이러한 연구 결과를 통해 사회복지 실천현장에 기여할 수 있는 이론적 함의로는 첫째, 기존의 선행연구 부분을 보완한 연구형태와 직무만족에 대한 선후 관련변인들에 대한 복합적인 인과관계를 규명했다는데 의의가 있다. 둘째, 선행연구에서는 찾아볼 수 없었던 직무성과에 영향을 미치는 직· 간접적인 선행변수들을 분석했다는 것에 의의가 있다. 셋째, 직무만족이 직무성과에 영향을 미치는 선행변수임을 확인했으며, 직무만족을 통해서 직무성과를 향상시킬 수 있는 방안을 모색해야하는 이론적인 근거를 제시할 수 있는 것에 의의가 있다. 넷째, 조직 내 인간관계와 직무만족, 그리고 직무성과 간의 구조적 관계를 분석하여 이들의 직접효과 및 간접효과를 분석했다는 것에 의의가 있다. 실천적 함의로는 첫째, 노인요양시설에서 사회복지사의 직무성과 향상을 위한 방안의 초점을 사회복지사의 조직 내 인간관계와 직무만족의 향상에 맞출 수 있는 단초를 제공한다. 둘째, 사회복지실천현장에서 클라이언트와 직결되는 직무성과를 향상시키기 위하여 직무 그 자체의 내재적 만족 수준을 높일 수 있는 방향을 모색하는 데 근거가 될 수 있다. 셋째, 사회복지조직에서의 인적자원개발의 필요성에 대한 근거를 마련하였다. 정책적 함의로는 사회복지사에 대한 직무만족이 향상될 수 있도록 정부차원의 정책지원이 필요하다는 것이다.
The human relationship acts as a vital factor that greatly affects the act of goal achieving of an organization. For example, in order for an organization to achieve a certain goal the community and its participants or employees must trust each other and cooperate within the relationships and this p...
The human relationship acts as a vital factor that greatly affects the act of goal achieving of an organization. For example, in order for an organization to achieve a certain goal the community and its participants or employees must trust each other and cooperate within the relationships and this pattern will allow enhancing of the performance as a unit. On the other hand, if the members of the organization avoid each others' success in envy, it is inevitable that the unit performance deteriorates as the harsh competition breaks apart the unity of the human relations' bond within the group. Thus, in order to fully demonstrate such feature in a well-structured organization, the members of the organization itself have to form healthy human relations' bond. In the case of social welfare organizations, the number of professional employees vary according to the organizations' characteristics and such professional employees have a vast difference in their social status and role within the group; which requires a special adjustments to control the emphasized differences. This means that the social welfare organizations holds great importance in forming a strong bond and relationships within the group than any other organizations. There are also many workers with various types of professions in elderly care facilities, as the Elderly Welfare Service. Such workers come from various backgrounds, with various knowledge, and culture but must cooperate in order to achieve and aim for the same goal, which according to the research standard of other welfare organizations, holds a greater possibility of having internal relationship issues within the group. Such internal relationship issues become factor that effects the employees' performances and job satisfaction rate. In this research, the internal relationships within the social welfare organization of elderly care facilities, job satisfaction rate, employees' job performances and the relative structure have been analyzed. And through such analysis, the social worker's ideal environment in order to maintain healthy internal relationships, which leads and affects the job performance have been observed; as well as the key factors that employees' job satisfaction rate. For the research, 113 social workers working at elderly care facilities have participated, in the area of GyeongGi-Do, through self reporting survey sheets. For the analysis, mainly the SPSS/WIN 18.0 and the AMOS ver 7.0 have been utilized. The research goal and method's results are as the following. First, the social worker's internal relations within the organization, job satisfaction rate, and the job performance level have been observed. The internal human relationships within the organizations has appeared to maintain a high level. The job satisfaction rate has appears to be higher internally than the external satisfaction. The external satisfaction was recorded to be under the average rate. The social workers have reported their job performance to be overall positive. Secondly, the structural relations between the internal human relations, job satisfaction, and the structural relations of social welfare organizations have been observed. In order to search for the direct effects, the higher the level of internal human relations within the social welfare organization, the higher the job satisfaction rate appeared to be. As an indirect effect, the level of internal relations of the social worker within the organization have affected the job satisfaction rate to be positive and through this the job performance of the social worker was also enhanced. In conclusion, the social worker's internal relations within the organization's effect to the job performance causes a mediated effect to the job satisfaction rate, and the mediated effect on the job satisfaction rate appears to be a full mediation. Through the research results, as the social welfare work places' contributable theoretical implication; Firstly, there is a significance in the investigation of the supplementation of the previous advanced research and the order of the related factors of the job satisfaction rate. Secondly, the other significance is the analysis of the direct and indirect effects and its factors that are related to the job performances, which was not a part of the previous advanced research. Thirdly, the job satisfaction has been identified to be a positive influencing factor of the job performance, and there is a significance in the theoretical proof of the reason to search and suggest the resolutions in order to enhance the job performance through the job satisfaction rate. Fourthly, the analysis has been shown of the direct and indirect effects of the structural relations between the internal relations, job satisfaction rate, and the job performance. For the practical implications; Firstly, the job performance enhancement resolution for the social workers at nursing homes has been suggested with the focus on the internal relations within the group. Secondly, the research can be of aid in order to enhance the internal job satisfaction rate that leads to the social welfare center's service to the clients. Thirdly, the research provides proof for the need to develop human resources, within the social welfare organizations. As for the policy implications, the social welfare organizations require a governmental policy support in order to raise the job satisfaction rate of the social workers.
