지방자치단체의 국제 진출과 함께 국내의 영상콘텐츠산업은 2000년을 전후로 창작제작시스템의 전환과 국제공동제작의 이슈를 만들어 가며 영화 및 애니메이션의 국제공동제작의 건수는 꾸준하게 성장세를 유지하였으며 국제공동제작의 형태나 대상 국가의 범위도 다양해지고 있다. 협소한 국내시장한계를 벗어나 국내시장을 확대하려는 산업적인 측면에서 시작된 국제공동제작은 정부의 주도하에 문화체육관광부와 영화진흥위원회, 한국콘텐츠진흥원의 글로벌펀드 및 마켓지원을 추진하여 왔다. 또한 지역문화콘텐츠산업을 활성화시키기 위해 2000년부터 2010년까지 ‘지방문화산업지원센터 설립’과 ‘지방문화산업단지 및 진흥지구 ...
지방자치단체의 국제 진출과 함께 국내의 영상콘텐츠산업은 2000년을 전후로 창작제작시스템의 전환과 국제공동제작의 이슈를 만들어 가며 영화 및 애니메이션의 국제공동제작의 건수는 꾸준하게 성장세를 유지하였으며 국제공동제작의 형태나 대상 국가의 범위도 다양해지고 있다. 협소한 국내시장한계를 벗어나 국내시장을 확대하려는 산업적인 측면에서 시작된 국제공동제작은 정부의 주도하에 문화체육관광부와 영화진흥위원회, 한국콘텐츠진흥원의 글로벌펀드 및 마켓지원을 추진하여 왔다. 또한 지역문화콘텐츠산업을 활성화시키기 위해 2000년부터 2010년까지 ‘지방문화산업지원센터 설립’과 ‘지방문화산업단지 및 진흥지구 인프라 구축 사업’을 추진해 왔다. 국내 문화산업진흥지구를 중심으로 보면 부산시(영상,게임), 대전시(첨단영상), 부천시(만화,애니메이션), 고양시(방송영상, 애니메이션)가 지정되었고, 서울시는 디지털미디어센터를 중심으로 집적화 시켜가고 있으며 영상, 게임분야에 집중 살펴본다. 국내 영상콘텐츠산업을 중심으로 살펴보면 서울시는 애니메이션, 부산시는 영화를 중심으로 부각되고 있다. 부산시의 경우 ‘카멜리아’ 국제공동제작은 부산국제영화제가 출자한 제작사 발콘에서 15억원을 투자받아 태국, 일본, 한국 등 3개 국가의 주목 받는 감독과 배우들이 모여 만든 옴니버스 영화로 인류의 영원한 주제인 ‘사랑’을 부산을 배경으로 이야기하고 있으며 대부분 부산에서 촬영이 이루어졌다. 이 프로젝트는 국제제작환경을 추진하는 자심감과 부산영상콘텐츠산업으로 가기위한 중요한 자산으로 평가한다. 서울시는 창의성을 기반으로 하는 디지털콘텐츠산업을 서울의 신 성장 동력산업으로 집중 육성하기 위해 2007년부터 2009년 까지 150억원 투자하여 디지털콘텐츠1, 2, 3호 총액 974억원을 조성하여 84개 프로젝트를 지원하였다. 그중 국제공동제작에 투여된 <메타제트>는 한국과 캐나다 배급사 쿠키자(Cookie Jar)의 공동투자 및 공동제작, 공동배급 프로젝트를 살펴본다. 지방자치단체들은 지역단위별 전략적인 마스터플랜을 마련하고 지역의 생산력을 증진하기 위해 인프라와 제작지원정책들을 꾸준하게 지원하고 있으나 2010년 지역별 문화콘텐츠산업생산비중이 서울시73% 경기도 13%, 부산시 2.5% 순으로 불균형산업구조를 유지하고 있고, 주도적으로 국제공동제작을 추진하기에는 미비한 상황이다. 이러한 구조에서 지방자치단체가 글로벌 공동제작환경으로 가기 위한 공공지원방식에 대한 새로운 해석과 다양한 지원방안을 찾아가고자 제안한다. 본 논문에서는 아시아영상콘텐츠산업을 지향하는 부산영상콘텐츠산업의 국제적 경쟁력을 갖추기 위한 비전과 함께 추진전략을 제언하여 국제공동제작환경 개선방안을 위한 모형을 제안한다. 국제화 과정에서 세계 경제의 위기 행정환경의 변화와 함께 세계도시의 네트워크화 현상에 제대로 대처하기 위해서는 도시 간의 경쟁이 한 나라 안에서 국한되는 것이 아니고 전 세계적으로 작용하기 때문에 세계 경제적 관점에서 지방자치단체의 경쟁력을 증강시킬 필요가 있고 이는 지방자치단체의 중요성과 지역 간의 연대성을 더욱 강조할 필요를 기술한다. 먼저 국제기구, 영상단체와의 네트워크사업 강화를 제안한다. 국내 유네스코 영화창의도시 네트워크 사업을 준비하는 부산시는 아시아 영화 문화와 담론의 증진, 아시아 영화 발전을 위한 공적개발원조(Official Development Assistant), 영화영상정책 공동논의 및 국제공동제작을 통한 산업적 국제 협력이라는 구체적인 계획을 통해 추진하고 있다. 이러한 단계에서 부산시는 지역주민 프로그램을 더욱 강화 할 필요가 있다. 우선 시민, 학생단체 간의 다양한 소통구조를 마련해야하며 논의되는 의견은 자연스럽게 언론을 통하여 합의적 구조를 도출하여야한다. 특히 지역방송의 토론은 전문가그룹위주가 아닌 생산자와 소비자가 공동비중으로 논의하고 정책제안이 검증되는 절차가 이루어져야한다. 이러한 측면에서 민간단체교류를 강화하고 지원하는 정책들을 발전시킬 필요성이 있다. 지방자치단체와 관련단체 중심에서 진행되어진 교류와 행사를 시민과 학생 그리고 대학과 기업이 주도가 되어 영상문화교류환경을 만들어가는 노력이 필요하고 지방자치단체는 적극적인 지원체계를 기술한다. 투자 및 제작측면에서 다양한 공공재원을 확보하여 기금·펀드, 제작으로 이어지는 지원시스템을 제안한다. 부산지역에 한정하면, 기금은 공공의 목적으로 환원과 지원을 전제로 한다. 여기에서 ‘영화·영상산업의 진흥이라고 제안한다면 자금의 환원은 어디에서 기부되어야 하는가’ 문제제기의 필요성이 있다. 즉 기금의 목적에 따라서 자금조달의 범위로 달라져야한다. 따라서 지역의 영화·영상산업의 기업매출액에 따라 사회적 환원이 필요하며 지역대학의 관련학과 개설에 따라서 환원하는 비용을 책정해볼 수 있다. 사회적 환원은 기업과 대학 그리고 지방자치단체가 공개적으로 논의하여 사회적 합의를 이끌어 가야하며 ‘가칭)기금운용위원회’를 구성하여 본격적인 운영방법을 마련해야할 것이다. 국외적으로는 국제공동제작기금 마련을 위하여 유네스코 영화창의도시 단위로 국제공동제작 협의회 구성과 창의도시 국제공동제작기금조성으로 검토할 필요성이 있다. 그리고 EAVE Ties That Bind의 제작지원방식은 기존의 현금 및 현물 제작지원방식 보다 학습적 바탕을 통한 프로젝트형 지원을 선택하고 있어 투자와 배급을 확대하고 라인-업 할 수 있는 제작시스템으로 지속적으로 발전시킬 수 있는 방향을 기술한다. 창작주체발굴을 위하여 창의적 인력양성과 다문화 연계 확대를 제안한다. 아시아영화아카데미(Asian Film Academy)가 기존의 과정이 프로젝트형 단기완성과정이라면 창작인력발굴을 위한 시나리오과정과 피칭과정을 통한 기획인력에 중점을 두는 기획완성 형태로 진행하고 가능성이 높이 평가되는 인력에게는 제작지원 사업에 참여시켜가는 형태로 제안한다. 뿐만 아니라 유네스코 창의도시 네트워크의 영화지정도시와 부산지역의 영화, 애니메이션 교육과정을 운영하고 있는 대학과 고교와 브래드포드대학의 스킬셋 미디어 아카데미(Skillset Media Academy), 청소년 대상 창의적 파트너십의 교류를 선행적으로 진행하여야할 것이다. 또한 부산시는 시네마테크 부산을 통해 영화문화에 대한 제고 및 향유자 개발, 인프라 확대를 진행하고 있다. 그러나 지역문화단체 그리고 문화예술교육단체와의 교류는 직접적인 교류가 많이 부족한 상태이다. 따라서 시네마테크 기능을 다각적으로 활용하기 위하여 시민과 학생 그리고 부산지역의 외국인을 대상으로 다각적으로 개발할 필요성이 있다. 부산 소재 외국인을 대상으로 이주근로자, 여성근로자, 유학생, 외국인자녀 등 단위로 상영 및 교육을 구성하여 국제영상문화를 이해하고 제작프로그램을 기술한다. 본 논문의 국제공동제작환경에서의 공공정책제안들은 생산자중심에서 생산과 소비의 균형을 가진 공공정책으로 개선될 수 있는 계기가 되기를 기대하며, 사회적 기능 모두가 활발하게 움직일 수 있는 많은 문제제기와 개선방안들이 이어질 것으로 본다.
