과거에서 현대에 이르기까지 인간에게 있어서 최대 미적 관심의 대상은 인간이었다. 이러한 인간의 자신에 대한 관심은 표현예술에 있어서 누드라는 형식을 탄생시키게 되었다. 사진이나 그 밖의 예술분야에 있어서 초창기 누드의 의미는 시대의 미의식을 반영하는 수단이었으나, 현대에 와서 누드가 인간의 내적 정신적 세계를 반영하는 표현수단으로 그 상징성을 형성하게 되었다.
사진은 빛과 그림자를 이용하여 사물의 아름다움을 극대화 시킬 수 있는 매력을 갖고 있다. 그러한 매력적인 표현도구인 사진을 통해 최상의 조형미를 가지고 있는 ‘몸’이라는 소재를 자연스럽게 선택하게 되었다. 우리 몸은 매 순간 내면의 포착하기 어려운 움직임을 근육 속에 구체적으로 전달한다. 몸은 얼굴 표정 못지않게 수축하거나 이완하여 내적 감정들을 외부세계에 드러내 보이는 전달체계를 가진 하나의 대상인 것이다.
나의 사진에서는 누드의 몸짓언어를 통해 인간내면의 감정들을 사진 이미지로 표현 하였다. 또한 누드를 조형적 시각으로 바라봄으로써 사진표현의 영역의 확대를 추구하였다. 이러한 작업을 진행할 수 있었던 것은 카메라를 이용하여 다양한 해석의 힘을 가진 사진 공간의 특성이 있었기 때문이다. 이 사진적 공간은 작업의 중요한 핵심요소인 ‘조형’을 표현하기 충분하였으며 ...
과거에서 현대에 이르기까지 인간에게 있어서 최대 미적 관심의 대상은 인간이었다. 이러한 인간의 자신에 대한 관심은 표현예술에 있어서 누드라는 형식을 탄생시키게 되었다. 사진이나 그 밖의 예술분야에 있어서 초창기 누드의 의미는 시대의 미의식을 반영하는 수단이었으나, 현대에 와서 누드가 인간의 내적 정신적 세계를 반영하는 표현수단으로 그 상징성을 형성하게 되었다.
사진은 빛과 그림자를 이용하여 사물의 아름다움을 극대화 시킬 수 있는 매력을 갖고 있다. 그러한 매력적인 표현도구인 사진을 통해 최상의 조형미를 가지고 있는 ‘몸’이라는 소재를 자연스럽게 선택하게 되었다. 우리 몸은 매 순간 내면의 포착하기 어려운 움직임을 근육 속에 구체적으로 전달한다. 몸은 얼굴 표정 못지않게 수축하거나 이완하여 내적 감정들을 외부세계에 드러내 보이는 전달체계를 가진 하나의 대상인 것이다.
나의 사진에서는 누드의 몸짓언어를 통해 인간내면의 감정들을 사진 이미지로 표현 하였다. 또한 누드를 조형적 시각으로 바라봄으로써 사진표현의 영역의 확대를 추구하였다. 이러한 작업을 진행할 수 있었던 것은 카메라를 이용하여 다양한 해석의 힘을 가진 사진 공간의 특성이 있었기 때문이다. 이 사진적 공간은 작업의 중요한 핵심요소인 ‘조형’을 표현하기 충분하였으며 프레임 안의 구성, 찍고자 하는 대상의 형태나 그 주변과의 조화에서 더 나아가 빛이나 그림자, 선, 면, 형 등의 조형요소들에 의해서 더욱 구체화 될 수 있었다. 이렇게 나의 사진에서는 몸의 아름다운 언어들을 표현하고 몸을 조형적 시각으로 풀어내고자 하였다.
나의 사진의 모티브가 되는 누드의 정의와 누드사진의 역사, 누드의 조형미에 대해 알아보고 참고가 되는 작가 이모젠 커닝험(Imogen Curningham), 에드워드 웨스턴(Edward Weston), 빌 브란트(Bill Brant)를 통해 나의 사진을 비교분석을 하였다.
과거에서 현대에 이르기까지 인간에게 있어서 최대 미적 관심의 대상은 인간이었다. 이러한 인간의 자신에 대한 관심은 표현예술에 있어서 누드라는 형식을 탄생시키게 되었다. 사진이나 그 밖의 예술분야에 있어서 초창기 누드의 의미는 시대의 미의식을 반영하는 수단이었으나, 현대에 와서 누드가 인간의 내적 정신적 세계를 반영하는 표현수단으로 그 상징성을 형성하게 되었다.
