본 연구는 초등학교의 슬기로운 생활 및 사회과 교과에서 녹색 식생활 교육 반영이 가능한 요소들을 찾아 교과서 본문사례를 개발하고 이를 수업에 적용함으로써 녹색 식생활 교육의 범교과적인 접근 가능성과 이의 교육적 효과를 검증하는데 목적이 있다. 이를 위해 먼저, 국내외 선행연구를 바탕으로 녹색 식생활 영역 분류 체계와 학습내용을 개발하고, 2009 개정 교육과정의 초등학교 슬기로운 생활 및 사회 교과서를 분석하여 녹색 식생활 요소를 추출하였으며, 이를 바탕으로 교과서 본문사례 및 지도서를 개발하였다. 개발된 본문 사례는 경기도 광명...
본 연구는 초등학교의 슬기로운 생활 및 사회과 교과에서 녹색 식생활 교육 반영이 가능한 요소들을 찾아 교과서 본문사례를 개발하고 이를 수업에 적용함으로써 녹색 식생활 교육의 범교과적인 접근 가능성과 이의 교육적 효과를 검증하는데 목적이 있다. 이를 위해 먼저, 국내외 선행연구를 바탕으로 녹색 식생활 영역 분류 체계와 학습내용을 개발하고, 2009 개정 교육과정의 초등학교 슬기로운 생활 및 사회 교과서를 분석하여 녹색 식생활 요소를 추출하였으며, 이를 바탕으로 교과서 본문사례 및 지도서를 개발하였다. 개발된 본문 사례는 경기도 광명시 C초등학교 2학년 1개 학급 30명을 실험집단으로 선정하여 2011년 3월부터 2012년 2월까지 슬기로운 생활 수업시간을 통해 적용하였으며, 기존 교육과정에 따르는 동일한 수준 및 인원수의 통제 집단을 선정하여 각각 적용 전, 후 설문 조사를 실시함으로써 그 효과를 검증하였다. 본 연구를 통하여 얻어진 결과는 다음과 같다. 첫째, 2009 개정 슬기로운 생활 및 사회 교과서에서 환경, 건강, 배려․감사의 3가지 영역을 바탕으로 녹색 식생활 관련 단원 및 지도 내용을 추출하여 녹색 식생활 교육프로그램을 구안하여 적용시킬 수 있었다. 둘째, 2009 개정교육과정 초등학교 슬기로운 생활 및 사회 교과서에 포함된 녹색 식생활 요소 영역에서 저학년은 감사․배려와 같은 정의적 요소가 많이 나타났고, 고학년에서는 환경과 건강에 대한 내용이 많이 차지하고 있었다. 셋째, 녹색 식생활 개념을 기반으로 한 본문 사례를 개발․적용한 실험집단에서 녹색 식생활에 대한 긍정적인 인식과 태도의 비율이 유의하게 증가하여 개발된 본문 사례들이 녹색 식생활교육에 효과적임을 확인할 수 있었다. 본 연구 결과는, 슬기로운 생활 및 사회 교과 본래의 교육 목표와 학습내용을 손상시키지 않는 범위 내에서 환경․건강․배려의 녹색 식생활 교육을 반영하는 것이 가능하며, 개발된 본문 사례를 활용한 수업을 통해 아동들의 녹색 식생활에 대한 인식과 태도를 향상시킬 수 있다는 가능성을 확인할 수 있었다. 따라서 본 개발 사례가 확산 적용될 수 있는 노력과 함께 다른 교과에서도 녹색 식생활 교육이 적용 가능한 요소를 추출하여 본문 사례를 개발하는 후속 연구가 필요할 것으로 사료된다.