지방자치단체의 국제 진출과 함께 국내의 영상콘텐츠산업은 2000년을 전후로 창작제작시스템의 전환과 국제공동제작의 이슈를 만들어 가며 영화 및 애니메이션의 국제공동제작의 건수는 꾸준하게 성장세를 유지하였으며 국제공동제작의 형태나 대상 국가의 범위도 다양해지고 있다. 협소한 국내시장한계를 벗어나 국내시장을 확대하려는 산업적인 측면에서 시작된 국제공동제작은 정부의 주도하에 문화체육관광부와 영화진흥위원회, 한국콘텐츠진흥원의 글로벌펀드 및 마켓지원을 추진하여 왔다. 또한 지역문화콘텐츠산업을 활성화시키기 위해 2000년부터 2010년까지 ‘지방문화산업지원센터 설립’과 ‘지방문화산업단지 및 진흥지구 인프라 구축 사업’을 추진해 왔다. 국내 문화산업진흥지구를 중심으로 보면 부산시(영상,게임), 대전시(첨단영상), 부천시(만화,애니메이션), 고양시(방송영상, 애니메이션)가 지정되었고, 서울시는 디지털미디어센터를 중심으로 집적화 시켜가고 있으며 영상, 게임분야에 집중 살펴본다. 국내 영상콘텐츠산업을 중심으로 살펴보면 서울시는 애니메이션, 부산시는 영화를 중심으로 부각되고 있다. 부산시의 경우 ‘카멜리아’ 국제공동제작은 부산국제영화제가 출자한 제작사 발콘에서 15억원을 투자받아 태국, 일본, 한국 등 3개 국가의 주목 받는 감독과 배우들이 모여 만든 옴니버스 영화로 인류의 영원한 주제인 ‘사랑’을 부산을 배경으로 이야기하고 있으며 대부분 부산에서 촬영이 이루어졌다. 이 프로젝트는 국제제작환경을 추진하는 자심감과 부산영상콘텐츠산업으로 가기위한 중요한 자산으로 평가한다. 서울시는 창의성을 기반으로 하는 디지털콘텐츠산업을 서울의 신 성장 동력산업으로 집중 육성하기 위해 2007년부터 2009년 까지 150억원 투자하여 디지털콘텐츠1, 2, 3호 총액 974억원을 조성하여 84개 프로젝트를 지원하였다. 그중 국제공동제작에 투여된 <메타제트>는 한국과 캐나다 배급사 쿠키자(Cookie Jar)의 공동투자 및 공동제작, 공동배급 프로젝트를 살펴본다. 지방자치단체들은 지역단위별 전략적인 마스터플랜을 마련하고 지역의 생산력을 증진하기 위해 인프라와 제작지원정책들을 꾸준하게 지원하고 있으나 2010년 지역별 문화콘텐츠산업생산비중이 서울시73% 경기도 13%, 부산시 2.5% 순으로 불균형산업구조를 유지하고 있고, 주도적으로 국제공동제작을 추진하기에는 미비한 상황이다. 이러한 구조에서 지방자치단체가 글로벌 공동제작환경으로 가기 위한 공공지원방식에 대한 새로운 해석과 다양한 지원방안을 찾아가고자 제안한다. 본 논문에서는 아시아영상콘텐츠산업을 지향하는 부산영상콘텐츠산업의 국제적 경쟁력을 갖추기 위한 비전과 함께 추진전략을 제언하여 국제공동제작환경 개선방안을 위한 모형을 제안한다. 국제화 과정에서 세계 경제의 위기 행정환경의 변화와 함께 세계도시의 네트워크화 현상에 제대로 대처하기 위해서는 도시 간의 경쟁이 한 나라 안에서 국한되는 것이 아니고 전 세계적으로 작용하기 때문에 세계 경제적 관점에서 지방자치단체의 경쟁력을 증강시킬 필요가 있고 이는 지방자치단체의 중요성과 지역 간의 연대성을 더욱 강조할 필요를 기술한다. 먼저 국제기구, 영상단체와의 네트워크사업 강화를 제안한다. 국내 유네스코 영화창의도시 네트워크 사업을 준비하는 부산시는 아시아 영화 문화와 담론의 증진, 아시아 영화 발전을 위한 공적개발원조(Official Development Assistant), 영화영상정책 공동논의 및 국제공동제작을 통한 산업적 국제 협력이라는 구체적인 계획을 통해 추진하고 있다. 이러한 단계에서 부산시는 지역주민 프로그램을 더욱 강화 할 필요가 있다. 우선 시민, 학생단체 간의 다양한 소통구조를 마련해야하며 논의되는 의견은 자연스럽게 언론을 통하여 합의적 구조를 도출하여야한다. 특히 지역방송의 토론은 전문가그룹위주가 아닌 생산자와 소비자가 공동비중으로 논의하고 정책제안이 검증되는 절차가 이루어져야한다. 이러한 측면에서 민간단체교류를 강화하고 지원하는 정책들을 발전시킬 필요성이 있다. 지방자치단체와 관련단체 중심에서 진행되어진 교류와 행사를 시민과 학생 그리고 대학과 기업이 주도가 되어 영상문화교류환경을 만들어가는 노력이 필요하고 지방자치단체는 적극적인 지원체계를 기술한다. 투자 및 제작측면에서 다양한 공공재원을 확보하여 기금·펀드, 제작으로 이어지는 지원시스템을 제안한다. 부산지역에 한정하면, 기금은 공공의 목적으로 환원과 지원을 전제로 한다. 여기에서 ‘영화·영상산업의 진흥이라고 제안한다면 자금의 환원은 어디에서 기부되어야 하는가’ 문제제기의 필요성이 있다. 즉 기금의 목적에 따라서 자금조달의 범위로 달라져야한다. 따라서 지역의 영화·영상산업의 기업매출액에 따라 사회적 환원이 필요하며 지역대학의 관련학과 개설에 따라서 환원하는 비용을 책정해볼 수 있다. 사회적 환원은 기업과 대학 그리고 지방자치단체가 공개적으로 논의하여 사회적 합의를 이끌어 가야하며 ‘가칭)기금운용위원회’를 구성하여 본격적인 운영방법을 마련해야할 것이다. 국외적으로는 국제공동제작기금 마련을 위하여 유네스코 영화창의도시 단위로 국제공동제작 협의회 구성과 창의도시 국제공동제작기금조성으로 검토할 필요성이 있다. 그리고 EAVE Ties That Bind의 제작지원방식은 기존의 현금 및 현물 제작지원방식 보다 학습적 바탕을 통한 프로젝트형 지원을 선택하고 있어 투자와 배급을 확대하고 라인-업 할 수 있는 제작시스템으로 지속적으로 발전시킬 수 있는 방향을 기술한다. 창작주체발굴을 위하여 창의적 인력양성과 다문화 연계 확대를 제안한다. 아시아영화아카데미(Asian Film Academy)가 기존의 과정이 프로젝트형 단기완성과정이라면 창작인력발굴을 위한 시나리오과정과 피칭과정을 통한 기획인력에 중점을 두는 기획완성 형태로 진행하고 가능성이 높이 평가되는 인력에게는 제작지원 사업에 참여시켜가는 형태로 제안한다. 뿐만 아니라 유네스코 창의도시 네트워크의 영화지정도시와 부산지역의 영화, 애니메이션 교육과정을 운영하고 있는 대학과 고교와 브래드포드대학의 스킬셋 미디어 아카데미(Skillset Media Academy), 청소년 대상 창의적 파트너십의 교류를 선행적으로 진행하여야할 것이다. 또한 부산시는 시네마테크 부산을 통해 영화문화에 대한 제고 및 향유자 개발, 인프라 확대를 진행하고 있다. 그러나 지역문화단체 그리고 문화예술교육단체와의 교류는 직접적인 교류가 많이 부족한 상태이다. 따라서 시네마테크 기능을 다각적으로 활용하기 위하여 시민과 학생 그리고 부산지역의 외국인을 대상으로 다각적으로 개발할 필요성이 있다. 부산 소재 외국인을 대상으로 이주근로자, 여성근로자, 유학생, 외국인자녀 등 단위로 상영 및 교육을 구성하여 국제영상문화를 이해하고 제작프로그램을 기술한다. 본 논문의 국제공동제작환경에서의 공공정책제안들은 생산자중심에서 생산과 소비의 균형을 가진 공공정책으로 개선될 수 있는 계기가 되기를 기대하며, 사회적 기능 모두가 활발하게 움직일 수 있는 많은 문제제기와 개선방안들이 이어질 것으로 본다.
