염상섭 가족사 소설 연구 : 식민지 자본주의의 전개와 가족제도의 변화 (A) study on family novels written by Yeom Sang-seop : the development of colonial capitalism and changes in the family system원문보기
염상섭의 1920-30년대 장편소설들은 각 작품마다 당대 사회의 한 단면을 효과적으로 드러내면서, 총체적으로는 개인의 발견, 봉건주의의 붕괴, 식민지 자본주의의 확대라는 일련의 사회변화과정을 묘사하고 있다. 이 논문은 특히 1920-30년대 염상섭의 장편소설들이 전체적으로 연속성과 친연성을 가지고 있는 점에 주목하여 그것들을 하나의 연대기 구조로 해석하려 하였다. 그 결과 염상섭의 소설들이 연애와 가족이라는 소재를 통해 식민지 자본주의의 전개과정을 단계적으로 노정하고 있음을 알 수 있었다. 1931년 『삼대』의 연재로부터 시작된 3부작의 가족사 소설은 경제구조와 가족제도가 상관성을 가지고 변화하는 모습을 연대기적 구성으로 추적하고 있다. 대개 염상섭의 소설은 가족사 소설과 연애소설로 나뉘는데 연애소설의 경우 세태소설에 머물거나 통속소설에 그쳤다는 식으로 평가되어왔다. 그러나 1920-30년대 염상섭 소설을 총체적으로 해석한다면, 1930년대 가족 이야기가 등장하기에 앞서 1920년대 연애와 결혼 담론을 관찰하고 있는 것이 바로 연애소설이다. 그렇다면 이 시기의 염상섭 연애소설은 통속적이라는 평가에서 벗어나 가족사소설의 등장을 가능케 하는 양식으로서의 의미를 가질 수 있다. Ⅱ장에서는 1920년대 ‘소설’이 문학의 한 장르로 자리 잡는 과정에서 염상섭 소설이 내재하고 있는 담론적 특성을 분석하였다. 3·1운동 이후 사회 전반에 불어온 ‘개조’ 열풍으로 ‘소설’은 도덕적 목적을 배제한 사실적 글쓰기 행위로 이해되었다. 그리고 ‘자연주의’ 사조가 등장하면서 일상적 삶의 모든 부분이 ‘소설’의 소재와 주제가 되는 것이 가능해졌다. 염상섭은 서구의 작품을 번역하는 과정에서 그 작품들의 플롯과 캐릭터에서 영향을 받아 삼각연애의 구도, 추리의 기법을 습득한다. 1920년대 ‘소설’은 ‘연애’라는 소재와 별개로 생각할 수 없는데, 여기서 연애는 ‘개인’과 ‘자유’의 의미를 포함하는 근대적 관계를 의미한다. 따라서 이 시기 염상섭의 연애소설은 언뜻 통속과 타락을 그리고 있는 듯 보이지만 사실은 봉건적 질서와 개인의 힘겨루기를 다루고 있다. 이것은 더 이상 성과 사랑에 대한 전근대적인 방식의 규율과 통제가 유효하지 않으며, 결혼과 가족제도에 대한 새로운 사회적 합의가 필요해졌음을 뜻한다. 1920-30년대 서구의 가족사소설이 번역되면서 우리 문단에서는 장편, 연작이라는 새로운 소설의 형태가 소개되었다. 그리고 ‘가족’이 사회의 총체성을 드러낼 수 있는 전형적 소재로서 등장하였다. 이와 관련하여 염상섭은 1930년대부터 ‘3부작’의 연작소설 기획, 창작한 바 있다. 염상섭의 ‘3부작’에 대해서는 그간 논의가 많았으나, 이 논문에서는 식민지 자본주의의 경제구조 변화를 ‘가문에 대한 가족의 승리’로 치환하여 보여주는 『삼대』, 『무화과』, 『불연속선』을 연작 3부작으로 보았다. Ⅲ장에서는 염상섭의 가족사 소설 3부작에 집중하여, 당대 중산층에 자본주의적 생산양식이 파급, 정착되는 과정을 살펴본다. 그리고 그 과정이 가족의 형태 변화와 무관하지 않음을 밝힌다. 거래의 범위가 비교적 좁고, 사적이며 부동(不動)의 성질을 가진 ?삼대?의 토지자본은 봉건적 부계친족집단 질서를 공고히 하는데 효과적이다. 『무화과』에서는 『삼대』에 비해 화폐유통 범위가 넓어지면서 가부장적 특권이 분해되기 시작한다. 『불연속선』에서는 비로소 완전한 자본가가 출현하고 부부로 결속된 ‘가정형 가족’이 구성된다. 사회의 자본화 과정이 경제의 문제를 넘어 새로운 가족 관계의 출현을 초래하는 핵심 동력으로 작용한 것이다. 염상섭의 1920-30년대 장편소설들은 ...
