소규모 도시형생활주택의 주거문제점 및 개선방안 연구 : 서울시 동북부지역 소재 원룸 사례를 중심으로 A Study on the Problems of the Small-size Urban life Housing and the Improvements through Public Opinion survey원문보기
최근 들어 주거가구변화가 새롭게 변하여 도심지역의 직장과 학교주변의 1인 가구 수요가 증가한 반면 주택시장공급은 줄어들어 국토해양부는 2009년 5월에 건축법을 개정하고 이에 수반되는 주택건설기준 등에 관한 규정, 주차장법, 공동주택 분양가 산정 등 일부 규정을 완화시켜 도시형생활주택의 제도를 시행하였다. 법령 완화로 인한 도시형생활주택에 살고 있는 거주자들은 협소한 공용공간과 주차문제로 불편과 갈등이 있다. 본 연구의 목적은 2009년도 시행 후 2012년도 상반기까지 도시형 생활주택의 거주자들의 설문응답 및 도면조사를 통해 문제점을 도출하여 새로운 방법을 찾고 개선하는데 목적이 있다. 도시형생활주택은 주차완화조건 및 부대복리시설 및 사업대상의 규모 등 규제완화로 공용공간과 휴게공간의 협소한 문제로 거주자들의 불편이 우려되고 거주자 대부분이 낮에는 직장이나 학교를 갈 시간이어서 우편물, 도난, 안전에 소홀하다. 갈수록 주택은 소음이나 환기의 문제로 불쾌하고 답답한 시간이 길어져 거주자들의 주거환경이 악화될 측면이 생길 수 있는 것으로 분석된다. 사례분석에서 대부분 도시형생활주택의 ...
최근 들어 주거가구변화가 새롭게 변하여 도심지역의 직장과 학교주변의 1인 가구 수요가 증가한 반면 주택시장공급은 줄어들어 국토해양부는 2009년 5월에 건축법을 개정하고 이에 수반되는 주택건설기준 등에 관한 규정, 주차장법, 공동주택 분양가 산정 등 일부 규정을 완화시켜 도시형생활주택의 제도를 시행하였다. 법령 완화로 인한 도시형생활주택에 살고 있는 거주자들은 협소한 공용공간과 주차문제로 불편과 갈등이 있다. 본 연구의 목적은 2009년도 시행 후 2012년도 상반기까지 도시형 생활주택의 거주자들의 설문응답 및 도면조사를 통해 문제점을 도출하여 새로운 방법을 찾고 개선하는데 목적이 있다. 도시형생활주택은 주차완화조건 및 부대복리시설 및 사업대상의 규모 등 규제완화로 공용공간과 휴게공간의 협소한 문제로 거주자들의 불편이 우려되고 거주자 대부분이 낮에는 직장이나 학교를 갈 시간이어서 우편물, 도난, 안전에 소홀하다. 갈수록 주택은 소음이나 환기의 문제로 불쾌하고 답답한 시간이 길어져 거주자들의 주거환경이 악화될 측면이 생길 수 있는 것으로 분석된다. 사례분석에서 대부분 도시형생활주택의 입지조건은 주거지역의 소 도로에 위치하여 일조권, 도로사선 높이 제한을 받고 있어 단면 형태가 4∼5층에서는 줄어들어 입면 디자인에 어려움이 있다. 1층 필로티 주차장은 층수 완화에 적용받고 있어 지상 조경과 옥상조경으로 녹지구성은 법적인 요소만 간신히 계획되어 입주자들에게 친환경적인 녹지공간이 부족하다고 분석된다. 