With international expansion of local self-government, domestic visual contents industry is making the transition of creation production system and issue of global joint production around year 2000, and the number of global joint production in movie and animation was persistently increased and the s...
With international expansion of local self-government, domestic visual contents industry is making the transition of creation production system and issue of global joint production around year 2000, and the number of global joint production in movie and animation was persistently increased and the style of global joint production and the scope of object nations become various. The global joint production, which was began in the industrial perspective of expanding domestic market escaping the narrow domestic market limitations, has proceeded global fund and market support of Ministry of Culture, Sports and Tourism, and Korean Film Council, and Korean Contents Promotion Agency by governmental initiative. Also, for vitalization of local culture contents industry, it was progressed of‘Local Culture Industry Supporting Center’and‘Local Culture Industrial Complex and Promotion Unit Infra Construction Project’from 2000 through 2010. For focusing domestic culture industry promotion unit, Busan city (cartoon, animation), Daejeon City (high-tech visual), Bucheon City (cartoon, animation), Goyang City (broadcasting visual, animation) was designated, and Seoul City clustered focusing on digital media center, and it is examined focusing on visual and game field. Considered with focusing of domestic image contents industry, Seoul city is emerging with animation, and Busan city with movie. In regard of Busan city, the global joint production of‘Camellia’was an omnibus movie which was invested 1.5 million dollars from the production company Balcon financed by Busan Global Movie Festival to be made with noticeable director and actors from three countries such as Thailand, Japan, and Korea, and it was about ‘love’ story which is everlasting theme for human based on Busan city and was filmed in Busan in most of scene. This project is estimated as the important assessment for Busan visual contents industry and confidence of proceeding global production environment. Seoul city created total 97.4 million dollars of digital contents unit 1, 2, 3 with investment of 15 million dollars and supported to 84 projects for intensive promotion of the digital contents industry based on creativity as new growth power from 2007 through 2009. It was surveyed the involved of global joint production among them which is the joint investment, joint production, and joint distribution project of Cookie Jar, the joint distributor of Korea and Canada. Local self-government is constantly supporting infra and production supporting policy for increase of local production through the preparation of strategic master plan by area unit, but 2010 culture contents industry production gravity by area is maintained unbalanced industry structure as Seoul city in 73%, Kyunggi-do in 13%, and Busan city in 2.5% in order, and initiative global joint production is in the short present