부정기선 시장은 국내외적 정세에 민감하게 반응하며 정기선 시장과는 달리 자유경쟁시장으로 시장의 수요와 공급의 균형에 의해 운임이 결정되며, 운임의 변동성이 매우 크다. 따라서 기업의 주 수입원인 운임의 변동을 어떻게 예측하고 관리하는지에 대해 선사들은 지속적으로 관심을 갖고 있고 리스크의 헷징 기법으로 운임선도거래에 대해 주목하고 있다. 본 연구에서는 부정기선 시장의 구조적인 특징과 운임변동리스크의 발생 원인과 본질을 규명한다. 더불어 운임변동리스크의 관리기법 중 하나인 운임선도거래의 특징과 동향을 고찰하고 운임선도거래의 시황예측기능의 효율성에 대해 실증분석한다. 실증분석에 사용된 선도운임지수와 현물운임지수는 해운시황의 급격한 변화가 있었던 지난 5년간, 2006년〜2010년의 자료를 토대로 하며 부정기선은 건화물선으로 제한한다. 운임선도거래 시장의 선도운임이 단기간 내에 현물운임을 선행하여 움직이며 시황에 따라 예측기능을 다르게 갖고 있는지 그 효율성을 검증하는 방법으로는 ...
부정기선 시장은 국내외적 정세에 민감하게 반응하며 정기선 시장과는 달리 자유경쟁시장으로 시장의 수요와 공급의 균형에 의해 운임이 결정되며, 운임의 변동성이 매우 크다. 따라서 기업의 주 수입원인 운임의 변동을 어떻게 예측하고 관리하는지에 대해 선사들은 지속적으로 관심을 갖고 있고 리스크의 헷징 기법으로 운임선도거래에 대해 주목하고 있다. 본 연구에서는 부정기선 시장의 구조적인 특징과 운임변동리스크의 발생 원인과 본질을 규명한다. 더불어 운임변동리스크의 관리기법 중 하나인 운임선도거래의 특징과 동향을 고찰하고 운임선도거래의 시황예측기능의 효율성에 대해 실증분석한다. 실증분석에 사용된 선도운임지수와 현물운임지수는 해운시황의 급격한 변화가 있었던 지난 5년간, 2006년〜2010년의 자료를 토대로 하며 부정기선은 건화물선으로 제한한다. 운임선도거래 시장의 선도운임이 단기간 내에 현물운임을 선행하여 움직이며 시황에 따라 예측기능을 다르게 갖고 있는지 그 효율성을 검증하는 방법으로는 다중회귀분석과 단순회귀분석을 각각 사용하였으며, 선도운임과 더미변수인 시황을 독립변수로 현물운임을 종속변수로 두고 변수간의 종속관계를 다중회귀분석을 통하여 검정하였다. 즉 1개월전 , 3개월전, 5개월전 선도운임과 시황을 만기월의 현물운임지수와 회귀분석을 실시하여 각각의 회귀방정식에 대한 회귀계수와 그 적합성을 검정하였다 실증분석의 결과는 1개월 후, 3개월 후를 각각 만기월로 하는 선도운임은 각각 83.9%, 58.5% 예측하였고 시황은 1개월 후, 3개월 후, 5개월 후의 현물운임에 모두 영향을 미쳤다. 따라서 선도운임이 시황이 호황일 때와 불황일 때 현물운임에 미치는 영향에 차이가 있음을 추가로 검정하였다. 실증분석을 실시한 결과는 1개월 후 만기의 선도운임은 상승장과 하락장에서 각각 91.3%와 50.4%의 설명력을 보이며 영향을 미치는 것으로 확인되었다. 3개월 후 만기의 선도운임은 상승장에서만 76.4% 영향을 미치고, 5개월 후 만기의 선도운임 역시 상승장에서만 71.1% 영향을 미치는 것으로 확인되었다. 결국 운임선도거래의 시황예측기능이 상승장에서는 5개월 이내로는 그 효율성이 존재하지만, 하락장에서는 거의 효율성이 없는 것으로 확인되었다. 따라서 운임선도거래는 부정기 선사가 단기 용선계약이나 운송계약 체결 시에 특히, 시황이 좋을 때 운임변동리스크를 보완하는 시황예측의 기능을 가질 수 있다고 예상된다. 장기적인 불황으로 어려움에 빠져있는 부정기 선사들이 위험관리의 기법을 고찰할 때 본 연구가 도움이 되길 바란다.
