최근의 특수교육이 분리교육에서 통합교육중심으로 바뀌고 있으며, 일반학교에 특수학급이 배치되고 있다. 본 연구는 초등학교 특수학급의 특수아동을 대상으로 하여 한국인의 정서에 맞는 효과적인 음악 환경을 마련하려는 시도이다. 본 연구의 방법은 첫째, 문헌과 논문 등 오르프 관련 자료를 통해 오르프의 음악 교육철학 및 교수법에 대하여 고찰 한다. 둘째, 2007년 개정 교육과정 중 초등학교 음악과 교육과정을 살핀 후 현재 3,4학년 음악교과서의 국악 제재곡과 학습내용을 분석한다. 셋째, 초등학교 3,4학년 교과서에 수록된 전통음악 중 전...
최근의 특수교육이 분리교육에서 통합교육중심으로 바뀌고 있으며, 일반학교에 특수학급이 배치되고 있다. 본 연구는 초등학교 특수학급의 특수아동을 대상으로 하여 한국인의 정서에 맞는 효과적인 음악 환경을 마련하려는 시도이다. 본 연구의 방법은 첫째, 문헌과 논문 등 오르프 관련 자료를 통해 오르프의 음악 교육철학 및 교수법에 대하여 고찰 한다. 둘째, 2007년 개정 교육과정 중 초등학교 음악과 교육과정을 살핀 후 현재 3,4학년 음악교과서의 국악 제재곡과 학습내용을 분석한다. 셋째, 초등학교 3,4학년 교과서에 수록된 전통음악 중 전래동요를 오르프 교수법에 적용하여 특수아동의 흥미를 유발하는 말 리듬 놀이, 전래 동요 부르기, 몸을 타악기처럼 두드리는 신체표현활동, 타악기 연주 등의 다양한 음악 활동을 통한 효율적인 교육 방안을 제시하였다. 이러한 오르프 교수법의 다양한 학습 활동을 통하여 얻은 결론은 특수아동들이 다양한 말 리듬 놀이와 가사 짓기를 통해 음악성과 창의성 신장을 기대 할 수 있다. 또한 신체표현을 통해서 학생들의 음악개념에 대한 이해력과 표현력이 향상되고 타악기 연주를 하며 음악에 대한 자신감을 높이고 성취감을 느낄 수 있다. 본 연구에서 오르프 교수법을 활용한 국악수업이 일반 초등학생과 더불어 초등학교 특수학급의 특수아동들도 한국음악에 보다 쉽게 접근할 수 있는 교수-학습 방법을 시도해서 그 적용 안을 제시하였다. 앞으로 우리나라 음악교육의 실정에 맞게 전통음악교육에 관해 연구하고 지속적인 교수법 개발과 음악교육의 영역을 풍부하게 넓히는데 일조할 수 있게 되기를 바란다.
최근의 특수교육이 분리교육에서 통합교육중심으로 바뀌고 있으며, 일반학교에 특수학급이 배치되고 있다. 본 연구는 초등학교 특수학급의 특수아동을 대상으로 하여 한국인의 정서에 맞는 효과적인 음악 환경을 마련하려는 시도이다. 본 연구의 방법은 첫째, 문헌과 논문 등 오르프 관련 자료를 통해 오르프의 음악 교육철학 및 교수법에 대하여 고찰 한다. 둘째, 2007년 개정 교육과정 중 초등학교 음악과 교육과정을 살핀 후 현재 3,4학년 음악교과서의 국악 제재곡과 학습내용을 분석한다. 셋째, 초등학교 3,4학년 교과서에 수록된 전통음악 중 전래동요를 오르프 교수법에 적용하여 특수아동의 흥미를 유발하는 말 리듬 놀이, 전래 동요 부르기, 몸을 타악기처럼 두드리는 신체표현활동, 타악기 연주 등의 다양한 음악 활동을 통한 효율적인 교육 방안을 제시하였다. 이러한 오르프 교수법의 다양한 학습 활동을 통하여 얻은 결론은 특수아동들이 다양한 말 리듬 놀이와 가사 짓기를 통해 음악성과 창의성 신장을 기대 할 수 있다. 또한 신체표현을 통해서 학생들의 음악개념에 대한 이해력과 표현력이 향상되고 타악기 연주를 하며 음악에 대한 자신감을 높이고 성취감을 느낄 수 있다. 본 연구에서 오르프 교수법을 활용한 국악수업이 일반 초등학생과 더불어 초등학교 특수학급의 특수아동들도 한국음악에 보다 쉽게 접근할 수 있는 교수-학습 방법을 시도해서 그 적용 안을 제시하였다. 앞으로 우리나라 음악교육의 실정에 맞게 전통음악교육에 관해 연구하고 지속적인 교수법 개발과 음악교육의 영역을 풍부하게 넓히는데 일조할 수 있게 되기를 바란다.
