본 연구에서는 중학생을 대상으로 한 소조표현활동 미술교육프로그램이 긍정적 자아개념과 집중력 향상에 기여할 수 있는지를 살펴보고, 구체적으로, 소조표현활동 미술교육프로그램을 구안하여 이를 적용한 후, 중학생의 자아개념, 집중력에 미치는 영향을 연구하였다. 연구대상은 서울 시내 소재 A 공립 중학교 1학년에 재학 중인 중학생들로서, 실험집단 1개반 30명, 통제집단 1개반 30명으로 구성하였으며, 실험집단에게는 미술교과시간을 이용하여 본 연구의 소조표현활동 미술교육프로그램을 적용하고, 통제집단은 교과서 진도내용에 준한 회화 및 감상활동을 중심으로 일반적인 수업을 실시하였다. 소조표현활동 미술교육프로그램 수업을 받은 집단과 전통적 수업을 받은 집단이 주의집중력에 유의미한 차이를 나타내는지에 대한 연구문제를 검증하기 위하여, 주의집중력에 대한 사전․사후 검사를 실시한 후, 그 결과를 독립표본 t-test로 분석하고, 하위요소들 간의 상관관계 값을 구하기 위하여 다변량분석(MANOVA)을 실시하였다. 연구 결과, 소조표현활동 미술교육프로그램 수업을 적용한 실험집단(M=59.93)과 통제집단(M=48.90)의 평균 간에 유의미한 차이가 있는 것으로 나타났다.(F(1.78)=19.934, p<.001). 또한 하위 영역인 선택적 주의력(F(1.78)=16.376, p<.001), 자기통제력(F(1.78)=7.209, p<.01), 지속적 주의력(F(1.78)=20.482, p<.001)에서 유의미한 차이가 있는 것으로 나타났다. Hotelling's Trace가 (F(1. 78) = 475.779, p<.001)이므로 하위 영역들 간에 전체적으로 상호 영향력이 있었음을 알 수 있다. 따라서 소조표현활동 미술교육프로그램 수업은 중학생들의 주의집중력을 증진시키고 스스로를 통제하는 의지를 높이는데 효과적이라는 점을 알 수 있었다. 두 번째로, 소조표현활동 미술교육프로그램 수업을 받은 집단과 전통적 수업을 받은 집단이 자아개념에 유의미한 차이를 나타낼 것인지에 대한 연구문제를 검증하기 위하여, 자아개념에 대한 사전․사후 검사를 실시 한 후, 그 결과를 독립표본 t-test를 실시하고, 하위요소들 간의 상관관계 값을 구하기 위하여 다변량분석(MANOVA)을 실시하였다. 검증 결과, 소조표현활동 미술교육프로그램 수업을 적용한 실험집단(M=13.58)과 통제집단(M=11.73)의 전체 평균 간에 유의미한 차이가 있는 것으로 나타났다(F(1.78) = 11.445, p<.01). 또한, 하위 영역인 ...