부정기선 시장은 국내외적 정세에 민감하게 반응하며 정기선 시장과는 달리 자유경쟁시장으로 시장의 수요와 공급의 균형에 의해 운임이 결정되며, 운임의 변동성이 매우 크다. 따라서 기업의 주 수입원인 운임의 변동을 어떻게 예측하고 관리하는지에 대해 선사들은 지속적으로 관심을 갖고 있고 리스크의 헷징 기법으로 운임선도거래에 대해 주목하고 있다. 본 연구에서는 부정기선 시장의 구조적인 특징과 운임변동리스크의 발생 원인과 본질을 규명한다. 더불어 운임변동리스크의 관리기법 중 하나인 운임선도거래의 특징과 동향을 고찰하고 운임선도거래의 시황예측기능의 효율성에 대해 실증분석한다. 실증분석에 사용된 선도운임지수와 현물운임지수는 해운시황의 급격한 변화가 있었던 지난 5년간, 2006년〜2010년의 자료를 토대로 하며 부정기선은 건화물선으로 제한한다. 운임선도거래 시장의 선도운임이 단기간 내에 현물운임을 선행하여 움직이며 시황에 따라 예측기능을 다르게 갖고 있는지 그 효율성을 검증하는 방법으로는 다중회귀분석과 단순회귀분석을 각각 사용하였으며, 선도운임과 더미변수인 시황을 독립변수로 현물운임을 종속변수로 두고 변수간의 종속관계를 다중회귀분석을 통하여 검정하였다. 즉 1개월전 , 3개월전, 5개월전 선도운임과 시황을 만기월의 현물운임지수와 회귀분석을 실시하여 각각의 회귀방정식에 대한 회귀계수와 그 적합성을 검정하였다 실증분석의 결과는 1개월 후, 3개월 후를 각각 만기월로 하는 선도운임은 각각 83.9%, 58.5% 예측하였고 시황은 1개월 후, 3개월 후, 5개월 후의 현물운임에 모두 영향을 미쳤다. 따라서 선도운임이 시황이 호황일 때와 불황일 때 현물운임에 미치는 영향에 차이가 있음을 추가로 검정하였다. 실증분석을 실시한 결과는 1개월 후 만기의 선도운임은 상승장과 하락장에서 각각 91.3%와 50.4%의 설명력을 보이며 영향을 미치는 것으로 확인되었다. 3개월 후 만기의 선도운임은 상승장에서만 76.4% 영향을 미치고, 5개월 후 만기의 선도운임 역시 상승장에서만 71.1% 영향을 미치는 것으로 확인되었다. 결국 운임선도거래의 시황예측기능이 상승장에서는 5개월 이내로는 그 효율성이 존재하지만, 하락장에서는 거의 효율성이 없는 것으로 확인되었다. 따라서 운임선도거래는 부정기 선사가 단기 용선계약이나 운송계약 체결 시에 특히, 시황이 좋을 때 운임변동리스크를 보완하는 시황예측의 기능을 가질 수 있다고 예상된다. 장기적인 불황으로 어려움에 빠져있는 부정기 선사들이 위험관리의 기법을 고찰할 때 본 연구가 도움이 되길 바란다.
The tramp shipping is sensitive to the change of international and domestic business environment unlike the liner shipping and tramp shipping freight is settled by a principal of perfect competition in accordance with a ship's demand and supply with huge volatility. For that reason, the tramp shippi...