염상섭의 1920-30년대 장편소설들은 각 작품마다 당대 사회의 한 단면을 효과적으로 드러내면서, 총체적으로는 개인의 발견, 봉건주의의 붕괴, 식민지 자본주의의 확대라는 일련의 사회변화과정을 묘사하고 있다. 이 논문은 특히 1920-30년대 염상섭의 장편소설들이 전체적으로 연속성과 친연성을 가지고 있는 점에 주목하여 그것들을 하나의 연대기 구조로 해석하려 하였다. 그 결과 염상섭의 소설들이 연애와 가족이라는 소재를 통해 식민지 자본주의의 전개과정을 단계적으로 노정하고 있음을 알 수 있었다. 1931년 『삼대』의 연재로부터 시작된 3부작의 가족사 소설은 경제구조와 가족제도가 상관성을 가지고 변화하는 모습을 연대기적 구성으로 추적하고 있다. 대개 염상섭의 소설은 가족사 소설과 연애소설로 나뉘는데 연애소설의 경우 세태소설에 머물거나 통속소설에 그쳤다는 식으로 평가되어왔다. 그러나 1920-30년대 염상섭 소설을 총체적으로 해석한다면, 1930년대 가족 이야기가 등장하기에 앞서 1920년대 연애와 결혼 담론을 관찰하고 있는 것이 바로 연애소설이다. 그렇다면 이 시기의 염상섭 연애소설은 통속적이라는 평가에서 벗어나 가족사소설의 등장을 가능케 하는 양식으로서의 의미를 가질 수 있다. Ⅱ장에서는 1920년대 ‘소설’이 문학의 한 장르로 자리 잡는 과정에서 염상섭 소설이 내재하고 있는 담론적 특성을 분석하였다. 3·1운동 이후 사회 전반에 불어온 ‘개조’ 열풍으로 ‘소설’은 도덕적 목적을 배제한 사실적 글쓰기 행위로 이해되었다. 그리고 ‘자연주의’ 사조가 등장하면서 일상적 삶의 모든 부분이 ‘소설’의 소재와 주제가 되는 것이 가능해졌다. 염상섭은 서구의 작품을 번역하는 과정에서 그 작품들의 플롯과 캐릭터에서 영향을 받아 삼각연애의 구도, 추리의 기법을 습득한다. 1920년대 ‘소설’은 ‘연애’라는 소재와 별개로 생각할 수 없는데, 여기서 연애는 ‘개인’과 ‘자유’의 의미를 포함하는 근대적 관계를 의미한다. 따라서 이 시기 염상섭의 연애소설은 언뜻 통속과 타락을 그리고 있는 듯 보이지만 사실은 봉건적 질서와 개인의 힘겨루기를 다루고 있다. 이것은 더 이상 성과 사랑에 대한 전근대적인 방식의 규율과 통제가 유효하지 않으며, 결혼과 가족제도에 대한 새로운 사회적 합의가 필요해졌음을 뜻한다. 1920-30년대 서구의 가족사소설이 번역되면서 우리 문단에서는 장편, 연작이라는 새로운 소설의 형태가 소개되었다. 그리고 ‘가족’이 사회의 총체성을 드러낼 수 있는 전형적 소재로서 등장하였다. 이와 관련하여 염상섭은 1930년대부터 ‘3부작’의 연작소설 기획, 창작한 바 있다. 염상섭의 ‘3부작’에 대해서는 그간 논의가 많았으나, 이 논문에서는 식민지 자본주의의 경제구조 변화를 ‘가문에 대한 가족의 승리’로 치환하여 보여주는 『삼대』, 『무화과』, 『불연속선』을 연작 3부작으로 보았다. Ⅲ장에서는 염상섭의 가족사 소설 3부작에 집중하여, 당대 중산층에 자본주의적 생산양식이 파급, 정착되는 과정을 살펴본다. 그리고 그 과정이 가족의 형태 변화와 무관하지 않음을 밝힌다. 