설문조사 분석결과에 의하면 도시형 생활 주택의 커뮤니티 및 안전 및 방범에 있어 개선이 요구되며 이는 거주자 뿐 만 아니라 건축계획 및 디자인 시 고려되어야 할 사항으로 공용공간을 통해 주변 환경과 거주자의 소속감, 쾌적한 자연 환경을 통해 이웃과의 커뮤니티와 거주자의 안전을 확보해야 하는 것으로 분석되었다. 설문조사에 의한 응답자의 내용을 분석 및 도면조사결과를 바탕으로 도시형생활주택 설계 시 고려해야 할 점은 다음과 같다. 첫째, 주차공간의 진입로와 주차공간이 매우 부족한 부분을 최대한 배려해야 하는 문제가 있다. 둘째, 발코니를 확장한 면적은 전용공간으로 사용하고 있어 이로 인한 수납공간이 부족한 것으로 볼 수 있다. 셋째, 조망과 채광이 불충분하고 좁은 공간에서 답답함을 해소하기 위해서 창호개구부를 크게 하여 조망과 채광이 충분하도록 검토해야 할 것이다. 넷째, 환기와 통풍이 시급하다. 1인가구가 주거 용도로 사용하고 있어 취사 시 환기가 안 되어 좁은 공간에서는 취사가 매우 어렵게 되어 있다. 다섯째, 도시형생활주택의 입주자들은 낮에는 거주하지 않아 우편물이나 택배를 안전하게 전달받기는 매우 어려운 실정이다. 여섯째, 공용 공간 관리이다. 건물 내부나 인근 주변의 간단한 편의시설을 고려하여 함께 공유 할 수 있도록 하는 공용 공간시설을 검토해야 할 것이다. 일곱째, 장애인이나 노인들의 거주자를 위한 장애인 편의시설을 설치하여 누구나 입주해도 불편함이 없도록 하여야 할 것이다. 여덟째, 사회적인 교류가 너무 빈약하다. 간단한 체육시설이나 휴게공간을 제공하여 이용자들 끼리 서로 교류가 형성되도록 검토해야 할 것이다. 아홉째, 내가 살고 있는 곳이 애착심을 가지도록 건축적, 디자인, 사회문화적인 프로그램을 통하여 좋은 방법을 모색해야 할 것이다. 마지막으로 직주 근접 형 주거로서 1인 가구 가족형태에 맞게 공용공간과 휴게 공간, 부대 복리시설 등 앞에서 열거한 내용을 적극적으로 반영시키면 거주자의 만족도와 자부심을 높이는 장점을 가질 수 있는 도시형 생활주택으로서의 주거환경이 개선될 것이다.
최근 들어 주거가구변화가 새롭게 변하여 도심지역의 직장과 학교주변의 1인 가구 수요가 증가한 반면 주택시장공급은 줄어들어 국토해양부는 2009년 5월에 건축법을 개정하고 이에 수반되는 주택건설기준 등에 관한 규정, 주차장법, 공동주택 분양가 산정 등 일부 규정을 완화시켜 도시형생활주택의 제도를 시행하였다. 법령 완화로 인한 도시형생활주택에 살고 있는 거주자들은 협소한 공용공간과 주차문제로 불편과 갈등이 있다. 본 연구의 목적은 2009년도 시행 후 2012년도 상반기까지 도시형 생활주택의 거주자들의 설문응답 및 도면조사를 통해 문제점을 도출하여 새로운 방법을 찾고 개선하는데 목적이 있다. 도시형생활주택은 주차완화조건 및 부대복리시설 및 사업대상의 규모 등 규제완화로 공용공간과 휴게공간의 협소한 문제로 거주자들의 불편이 우려되고 거주자 대부분이 낮에는 직장이나 학교를 갈 시간이어서 우편물, 도난, 안전에 소홀하다. 갈수록 주택은 소음이나 환기의 문제로 불쾌하고 답답한 시간이 길어져 거주자들의 주거환경이 악화될 측면이 생길 수 있는 것으로 분석된다. 