아동상담자의 역전이 관리 능력에 관한 연구 : 경력·훈련 경험, 상담자 자기효능감, 대인관계 성향을 중심으로 (The) study on counter-transference management ability of child counselor : focused on the career, training experience, counselor activity self-efficacy and interpersonal relation dispositions원문보기
국 문 초 록 아동상담자의 역전이 관리 능력에 관한 연구 : 경력 ․ 훈련 경험, 상담자 자기효능감, 대인관계 성향을 중심으로 이 연구는 아동상담자를 대상으로 상담자의 경력 ․ 훈련 경험, 상담자 자기효능감 및 대인관계 성향을 파악하고 역전이 관리 능력에 미치는 영향을 알아보고자 하였다. 이를 통해 아동상담자의 역전이 관리에 대한 이해를 돕고 이를 위해 필요한 상담자 변인을 밝혀냄으로써, 보다 효과적인 아동상담을 제공하기 위한 기초자료를 마련하는데 그 목적이 있다. 이 연구에서 살펴보고자 하는 연구문제는 다음과 같다. 첫째, 아동상담자의 경력 및 훈련 경험은 역전이 관리 능력에 어떠한 영향을 미치는가? 둘째, 아동상담자의 상담자 ...
국 문 초 록 아동상담자의 역전이 관리 능력에 관한 연구 : 경력 ․ 훈련 경험, 상담자 자기효능감, 대인관계 성향을 중심으로 이 연구는 아동상담자를 대상으로 상담자의 경력 ․ 훈련 경험, 상담자 자기효능감 및 대인관계 성향을 파악하고 역전이 관리 능력에 미치는 영향을 알아보고자 하였다. 이를 통해 아동상담자의 역전이 관리에 대한 이해를 돕고 이를 위해 필요한 상담자 변인을 밝혀냄으로써, 보다 효과적인 아동상담을 제공하기 위한 기초자료를 마련하는데 그 목적이 있다. 이 연구에서 살펴보고자 하는 연구문제는 다음과 같다. 첫째, 아동상담자의 경력 및 훈련 경험은 역전이 관리 능력에 어떠한 영향을 미치는가? 둘째, 아동상담자의 상담자 자기효능감은 역전이 관리 능력에 어떠한 영향을 미치는가? 셋째, 아동상담자의 대인관계 성향은 역전이 관리 능력에 어떠한 영향을 미치는가? 연구의 대상은 서울, 경기, 인천 지역에서 만 18세 미만의 아동을 대상으로 상담을 하고 있는 아동상담자 116명이며, 아동상담자의 경력 및 훈련 경험 질문지와 역전이 관리 능력 척도(Countertransference Factors Inventory; CFI), 상담자 자기효능감 척도(Counselor Activity Self-Efficacy Scale; CASES), 대인관계 성향 척도를 실시하였다. 자료 분석은 SPSS 19.0을 활용하였으며, 이 연구의 결과는 다음과 같다. 첫째, 아동상담자의 경력 및 훈련 경험의 하위 변인에 따라 역전이 관리 능력에 영향을 미치는 것으로 나타났다. 먼저 경력 및 훈련 경험과 역전이 관리 능력과의 관계를 살펴본 결과, 근무연수는 자기통합, 공감능력, 불안관리, 개념화 기술과 정적 상관관계를 나타냈으며, 상담 사례 수는 자기통찰, 공감능력, 개념화 기술과 정적 상관관계를 보였다. 반면 슈퍼비전은 개념화 기술에서만 정적상관을 나타냈으며, 개인상담(교육 분석)은 역전이 관리 능력의 하위요인과 유의한 상관을 보이지 않았다. 또한 역전이 관리 능력의 자기통찰에 대한 예측변인으로 상담 사례 수가, 자기통합에 대한 예측변인으로는 근무연수가 나타났다. 더불어 공감능력에는 상담 사례 수가, 불안관리에는 근무연수가 유의미한 영향을 미치는 것으로 나타났으며, 개념화 기술에 대한 예측변인으로 근무연수와 슈퍼비전 경험이 나타났다. 둘째, 아동상담자의 상담자 자기효능감의 하위 변인에 따라 역전이 관리 능력에 영향을 미치는 것으로 나타났다. 먼저 상담자 자기효능감과 역전이 관리 능력과의 관계를 살펴본 결과, 모든 하위 요인 간에 유의한 정적 상관관계를 보였다. 