거래의 범위가 비교적 좁고, 사적이며 부동(不動)의 성질을 가진 ?삼대?의 토지자본은 봉건적 부계친족집단 질서를 공고히 하는데 효과적이다. 『무화과』에서는 『삼대』에 비해 화폐유통 범위가 넓어지면서 가부장적 특권이 분해되기 시작한다. 『불연속선』에서는 비로소 완전한 자본가가 출현하고 부부로 결속된 ‘가정형 가족’이 구성된다. 사회의 자본화 과정이 경제의 문제를 넘어 새로운 가족 관계의 출현을 초래하는 핵심 동력으로 작용한 것이다. 염상섭의 1920-30년대 장편소설들은 자연주의의 기법, 자유연애라는 화두, 번역물에서 유입된 플롯과 캐릭터 등 당대의 소설 담론과 관계를 맺으면서 연애소설에서 가족사소설로 변화·발전하게 된다. 이러한 맥락에서 기획된 염상섭의 가족사소설 3부작은 연대기적 구성을 시도하면서, 가족제도의 변화가 식민지 자본주의의 전개와 맞물려 이루어지는 양상을 살펴보았다. 이 논문은 식민지시기에 한정하여 염상섭의 작품을 연구하고 있다. 그러나 식민지 이후 근대화의 역사적 진행 과정을 탐구함에 있어서도 염상섭의 작품은 큰 효용이 있을 것이다. 인물 간의 갈등 구조와 가치관의 변화·정립양상을 중심으로 작품 간의 유기적 연관성에 초점을 맞춘다면 염상섭의 작품 전체는 우리 시대의 총서로 해석될 수 있을 것이라 생각한다. 염상섭의 문학적 관심이 한결같이 ‘지금-여기’에 있고, 1919년부터 1963년까지 장편소설 30여 편을 포함한 180여 편의 방대한 작품을 발표한, 흔치 않은 작가이기에 이 연구는 가능하고 또 필요한 과제일 것이다.
염상섭의 1920-30년대 장편소설들은 각 작품마다 당대 사회의 한 단면을 효과적으로 드러내면서, 총체적으로는 개인의 발견, 봉건주의의 붕괴, 식민지 자본주의의 확대라는 일련의 사회변화과정을 묘사하고 있다. 이 논문은 특히 1920-30년대 염상섭의 장편소설들이 전체적으로 연속성과 친연성을 가지고 있는 점에 주목하여 그것들을 하나의 연대기 구조로 해석하려 하였다. 그 결과 염상섭의 소설들이 연애와 가족이라는 소재를 통해 식민지 자본주의의 전개과정을 단계적으로 노정하고 있음을 알 수 있었다. 1931년 『삼대』의 연재로부터 시작된 3부작의 가족사 소설은 경제구조와 가족제도가 상관성을 가지고 변화하는 모습을 연대기적 구성으로 추적하고 있다. 대개 염상섭의 소설은 가족사 소설과 연애소설로 나뉘는데 연애소설의 경우 세태소설에 머물거나 통속소설에 그쳤다는 식으로 평가되어왔다. 그러나 1920-30년대 염상섭 소설을 총체적으로 해석한다면, 1930년대 가족 이야기가 등장하기에 앞서 1920년대 연애와 결혼 담론을 관찰하고 있는 것이 바로 연애소설이다. 그렇다면 이 시기의 염상섭 연애소설은 통속적이라는 평가에서 벗어나 가족사소설의 등장을 가능케 하는 양식으로서의 의미를 가질 수 있다. Ⅱ장에서는 1920년대 ‘소설’이 문학의 한 장르로 자리 잡는 과정에서 염상섭 소설이 내재하고 있는 담론적 특성을 분석하였다. 3·1운동 이후 사회 전반에 불어온 ‘개조’ 열풍으로 ‘소설’은 도덕적 목적을 배제한 사실적 글쓰기 행위로 이해되었다. 