사진은 빛과 그림자를 이용하여 사물의 아름다움을 극대화 시킬 수 있는 매력을 갖고 있다. 그러한 매력적인 표현도구인 사진을 통해 최상의 조형미를 가지고 있는 ‘몸’이라는 소재를 자연스럽게 선택하게 되었다. 우리 몸은 매 순간 내면의 포착하기 어려운 움직임을 근육 속에 구체적으로 전달한다. 몸은 얼굴 표정 못지않게 수축하거나 이완하여 내적 감정들을 외부세계에 드러내 보이는 전달체계를 가진 하나의 대상인 것이다.
나의 사진에서는 누드의 몸짓언어를 통해 인간내면의 감정들을 사진 이미지로 표현 하였다. 또한 누드를 조형적 시각으로 바라봄으로써 사진표현의 영역의 확대를 추구하였다. 이러한 작업을 진행할 수 있었던 것은 카메라를 이용하여 다양한 해석의 힘을 가진 사진 공간의 특성이 있었기 때문이다. 이 사진적 공간은 작업의 중요한 핵심요소인 ‘조형’을 표현하기 충분하였으며 프레임 안의 구성, 찍고자 하는 대상의 형태나 그 주변과의 조화에서 더 나아가 빛이나 그림자, 선, 면, 형 등의 조형요소들에 의해서 더욱 구체화 될 수 있었다. 이렇게 나의 사진에서는 몸의 아름다운 언어들을 표현하고 몸을 조형적 시각으로 풀어내고자 하였다.
나의 사진의 모티브가 되는 누드의 정의와 누드사진의 역사, 누드의 조형미에 대해 알아보고 참고가 되는 작가 이모젠 커닝험(Imogen Curningham), 에드워드 웨스턴(Edward Weston), 빌 브란트(Bill Brant)를 통해 나의 사진을 비교분석을 하였다.
From the past up to now the target of the uttermost aesthetic interest of human beings was human beings themselves. Such interest in human gave a birth to nude in expression art. The meaning of early nude in photography and other arts was the tool reflecting the consciousness of beauty of the times,...
From the past up to now the target of the uttermost aesthetic interest of human beings was human beings themselves. Such interest in human gave a birth to nude in expression art. The meaning of early nude in photography and other arts was the tool reflecting the consciousness of beauty of the times, but it came to have symbolic meaning as an expression tool reflecting internal mental world of human beings. Photos have attraction to maximize the beauty of things using light and shade. Through pictures, such attractive expression tool, the subject material of ‘body’ with the highest formative aesthetic value was naturally selected.
Our body delivers delicate movements of inner side to our muscles concretely in every instant. Body is an object with the delivery system showing the inner feelings to external world by contracting or relaxing the muscles.
In my pictures, internal feelings of human beings are expressed in picture images through gesture language of nude. Additionally, the expansion of photo expression was pursued by seeing nude from the perspective of formative view. It was possible owing to the characteristics of picture space which has diverse interpretive power using a camera. This picture space is enough to express ‘formative beauty’ which is the core element of the work and it can be materialized by the composition in the frame, the shape of the object, the harmony with the background as well as through the formative elements such as shade, line, square and shape. As such, my pictures tried to express the beautiful language of the body and show the body from the perspective of formative beauty.
In this study, the definition of nude, history of nude pictures and the formative beauty of nude which is the motive of my pictures were reviewed and my pictures were compared with the works of Imogen Curningham, Edward Weston, and Bill Brant.
From the past up to now the target of the uttermost aesthetic interest of human beings was human beings themselves. Such interest in human gave a birth to nude in expression art. The meaning of early nude in photography and other arts was the tool reflecting the consciousness of beauty of the times, but it came to have symbolic meaning as an expression tool reflecting internal mental world of human beings. Photos have attraction to maximize the beauty of things using light and shade. Through pictures, such attractive expression tool, the subject material of ‘body’ with the highest formative aesthetic value was naturally selected.
Our body delivers delicate movements of inner side to our muscles concretely in every instant. Body is an object with the delivery system showing the inner feelings to external world by contracting or relaxing the muscles.
In my pictures, internal feelings of human beings are expressed in picture images through gesture language of nude. Additionally, the expansion of photo expression was pursued by seeing nude from the perspective of formative view. It was possible owing to the characteristics of picture space which has diverse interpretive power using a camera. This picture space is enough to express ‘formative beauty’ which is the core element of the work and it can be materialized by the composition in the frame, the shape of the object, the harmony with the background as well as through the formative elements such as shade, line, square and shape. As such, my pictures tried to express the beautiful language of the body and show the body from the perspective of formative beauty.
In this study, the definition of nude, history of nude pictures and the formative beauty of nude which is the motive of my pictures were reviewed and my pictures were compared with the works of Imogen Curningham, Edward Weston, and Bill Brant.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.