본 연구에서는 중학생을 대상으로 한 소조표현활동 미술교육프로그램이 긍정적 자아개념과 집중력 향상에 기여할 수 있는지를 살펴보고, 구체적으로, 소조표현활동 미술교육프로그램을 구안하여 이를 적용한 후, 중학생의 자아개념, 집중력에 미치는 영향을 연구하였다. 연구대상은 서울 시내 소재 A 공립 중학교 1학년에 재학 중인 중학생들로서, 실험집단 1개반 30명, 통제집단 1개반 30명으로 구성하였으며, 실험집단에게는 미술교과시간을 이용하여 본 연구의 소조표현활동 미술교육프로그램을 적용하고, 통제집단은 교과서 진도내용에 준한 회화 및 감상활동을 중심으로 일반적인 수업을 실시하였다. 소조표현활동 미술교육프로그램 수업을 받은 집단과 전통적 수업을 받은 집단이 주의집중력에 유의미한 차이를 나타내는지에 대한 연구문제를 검증하기 위하여, 주의집중력에 대한 사전․사후 검사를 실시한 후, 그 결과를 독립표본 t-test로 분석하고, 하위요소들 간의 상관관계 값을 구하기 위하여 다변량분석(MANOVA)을 실시하였다. 연구 결과, 소조표현활동 미술교육프로그램 수업을 적용한 실험집단(M=59.93)과 통제집단(M=48.90)의 평균 간에 유의미한 차이가 있는 것으로 나타났다.(F(1.78)=19.934, p<.001). 또한 하위 영역인 선택적 주의력(F(1.78)=16.376, p<.001), 자기통제력(F(1.78)=7.209, p<.01), 지속적 주의력(F(1.78)=20.482, p<.001)에서 유의미한 차이가 있는 것으로 나타났다. Hotelling's Trace가 (F(1. 78) = 475.779, p<.001)이므로 하위 영역들 간에 전체적으로 상호 영향력이 있었음을 알 수 있다. 따라서 소조표현활동 미술교육프로그램 수업은 중학생들의 주의집중력을 증진시키고 스스로를 통제하는 의지를 높이는데 효과적이라는 점을 알 수 있었다. 두 번째로, 소조표현활동 미술교육프로그램 수업을 받은 집단과 전통적 수업을 받은 집단이 자아개념에 유의미한 차이를 나타낼 것인지에 대한 연구문제를 검증하기 위하여, 자아개념에 대한 사전․사후 검사를 실시 한 후, 그 결과를 독립표본 t-test를 실시하고, 하위요소들 간의 상관관계 값을 구하기 위하여 다변량분석(MANOVA)을 실시하였다. 검증 결과, 소조표현활동 미술교육프로그램 수업을 적용한 실험집단(M=13.58)과 통제집단(M=11.73)의 전체 평균 간에 유의미한 차이가 있는 것으로 나타났다(F(1.78) = 11.445, p<.01). 또한, 하위 영역인 자기존중(F(1. 78) = 10.77, p<.01), 정서안정(F(1. 78) = 23.124, p<.001), 대인관계(F(1. 78) = 22.887, p<.001), 문제해결(F(1. 78) = 9.221, p<.01), 대인신뢰(F(1. 78) = 10.150, p<.01)에서 유의미한 차이가 있는 것으로 나타났다. 그리고 Hotelling's Trace가 (F(1. 78) = 394.866, p<.001)으로 나타나 하위 영역들 간에 전체적으로 상호 영향력이 있었음을 알 수 있다. 따라서 소조표현활동 미술교육프로그램 수업은 자아개념 향상에 효과가 있음이 확인되었다. 본 연구에서는 주의집중력과 자아개념의 신장 효과 확인에 목표를 두고 점토를 활용한 소조표현활동 미술교육프로그램을 중학생들에게 적용하였으며, 이 수업프로그램은 주의집중력과 자아개념을 증진시키고 그 하위변인에도 긍정적 효과가 있음을 알 수 있었다.