본 연구는 초등학교의 슬기로운 생활 및 사회과 교과에서 녹색 식생활 교육 반영이 가능한 요소들을 찾아 교과서 본문사례를 개발하고 이를 수업에 적용함으로써 녹색 식생활 교육의 범교과적인 접근 가능성과 이의 교육적 효과를 검증하는데 목적이 있다. 이를 위해 먼저, 국내외 선행연구를 바탕으로 녹색 식생활 영역 분류 체계와 학습내용을 개발하고, 2009 개정 교육과정의 초등학교 슬기로운 생활 및 사회 교과서를 분석하여 녹색 식생활 요소를 추출하였으며, 이를 바탕으로 교과서 본문사례 및 지도서를 개발하였다. 개발된 본문 사례는 경기도 광명시 C초등학교 2학년 1개 학급 30명을 실험집단으로 선정하여 2011년 3월부터 2012년 2월까지 슬기로운 생활 수업시간을 통해 적용하였으며, 기존 교육과정에 따르는 동일한 수준 및 인원수의 통제 집단을 선정하여 각각 적용 전, 후 설문 조사를 실시함으로써 그 효과를 검증하였다. 본 연구를 통하여 얻어진 결과는 다음과 같다. 첫째, 2009 개정 슬기로운 생활 및 사회 교과서에서 환경, 건강, 배려․감사의 3가지 영역을 바탕으로 녹색 식생활 관련 단원 및 지도 내용을 추출하여 녹색 식생활 교육프로그램을 구안하여 적용시킬 수 있었다. 둘째, 2009 개정교육과정 초등학교 슬기로운 생활 및 사회 교과서에 포함된 녹색 식생활 요소 영역에서 저학년은 감사․배려와 같은 정의적 요소가 많이 나타났고, 고학년에서는 환경과 건강에 대한 내용이 많이 차지하고 있었다. 셋째, 녹색 식생활 개념을 기반으로 한 본문 사례를 개발․적용한 실험집단에서 녹색 식생활에 대한 긍정적인 인식과 태도의 비율이 유의하게 증가하여 개발된 본문 사례들이 녹색 식생활교육에 효과적임을 확인할 수 있었다. 본 연구 결과는, 슬기로운 생활 및 사회 교과 본래의 교육 목표와 학습내용을 손상시키지 않는 범위 내에서 환경․건강․배려의 녹색 식생활 교육을 반영하는 것이 가능하며, 개발된 본문 사례를 활용한 수업을 통해 아동들의 녹색 식생활에 대한 인식과 태도를 향상시킬 수 있다는 가능성을 확인할 수 있었다. 따라서 본 개발 사례가 확산 적용될 수 있는 노력과 함께 다른 교과에서도 녹색 식생활 교육이 적용 가능한 요소를 추출하여 본문 사례를 개발하는 후속 연구가 필요할 것으로 사료된다.
The purposes of this study were to develop textbook examples on green food education by using the elementary subjects of Social Studies and Wise Life and to investigate the effect and possibility of this integrated approach of green food education for elementary school students. First of all, a clas...
The purposes of this study were to develop textbook examples on green food education by using the elementary subjects of Social Studies and Wise Life and to investigate the effect and possibility of this integrated approach of green food education for elementary school students. First of all, a classification system on the contents of green food education was developed based on the key concepts of Food Education Support Act enacted in 2009. And the elementary textbooks of Social Studies and Wise Life in 2009 and 2007 revised curricula were analysed according to this system to extract the possible contexts for green food education. Then, integrated textbook examples of these subjects and green food education were developed and implemented to a class of 2nd grade-elementary students for 8 times in a year in Wise Life class. The effect of this program was evaluated by using questionnaires before and after the implementation and compared with a control group. The main results of this study were as follows: First, total 62 cases of textbook examples were developed in the category of health, environment and gratitude as an integrated approach of green food education. The lower grade textbooks showed higher cases on gratitude and care, and the higher grade ones on environment and health. Secondly, the 2nd grade-experimental group showed significantly high knowledge and attitude on green food life compared with the control group(p<0.05), which proved the positive impacts of the green food education program In conclusion, green food education was applicable to Social Studies and Wise Life without changing their original theme of textbooks. Moreover, it has a positive effect on the recognition and attitude of the 2nd graders towards green food life. Further development in other subjects should be made in the future for the expansion of green food education.
The purposes of this study were to develop textbook examples on green food education by using the elementary subjects of Social Studies and Wise Life and to investigate the effect and possibility of this integrated approach of green food education for elementary school students. First of all, a classification system on the contents of green food education was developed based on the key concepts of Food Education Support Act enacted in 2009. And the elementary textbooks of Social Studies and Wise Life in 2009 and 2007 revised curricula were analysed according to this system to extract the possible contexts for green food education. Then, integrated textbook examples of these subjects and green food education were developed and implemented to a class of 2nd grade-elementary students for 8 times in a year in Wise Life class. The effect of this program was evaluated by using questionnaires before and after the implementation and compared with a control group. The main results of this study were as follows: First, total 62 cases of textbook examples were developed in the category of health, environment and gratitude as an integrated approach of green food education. The lower grade textbooks showed higher cases on gratitude and care, and the higher grade ones on environment and health. Secondly, the 2nd grade-experimental group showed significantly high knowledge and attitude on green food life compared with the control group(p<0.05), which proved the positive impacts of the green food education program In conclusion, green food education was applicable to Social Studies and Wise Life without changing their original theme of textbooks. Moreover, it has a positive effect on the recognition and attitude of the 2nd graders towards green food life. Further development in other subjects should be made in the future for the expansion of green food education.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.