그리고 ‘자연주의’ 사조가 등장하면서 일상적 삶의 모든 부분이 ‘소설’의 소재와 주제가 되는 것이 가능해졌다. 염상섭은 서구의 작품을 번역하는 과정에서 그 작품들의 플롯과 캐릭터에서 영향을 받아 삼각연애의 구도, 추리의 기법을 습득한다. 1920년대 ‘소설’은 ‘연애’라는 소재와 별개로 생각할 수 없는데, 여기서 연애는 ‘개인’과 ‘자유’의 의미를 포함하는 근대적 관계를 의미한다. 따라서 이 시기 염상섭의 연애소설은 언뜻 통속과 타락을 그리고 있는 듯 보이지만 사실은 봉건적 질서와 개인의 힘겨루기를 다루고 있다. 이것은 더 이상 성과 사랑에 대한 전근대적인 방식의 규율과 통제가 유효하지 않으며, 결혼과 가족제도에 대한 새로운 사회적 합의가 필요해졌음을 뜻한다. 1920-30년대 서구의 가족사소설이 번역되면서 우리 문단에서는 장편, 연작이라는 새로운 소설의 형태가 소개되었다. 그리고 ‘가족’이 사회의 총체성을 드러낼 수 있는 전형적 소재로서 등장하였다. 이와 관련하여 염상섭은 1930년대부터 ‘3부작’의 연작소설 기획, 창작한 바 있다. 염상섭의 ‘3부작’에 대해서는 그간 논의가 많았으나, 이 논문에서는 식민지 자본주의의 경제구조 변화를 ‘가문에 대한 가족의 승리’로 치환하여 보여주는 『삼대』, 『무화과』, 『불연속선』을 연작 3부작으로 보았다. Ⅲ장에서는 염상섭의 가족사 소설 3부작에 집중하여, 당대 중산층에 자본주의적 생산양식이 파급, 정착되는 과정을 살펴본다. 그리고 그 과정이 가족의 형태 변화와 무관하지 않음을 밝힌다. 거래의 범위가 비교적 좁고, 사적이며 부동(不動)의 성질을 가진 ?삼대?의 토지자본은 봉건적 부계친족집단 질서를 공고히 하는데 효과적이다. 『무화과』에서는 『삼대』에 비해 화폐유통 범위가 넓어지면서 가부장적 특권이 분해되기 시작한다. 『불연속선』에서는 비로소 완전한 자본가가 출현하고 부부로 결속된 ‘가정형 가족’이 구성된다. 사회의 자본화 과정이 경제의 문제를 넘어 새로운 가족 관계의 출현을 초래하는 핵심 동력으로 작용한 것이다. 염상섭의 1920-30년대 장편소설들은 자연주의의 기법, 자유연애라는 화두, 번역물에서 유입된 플롯과 캐릭터 등 당대의 소설 담론과 관계를 맺으면서 연애소설에서 가족사소설로 변화·발전하게 된다. 이러한 맥락에서 기획된 염상섭의 가족사소설 3부작은 연대기적 구성을 시도하면서, 가족제도의 변화가 식민지 자본주의의 전개와 맞물려 이루어지는 양상을 살펴보았다. 이 논문은 식민지시기에 한정하여 염상섭의 작품을 연구하고 있다. 그러나 식민지 이후 근대화의 역사적 진행 과정을 탐구함에 있어서도 염상섭의 작품은 큰 효용이 있을 것이다. 인물 간의 갈등 구조와 가치관의 변화·정립양상을 중심으로 작품 간의 유기적 연관성에 초점을 맞춘다면 염상섭의 작품 전체는 우리 시대의 총서로 해석될 수 있을 것이라 생각한다. 염상섭의 문학적 관심이 한결같이 ‘지금-여기’에 있고, 1919년부터 1963년까지 장편소설 30여 편을 포함한 180여 편의 방대한 작품을 발표한, 흔치 않은 작가이기에 이 연구는 가능하고 또 필요한 과제일 것이다.
