19세기 이탈리아와 독일오페라의 나라별특징을 통한 비교감상연구 : 중학교 2학년교과서를 중심으로 A Study on Comparative Appreciation between Italian Opera and German Opera in the 19th Century원문보기
이탈리아 오페라와 독일오페라의 비교 감상 수업을 통해 단순히 한 작품만이 아닌 나라별로 작품을 접할 수 있으며, 나라별, 시대별특징을 함께 배움으로써 작품에 대해 더 많은 것을 느끼고 이해하며 심도 있는 학습이 이루어지는 한편 풍부한 음악적 경험을 할 수 있을 것이다. 또한 나라별 특징이 뚜렷이 구분되는 소재, 선율, 관현악반주의 화성적 내용, 중창과 합창에 관한 내용과 작곡가별로 나타나는 서로 다른 음악적 특징을 보다 명확히 이해할 수 있다. 아울러 교사들에게도 오페라 감상 방법에 대해 새로운 시각을 제공해줄 수 있을 것이라 생각 한다. 오페라 감상 수업에서 단순히 음악을 수동적으로 듣고 끝나는 것이 아니라, 학생들이 적극적으로 감상에 임할 수 있도록 교사가 오페라의 시대적인 배경과 작곡가가 나타내고자 했던 의도를 학생들에게 잘 설명해야만 효과적인 감상 수업이 될 수 있다. 또한 ...
이탈리아 오페라와 독일오페라의 비교 감상 수업을 통해 단순히 한 작품만이 아닌 나라별로 작품을 접할 수 있으며, 나라별, 시대별특징을 함께 배움으로써 작품에 대해 더 많은 것을 느끼고 이해하며 심도 있는 학습이 이루어지는 한편 풍부한 음악적 경험을 할 수 있을 것이다. 또한 나라별 특징이 뚜렷이 구분되는 소재, 선율, 관현악반주의 화성적 내용, 중창과 합창에 관한 내용과 작곡가별로 나타나는 서로 다른 음악적 특징을 보다 명확히 이해할 수 있다. 아울러 교사들에게도 오페라 감상 방법에 대해 새로운 시각을 제공해줄 수 있을 것이라 생각 한다. 오페라 감상 수업에서 단순히 음악을 수동적으로 듣고 끝나는 것이 아니라, 학생들이 적극적으로 감상에 임할 수 있도록 교사가 오페라의 시대적인 배경과 작곡가가 나타내고자 했던 의도를 학생들에게 잘 설명해야만 효과적인 감상 수업이 될 수 있다. 또한 음악교육의 목표가 다양한 악곡과 음악활동을 통해 음악성과 창의성을 기르고 풍부한 음악적 정서를 함양하는 것이라면, 비교를 통한 오페라 감상수업방안은 이 목표에 잘 맞는 수업방안이라 할 수 있다.
이탈리아 오페라와 독일오페라의 비교 감상 수업을 통해 단순히 한 작품만이 아닌 나라별로 작품을 접할 수 있으며, 나라별, 시대별특징을 함께 배움으로써 작품에 대해 더 많은 것을 느끼고 이해하며 심도 있는 학습이 이루어지는 한편 풍부한 음악적 경험을 할 수 있을 것이다. 또한 나라별 특징이 뚜렷이 구분되는 소재, 선율, 관현악반주의 화성적 내용, 중창과 합창에 관한 내용과 작곡가별로 나타나는 서로 다른 음악적 특징을 보다 명확히 이해할 수 있다. 아울러 교사들에게도 오페라 감상 방법에 대해 새로운 시각을 제공해줄 수 있을 것이라 생각 한다. 오페라 감상 수업에서 단순히 음악을 수동적으로 듣고 끝나는 것이 아니라, 학생들이 적극적으로 감상에 임할 수 있도록 교사가 오페라의 시대적인 배경과 작곡가가 나타내고자 했던 의도를 학생들에게 잘 설명해야만 효과적인 감상 수업이 될 수 있다. 또한 음악교육의 목표가 다양한 악곡과 음악활동을 통해 음악성과 창의성을 기르고 풍부한 음악적 정서를 함양하는 것이라면, 비교를 통한 오페라 감상수업방안은 이 목표에 잘 맞는 수업방안이라 할 수 있다.
In this study, operas were chosen for study subjects, and to supplement the existing opera appreciation method in a class, or a method to listen to one nation's operas, this researcher proposed a music appreciation method to compare the characteristics of operas by nations and the times. For the stu...
In this study, operas were chosen for study subjects, and to supplement the existing opera appreciation method in a class, or a method to listen to one nation's operas, this researcher proposed a music appreciation method to compare the characteristics of operas by nations and the times. For the study, this researcher looked into the music appreciation contents described in the 2007 revised national curriculum, and the issues of the existing opera learning and something to be improved, and theoretically investigated the contents of Italian and German operas, and after that, proposed an effective teaching method by choosing the operas that show the characteristics of the two nations well. For the proposal of the method, opera as a musical genre, and especially Italian opera and German opera in the 19th century were selected. Opera is a comprehensive art in which libretto, stage, dancing, performance, music and painting are integrated together. The access to opera is easier than to other types of genre in classical music, and opera is closely related to other curriculums. Also, since it is comprised of various fields of arts, it has the elements in which students are interested. Up to now, listening to opera tended to be simple appreciation. Therefore, it is necessary to integrate various fields of music beyond the simple appreciation and find an effective comparison appreciation method to cause students to actively participate into musical activity. Therefore, Such a comparison appreciation method is expected to be applied to the appreciation of other types of genre, let alone opera, and contribute to an effective music appreciation class in a school. * A thesis submitted to the Council of the Graduate School of Kyungpook National University in partial fulfillment of the requirements for the degree of Master of Education in June 2012
In this study, operas were chosen for study subjects, and to supplement the existing opera appreciation method in a class, or a method to listen to one nation's operas, this researcher proposed a music appreciation method to compare the characteristics of operas by nations and the times. For the study, this researcher looked into the music appreciation contents described in the 2007 revised national curriculum, and the issues of the existing opera learning and something to be improved, and theoretically investigated the contents of Italian and German operas, and after that, proposed an effective teaching method by choosing the operas that show the characteristics of the two nations well. For the proposal of the method, opera as a musical genre, and especially Italian opera and German opera in the 19th century were selected. Opera is a comprehensive art in which libretto, stage, dancing, performance, music and painting are integrated together. The access to opera is easier than to other types of genre in classical music, and opera is closely related to other curriculums. Also, since it is comprised of various fields of arts, it has the elements in which students are interested. Up to now, listening to opera tended to be simple appreciation. Therefore, it is necessary to integrate various fields of music beyond the simple appreciation and find an effective comparison appreciation method to cause students to actively participate into musical activity. Therefore, Such a comparison appreciation method is expected to be applied to the appreciation of other types of genre, let alone opera, and contribute to an effective music appreciation class in a school. * A thesis submitted to the Council of the Graduate School of Kyungpook National University in partial fulfillment of the requirements for the degree of Master of Education in June 2012
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.