제철기술과 강구조에 대한 역학적 이론의 발전을 통해 1779년 영국 콜브룩데일 서번강에 최초의 강교량인 아이언 브리지가 건설된 이후 강구조물의 건설은 꾸준히 증가되어 왔다. 1990년대 중반 이후부터는 건축물이 점차 대형화, 초고층화 되어 감에 따라 인장강도와 소성 변형 능력이 우수한 특성을 가진 강재가 개발되고 비약적인 발전을 거듭했다. 현재 용접 구조용 압연강재로써 가장 널리 사용되고 있는 강재는 SM490 강재로, 최근에는 SM490 ...
제철기술과 강구조에 대한 역학적 이론의 발전을 통해 1779년 영국 콜브룩데일 서번강에 최초의 강교량인 아이언 브리지가 건설된 이후 강구조물의 건설은 꾸준히 증가되어 왔다. 1990년대 중반 이후부터는 건축물이 점차 대형화, 초고층화 되어 감에 따라 인장강도와 소성 변형 능력이 우수한 특성을 가진 강재가 개발되고 비약적인 발전을 거듭했다. 현재 용접 구조용 압연강재로써 가장 널리 사용되고 있는 강재는 SM490 강재로, 최근에는 SM490 TMC 강재가 서울 잠실에 건설되는 롯데월드타워에 적용되기도 하였다. 공사구조물의 효율적인 설계 및 제작시공을 위해 후판부재의 이음·접합은 주로 용접에 의하고, 용접이음·접합의 적용으로 용접성이 중요한 요소가 되었으며, 용접성에 대한 규격관리는 탄소량과 합금 원소량 관리로 이어지게 되었다. 최근에는 후판부재에 대한 대입열량의 용접방법이 채용됨에 따라, 후판부재의 용접부 특성은 주요한 요인이 되었다. 부재 제작과 설계에 있어 후판강재는 약 1200℃로 가열한 슬래브를 압연해서 만드는 만큼 판이음에서 용접 면적과 두께에 따라 열변형이 일어나기 쉽기 때문에 용접부의 설계 및 관리에 주의를 요한다. 철골공사 표준시방서에는 판이음, 기둥 보 이음 등의 이음에 있어 이음상세를 보통 개선각 45° 기준으로 명시되어 있고, 용접방법과 적용판 두께 등에 따라 허용차를 두고 있으나 통상적으로 부재설계에 있어 개선각 45°를 주로 반영하고 있는 실정이다. 이에 본 연구에서는 용접부 개선각을 35°, 25°로 줄임으로써 불필요한 용접면적을 최소화하여 강구조분야의 작업속도를 향상시키고, 열변형을 최소화 하여 강재의 사용성을 증대시키고자 용접성이 뛰어난 SM490 후판강재를 사용하였다. 이에 변화를 적용하여 소재인장시험을 통해 물리적 특성치의 만족여부를 검증하였고, 용접부 매크로시험, 비커스 경도시험, 용접부 평판 인장시험, 용착금속 인장시험, 샤르피 충격시험을 통해 변화를 적용한 용접부가 충분한 내력을 발휘할 수 있는지를 검증하였다. 결론은 다음과 같다. (1) 용접부 매크로 시험결과 기공, 용입불량 등이 보이지 않았고, 금속표면이 양호한 결과를 나타냈다. (2) 본 실험 인장시험결과 항복강도 및 인장강도는 개선각이 줄어듬에 따라 큰 차이가 없었다. 단, 파단 연신율의 경우 개선각도가 줄어들면서 조금 낮은 값을 나타냈고, 실제 공장제작에 적용 시 용접관리와 성능에 주의를 요한다. (3) 용접부 충격시험, 비커스 경도시험결과 규격에 만족하였고, 상당히 양호한 결과를 나타냈다.
