건설 산업의 BIM 활성화를 위해서는 BIM 저해요소에 대한 분석이 중요하다. 따라서 BIM 저해요소에 대한 분석을 위하여 BIM 도입과 적용에서의 업무 프로세스, 기술, 비용, 정책 등의 영향요인을 고려하고 있다. 그러나 주요 건설당사자별 BIM 저해요소에 대한 중요도 우선순위가 다르게 선정됨에 따라 건설당사자가 함께 고려된 BIM 활성화 방안 제시에 한계가 있다.
따라서 본 연구는 건설당사자별 BIM 저해요소에 대한 중요도 분석과 분석결과를 기준으로 한 BIM 활성화 방안 제시를 목적으로 하였다. 이를 위한 연구 조사 방법은 기존 문헌연구와 조사를 통해 조직, 기술, 재무, 정책 측면의 대분류로 BIM 저해요소를 구분하고 세부적 저해요소를 구성하는 계층 구조도를 작성하였다. 구성된 평가항목을 기준으로 AHP기반의 설문조사를 통해 건설당사자별 BIM 저해요소에 대한 중요도 분석을 수행하고 분석결과를 기준으로 도출된 건설당사자별 공통적 저해요소에 대한 활성화방안을 제시하였다. 상기와 같은 목적과 방법에 의한 결과를 정리하면 다음과 같다.
건설당사자별 BIM 저해요소 중요도 분석결과 발주자, 건설사는 정책측면이 높게 분석되었는데 이는 BIM 발주가 대규모 정부주도의 공공프로젝트 위주인 영향이 반영된 것으로 판단된다. 설계자의 경우 BIM이 제공하는 기술적 효과보다 운영과 활용에 필요한 전문가의 중요성이 반영되어 조직측면이 다른 항목에 비해 높게 분석되었다. 건설당사자별 세부적 저해요소분석결과 도출된 공통적 요소로 BIM 전문가 부족, 프로젝트 설계 초기부터의 협업 미흡, 하도급 업체의 BIM 데이터 활용성 부족, 장기적인 BIM 시스템 투자계획 부족, 인허가를 위한 성과물 기존방식 개선 미흡 항목의 우선순위로 5가지 항목이 조사되었다. 분석결과를 기준으로 제시된 활성화 방안은 실무위주의 분야별 방법론 교육 프로그램 개발, 프로젝트 초기의 협업을 위한 업무 변화, 단계별 BIM 시스템도입과 효율성 사전 검토, 인허가 성과물의 도서제출 최소화를 위한 BIM 데이터 제출과 법적 제도마련을 제시하였다.
본 연구는 건설당사자별 BIM 적용을 위한 계획의 검토 자료로 활용될 수 있으며, 공통적 BIM 저해요소는 BIM 활성화를 위한 우선적 해결과제로 제시됨으로써 건설당사자가 함께 고려된 정책수립의 기초자료로 활용될 수 있다.
건설 산업의 BIM 활성화를 위해서는 BIM 저해요소에 대한 분석이 중요하다. 따라서 BIM 저해요소에 대한 분석을 위하여 BIM 도입과 적용에서의 업무 프로세스, 기술, 비용, 정책 등의 영향요인을 고려하고 있다. 그러나 주요 건설당사자별 BIM 저해요소에 대한 중요도 우선순위가 다르게 선정됨에 따라 건설당사자가 함께 고려된 BIM 활성화 방안 제시에 한계가 있다.
따라서 본 연구는 건설당사자별 BIM 저해요소에 대한 중요도 분석과 분석결과를 기준으로 한 BIM 활성화 방안 제시를 목적으로 하였다. 이를 위한 연구 조사 방법은 기존 문헌연구와 조사를 통해 조직, 기술, 재무, 정책 측면의 대분류로 BIM 저해요소를 구분하고 세부적 저해요소를 구성하는 계층 구조도를 작성하였다. 구성된 평가항목을 기준으로 AHP기반의 설문조사를 통해 건설당사자별 BIM 저해요소에 대한 중요도 분석을 수행하고 분석결과를 기준으로 도출된 건설당사자별 공통적 저해요소에 대한 활성화방안을 제시하였다. 상기와 같은 목적과 방법에 의한 결과를 정리하면 다음과 같다.