The tramp shipping is sensitive to the change of international and domestic business environment unlike the liner shipping and tramp shipping freight is settled by a principal of perfect competition in accordance with a ship's demand and supply with huge volatility. For that reason, the tramp shipping company, major revenue is freight is more interested in the forecasting performance for the fluctuating freight and the forward freight agreement is notable for its performance of hedge. This thesis examined cause and substance on the risk of the fluctuating freight of the tramp shipping with the structural features. And this thesis finally studied characteristic and trend of the forward freight agreement as management method of the fluctuating freight and examined usefulness of the forecasting performance of the forward freight agreement. The period which was used for this thesis is from 2006 to 2010 having a rapid change in the shipping economic. The tramp shipping is only limited to the dry bulk shipping in this thesis. Question of predictability of the physical market by the forward freight agreement depend on the market condition as dummy variable in the tramp shipping during the short period of time was tested by multiple regression analysis and simple regression analysis each other, whereby the forward freight and the market condition as dummy variable are independent variable and the physical freight is dependent variable. The regression analysis was conducted about the physical freight, the forward freight and the market condition of one month prior to real situation, three months prior to real condition and five months prior to real condition. Each regression equation's suitability was examined. As a consequence of the regression analysis, it can be concluded that the forward freight can predict movements of the tramp shipping market tree months prior to the real happening in the physical market with accuracy ranging from 83.9% in case of one month lag to 58.5% in case of three months lag and the market condition can predict movements of the tramp shipping market five months prior to the real happening in the physical market. Additionally, this thesis examined that there is difference between the forward freight and the physical freight depend on the market condition, boom or recession. As a consequence of the regression analysis, it can be concluded that the forward freight can predict movements of the tramp shipping market one month prior to the real happening in the physical market with accuracy range of 91.3% in case of boom and accuracy range of 50.4% in case of recession and tree months prior to the real happening in the physical market with accuracy range of 76.4% in case of boom only and five months prior to the real happening in physical market with accuracy range of 71.1% in case of boom only. Therefore, the proven equations of predictability are available for short-term forecasting, within five months on the tramp shipping in case of boom. But the further lag models showed that there were no statistically significant relationships between the movement of forward freight and physical freight in case of recession. The forward freight is expected to be a good indication in short-term prediction of the tramp shipping market as a method of hedging risk when the tramp shipping study on the short-term charter party or voyage contract, especially the business is flourishing. I hope this thesis help the tramp shipping company to study on the method of hedging risk against the fluctuating freight and long recession.
The tramp shipping is sensitive to the change of international and domestic business environment unlike the liner shipping and tramp shipping freight is settled by a principal of perfect competition in accordance with a ship's demand and supply with huge volatility. For that reason, the tramp shipping company, major revenue is freight is more interested in the forecasting performance for the fluctuating freight and the forward freight agreement is notable for its performance of hedge. This thesis examined cause and substance on the risk of the fluctuating freight of the tramp shipping with the structural features. And this thesis finally studied characteristic and trend of the forward freight agreement as management method of the fluctuating freight and examined usefulness of the forecasting performance of the forward freight agreement. The period which was used for this thesis is from 2006 to 2010 having a rapid change in the shipping economic. The tramp shipping is only limited to the dry bulk shipping in this thesis. Question of predictability of the physical market by the forward freight agreement depend on the market condition as dummy variable in the tramp shipping during the short period of time was tested by multiple regression analysis and simple regression analysis each other, whereby the forward freight and the market condition as dummy variable are independent variable and the physical freight is dependent variable. The regression analysis was conducted about the physical freight, the forward freight and the market condition of one month prior to real situation, three months prior to real condition and five months prior to real condition. Each regression equation's suitability was examined. As a consequence of the regression analysis, it can be concluded that the forward freight can predict movements of the tramp shipping market tree months prior to the real happening in the physical market with accuracy ranging from 83.9% in case of one month lag to 58.5% in case of three months lag and the market condition can predict movements of the tramp shipping market five months prior to the real happening in the physical market. Additionally, this thesis examined that there is difference between the forward freight and the physical freight depend on the market condition, boom or recession. As a consequence of the regression analysis, it can be concluded that the forward freight can predict movements of the tramp shipping market one month prior to the real happening in the physical market with accuracy range of 91.3% in case of boom and accuracy range of 50.4% in case of recession and tree months prior to the real happening in the physical market with accuracy range of 76.4% in case of boom only and five months prior to the real happening in physical market with accuracy range of 71.1% in case of boom only. Therefore, the proven equations of predictability are available for short-term forecasting, within five months on the tramp shipping in case of boom. But the further lag models showed that there were no statistically significant relationships between the movement of forward freight and physical freight in case of recession. The forward freight is expected to be a good indication in short-term prediction of the tramp shipping market as a method of hedging risk when the tramp shipping study on the short-term charter party or voyage contract, especially the business is flourishing. I hope this thesis help the tramp shipping company to study on the method of hedging risk against the fluctuating freight and long recession.
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