state. In this structure, new interpretation and various support measure about public support method is suggested for local self-government to make the global joint production environment. This research is to suggest the model for improvement measure of global joint production environment through suggestion of propulsive strategy with the vision for global competitiveness of Busan visual contents industry orienting Asia visual contents industry. In the process of globalization, for coping with the networking phenomena of world city with the change of crisis administration environment of world economy, since the inter-city competitiveness is working as globally, not restricted to one nation, the enhancement of the competitiveness of local self-government in the aspect of world economy is necessary and it is to describe the necessity of the relationship between local areas and the importance of local self-government. First, it is to suggest of enhancement of network business with global organization and visual organization. Busan city preparing network business of domestic UNESCO film creative city is proceeding through the concrete plan as industrial global cooperation from Official Development Assistant, Joint Discussion of film visual policy and global joint production for the development of Asia, and the increase of Asian film culture and narrative. In this stage, Busan city is needed to enhance local resident program more. First of all, it is to prepare various communication structures between citizenry and student organization, the discussed opinion must be derived the negotiated structure through the mass media in natural. Especially, the discussion of local broadcasting must be accomplished the procedure in which the consumer and producer, not professional group focused, discuss in the same gravity and the policy proposal is verified. In this aspect, it is necessary to develop the policy to enhance and support to the private exchange organization. The effort of making transition from the exchange and event proceeded focusing on local self-government and related organization to be initiated by citizenry and student, and university and company to make visual culture exchange environment, and local self-government describes active support system. In the investment and production aspect, it is to suggest the supporting system connecting to fund and production from securing various public finances. In restricted to Busan area, the fund is subject to return and support for the purpose of the public. Here, it is necessary to suggestion‘if it is proposed as the promotion of film and image industry, where the return of the fund has to be contributed from?’In other words, the scope of financing must be changed according to the purpose of the fund. Thus, the social return is necessary according to industry sales of film·image industry, and the return cost can be estimated according to the related department of local university. The social return should lead social negotiation by discussion of industry, university, and local self-government and it must be prepared the essential operation method through composition of‘tentatively named of Fund Operation Committee.’In oversea, it is necessary to consider the composition of global joint production council by UNESCO film creative city and fund raising of global joint production of creative city for the preparation of global joint production