건설당사자별 BIM 저해요소 중요도 분석결과 발주자, 건설사는 정책측면이 높게 분석되었는데 이는 BIM 발주가 대규모 정부주도의 공공프로젝트 위주인 영향이 반영된 것으로 판단된다. 설계자의 경우 BIM이 제공하는 기술적 효과보다 운영과 활용에 필요한 전문가의 중요성이 반영되어 조직측면이 다른 항목에 비해 높게 분석되었다. 건설당사자별 세부적 저해요소분석결과 도출된 공통적 요소로 BIM 전문가 부족, 프로젝트 설계 초기부터의 협업 미흡, 하도급 업체의 BIM 데이터 활용성 부족, 장기적인 BIM 시스템 투자계획 부족, 인허가를 위한 성과물 기존방식 개선 미흡 항목의 우선순위로 5가지 항목이 조사되었다. 분석결과를 기준으로 제시된 활성화 방안은 실무위주의 분야별 방법론 교육 프로그램 개발, 프로젝트 초기의 협업을 위한 업무 변화, 단계별 BIM 시스템도입과 효율성 사전 검토, 인허가 성과물의 도서제출 최소화를 위한 BIM 데이터 제출과 법적 제도마련을 제시하였다.
본 연구는 건설당사자별 BIM 적용을 위한 계획의 검토 자료로 활용될 수 있으며, 공통적 BIM 저해요소는 BIM 활성화를 위한 우선적 해결과제로 제시됨으로써 건설당사자가 함께 고려된 정책수립의 기초자료로 활용될 수 있다.
To vitalize BIM of construction industry, BIM hindrance analysis is critical. Influence factors such as management process, technologies, costs and policies in introducing and applying BIM are considered to analyze BIM hindrance factors. As priority of criticality by construction entities is evaluat...
To vitalize BIM of construction industry, BIM hindrance analysis is critical. Influence factors such as management process, technologies, costs and policies in introducing and applying BIM are considered to analyze BIM hindrance factors. As priority of criticality by construction entities is evaluated differently, however, it has limitations to present BIM vitalization plan with construction entities put into consideration.
Therefore, this study aims to present BIM vitalization plan based on criticality analysis on BIM hindrance factors and its results. As a methodology, the author first classifies BIM hindrance factors into organizations, technologies, finances and policies through literature review and examination on advanced researches. Then, hierarchy diagram is drawn with detailed factors of four aforementioned aspects. On the basis of evaluated components, the author conducts criticality analysis on BIM hindrance factors by construction entities through AHP based survey and presents vitalization plan on common hindrance factors by construction entities through the results of the analysis. The results drawn from the above research purposes and methodologies are as follows.
As a result of analysis on BIM hindrance factors by construction entities, policies are given high significance to owners and construction firms, which is judged to reflect a tendency that BIM orders are mainly government lead public projects. For designers, organizations are more critical than others because of importance of experts needed for management and application outweighs technological effects that BIM offers. Common factors drawn from analysis on detailed factor by construction entities can be arranged as follows in order of priority: lack of (i) experts, (ii) cooperation in designing projects even from an early stage, (iii) utilizability of BIM data by subcontractors, (iv) investment plans in long-term BIM system, and (v) improvements on existing process for licensing. Suggested vitalization plans are to develop practice-based methodology education program by fields, change tasks for early-stage cooperation, introduce BIM system in stages, pre-review of efficiency, submit BIM data for minimizing submission process of approval products and provide legal measures.
This study can be utilized as review data for planning to apply BIM by construction entities and common hindrance factors, which are presented as priorities to be solved, are also able to be used as basic information for establishing policies with construction taken into account.
To vitalize BIM of construction industry, BIM hindrance analysis is critical. Influence factors such as management process, technologies, costs and policies in introducing and applying BIM are considered to analyze BIM hindrance factors. As priority of criticality by construction entities is evaluated differently, however, it has limitations to present BIM vitalization plan with construction entities put into consideration.
Therefore, this study aims to present BIM vitalization plan based on criticality analysis on BIM hindrance factors and its results. As a methodology, the author first classifies BIM hindrance factors into organizations, technologies, finances and policies through literature review and examination on advanced researches. Then, hierarchy diagram is drawn with detailed factors of four aforementioned aspects. On the basis of evaluated components, the author conducts criticality analysis on BIM hindrance factors by construction entities through AHP based survey and presents vitalization plan on common hindrance factors by construction entities through the results of the analysis. The results drawn from the above research purposes and methodologies are as follows.
As a result of analysis on BIM hindrance factors by construction entities, policies are given high significance to owners and construction firms, which is judged to reflect a tendency that BIM orders are mainly government lead public projects. For designers, organizations are more critical than others because of importance of experts needed for management and application outweighs technological effects that BIM offers. Common factors drawn from analysis on detailed factor by construction entities can be arranged as follows in order of priority: lack of (i) experts, (ii) cooperation in designing projects even from an early stage, (iii) utilizability of BIM data by subcontractors, (iv) investment plans in long-term BIM system, and (v) improvements on existing process for licensing. Suggested vitalization plans are to develop practice-based methodology education program by fields, change tasks for early-stage cooperation, introduce BIM system in stages, pre-review of efficiency, submit BIM data for minimizing submission process of approval products and provide legal measures.
This study can be utilized as review data for planning to apply BIM by construction entities and common hindrance factors, which are presented as priorities to be solved, are also able to be used as basic information for establishing policies with construction taken into account.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.