기존의 많은 연구에도 불구하고 미끄럼 사고는 줄어들지 않고 있으며 사회적으로도 큰 문제를 야기시키고 있는 시점이다. 본 연구에서는 바닥의 미끄럼저항 증대를 위하여 보편적으로 적용되고 있는 도포식 미끄럼 방지제 대상으로 보행마모에 따른 미끄럼저항성 경시변화를 실험적으로 규명하고자 하였다. 다중이용시설의 바닥 등에서 폭넓게 사용되고 있는 무기질계 바닥재 대상으로 보행마모 촉진시험장치를 이용하여 보행하중 증가에 따른 미끄럼저항계수의 변동 추이를 파악한다. 바닥 표면상태 미끄럼저항계수의 저하가 둔화되어 거의 일정한 시점에서 미끄럼 방지제를 도포한다. O-Y PSM(O-Y ...
기존의 많은 연구에도 불구하고 미끄럼 사고는 줄어들지 않고 있으며 사회적으로도 큰 문제를 야기시키고 있는 시점이다. 본 연구에서는 바닥의 미끄럼저항 증대를 위하여 보편적으로 적용되고 있는 도포식 미끄럼 방지제 대상으로 보행마모에 따른 미끄럼저항성 경시변화를 실험적으로 규명하고자 하였다. 다중이용시설의 바닥 등에서 폭넓게 사용되고 있는 무기질계 바닥재 대상으로 보행마모 촉진시험장치를 이용하여 보행하중 증가에 따른 미끄럼저항계수의 변동 추이를 파악한다. 바닥 표면상태 미끄럼저항계수의 저하가 둔화되어 거의 일정한 시점에서 미끄럼 방지제를 도포한다. O-Y PSM(O-Y PULL SLIP METER)을 이용하여 신발 착용조건과 맨발 조건에서의 미끄럼저항계수를 각각 측정하여 미끄럼 방지효과를 검증한다. 단계별 보행마모를 통해 미끄럼 방지효과가 소멸되는 시점을 파악한다. 마모 전 바닥재의 청소된 건조상태, 흙먼지 현탁액 산포상태에서는 대체적으로 안전한 상태로 나타났다. 수돗물 산포상태의 경우 일부 위험한 상태로 나타났으며 오일 산포상태, 비눗물 산포상태의 경우에서는 매우 위험한 상태로 나타났다. 보행하중이 증가함에 따라 바닥재의 표면이 마모되어 오일 산포상태, 비눗물 산포상태를 제외하고는 전반적으로 미끄럼저항계수가 감소하였다. 보행마모에 의한 미끄럼저항계수의 저하가 둔화되어 거의 일정한 수준으로 나타내는 20만보 시점에서 미끄럼 방지제를 도포하였다. 흙먼지 현탁액 산포상태, 비눗물 산포상태를 제외하고는 미끄럼 방지효과가 나타났지만 단계별 보행마모에 의해 5천보 시점에서 1만보 시점사이에서 미끄럼 방지효과가 소멸되는 것을 알 수 있었다. 무기질계 바닥재에서 보행마모가 증가함에 따라 청소된 건조상태, 수돗물 산포상태에서는 미끄럼저항계수가 감소한다. 미끄럼 방지제를 도포하면 당장은 미끄럼 방지효과는 나타나지만 보행마모에 의해 방지효과가 감소하여 사라진다. 미끄럼 방지효과가 소멸되는 시점 이전에 재 도포하여 미끄럼사고를 예방해야 한다. 오일 산포상태, 비눗물 산포상태에서는 미끄럼 방지제의 미끄럼 방지효과가 발생하지 않으며 보행자의 주의와 위험요인을 제거하는 방지대책이 강구되어야 한다고 판단된다.