사례분석에서 대부분 도시형생활주택의 입지조건은 주거지역의 소 도로에 위치하여 일조권, 도로사선 높이 제한을 받고 있어 단면 형태가 4∼5층에서는 줄어들어 입면 디자인에 어려움이 있다. 1층 필로티 주차장은 층수 완화에 적용받고 있어 지상 조경과 옥상조경으로 녹지구성은 법적인 요소만 간신히 계획되어 입주자들에게 친환경적인 녹지공간이 부족하다고 분석된다. 설문조사 분석결과에 의하면 도시형 생활 주택의 커뮤니티 및 안전 및 방범에 있어 개선이 요구되며 이는 거주자 뿐 만 아니라 건축계획 및 디자인 시 고려되어야 할 사항으로 공용공간을 통해 주변 환경과 거주자의 소속감, 쾌적한 자연 환경을 통해 이웃과의 커뮤니티와 거주자의 안전을 확보해야 하는 것으로 분석되었다. 설문조사에 의한 응답자의 내용을 분석 및 도면조사결과를 바탕으로 도시형생활주택 설계 시 고려해야 할 점은 다음과 같다. 첫째, 주차공간의 진입로와 주차공간이 매우 부족한 부분을 최대한 배려해야 하는 문제가 있다. 둘째, 발코니를 확장한 면적은 전용공간으로 사용하고 있어 이로 인한 수납공간이 부족한 것으로 볼 수 있다. 셋째, 조망과 채광이 불충분하고 좁은 공간에서 답답함을 해소하기 위해서 창호개구부를 크게 하여 조망과 채광이 충분하도록 검토해야 할 것이다. 넷째, 환기와 통풍이 시급하다. 1인가구가 주거 용도로 사용하고 있어 취사 시 환기가 안 되어 좁은 공간에서는 취사가 매우 어렵게 되어 있다. 다섯째, 도시형생활주택의 입주자들은 낮에는 거주하지 않아 우편물이나 택배를 안전하게 전달받기는 매우 어려운 실정이다. 여섯째, 공용 공간 관리이다. 건물 내부나 인근 주변의 간단한 편의시설을 고려하여 함께 공유 할 수 있도록 하는 공용 공간시설을 검토해야 할 것이다. 일곱째, 장애인이나 노인들의 거주자를 위한 장애인 편의시설을 설치하여 누구나 입주해도 불편함이 없도록 하여야 할 것이다. 여덟째, 사회적인 교류가 너무 빈약하다. 간단한 체육시설이나 휴게공간을 제공하여 이용자들 끼리 서로 교류가 형성되도록 검토해야 할 것이다. 아홉째, 내가 살고 있는 곳이 애착심을 가지도록 건축적, 디자인, 사회문화적인 프로그램을 통하여 좋은 방법을 모색해야 할 것이다. 마지막으로 직주 근접 형 주거로서 1인 가구 가족형태에 맞게 공용공간과 휴게 공간, 부대 복리시설 등 앞에서 열거한 내용을 적극적으로 반영시키면 거주자의 만족도와 자부심을 높이는 장점을 가질 수 있는 도시형 생활주택으로서의 주거환경이 개선될 것이다.
Nowadays, the demand for the residential housing has changed. The demand for the central area of cities where jobs and schools are located has been increased while the supply for the dwelling has been decreased. According to the change in residential housing, MLTM (the Ministry of Land, Transport, a...