제철기술과 강구조에 대한 역학적 이론의 발전을 통해 1779년 영국 콜브룩데일 서번강에 최초의 강교량인 아이언 브리지가 건설된 이후 강구조물의 건설은 꾸준히 증가되어 왔다. 1990년대 중반 이후부터는 건축물이 점차 대형화, 초고층화 되어 감에 따라 인장강도와 소성 변형 능력이 우수한 특성을 가진 강재가 개발되고 비약적인 발전을 거듭했다. 현재 용접 구조용 압연강재로써 가장 널리 사용되고 있는 강재는 SM490 강재로, 최근에는 SM490 TMC 강재가 서울 잠실에 건설되는 롯데월드타워에 적용되기도 하였다. 공사구조물의 효율적인 설계 및 제작시공을 위해 후판부재의 이음·접합은 주로 용접에 의하고, 용접이음·접합의 적용으로 용접성이 중요한 요소가 되었으며, 용접성에 대한 규격관리는 탄소량과 합금 원소량 관리로 이어지게 되었다. 최근에는 후판부재에 대한 대입열량의 용접방법이 채용됨에 따라, 후판부재의 용접부 특성은 주요한 요인이 되었다. 부재 제작과 설계에 있어 후판강재는 약 1200℃로 가열한 슬래브를 압연해서 만드는 만큼 판이음에서 용접 면적과 두께에 따라 열변형이 일어나기 쉽기 때문에 용접부의 설계 및 관리에 주의를 요한다. 철골공사 표준시방서에는 판이음, 기둥 보 이음 등의 이음에 있어 이음상세를 보통 개선각 45° 기준으로 명시되어 있고, 용접방법과 적용판 두께 등에 따라 허용차를 두고 있으나 통상적으로 부재설계에 있어 개선각 45°를 주로 반영하고 있는 실정이다. 이에 본 연구에서는 용접부 개선각을 35°, 25°로 줄임으로써 불필요한 용접면적을 최소화하여 강구조분야의 작업속도를 향상시키고, 열변형을 최소화 하여 강재의 사용성을 증대시키고자 용접성이 뛰어난 SM490 후판강재를 사용하였다. 이에 변화를 적용하여 소재인장시험을 통해 물리적 특성치의 만족여부를 검증하였고, 용접부 매크로시험, 비커스 경도시험, 용접부 평판 인장시험, 용착금속 인장시험, 샤르피 충격시험을 통해 변화를 적용한 용접부가 충분한 내력을 발휘할 수 있는지를 검증하였다. 결론은 다음과 같다. (1) 용접부 매크로 시험결과 기공, 용입불량 등이 보이지 않았고, 금속표면이 양호한 결과를 나타냈다. (2) 본 실험 인장시험결과 항복강도 및 인장강도는 개선각이 줄어듬에 따라 큰 차이가 없었다. 단, 파단 연신율의 경우 개선각도가 줄어들면서 조금 낮은 값을 나타냈고, 실제 공장제작에 적용 시 용접관리와 성능에 주의를 요한다. (3) 용접부 충격시험, 비커스 경도시험결과 규격에 만족하였고, 상당히 양호한 결과를 나타냈다.
After The Iron Bridge for the first steel bridge had constructed at Severn of United Kingdom in 1779s, steel structures has been increasing through the development of diffraction theory about Steel technologies and steel structures. After the middle of the 1990s, steel that has excellent tensile str...
After The Iron Bridge for the first steel bridge had constructed at Severn of United Kingdom in 1779s, steel structures has been increasing through the development of diffraction theory about Steel technologies and steel structures. After the middle of the 1990s, steel that has excellent tensile strength and plastic deformable ability was developed and that has marched in tremendous strides. The steel which it uses in the construction structure comes to be mainly used the welding structure rolling steel (KS D 3515) is SM490 steel now. And recently SM490 TMC steel was applied for Lotte Jamsil World Tower. For an efficient plan and production of the structure, the connects and junction of the thick steel plate depends to the welding mainly. For using the welded joint and junction, Weld ability is important and the regulation for weld ability is to be regulation carbon and alloy element quantity. so on the manufacturing of the member, thick steel plate is easy thermal strain according to welding area and plate thickness in plate joint. Because thick steel plate is rolled at 1200℃. And thick steel plate is used a wide range. Also in standard specification, joint is stated 45° of the bevel angle. In this paper, for proved economic effect with satisfaction of physical properties, I conducted tests through weld properties of SM490 thick steel plate and reducing of 45 the bevel angle. This paper investigated material properties through tensile test. And welding toughness through macro test, hardness test for welded metal, plate tensile test for welded metal, tensile test for deposited metal, charpy impact test for welded metal. the results are as follows. (1) on the result of the macro test, gas pocket and inadequate penetration are not seen. and the surface condition is expected almost fine. (2) on the result of the tensile test, yield strength and tensile strength are not different according to decrease of bevel angle. but elongation toughness is low value according to decrease of bevel angle. so beware when plate is manufactured in factory. (3) on the result of the charpy impact test for welded metal and hardness test for welded metal, values are satisfied at Ks. and the result is good.
After The Iron Bridge for the first steel bridge had constructed at Severn of United Kingdom in 1779s, steel structures has been increasing through the development of diffraction theory about Steel technologies and steel structures. After the middle of the 1990s, steel that has excellent tensile strength and plastic deformable ability was developed and that has marched in tremendous strides. The steel which it uses in the construction structure comes to be mainly used the welding structure rolling steel (KS D 3515) is SM490 steel now. And recently SM490 TMC steel was applied for Lotte Jamsil World Tower. For an efficient plan and production of the structure, the connects and junction of the thick steel plate depends to the welding mainly. For using the welded joint and junction, Weld ability is important and the regulation for weld ability is to be regulation carbon and alloy element quantity. so on the manufacturing of the member, thick steel plate is easy thermal strain according to welding area and plate thickness in plate joint. Because thick steel plate is rolled at 1200℃. And thick steel plate is used a wide range. Also in standard specification, joint is stated 45° of the bevel angle. In this paper, for proved economic effect with satisfaction of physical properties, I conducted tests through weld properties of SM490 thick steel plate and reducing of 45 the bevel angle. This paper investigated material properties through tensile test. And welding toughness through macro test, hardness test for welded metal, plate tensile test for welded metal, tensile test for deposited metal, charpy impact test for welded metal. the results are as follows. (1) on the result of the macro test, gas pocket and inadequate penetration are not seen. and the surface condition is expected almost fine. (2) on the result of the tensile test, yield strength and tensile strength are not different according to decrease of bevel angle. but elongation toughness is low value according to decrease of bevel angle. so beware when plate is manufactured in factory. (3) on the result of the charpy impact test for welded metal and hardness test for welded metal, values are satisfied at Ks. and the result is good.
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