본 연구는 간호학생의 모아 이론교육 시간과 임상실습 스트레스 및 임상수행능력의 관계를 파악하기 위한 서술적 조사연구이다. 연구 대상자는 G광역시의 일 종합병원 모성, 아동병동에서 이론교육 시간별로 실습한, 3년제 C대학 2학년 간호학생 전수 127명이며, 자료는 2011년 2월 28일부터 11월 25일까지 자가보고식으로 수집하였다. 연구도구는 이숙자(1989), 최현영(1991)과 Beck과 Sriavastava(1991) 등의 선행 연구를 기초로 김순례, 이종은(2005)이 수정·보완한 임상실습 스트레스 측정도구, 이원희 등(1991)이 개발하고 최미숙(2005)이 수정·보완한 임상수행능력 측정도구를 사용 하였다. ...
본 연구는 간호학생의 모아 이론교육 시간과 임상실습 스트레스 및 임상수행능력의 관계를 파악하기 위한 서술적 조사연구이다. 연구 대상자는 G광역시의 일 종합병원 모성, 아동병동에서 이론교육 시간별로 실습한, 3년제 C대학 2학년 간호학생 전수 127명이며, 자료는 2011년 2월 28일부터 11월 25일까지 자가보고식으로 수집하였다. 연구도구는 이숙자(1989), 최현영(1991)과 Beck과 Sriavastava(1991) 등의 선행 연구를 기초로 김순례, 이종은(2005)이 수정·보완한 임상실습 스트레스 측정도구, 이원희 등(1991)이 개발하고 최미숙(2005)이 수정·보완한 임상수행능력 측정도구를 사용 하였다. 자료분석은 SPSS Win 17.0 프로그램 이용, 실수, 백분율, 평균, 표준편차, t-test, ANOVA, Pearson's moment correlation coefficient, Cronbach's Alpha를 산출하였다.
본 연구결과는 다음과 같다.
1. 대상자의 임상실습 스트레스 정도는 5점 만점에 평균 평점 2.86점으로 나타났으며 성별(t=2.861, p=.010), 전공만족도(t=-2.162, p=.033), 실습만족도(F=6.048, p=.003)에 따라 통계적으로 유의한 차이가 있었다.
2. 대상자의 임상수행능력은 5점 만점에 평균 평점 3.38점으로 나타났으며 대인관계(t=2.754, p=.008), 학업성적(F=5.097, p=.007), 실습병동(t=2.140, p=.034)에 따라 통계적으로 유의한 차이가 있었다.
3. 모성 이론교육, 아동 이론교육 시간과 임상실습 스트레스는 각각 r=.10(p=.270)과 r=.10(p=.267)로 유의한 상관관계가 없었다
4. 모성 이론교육, 아동 이론교육 시간과 임상수행능력은 각각 r=.20(p=.025)과 r=.21(p=.021)로 낮은 순상관관계를 보였다.
이상의 결과를 통해서, 임상실습 스트레스는 대상자 중 여학생, 전공만족도와 실습만족도가 낮은 대상자에게서 높게 나타났고 임상수행능력은 대인관계와 학업성적이 높은 대상자와 모성병동에서 실습한 대상자에게서 높게 나타났다. 모아 이론교육 시간과 임상실습 스트레스는 유의한 상관관계가 없었고 임상수행능력은 낮은 순상관관계를 보여 임상수행능력 향상을 위해서는 충분한 이론교육 후 특수병동에 실습배치가 필요하다고 사료된다.
본 연구는 간호학생의 모아 이론교육 시간과 임상실습 스트레스 및 임상수행능력의 관계를 파악하기 위한 서술적 조사연구이다. 연구 대상자는 G광역시의 일 종합병원 모성, 아동병동에서 이론교육 시간별로 실습한, 3년제 C대학 2학년 간호학생 전수 127명이며, 자료는 2011년 2월 28일부터 11월 25일까지 자가보고식으로 수집하였다. 연구도구는 이숙자(1989), 최현영(1991)과 Beck과 Sriavastava(1991) 등의 선행 연구를 기초로 김순례, 이종은(2005)이 수정·보완한 임상실습 스트레스 측정도구, 이원희 등(1991)이 개발하고 최미숙(2005)이 수정·보완한 임상수행능력 측정도구를 사용 하였다. 자료분석은 SPSS Win 17.0 프로그램 이용, 실수, 백분율, 평균, 표준편차, t-test, ANOVA, Pearson's moment correlation coefficient, Cronbach's Alpha를 산출하였다.
본 연구결과는 다음과 같다.
1. 대상자의 임상실습 스트레스 정도는 5점 만점에 평균 평점 2.86점으로 나타났으며 성별(t=2.861, p=.010), 전공만족도(t=-2.162, p=.033), 실습만족도(F=6.048, p=.003)에 따라 통계적으로 유의한 차이가 있었다.
2. 대상자의 임상수행능력은 5점 만점에 평균 평점 3.38점으로 나타났으며 대인관계(t=2.754, p=.008), 학업성적(F=5.097, p=.007), 실습병동(t=2.140, p=.034)에 따라 통계적으로 유의한 차이가 있었다.