The works written by Yeom Sang-seop from the 1920s to 1930s identify organism between his literary works in the sense that they portrayed a series of changing processes of the discovery of individuals, the disruption of the feudalism, and the expansion of colonial capitalism. Therefore, the novels i...
The works written by Yeom Sang-seop from the 1920s to 1930s identify organism between his literary works in the sense that they portrayed a series of changing processes of the discovery of individuals, the disruption of the feudalism, and the expansion of colonial capitalism. Therefore, the novels in this period have differences only in their subjects but reflect social changes in part, presenting that they have continuity in general. Chapter II first analyzed the characteristics of literary discourses the novels by Yeom Sang-seop inhere in the process that a ‘novel’ established itself as one of genre in literature in the 1920s. With the fever of ‘remodeling,’ which had been blasted in the society at large after the March First Independent Movement, the ‘novel’ was understood as the act of realistic writing to the exclusion of an ethical purpose. As naturalism made an appearance, it was possible that all parts of miscellaneous and every detail in life were the subjects of ‘novels,’ and Yeom Sang-seop, while translating the Western literary works, was influenced by the plots and characters in those works to practice the composition of a love triangle and the techniques of detective novels. The ‘novels’ in the 1920s cannot be considered in isolation from the subjects of ‘romance,’ and the romance here means the modern relation which includes the meanings of an ‘individual’ and ‘freedom.’ Thus, the romance novels by Yeom Sang-seop seemed to portray popularity and corruption at first glance, but in fact they dealt with feudal orders and a trial of strength in individuals. This implies that discipline and control of premodern ways were no more valid, and a new type of social agreement on marriages and family institutions was required. After that, the theme of Yeom Sang-seop’s novels is naturally moved onto family stories. As the Western family novels were introduced in the 1920-30s, our literary circle had the forms of full-length and series of novels planted, and families came on as a typical subject to manifest the wholeness of society. Influenced by this, it was the 1940s when the genre called ‘the chronicles of family history,’ but Yeom Sang-seop had already planned and created a series of novels in the form of trilogy since the 1930s. Although there had been a lot of discussions on the ‘trilogy’ by Yeom Sang-seop, this paper considered 『Three Generations』, 『Fig』, and 『Line of Discontinuity』, which showed ‘the family’s victory over family line,’ in connection with the change in economic structure of colonial capitalism, as the trilogy in organic relationships. Chapter III proved that the changes of family structure for generations, which the Yeom Sang-seop’s trilogy of family history showed, had a thread of connection with the process in which capitalistic forms of production were extended and settled in the middle class at that time. In 『Three Generations』, the whole feudal paternal relative groups become a family; in 『Fig』, the concept of family narrowed its boundary as patriarchal privileges were dismantled; and in 『Line of Discontinuity』, the extant concept of family was totally dissolved and restructured, presenting the ‘home family,’ the new type of family. Because the rice mill run by Jo Eui-gwan in 『Three Generations』 was in an inseparable relation with lands, the scope of trade was relatively narrow, private and had immovable property. The trading company in 『Fig』, had a broader range of trade in which money was circulated and transacted than the rice mill. The jobbing house in 『Line of Discontinuity』 had even greater scope of circulation of money to the extent that it could surpass the peninsula. The fact that the circulation of money was brisk and the range of circulation was broadening was the evidence that the central authority which issued and guaranteed currency had so much power that it could gain more credibility from individuals who were engaged in economic activities. In such process, the phased changes that ‘fathers’ of each generation showed were a series of progresses that the family with a new model was born, conveying social implications as well. The father who had been a patriarch in 『Three Generations』 disappeared in a story or gave up his own authority in 『Fig』. Also, in 『Line of Discontinuity』, he reappeared as a father with a new role of good breeder and a guide. Hence, ‘the process that a father was once ousted and reappeared’ was the course that the family system was reorganized into the order of capitalism. The process of capitalization of society served as the core power to give rise to the new emergence of family relations, beyond the problem of economy.
