한국자동차산업은 2005년에 세계 5위의 생산국이 되었고, 2008년 글로벌 금융위기에 직면해서도 기술혁신과 기업의 사회적 책임을 개선하고자 노력한 결과 경쟁우위가 강화되고 있다. 이 같은 자동차산업의 발전에 힘입어 중고차 수출도 활성화되고 있다. 이 연구는 자동차산업의 경쟁우위, 중고자동차의 경쟁력, 아랍국가에 대한 수출현황, 정부의 지원정책, 아랍시장의 특성을 분석한 결과 경쟁우위를 강화시키기 위하여 중고차 기업과 완성차, 부품업체 기업 간의 ...
한국자동차산업은 2005년에 세계 5위의 생산국이 되었고, 2008년 글로벌 금융위기에 직면해서도 기술혁신과 기업의 사회적 책임을 개선하고자 노력한 결과 경쟁우위가 강화되고 있다. 이 같은 자동차산업의 발전에 힘입어 중고차 수출도 활성화되고 있다. 이 연구는 자동차산업의 경쟁우위, 중고자동차의 경쟁력, 아랍국가에 대한 수출현황, 정부의 지원정책, 아랍시장의 특성을 분석한 결과 경쟁우위를 강화시키기 위하여 중고차 기업과 완성차, 부품업체 기업 간의 핵심역량과 지식네트워크를 구축할 필요가 있음을 주장한다. 중간상인에게 제공되는 수수료를 절약하고, 경쟁우위와 개선된 브랜드자산의 종합적 효과를 극대화하기 위하여 합작회사로 운영함이 바람직하다. 요르단에서 하이브리드 자동차에 대하여 관세 및 세제혜택을 제공하는 조치에 대응하기 위하여 환경기술을 강화시킬 필요가 있다. 한국의 자동차기업과 중고차기업은 공동으로 총체적 품질관리와 사후서비스를 강화시킴으로서 한국기업에 대한 브랜드자산을 강화시킬 필요가 있다. 그리고 문화적 차이로 인한 충격을 완화시키기 위하여 인간중심의, 정보중심의 형태로 합작기업을 운영할 필요가 있다.
기업전략에 대응되는 공공정책은 다음과 같다. 한국의 중고차수출업체는 아랍시장의 구매자의 역선택을 감소시키고 수출위험을 부보하기 위하여 무역보험공사의 무역보험제도를 활용할 필요가 있다. 일본과 같이 공적개발원조를 글로벌마케팅의 하부구조를 형성하는데 사용할 필요가 있다. 중고차 수출을 자동차 및 부품산업의 생산과 연구활동을 활성화시키는 수단으로 활용할 필요가 있다. 더 나아가 한국기업과 정부는 제품수명주기설과 기업의 사회적 책임의 연정선상에서 내구성 강화와 핵심역량향상을 통한 브랜드자산의 증가를 실현하기 위한 공동노력이 요구된다.
한국자동차산업은 2005년에 세계 5위의 생산국이 되었고, 2008년 글로벌 금융위기에 직면해서도 기술혁신과 기업의 사회적 책임을 개선하고자 노력한 결과 경쟁우위가 강화되고 있다. 이 같은 자동차산업의 발전에 힘입어 중고차 수출도 활성화되고 있다. 이 연구는 자동차산업의 경쟁우위, 중고자동차의 경쟁력, 아랍국가에 대한 수출현황, 정부의 지원정책, 아랍시장의 특성을 분석한 결과 경쟁우위를 강화시키기 위하여 중고차 기업과 완성차, 부품업체 기업 간의 핵심역량과 지식네트워크를 구축할 필요가 있음을 주장한다. 중간상인에게 제공되는 수수료를 절약하고, 경쟁우위와 개선된 브랜드자산의 종합적 효과를 극대화하기 위하여 합작회사로 운영함이 바람직하다. 요르단에서 하이브리드 자동차에 대하여 관세 및 세제혜택을 제공하는 조치에 대응하기 위하여 환경기술을 강화시킬 필요가 있다. 한국의 자동차기업과 중고차기업은 공동으로 총체적 품질관리와 사후서비스를 강화시킴으로서 한국기업에 대한 브랜드자산을 강화시킬 필요가 있다. 그리고 문화적 차이로 인한 충격을 완화시키기 위하여 인간중심의, 정보중심의 형태로 합작기업을 운영할 필요가 있다.
기업전략에 대응되는 공공정책은 다음과 같다. 한국의 중고차수출업체는 아랍시장의 구매자의 역선택을 감소시키고 수출위험을 부보하기 위하여 무역보험공사의 무역보험제도를 활용할 필요가 있다. 일본과 같이 공적개발원조를 글로벌마케팅의 하부구조를 형성하는데 사용할 필요가 있다. 중고차 수출을 자동차 및 부품산업의 생산과 연구활동을 활성화시키는 수단으로 활용할 필요가 있다. 더 나아가 한국기업과 정부는 제품수명주기설과 기업의 사회적 책임의 연정선상에서 내구성 강화와 핵심역량향상을 통한 브랜드자산의 증가를 실현하기 위한 공동노력이 요구된다.
Korea's motorcar industry has ranked the Fifth Position in the global production capacity and output in 2005. Despite the recent world's economic recession caused by global financial crisis in 2008, it has improved its competitive edges by facilitating innovation activities and corporate social resp...