3. 모성 이론교육, 아동 이론교육 시간과 임상실습 스트레스는 각각 r=.10(p=.270)과 r=.10(p=.267)로 유의한 상관관계가 없었다
4. 모성 이론교육, 아동 이론교육 시간과 임상수행능력은 각각 r=.20(p=.025)과 r=.21(p=.021)로 낮은 순상관관계를 보였다.
이상의 결과를 통해서, 임상실습 스트레스는 대상자 중 여학생, 전공만족도와 실습만족도가 낮은 대상자에게서 높게 나타났고 임상수행능력은 대인관계와 학업성적이 높은 대상자와 모성병동에서 실습한 대상자에게서 높게 나타났다. 모아 이론교육 시간과 임상실습 스트레스는 유의한 상관관계가 없었고 임상수행능력은 낮은 순상관관계를 보여 임상수행능력 향상을 위해서는 충분한 이론교육 후 특수병동에 실습배치가 필요하다고 사료된다.
Purpose: The purpose of this study was to identify the relationships between Maternity & Women's Health Nursing and Pediatric Nursing Theoretical Education hours and clinical competency as well as stress associated with clinical practice of Nursing Students.
Methods: The participants were 127 juni...
Purpose: The purpose of this study was to identify the relationships between Maternity & Women's Health Nursing and Pediatric Nursing Theoretical Education hours and clinical competency as well as stress associated with clinical practice of Nursing Students.
Methods: The participants were 127 junior nursing students of C college in G city who had clinical practice in Obstetric and Pediatrics wards of a general hospital in G city. Data were collected from February 28th to November 25th, 2011 using self-reported questionnaires. Instruments were the Clinical Practice Stress Measurement Tool (Kim & Lee, 2005) and the Clinical Competency Measurement Tool (Choi, 2005). Data were analyzed by frequency, percentage, t-test, ANOVA, Pearson's moment Correlation Coeffficient and Cronbach's Alpha using the SPSS Win 17.0 program.
Results: 1. The mean score of clinical practice stress was 2.86 points out of full 5. It was significantly different according to the score of gender(t=2.861, p=.010), satisfaction with major(t=-2.162, p=.033), and satisfaction with clinical practice(F=6.048, p=.033).
2. The mean score of clinical competency was 3.38 points out of full 5. It was significantly different according to the score of interpersonal relationship (t=2.754, p=.008), grade(F=5.097, p=.007), and clinical practice ward(t=2.140, p=.034).
3. There was no correlation between Maternity & Women's Health Nursing and Pediatric Nursing Theoretical Education hours and clinical practice stress (r=.10, p=.270; r=.10, p=.267 respectively).
4. There were low positive correlations between Maternity& Women's Health Nursing and Pediatric Nursing Theoretical Education hours and clinical competency (r=.20, p=.025, r=.21, p=.021 respectively)
Conclusion: This study found that clinical competency was significantly related to Maternity& Women's Health Nursing and Pediatric Nursing Theoretical Education hours. Therefore, clinical practice arrangement at the special field is necessary after sufficient theoretical in order to improve the clinical competency of nursing students.
Purpose: The purpose of this study was to identify the relationships between Maternity & Women's Health Nursing and Pediatric Nursing Theoretical Education hours and clinical competency as well as stress associated with clinical practice of Nursing Students.
Methods: The participants were 127 junior nursing students of C college in G city who had clinical practice in Obstetric and Pediatrics wards of a general hospital in G city. Data were collected from February 28th to November 25th, 2011 using self-reported questionnaires. Instruments were the Clinical Practice Stress Measurement Tool (Kim & Lee, 2005) and the Clinical Competency Measurement Tool (Choi, 2005). Data were analyzed by frequency, percentage, t-test, ANOVA, Pearson's moment Correlation Coeffficient and Cronbach's Alpha using the SPSS Win 17.0 program.
Results: 1. The mean score of clinical practice stress was 2.86 points out of full 5. It was significantly different according to the score of gender(t=2.861, p=.010), satisfaction with major(t=-2.162, p=.033), and satisfaction with clinical practice(F=6.048, p=.033).
2. The mean score of clinical competency was 3.38 points out of full 5. It was significantly different according to the score of interpersonal relationship (t=2.754, p=.008), grade(F=5.097, p=.007), and clinical practice ward(t=2.140, p=.034).
3. There was no correlation between Maternity & Women's Health Nursing and Pediatric Nursing Theoretical Education hours and clinical practice stress (r=.10, p=.270; r=.10, p=.267 respectively).
4. There were low positive correlations between Maternity& Women's Health Nursing and Pediatric Nursing Theoretical Education hours and clinical competency (r=.20, p=.025, r=.21, p=.021 respectively)
Conclusion: This study found that clinical competency was significantly related to Maternity& Women's Health Nursing and Pediatric Nursing Theoretical Education hours. Therefore, clinical practice arrangement at the special field is necessary after sufficient theoretical in order to improve the clinical competency of nursing students.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.