Recent separation of special education training center is replaced with an integrated education and special classes in regular schools have been placed. This study of an elementary school special education class for children with special emotional for Koreans effective is an attempt to provide music...
Recent separation of special education training center is replaced with an integrated education and special classes in regular schools have been placed. This study of an elementary school special education class for children with special emotional for Koreans effective is an attempt to provide music environments. The methodology of this study, first, such as literature and paper-related materials through Orff Orff music education philosophy and teaching methods were investigated. Second, the 2007 revision of the curriculum for elementary music education textbooks, after looking in the current third or fourth grade music, traditional music and learning information Chosen Musical Piece is analyzed. Third, the third or fourth grade elementary school textbooks contained in the nursery rhyme of traditional music, Orff pedagogy applied to the end of the special interest of children that causes a rhythm game, nursery rhyme singing, body percussion, physical and expressive activities such as tapping, percussion playing a variety of effective education through music activities were suggested. Orff teaching these conclusions from a variety of learning activities through the end of the special children a variety of rhythms and lyrics, play music and creativity through building height can be expected. In addition, through bodily expression to the concept of music students improve comprehension and expressive percussion and music performances, and to increase confidence in the sense of accomplishment can be felt. In this study, Korea traditional music using Orff teaching general classes of elementary school students with special needs elementary school special education class also in Korea easier access to music teaching and learning methods that attempt to apply the solution was suggested. We fit the traditional country music education on the standards of music education and ongoing research on the area of instructional development and music education can contribute to enrich hope to broaden.
Recent separation of special education training center is replaced with an integrated education and special classes in regular schools have been placed. This study of an elementary school special education class for children with special emotional for Koreans effective is an attempt to provide music environments. The methodology of this study, first, such as literature and paper-related materials through Orff Orff music education philosophy and teaching methods were investigated. Second, the 2007 revision of the curriculum for elementary music education textbooks, after looking in the current third or fourth grade music, traditional music and learning information Chosen Musical Piece is analyzed. Third, the third or fourth grade elementary school textbooks contained in the nursery rhyme of traditional music, Orff pedagogy applied to the end of the special interest of children that causes a rhythm game, nursery rhyme singing, body percussion, physical and expressive activities such as tapping, percussion playing a variety of effective education through music activities were suggested. Orff teaching these conclusions from a variety of learning activities through the end of the special children a variety of rhythms and lyrics, play music and creativity through building height can be expected. In addition, through bodily expression to the concept of music students improve comprehension and expressive percussion and music performances, and to increase confidence in the sense of accomplishment can be felt. In this study, Korea traditional music using Orff teaching general classes of elementary school students with special needs elementary school special education class also in Korea easier access to music teaching and learning methods that attempt to apply the solution was suggested. We fit the traditional country music education on the standards of music education and ongoing research on the area of instructional development and music education can contribute to enrich hope to broaden.
주제어
#특수학급 국악수업 오르프 교수법
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.