fund. And since the production support method of EAVE Ties That Bind selects the project type support through learning basis than current monetary and spot production support method, it describes the direction developed persistently as production system which can expand the investment and distribution and line-up. It is to suggest creative human resources training and multi-culture connection expansion for creative subject hunt. It is suggested new type of focusing on design human resources through scenario process and pitching process for hunt of creative human resources and participating of the person who are estimated as high potential to the production supporting business if the current process of Asian Film Academy is project type short-term completion type. In addition, It should be exchanged precedently of film of Busan area and film designated city of creative city network, university or high school operating animation curriculum and Skillset Media Academy of Bradford University, creative partnership for youth. Also, Busan city is proceeding the consideration about film culture, and enjoyer development and infra expansion through cinematech Busan. However, the exchange with local culture organization and culture art education organization is in the shorter state. Thus, the function of cinematech is necessary to develop on various perspectives objected to citizenry and student, and foreigners in Busan area for its multilateral application. It describes the understanding of global visual culture and production program composing showing and education by unit of immigrant worker, women labor, abroad student, the children of foreigner as the objects in Busan. The public policy suggestion in the global joint production environment from this research is expected to become an opportunity of improvement of the public policy from producer oriented to the balance of production and consumption, and considered that many suggestions and improvement measure in which all the social function work actively will be continued.
With international expansion of local self-government, domestic visual contents industry is making the transition of creation production system and issue of global joint production around year 2000, and the number of global joint production in movie and animation was persistently increased and the style of global joint production and the scope of object nations become various. The global joint production, which was began in the industrial perspective of expanding domestic market escaping the narrow domestic market limitations, has proceeded global fund and market support of Ministry of Culture, Sports and Tourism, and Korean Film Council, and Korean Contents Promotion Agency by governmental initiative. Also, for vitalization of local culture contents industry, it was progressed of‘Local Culture Industry Supporting Center’and‘Local Culture Industrial Complex and Promotion Unit Infra Construction Project’from 2000 through 2010. For focusing domestic culture industry promotion unit, Busan city (cartoon, animation), Daejeon City (high-tech visual), Bucheon City (cartoon, animation), Goyang City (broadcasting visual, animation) was designated, and Seoul City clustered focusing on digital media center, and it is examined focusing on visual and game field. Considered with focusing of domestic image contents industry, Seoul city is emerging with animation, and Busan city with movie. In