본 연구에서는 중학생을 대상으로 한 소조표현활동 미술교육프로그램이 긍정적 자아개념과 집중력 향상에 기여할 수 있는지를 살펴보고, 구체적으로, 소조표현활동 미술교육프로그램을 구안하여 이를 적용한 후, 중학생의 자아개념, 집중력에 미치는 영향을 연구하였다. 연구대상은 서울 시내 소재 A 공립 중학교 1학년에 재학 중인 중학생들로서, 실험집단 1개반 30명, 통제집단 1개반 30명으로 구성하였으며, 실험집단에게는 미술교과시간을 이용하여 본 연구의 소조표현활동 미술교육프로그램을 적용하고, 통제집단은 교과서 진도내용에 준한 회화 및 감상활동을 중심으로 일반적인 수업을 실시하였다. 소조표현활동 미술교육프로그램 수업을 받은 집단과 전통적 수업을 받은 집단이 주의집중력에 유의미한 차이를 나타내는지에 대한 연구문제를 검증하기 위하여, 주의집중력에 대한 사전․사후 검사를 실시한 후, 그 결과를 독립표본 t-test로 분석하고, 하위요소들 간의 상관관계 값을 구하기 위하여 다변량분석(MANOVA)을 실시하였다. 연구 결과, 소조표현활동 미술교육프로그램 수업을 적용한 실험집단(M=59.93)과 통제집단(M=48.90)의 평균 간에 유의미한 차이가 있는 것으로 나타났다.(F(1.78)=19.934, p<.001). 또한 하위 영역인 선택적 주의력(F(1.78)=16.376, p<.001), 자기통제력(F(1.78)=7.209, p<.01), 지속적 주의력(F(1.78)=20.482, p<.001)에서 유의미한 차이가 있는 것으로 나타났다. Hotelling's Trace가 (F(1. 78) = 475.779, p<.001)이므로 하위 영역들 간에 전체적으로 상호 영향력이 있었음을 알 수 있다. 따라서 소조표현활동 미술교육프로그램 수업은 중학생들의 주의집중력을 증진시키고 스스로를 통제하는 의지를 높이는데 효과적이라는 점을 알 수 있었다. 두 번째로, 소조표현활동 미술교육프로그램 수업을 받은 집단과 전통적 수업을 받은 집단이 자아개념에 유의미한 차이를 나타낼 것인지에 대한 연구문제를 검증하기 위하여, 자아개념에 대한 사전․사후 검사를 실시 한 후, 그 결과를 독립표본 t-test를 실시하고, 하위요소들 간의 상관관계 값을 구하기 위하여 다변량분석(MANOVA)을 실시하였다. 검증 결과, 소조표현활동 미술교육프로그램 수업을 적용한 실험집단(M=13.58)과 통제집단(M=11.73)의 전체 평균 간에 유의미한 차이가 있는 것으로 나타났다(F(1.78) = 11.445, p<.01). 또한, 하위 영역인 자기존중(F(1. 78) = 10.77, p<.01), 정서안정(F(1. 78) = 23.124, p<.001), 대인관계(F(1. 78) = 22.887, p<.001), 문제해결(F(1. 78) = 9.221, p<.01), 대인신뢰(F(1. 78) = 10.150, p<.01)에서 유의미한 차이가 있는 것으로 나타났다. 그리고 Hotelling's Trace가 (F(1. 78) = 394.866, p<.001)으로 나타나 하위 영역들 간에 전체적으로 상호 영향력이 있었음을 알 수 있다. 따라서 소조표현활동 미술교육프로그램 수업은 자아개념 향상에 효과가 있음이 확인되었다. 본 연구에서는 주의집중력과 자아개념의 신장 효과 확인에 목표를 두고 점토를 활용한 소조표현활동 미술교육프로그램을 중학생들에게 적용하였으며, 이 수업프로그램은 주의집중력과 자아개념을 증진시키고 그 하위변인에도 긍정적 효과가 있음을 알 수 있었다.
This research shows the modeling expressive activities are how to effect to middle school student’s self-conception and improving concentration. Beforehand, we search for the cause what makes positive-self-conception and improving concentration for art education program with modeling expressive acti...