역전이 관리 능력의 자기통찰에 대한 유의한 예측변인은 나타나지 않았으나, 자기통합과 공감능력을 유의하게 예측하는 변인으로 조력기술 탐색 자기효능감과 상담난제 자기효능감이 나타났다. 또한 불안관리를 예측하는 변인으로는 회기관리 자기효능감과 상담난제 자기효능감이 나타났으며, 개념화 기술에 대한 유의한 예측변인으로 상담난제 자기효능감이 나타났다. 셋째, 아동상담자의 대인관계 성향의 하위변인에 따라 역전이 관리 능력에 영향을 미치는 것으로 나타났다. 먼저 아동상담자의 대인관계 성향과 역전이 관리 능력과의 관계를 살펴본 결과, 지배적-우월적 성향은 공감능력과 유의한 정적 상관을 보였으며, 독립적-책임적 성향과 동정적-수용적 성향은 역전이 관리 능력의 모든 하위 요인 간에 유의한 정적 상관관계를 보였다. 사교적-우호적 성향은 자기통합, 공감능력, 불안관리, 개념화 기술과 정적 상관관계를 나타냈으나, 경쟁적-공격적 성향, 과시적-도취적 성향은 역전이 관리 능력의 하위요인과 유의한 상관을 보이지 않았다. 반면 반항적-불신적 성향은 자기통합, 불안관리와 유의한 부적 상관을 보였다. 또한 아동상담자의 독립적-책임적 성향, 동정적-수용적 성향은 역전이 관리 능력의 자기통찰에 유의미한 영향을 미치며, 독립적-책임적 성향과 동정적-수용적 성향이 높고 반항적-불신적 성향이 낮을수록 자기통합에 유의한 영향을 미치는 것으로 나타났다. 공감능력을 예측하는 변인으로는 독립적-책임적 성향과 동정적-수용적 성향이 나타났으며, 독립적-책임적 성향이 높고 반항적-불신적 성향이 낮을수록 불안관리에 유의한 영향을 미치는 것으로 나타났다. 더불어 개념화 기술에 대한 유의한 예측변인으로는 독립적-책임적 성향과 동정적-수용적 성향이 나타났다. 이상의 연구 결과를 통하여, 아동상담자의 역전이 관리 능력은 경력 및 훈련 경험, 상담자 자기효능감 및 대인관계 성향과 관계가 있으며, 경력 및 훈련 경험, 상담자 자기효능감 및 대인관계 성향이 역전이 관리 능력에 미치는 영향을 알 수 있었다. 따라서 이 연구는 아동상담자의 역전이 관리 능력이 경력 및 훈련 경험, 상담자 자기효능감 및 대인관계 성향에 따라 영향을 받는다는 것을 확인하였다는 점에서 의의가 있다.
국 문 초 록 아동상담자의 역전이 관리 능력에 관한 연구 : 경력 ․ 훈련 경험, 상담자 자기효능감, 대인관계 성향을 중심으로 이 연구는 아동상담자를 대상으로 상담자의 경력 ․ 훈련 경험, 상담자 자기효능감 및 대인관계 성향을 파악하고 역전이 관리 능력에 미치는 영향을 알아보고자 하였다. 이를 통해 아동상담자의 역전이 관리에 대한 이해를 돕고 이를 위해 필요한 상담자 변인을 밝혀냄으로써, 보다 효과적인 아동상담을 제공하기 위한 기초자료를 마련하는데 그 목적이 있다. 이 연구에서 살펴보고자 하는 연구문제는 다음과 같다. 첫째, 아동상담자의 경력 및 훈련 경험은 역전이 관리 능력에 어떠한 영향을 미치는가? 둘째, 아동상담자의 상담자 자기효능감은 역전이 관리 능력에 어떠한 영향을 미치는가? 셋째, 아동상담자의 대인관계 성향은 역전이 관리 능력에 어떠한 영향을 미치는가? 연구의 대상은 서울, 경기, 인천 지역에서 만 18세 미만의 아동을 대상으로 상담을 하고 있는 아동상담자 116명이며, 아동상담자의 경력 및 훈련 경험 질문지와 역전이 관리 능력 척도(Countertransference Factors Inventory; CFI), 상담자 자기효능감 척도(Counselor Activity Self-Efficacy Scale; CASES), 대인관계 성향 척도를 실시하였다. 자료 분석은 SPSS 19.0을 활용하였으며, 이 연구의 결과는 다음과 같다. 첫째, 아동상담자의 경력 및 훈련 경험의 하위 변인에 따라 역전이 관리 능력에 영향을 미치는 것으로 나타났다. 