regard of Busan city, the global joint production of‘Camellia’was an omnibus movie which was invested 1.5 million dollars from the production company Balcon financed by Busan Global Movie Festival to be made with noticeable director and actors from three countries such as Thailand, Japan, and Korea, and it was about ‘love’ story which is everlasting theme for human based on Busan city and was filmed in Busan in most of scene. This project is estimated as the important assessment for Busan visual contents industry and confidence of proceeding global production environment. Seoul city created total 97.4 million dollars of digital contents unit 1, 2, 3 with investment of 15 million dollars and supported to 84 projects for intensive promotion of the digital contents industry based on creativity as new growth power from 2007 through 2009. It was surveyed the involved of global joint production among them which is the joint investment, joint production, and joint distribution project of Cookie Jar, the joint distributor of Korea and Canada. Local self-government is constantly supporting infra and production supporting policy for increase of local production through the preparation of strategic master plan by area unit, but 2010 culture contents industry production gravity by area is maintained unbalanced industry structure as Seoul city in 73%, Kyunggi-do in 13%, and Busan city in 2.5% in order, and initiative global joint production is in the short present state. In this structure, new interpretation and various support measure about public support method is suggested for local self-government to make the global joint production environment. This research is to suggest the model for improvement measure of global joint production environment through suggestion of propulsive strategy with the vision for global competitiveness of Busan visual contents industry orienting Asia visual contents industry. In the process of globalization, for coping with the networking phenomena of world city with the change of crisis administration environment of world economy, since the inter-city competitiveness is working as globally, not restricted to one nation, the enhancement of the competitiveness of local self-government in the aspect of world economy is necessary and it is to describe the necessity of the relationship between local areas and the importance of local self-government. First, it is to suggest of enhancement of network business with global organization and visual organization. Busan city preparing network business of domestic UNESCO film creative city is proceeding through the concrete plan as industrial global cooperation from Official Development Assistant, Joint Discussion of film visual policy and global joint production for the development of Asia, and the increase of Asian film culture and narrative. In this stage, Busan city is needed to enhance local resident program more. First of all, it is to prepare various communication structures between citizenry and student organization, the discussed opinion must be derived the negotiated structure through the mass media in natural. Especially, the discussion of local broadcasting must be accomplished the procedure in which the consumer and producer, not professional group focused, discuss in the same gravity and the policy proposal is verified. In this aspect, it is necessary to develop the policy to enhance and support to the private exchange