Korea's motorcar industry has ranked the Fifth Position in the global production capacity and output in 2005. Despite the recent world's economic recession caused by global financial crisis in 2008, it has improved its competitive edges by facilitating innovation activities and corporate social responsibility. Such a rapid pace of strengthening of the market position has brought forth a parallel increase in exports of used motorcar. This research analyzes the competitive edges of motorcar industry together with that of used motorcar, export performance on the Arab region, government policy for export promotion, and salient features of local market. This article contends that it may be rather imperative for both motorcar and used motorcar exporters of Korea to build up a tacit knowledge network between themselves as a means of enhancing their core competencies. It is also recommended to operate a joint-venture company in order to reduce transaction cost of commission fees extended to the middleman and to reduce the possible lag in capturing the changing patterns of local demand.
As a global marketer, corporate strategy may be indispensible for reinforcing effective global marketing. The development of green technology is required not only to receive tariff and tax exemptions or reductions on the hybrid motorcars in Jordan, but also catering for corporate social responsibility. Another strategy for procuring customer royalties may be relentless endeavors for improving total quality management and after-sales service which may, in their turn, work as prerequisites for extending product life cycle for the exports of used motorcar. It is also recommended to run the joint-venture company on the basis of personal instead of organizational approach as a means of facilitating free flows of ideas and informations.
The public policy toward corporate strategies may be condensed into the following patterns. It is recommended for the Korean exporters of used motorcar to make use of the "guarantee functions" of Korea Trade Insurance Corporation (K-sure) which may contribute for covering the inherent risks by reducing the adverse selection of customers. The provision of official development assistance may be extended to this regions in oder to promote export activities by building up infrastructure for mutual interactions between the Arab region and Korea. The exports of used motorcar may contribute for the expansion of the domestic market magnitude by providing more slots for new motorcars. The synergistic effect between motorcar, used motorcar and ancillary industries may be accrued to the all participants by realizing the static and dynamic economies of scale. Several selective subsidies may be justified for expediting the R&D and marketing activities on the ground of infant industry argument compared with the global leaders in exporting motorcar and used motorcar to the developing and emerging countries. The public policy focused on improving durability and after-sale services may also contribute for fortifying core competency by pooling public and private research activities. On balance, Korea may capture a pivotal momentum to boost manufactures exports for raw materials or minerals of this regions by making use of the representative demand theory.
Korea's motorcar industry has ranked the Fifth Position in the global production capacity and output in 2005. Despite the recent world's economic recession caused by global financial crisis in 2008, it has improved its competitive edges by facilitating innovation activities and corporate social responsibility. Such a rapid pace of strengthening of the market position has brought forth a parallel increase in exports of used motorcar. This research analyzes the competitive edges of motorcar industry together with that of used motorcar, export performance on the Arab region, government policy for export promotion, and salient features of local market. This article contends that it may be rather imperative for both motorcar and used motorcar exporters of Korea to build up a tacit knowledge network between themselves as a means of enhancing their core competencies. It is also recommended to operate a joint-venture company in order to reduce transaction cost of commission fees extended to the middleman and to reduce the possible lag in capturing the changing patterns of local demand.
As a global marketer, corporate strategy may be indispensible for reinforcing effective global marketing. The development of green technology is required not only to receive tariff and tax exemptions or reductions on the hybrid motorcars in Jordan, but also catering for corporate social responsibility. Another strategy for procuring customer royalties may be relentless endeavors for improving total quality management and after-sales service which may, in their turn, work as prerequisites for extending product life cycle for the exports of used motorcar. It is also recommended to run the joint-venture company on the basis of personal instead of organizational approach as a means of facilitating free flows of ideas and informations.
The public policy toward corporate strategies may be condensed into the following patterns. It is recommended for the Korean exporters of used motorcar to make use of the "guarantee functions" of Korea Trade Insurance Corporation (K-sure) which may contribute for covering the inherent risks by reducing the adverse selection of customers. The provision of official development assistance may be extended to this regions in oder to promote export activities by building up infrastructure for mutual interactions between the Arab region and Korea. The exports of used motorcar may contribute for the expansion of the domestic market magnitude by providing more slots for new motorcars. The synergistic effect between motorcar, used motorcar and ancillary industries may be accrued to the all participants by realizing the static and dynamic economies of scale. Several selective subsidies may be justified for expediting the R&D and marketing activities on the ground of infant industry argument compared with the global leaders in exporting motorcar and used motorcar to the developing and emerging countries. The public policy focused on improving durability and after-sale services may also contribute for fortifying core competency by pooling public and private research activities. On balance, Korea may capture a pivotal momentum to boost manufactures exports for raw materials or minerals of this regions by making use of the representative demand theory.
주제어
#Export of Used Motorcar
#Extension of Product Life Cycle
#Salient features of Arab Market
#Corporate Strategy
#Public Policy
학위논문 정보
저자
강승민
학위수여기관
건국대학교 대학원
학위구분
국내석사
학과
국제무역학과 국제경영
지도교수
황해두
발행연도
2012
총페이지
v, 35p.
키워드
Export of Used Motorcar,
Extension of Product Life Cycle,
Salient features of Arab Market,
Corporate Strategy,
Public Policy
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