먼저 경력 및 훈련 경험과 역전이 관리 능력과의 관계를 살펴본 결과, 근무연수는 자기통합, 공감능력, 불안관리, 개념화 기술과 정적 상관관계를 나타냈으며, 상담 사례 수는 자기통찰, 공감능력, 개념화 기술과 정적 상관관계를 보였다. 반면 슈퍼비전은 개념화 기술에서만 정적상관을 나타냈으며, 개인상담(교육 분석)은 역전이 관리 능력의 하위요인과 유의한 상관을 보이지 않았다. 또한 역전이 관리 능력의 자기통찰에 대한 예측변인으로 상담 사례 수가, 자기통합에 대한 예측변인으로는 근무연수가 나타났다. 더불어 공감능력에는 상담 사례 수가, 불안관리에는 근무연수가 유의미한 영향을 미치는 것으로 나타났으며, 개념화 기술에 대한 예측변인으로 근무연수와 슈퍼비전 경험이 나타났다. 둘째, 아동상담자의 상담자 자기효능감의 하위 변인에 따라 역전이 관리 능력에 영향을 미치는 것으로 나타났다. 먼저 상담자 자기효능감과 역전이 관리 능력과의 관계를 살펴본 결과, 모든 하위 요인 간에 유의한 정적 상관관계를 보였다. 역전이 관리 능력의 자기통찰에 대한 유의한 예측변인은 나타나지 않았으나, 자기통합과 공감능력을 유의하게 예측하는 변인으로 조력기술 탐색 자기효능감과 상담난제 자기효능감이 나타났다. 또한 불안관리를 예측하는 변인으로는 회기관리 자기효능감과 상담난제 자기효능감이 나타났으며, 개념화 기술에 대한 유의한 예측변인으로 상담난제 자기효능감이 나타났다. 셋째, 아동상담자의 대인관계 성향의 하위변인에 따라 역전이 관리 능력에 영향을 미치는 것으로 나타났다. 먼저 아동상담자의 대인관계 성향과 역전이 관리 능력과의 관계를 살펴본 결과, 지배적-우월적 성향은 공감능력과 유의한 정적 상관을 보였으며, 독립적-책임적 성향과 동정적-수용적 성향은 역전이 관리 능력의 모든 하위 요인 간에 유의한 정적 상관관계를 보였다. 사교적-우호적 성향은 자기통합, 공감능력, 불안관리, 개념화 기술과 정적 상관관계를 나타냈으나, 경쟁적-공격적 성향, 과시적-도취적 성향은 역전이 관리 능력의 하위요인과 유의한 상관을 보이지 않았다. 반면 반항적-불신적 성향은 자기통합, 불안관리와 유의한 부적 상관을 보였다. 또한 아동상담자의 독립적-책임적 성향, 동정적-수용적 성향은 역전이 관리 능력의 자기통찰에 유의미한 영향을 미치며, 독립적-책임적 성향과 동정적-수용적 성향이 높고 반항적-불신적 성향이 낮을수록 자기통합에 유의한 영향을 미치는 것으로 나타났다. 공감능력을 예측하는 변인으로는 독립적-책임적 성향과 동정적-수용적 성향이 나타났으며, 독립적-책임적 성향이 높고 반항적-불신적 성향이 낮을수록 불안관리에 유의한 영향을 미치는 것으로 나타났다. 더불어 개념화 기술에 대한 유의한 예측변인으로는 독립적-책임적 성향과 동정적-수용적 성향이 나타났다. 이상의 연구 결과를 통하여, 아동상담자의 역전이 관리 능력은 경력 및 훈련 경험, 상담자 자기효능감 및 대인관계 성향과 관계가 있으며, 경력 및 훈련 경험, 상담자 자기효능감 및 대인관계 성향이 역전이 관리 능력에 미치는 영향을 알 수 있었다. 따라서 이 연구는 아동상담자의 역전이 관리 능력이 경력 및 훈련 경험, 상담자 자기효능감 및 대인관계 성향에 따라 영향을 받는다는 것을 확인하였다는 점에서 의의가 있다.
ABSTRACT The Study on Counter-transference Management Ability of Child Counselor: Focused on the Career, Training Experience, Counselor Activity Self-Efficacy and Interpersonal Relation Dispositions Cha, Ji Eun Dept. of Child Psychotherapy The Graduate School of Hanyang University This study is on t...