The human relationship acts as a vital factor that greatly affects the act of goal achieving of an organization. For example, in order for an organization to achieve a certain goal the community and its participants or employees must trust each other and cooperate within the relationships and this pattern will allow enhancing of the performance as a unit. On the other hand, if the members of the organization avoid each others' success in envy, it is inevitable that the unit performance deteriorates as the harsh competition breaks apart the unity of the human relations' bond within the group. Thus, in order to fully demonstrate such feature in a well-structured organization, the members of the organization itself have to form healthy human relations' bond. In the case of social welfare organizations, the number of professional employees vary according to the organizations' characteristics and such professional employees have a vast difference in their social status and role within the group; which requires a special adjustments to control the emphasized differences. This means that the social welfare organizations holds great importance in forming a strong bond and relationships within the group than any other organizations. There are also many workers with various types of professions in elderly care facilities, as the Elderly Welfare Service. Such workers come from various backgrounds, with various knowledge, and culture but must cooperate in order to achieve and aim for the same goal, which according to the research standard of other welfare organizations, holds a greater possibility of having internal relationship issues within the group. Such internal relationship issues become factor that effects the employees' performances and job satisfaction rate. In this research, the internal relationships within the social welfare organization of elderly care facilities, job satisfaction rate, employees' job performances and the relative structure have been analyzed. And through such analysis, the social worker's ideal environment in order to maintain healthy internal relationships, which leads and affects the job performance have been observed; as well as the key factors that employees' job satisfaction rate. For the research, 113 social workers working at elderly care facilities have participated, in the area of GyeongGi-Do, through self reporting survey sheets. For the analysis, mainly the SPSS/WIN 18.0 and the AMOS ver 7.0 have been utilized. The research goal and method's results are as the following. First, the social worker's internal relations within the organization, job satisfaction rate, and the job performance level have been observed. The internal human relationships within the organizations has appeared to maintain a high level. The job satisfaction rate has appears to be higher internally than the external satisfaction. The external satisfaction was recorded to be under the average rate. The social workers have reported their job performance to be overall positive. Secondly, the structural relations between the internal human relations, job satisfaction, and the structural relations of social welfare organizations have been observed. In order to search for the direct effects, the higher the level of internal human relations within the social welfare organization, the higher the job satisfaction rate appeared to be. As an indirect effect, the level of internal relations of the social worker within the organization have affected the job satisfaction rate to be positive and through this the job performance of the social worker was also enhanced. In conclusion, the social worker's internal relations within the organization's effect to the job performance causes a mediated effect to the job satisfaction rate, and the mediated effect on the job satisfaction rate appears to be a full mediation. Through the research results, as the social welfare work places' contributable theoretical implication; Firstly, there is a significance in the investigation of the supplementation of the previous advanced research and the order of the related factors of the job satisfaction rate. Secondly, the other significance is the analysis of the direct and indirect effects and its factors that are related to the job performances, which was not a part of the previous advanced research. Thirdly, the job satisfaction has been identified to be a positive influencing factor of the job performance, and there is a significance in the theoretical proof of the reason to search and suggest the resolutions in order to enhance the job performance through the job satisfaction rate. Fourthly, the analysis has been shown of the direct and indirect effects of the structural relations between the internal relations, job satisfaction rate, and the job performance. For the practical implications; Firstly, the job performance enhancement resolution for the social workers at nursing homes has been suggested with the focus on the internal relations within the group. Secondly, the research can be of aid in order to enhance the internal job satisfaction rate that leads to the social welfare center's service to the clients. Thirdly, the research provides proof for the need to develop human resources, within the social welfare organizations. As for the policy implications, the social welfare organizations require a governmental policy support in order to raise the job satisfaction rate of the social workers.
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