Nowadays, the demand for the residential housing has changed. The demand for the central area of cities where jobs and schools are located has been increased while the supply for the dwelling has been decreased. According to the change in residential housing, MLTM (the Ministry of Land, Transport, and Maritime Affairs) established and reformed regulations of the criteria for constructing dwellings, parking lots, setting price for the sharing houses, and so on. Due to the loosen laws and ordinances, the residents who live in urban life housing have been suffered from the small space and parking problems. The purpose of this research is to find solutions for the problems which can be inferred from the document analysis and the questionnaire of the people who has lived in the urban life housing from 2009, when the laws started to be enforced, to the first half of 2012. The urban life housing has some problems such as the inconvenience for the confined space of the public place and lounge, which is caused from the loosen laws of parking and welfare. In addition, the public security could be compromised since most residents go to schools or jobs during daytime which can result in theft and robbery. It is sure that the residential condition goes worse and worse due to the noise and ventilation problem which make residents uncomfortable and unpleasant as time goes by. From the case study, most urban life housings are located on the narrow streets, which can cause the limit of daylight, and the confined diagonal height that restricts the space of fourth or fifth floor. The loosen regulation of the number of floors applies to the piloti's parking place on the first floor. So, the landscape on the ground and the rooftop are planned in order to satisfy the criteria of the landscape for approval. Therefore, there is a lack of green spaces for the residents. According to the analysis on the survey, the improvement of the security and the prevention of crimes are needed which has to be dealt when the construction plan and design are concerned. The public security has to be improved through the public place which helps residents communicate with their neighbors. The following factors which result from the study on the survey are what need to be considered in designing and building the urban life housing; Firstly, the entrance and space of the parking lot need to be carefully considered. Secondly, the expanded space of the balcony which is used for specific purposes causes the lack of the storage space. Thirdly, the insufficient view and unpleasantness with the small space can be solved by expanding window and door areas. Fourthly, the ventilation problem is critical one need to be considered. The small space where single household lives makes ventilation difficult. As a result, cooking is very difficult in small space. Fifthly, it is difficult to receive mail and packages since there is usually no one in the buildings during day time. the management of the public space is the problem. The public place which can be shared has to be concerned considering the convenient facilities or inside the building. Seventhly, the inconveniency can be solved by installing facilities for disabled people and senior citizens. Eighthly, the social communication is insufficient. This can be solved providing some sports facilities or rest spaces for residents. Finally, the residents can have feeling of attachment to their neighborhood through the social, architectural and cultural programs. In conclusion, the residential environment can be improved by applying these design guidelines such as the public space, rest place, and welfare facilities to the building of urban lify type housing.
Nowadays, the demand for the residential housing has changed. The demand for the central area of cities where jobs and schools are located has been increased while the supply for the dwelling has been decreased. According to the change in residential housing, MLTM (the Ministry of Land, Transport, and Maritime Affairs) established and reformed regulations of the criteria for constructing dwellings, parking lots, setting price for the sharing houses, and so on. Due to the loosen laws and ordinances, the residents who live in urban life housing have been suffered from the small space and parking problems. The purpose of this research is to find solutions for the problems which can be inferred from the document analysis and the questionnaire of the people who has lived in the urban life housing from 2009, when the laws started to be enforced, to the first half of 2012. The urban life housing has some problems such as the inconvenience for the confined space of the public place and lounge, which is caused from the loosen laws of parking and welfare. In addition, the public security could be compromised since most residents go to schools or jobs during daytime which can result in theft and robbery. It is sure that the residential condition goes worse and worse due to the noise and ventilation problem which make residents uncomfortable and unpleasant as time goes by. From the case study, most urban life housings are located on the narrow streets, which can cause the limit of daylight, and the confined diagonal height that restricts the space of fourth or fifth floor. The loosen regulation of the number of floors applies to the piloti's parking place on the first floor. So, the landscape on the ground and the rooftop are planned in order to satisfy the criteria of the landscape for approval. Therefore, there is a lack of green spaces for the residents. According to the analysis on the survey, the improvement of the security and the prevention of crimes are needed which has to be dealt when the construction plan and design are concerned. The public security has to be improved through the public place which helps residents communicate with their neighbors. The following factors which result from the study on the survey are what need to be considered in designing and building the urban life housing; Firstly, the entrance and space of the parking lot need to be carefully considered. Secondly, the expanded space of the balcony which is used for specific purposes causes the lack of the storage space. Thirdly, the insufficient view and unpleasantness with the small space can be solved by expanding window and door areas. Fourthly, the ventilation problem is critical one need to be considered. The small space where single household lives makes ventilation difficult. As a result, cooking is very difficult in small space. Fifthly, it is difficult to receive mail and packages since there is usually no one in the buildings during day time. the management of the public space is the problem. The public place which can be shared has to be concerned considering the convenient facilities or inside the building. Seventhly, the inconveniency can be solved by installing facilities for disabled people and senior citizens. Eighthly, the social communication is insufficient. This can be solved providing some sports facilities or rest spaces for residents. Finally, the residents can have feeling of attachment to their neighborhood through the social, architectural and cultural programs. In conclusion, the residential environment can be improved by applying these design guidelines such as the public space, rest place, and welfare facilities to the building of urban lify type housing.
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