ABSTRACT The Study on Counter-transference Management Ability of Child Counselor: Focused on the Career, Training Experience, Counselor Activity Self-Efficacy and Interpersonal Relation Dispositions Cha, Ji Eun Dept. of Child Psychotherapy The Graduate School of Hanyang University This study is on the effect on the counter-transference management ability of the child counselor after understanding the career, training experience, counselor activity self-efficacy and interpersonal relation dispositions. In this way, it promotes understanding the counter-transference management ability of the child counselor and discovers the variables of the child counselor. As a result, it aims to establish the basic ground for providing effective child counseling. The issues that this research try to address are as follows. First, how does the career, training experience affect the counter-transference management ability of the child counselor? Second, how does the counselor activity self-efficacy affect the counter-transference management ability of the child counselor? Third, how does the interpersonal relation dispositions affect the counter-transference management ability of the child counselor? Subject for the study were 116 child counselors and their child younger than 18 years. They have conducted child counseling in Seoul, Gueonggi, Incheon. Research was carried out on them by using the survey regarding the career and training experience, Counter-transference Factors Inventory(CFI), Counselor Activity Self-Efficacy Scale(CASES), Interpersonal Relation Dispositions Scale. SPSS 19.0 was utilized for the data analysis and the research results are as follow. First, the counter-transference management ability of the child counselor was affected by sub-factors of the career and training experience. It analyzed a correlation between the career, training experience and the counter-transference management ability. At first, a working period was a statistically meaningful positive correlation with self-integration, empathy ability, anxiety-management, conceptualizing skills. And the number of counseling case was a meaningful positive correlation with self-insight, empathy ability, conceptualizing skills. On the other hand, supervision experience shew a significant positive correlation with only conceptualizing skills. And individual counseling(didactic analysis) experience wasn't a meaningful correlation with sub-factors of the counter-transference management ability. In addition, self-insight was affected significantly by the number of counseling case, and self-integration was affected significantly by a working period. Also, empathy ability was affected significantly by the number of counseling case, and anxiety-management was affected significantly by a working period. And a working period and supervision experience affected conceptualizing skills. Second, the counter-transference management ability of the child counselor was affected by sub-factors of the counselor activity self-efficacy. At first, all sub-factors shew a significant positive relationship by checking the relation the counselor activity self-efficacy and the counter-transference management ability. Self-insight of the counter-transference management ability didn't have any predicting variables. But self-integration and empathy ability was affected significantly by helping skill self-efficacy and counseling challenges self-efficacy. And anxiety-management was affected significantly by session management self-efficacy and counseling challenges self-efficacy. Also, counseling challenges self-efficacy affected significantly conceptualizing skills. Third, the counter-transference management ability of the child counselor was affected by sub-factors of the interpersonal relation dispositions. It analyzed a correlation between the interpersonal relation dispositions and the counter-transference management ability. At first, it was a statistically meaningful positive correlation between dominant-superior disposition and empathy ability. And independent-responsible, empathic-acceptable dispositions was significantly a positive relationship with the all sub-factors of the counter-transference management ability. Also, it was a statistically meaningful positive correlation between sociable-friendly disposition and self-integration, empathy ability, anxiety-management, conceptualizing skills. But competitive-aggressive, ostentatious-narcissistic dispositions didn't show any meaningful correlation with sub-factors of the counter-transference management ability. On the other hand, resistant-distrustful disposition was significantly a negative relationship with self-integration, anxiety-management. In addition, self-insight was affected significantly by independent-responsible, empathic-acceptable dispositions, and higher independent-responsible, empathic-acceptable and lower resistant-distrustful dispositions of child counselor affected significantly self-integration. Empathy ability was affected significantly by independent-responsible, empathic-acceptable dispositions, and higher independent-responsible and lower resistant-distrustful dispositions of child counselor affected significantly anxiety-management. And conceptualizing skills were affected significantly by independent-responsible, empathic-acceptable dispositions. As a result of the above study, the career, training experience, counselor activity self-efficacy and interpersonal relation dispositions was a relationship with the counter-transference management ability of the child counselor. Also, it was shown that the counter-transference management ability of the child counselor was affected by the career, training experience, counselor activity self-efficacy and interpersonal relation dispositions. Therefore, the significance of this study comes from finding out the fact that the counter-transference management ability of the child counselor is greatly affected by the career, training experience, counselor activity self-efficacy and interpersonal relation dispositions.