The works written by Yeom Sang-seop from the 1920s to 1930s identify organism between his literary works in the sense that they portrayed a series of changing processes of the discovery of individuals, the disruption of the feudalism, and the expansion of colonial capitalism. Therefore, the novels in this period have differences only in their subjects but reflect social changes in part, presenting that they have continuity in general. Chapter II first analyzed the characteristics of literary discourses the novels by Yeom Sang-seop inhere in the process that a ‘novel’ established itself as one of genre in literature in the 1920s. With the fever of ‘remodeling,’ which had been blasted in the society at large after the March First Independent Movement, the ‘novel’ was understood as the act of realistic writing to the exclusion of an ethical purpose. As naturalism made an appearance, it was possible that all parts of miscellaneous and every detail in life were the subjects of ‘novels,’ and Yeom Sang-seop, while translating the Western literary works, was influenced by the plots and characters in those works to practice the composition of a love triangle and the techniques of detective novels. The ‘novels’ in the 1920s cannot be considered in isolation from the subjects of ‘romance,’ and the romance here means the modern relation which includes the meanings of an ‘individual’ and ‘freedom.’ Thus, the romance novels by Yeom Sang-seop seemed to portray popularity and corruption at first glance, but in fact they dealt with feudal orders and a trial of strength in individuals. This implies that discipline and control of premodern ways were no more valid, and a new type of social agreement on marriages and family institutions was required. After that, the theme of Yeom Sang-seop’s novels is naturally moved onto family stories. As the Western family novels were introduced in the 1920-30s, our literary circle had the forms of full-length and series of novels planted, and families came on as a typical subject to manifest the wholeness of society. Influenced by this, it was the 1940s when the genre called ‘the chronicles of family history,’ but Yeom Sang-seop had already planned and created a series of novels in the form of trilogy since the 1930s. Although there had been a lot of discussions on the ‘trilogy’ by Yeom Sang-seop, this paper considered 『Three Generations』, 『Fig』, and 『Line of Discontinuity』, which showed ‘the family’s victory over family line,’ in connection with the change in economic structure of colonial capitalism, as the trilogy in organic relationships. Chapter III proved that the changes of family structure for generations, which the Yeom Sang-seop’s trilogy of family history showed, had a thread of connection with the process in which capitalistic forms of production were extended and settled in the middle class at that time. In 『Three Generations』, the whole feudal paternal relative groups become a family; in 『Fig』, the concept of family narrowed its boundary as patriarchal privileges were dismantled; and in 『Line of Discontinuity』, the extant concept of family was totally dissolved and restructured, presenting the ‘home family,’ the new type of family. Because the rice mill run by Jo Eui-gwan in 『Three Generations』 was in an inseparable relation with lands, the scope of trade was relatively narrow, private and had immovable property. The trading company in 『Fig』, had a broader range of trade in which money was circulated and transacted than the rice mill. The jobbing house in 『Line of Discontinuity』 had even greater scope of circulation of money to the extent that it could surpass the peninsula. The fact that the circulation of money was brisk and the range of circulation was broadening was the evidence that the central authority which issued and guaranteed currency had so much power that it could gain more credibility from individuals who were engaged in economic activities. In such process, the phased changes that ‘fathers’ of each generation showed were a series of progresses that the family with a new model was born, conveying social implications as well. The father who had been a patriarch in 『Three Generations』 disappeared in a story or gave up his own authority in 『Fig』. Also, in 『Line of Discontinuity』, he reappeared as a father with a new role of good breeder and a guide. Hence, ‘the process that a father was once ousted and reappeared’ was the course that the family system was reorganized into the order of capitalism. The process of capitalization of society served as the core power to give rise to the new emergence of family relations, beyond the problem of economy.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.