기존의 많은 연구에도 불구하고 미끄럼 사고는 줄어들지 않고 있으며 사회적으로도 큰 문제를 야기시키고 있는 시점이다. 본 연구에서는 바닥의 미끄럼저항 증대를 위하여 보편적으로 적용되고 있는 도포식 미끄럼 방지제 대상으로 보행마모에 따른 미끄럼저항성 경시변화를 실험적으로 규명하고자 하였다. 다중이용시설의 바닥 등에서 폭넓게 사용되고 있는 무기질계 바닥재 대상으로 보행마모 촉진시험장치를 이용하여 보행하중 증가에 따른 미끄럼저항계수의 변동 추이를 파악한다. 바닥 표면상태 미끄럼저항계수의 저하가 둔화되어 거의 일정한 시점에서 미끄럼 방지제를 도포한다. O-Y PSM(O-Y PULL SLIP METER)을 이용하여 신발 착용조건과 맨발 조건에서의 미끄럼저항계수를 각각 측정하여 미끄럼 방지효과를 검증한다. 단계별 보행마모를 통해 미끄럼 방지효과가 소멸되는 시점을 파악한다. 마모 전 바닥재의 청소된 건조상태, 흙먼지 현탁액 산포상태에서는 대체적으로 안전한 상태로 나타났다. 수돗물 산포상태의 경우 일부 위험한 상태로 나타났으며 오일 산포상태, 비눗물 산포상태의 경우에서는 매우 위험한 상태로 나타났다. 보행하중이 증가함에 따라 바닥재의 표면이 마모되어 오일 산포상태, 비눗물 산포상태를 제외하고는 전반적으로 미끄럼저항계수가 감소하였다. 보행마모에 의한 미끄럼저항계수의 저하가 둔화되어 거의 일정한 수준으로 나타내는 20만보 시점에서 미끄럼 방지제를 도포하였다. 흙먼지 현탁액 산포상태, 비눗물 산포상태를 제외하고는 미끄럼 방지효과가 나타났지만 단계별 보행마모에 의해 5천보 시점에서 1만보 시점사이에서 미끄럼 방지효과가 소멸되는 것을 알 수 있었다. 무기질계 바닥재에서 보행마모가 증가함에 따라 청소된 건조상태, 수돗물 산포상태에서는 미끄럼저항계수가 감소한다. 미끄럼 방지제를 도포하면 당장은 미끄럼 방지효과는 나타나지만 보행마모에 의해 방지효과가 감소하여 사라진다. 미끄럼 방지효과가 소멸되는 시점 이전에 재 도포하여 미끄럼사고를 예방해야 한다. 오일 산포상태, 비눗물 산포상태에서는 미끄럼 방지제의 미끄럼 방지효과가 발생하지 않으며 보행자의 주의와 위험요인을 제거하는 방지대책이 강구되어야 한다고 판단된다.
Despite various researches, accidents from skidding have not be reduced and are causing social issues. This research intends to shed lights on diurnal variations of skid resistance of commonly used coating anti-slip agents used to increase frictions on the surface, as the material wears away from wa...
Despite various researches, accidents from skidding have not be reduced and are causing social issues. This research intends to shed lights on diurnal variations of skid resistance of commonly used coating anti-slip agents used to increase frictions on the surface, as the material wears away from walking. The conclusion is as follows;
First, changes in C.S.R(Coefficient of Slip Resistance) due to increase in waling loads using abrasion facilitating device against mineral type surfaces have been looked into. As the C.S.R of surface slows down, anti-skid material is applied at certain time. Using O-Y P.S.M(O-Y Pull Slip Meter) to measure C.S.R and C.S.R·B the anti-skid effects are measured. Through phased walking abrasion, the point of time when the anti-skid effects completely wear away is measured. Stable condition was shown when the surface is cleaned or dirt mixed liquid is dispersed. When tap water is dispersed, the situation was dangerous in certain situations and when oil or soap water were dispersed it was very dangerous. When the walking loads caused the surface to wear away, overall the anti-skid coefficient was reduced except when oil and soap water were dispersed. At a point when 200,000 steps were walked on the surface bringing down anti-skid coefficient to a certain point, the anti-slip agent was applied. Except in the case of dirt mixed water and soap water, anti-slip agent came into effect but when 10,000 steps were walked on the surface such effects disappeared.
Despite various researches, accidents from skidding have not be reduced and are causing social issues. This research intends to shed lights on diurnal variations of skid resistance of commonly used coating anti-slip agents used to increase frictions on the surface, as the material wears away from walking. The conclusion is as follows;
First, changes in C.S.R(Coefficient of Slip Resistance) due to increase in waling loads using abrasion facilitating device against mineral type surfaces have been looked into. As the C.S.R of surface slows down, anti-skid material is applied at certain time. Using O-Y P.S.M(O-Y Pull Slip Meter) to measure C.S.R and C.S.R·B the anti-skid effects are measured. Through phased walking abrasion, the point of time when the anti-skid effects completely wear away is measured. Stable condition was shown when the surface is cleaned or dirt mixed liquid is dispersed. When tap water is dispersed, the situation was dangerous in certain situations and when oil or soap water were dispersed it was very dangerous. When the walking loads caused the surface to wear away, overall the anti-skid coefficient was reduced except when oil and soap water were dispersed. At a point when 200,000 steps were walked on the surface bringing down anti-skid coefficient to a certain point, the anti-slip agent was applied. Except in the case of dirt mixed water and soap water, anti-slip agent came into effect but when 10,000 steps were walked on the surface such effects disappeared.
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