ABSTRACT The Study on Counter-transference Management Ability of Child Counselor: Focused on the Career, Training Experience, Counselor Activity Self-Efficacy and Interpersonal Relation Dispositions Cha, Ji Eun Dept. of Child Psychotherapy The Graduate School of Hanyang University This study is on the effect on the counter-transference management ability of the child counselor after understanding the career, training experience, counselor activity self-efficacy and interpersonal relation dispositions. In this way, it promotes understanding the counter-transference management ability of the child counselor and discovers the variables of the child counselor. As a result, it aims to establish the basic ground for providing effective child counseling. The issues that this research try to address are as follows. First, how does the career, training experience affect the counter-transference management ability of the child counselor? Second, how does the counselor activity self-efficacy affect the counter-transference management ability of the child counselor? Third, how does the interpersonal relation dispositions affect the counter-transference management ability of the child counselor? Subject for the study were 116 child counselors and their child younger than 18 years. They have conducted child counseling in Seoul, Gueonggi, Incheon. Research was carried out on them by using the survey regarding the career and training experience, Counter-transference Factors Inventory(CFI), Counselor Activity Self-Efficacy Scale(CASES), Interpersonal Relation Dispositions Scale. SPSS 19.0 was utilized for the data analysis and the research results are as follow. First, the counter-transference management ability of the child counselor was affected by sub-factors of the career and training experience. It analyzed a correlation between the career, training experience and the counter-transference management ability. At first, a working period was a statistically meaningful positive correlation with self-integration, empathy ability, anxiety-management, conceptualizing skills. And the number of counseling case was a meaningful positive correlation with self-insight, empathy ability, conceptualizing skills. On the other hand, supervision experience shew a significant positive correlation with only conceptualizing skills. And individual counseling(didactic analysis) experience wasn't a meaningful correlation with sub-factors of the counter-transference management ability. In addition, self-insight was affected significantly by the number of counseling case, and self-integration was affected significantly by a working period. Also, empathy ability was affected significantly by the number of counseling case, and anxiety-management was affected significantly by a working period. And a working period and supervision experience affected conceptualizing skills. Second, the counter-transference management ability of the child counselor was affected by sub-factors of the counselor activity self-efficacy. At first, all sub-factors shew a significant positive relationship by checking the relation the counselor activity self-efficacy and the counter-transference management ability. Self-insight of the counter-transference management ability didn't have any predicting variables. But self-integration and empathy ability was affected significantly by helping skill self-efficacy and counseling challenges self-efficacy. And anxiety-management was affected significantly by session management self-efficacy and counseling challenges self-efficacy. Also, counseling challenges self-efficacy affected significantly conceptualizing skills. Third, the counter-transference management ability of the child counselor was affected by sub-factors of the interpersonal relation dispositions. It analyzed a correlation between the interpersonal relation dispositions and the counter-transference management ability. At first, it was a statistically meaningful positive correlation between dominant-superior disposition and empathy ability. And independent-responsible, empathic-acceptable dispositions was significantly a positive relationship with the all sub-factors of the counter-transference management ability. Also, it was a statistically meaningful positive correlation between sociable-friendly disposition and self-integration, empathy ability, anxiety-management, conceptualizing skills. But competitive-aggressive, ostentatious-narcissistic dispositions didn't show any meaningful correlation with sub-factors of the counter-transference management ability. On the other hand, resistant-distrustful disposition was significantly a negative relationship with self-integration, anxiety-management. In addition, self-insight was affected significantly by independent-responsible, empathic-acceptable dispositions, and higher independent-responsible, empathic-acceptable and lower resistant-distrustful dispositions of child counselor affected significantly self-integration. Empathy ability was affected significantly by independent-responsible, empathic-acceptable dispositions, and higher independent-responsible and lower resistant-distrustful dispositions of child counselor affected significantly anxiety-management. And conceptualizing skills were affected significantly by independent-responsible, empathic-acceptable dispositions. As a result of the above study, the career, training experience, counselor activity self-efficacy and interpersonal relation dispositions was a relationship with the counter-transference management ability of the child counselor. Also, it was shown that the counter-transference management ability of the child counselor was affected by the career, training experience, counselor activity self-efficacy and interpersonal relation dispositions. Therefore, the significance of this study comes from finding out the fact that the counter-transference management ability of the child counselor is greatly affected by the career, training experience, counselor activity self-efficacy and interpersonal relation dispositions.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.