This research shows the modeling expressive activities are how to effect to middle school student’s self-conception and improving concentration. Beforehand, we search for the cause what makes positive-self-conception and improving concentration for art education program with modeling expressive activities for students. And this research that developed has applied to middle school students. The subject of research was ‘A’ public middle school students in Seoul in the first grade. We made 2 groups for the research as Experimental group: 1 class (30 students), Control group: 1 class (30 students). The experimental group had art education program with modeling expressive activities and control group had common art education program with paint appreciation activities as traditional art class. First of all, experimental group and control group had art education program in before and after. It was the test to find out difference of concentration in between 2 groups. The results analyzed by independent sample T test, and Multivariate analysis of variance (MANOVA) were conducted. As a result of research, it presented differences in average of experimental group (M=59.93) between average of control group (M=48.90). Also, in sub-area have differences in Optional attention (F(1.78)=16.376, p<.001), Self-control (F(1.78)=7.209, p<.01), Continuous concentration (F(1.78)=20.482, p<.001), too. According to the hotelling’s trece (F(1. 78) = 475.779, p<.001), We can see there are mutual influences in sub-area. Therefore, the art education program with modeling expressive activities is efficacious way to improving concentration and self-control. Second of all, experimental group and control group had art education program in before and after. It was the test to find out difference of self-conception in between 2 groups. The results analyzed by independent sample T test, and Multivariate analysis of variance (MANOVA) were conducted. As a result of verification, it presented differences in average of experimental group (M=13.58) between average of control group (M=11.73) (F(1.78) = 11.445, p<.01). Additionally, in sub-area have differences in Self-respect (F(1.78)=10.77, p<.01), Mental stability (F(1.78)=23.124, p<.001), Personal relationship (F(1.78)=22.887, p<.001) Problem solving skill (F(1. 78) = 9.221, p<.01), Mutual trust(F(1. 78) = 10.150, p<.01), too. And in hotelling’s trace presented as (F(1. 78) = 394.866, p<.001). In overall, there are mutual influences in between sub-area. Therefore, the art education program with modeling expression activities helps to set self-conception is confirmed. In this research, the art education program with clay modeling expressive activities that focused on concentration with self-conception applied to middle school students. According to result of this research, this art education program with modeling expressive activities helps improving concentration and increase self-conception. Also has positive effect with other changes.
This research shows the modeling expressive activities are how to effect to middle school student’s self-conception and improving concentration. Beforehand, we search for the cause what makes positive-self-conception and improving concentration for art education program with modeling expressive activities for students. And this research that developed has applied to middle school students. The subject of research was ‘A’ public middle school students in Seoul in the first grade. We made 2 groups for the research as Experimental group: 1 class (30 students), Control group: 1 class (30 students). The experimental group had art education program with modeling expressive activities and control group had common art education program with paint appreciation activities as traditional art class. First of all, experimental group and control group had art education program in before and after. It was the test to find out difference of concentration in between 2 groups. The results analyzed by independent sample T test, and Multivariate analysis of variance (MANOVA) were conducted. As a result of research, it presented differences in average of experimental group (M=59.93) between average of control group (M=48.90). Also, in sub-area have differences in Optional attention (F(1.78)=16.376, p<.001), Self-control (F(1.78)=7.209, p<.01), Continuous concentration (F(1.78)=20.482, p<.001), too. According to the hotelling’s trece (F(1. 78) = 475.779, p<.001), We can see there are mutual influences in sub-area. Therefore, the art education program with modeling expressive activities is efficacious way to improving concentration and self-control. Second of all, experimental group and control group had art education program in before and after. It was the test to find out difference of self-conception in between 2 groups. The results analyzed by independent sample T test, and Multivariate analysis of variance (MANOVA) were conducted. As a result of verification, it presented differences in average of experimental group (M=13.58) between average of control group (M=11.73) (F(1.78) = 11.445, p<.01). Additionally, in sub-area have differences in Self-respect (F(1.78)=10.77, p<.01), Mental stability (F(1.78)=23.124, p<.001), Personal relationship (F(1.78)=22.887, p<.001) Problem solving skill (F(1. 78) = 9.221, p<.01), Mutual trust(F(1. 78) = 10.150, p<.01), too. And in hotelling’s trace presented as (F(1. 78) = 394.866, p<.001). In overall, there are mutual influences in between sub-area. Therefore, the art education program with modeling expression activities helps to set self-conception is confirmed. In this research, the art education program with clay modeling expressive activities that focused on concentration with self-conception applied to middle school students. According to result of this research, this art education program with modeling expressive activities helps improving concentration and increase self-conception. Also has positive effect with other changes.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.