organization. The effort of making transition from the exchange and event proceeded focusing on local self-government and related organization to be initiated by citizenry and student, and university and company to make visual culture exchange environment, and local self-government describes active support system. In the investment and production aspect, it is to suggest the supporting system connecting to fund and production from securing various public finances. In restricted to Busan area, the fund is subject to return and support for the purpose of the public. Here, it is necessary to suggestion‘if it is proposed as the promotion of film and image industry, where the return of the fund has to be contributed from?’In other words, the scope of financing must be changed according to the purpose of the fund. Thus, the social return is necessary according to industry sales of film·image industry, and the return cost can be estimated according to the related department of local university. The social return should lead social negotiation by discussion of industry, university, and local self-government and it must be prepared the essential operation method through composition of‘tentatively named of Fund Operation Committee.’In oversea, it is necessary to consider the composition of global joint production council by UNESCO film creative city and fund raising of global joint production of creative city for the preparation of global joint production fund. And since the production support method of EAVE Ties That Bind selects the project type support through learning basis than current monetary and spot production support method, it describes the direction developed persistently as production system which can expand the investment and distribution and line-up. It is to suggest creative human resources training and multi-culture connection expansion for creative subject hunt. It is suggested new type of focusing on design human resources through scenario process and pitching process for hunt of creative human resources and participating of the person who are estimated as high potential to the production supporting business if the current process of Asian Film Academy is project type short-term completion type. In addition, It should be exchanged precedently of film of Busan area and film designated city of creative city network, university or high school operating animation curriculum and Skillset Media Academy of Bradford University, creative partnership for youth. Also, Busan city is proceeding the consideration about film culture, and enjoyer development and infra expansion through cinematech Busan. However, the exchange with local culture organization and culture art education organization is in the shorter state. Thus, the function of cinematech is necessary to develop on various perspectives objected to citizenry and student, and foreigners in Busan area for its multilateral application. It describes the understanding of global visual culture and production program composing showing and education by unit of immigrant worker, women labor, abroad student, the children of foreigner as the objects in Busan. The public policy suggestion in the global joint production environment from this research is expected to become an opportunity of improvement of the public policy from producer oriented to the balance of production and consumption, and considered that many suggestions and improvement measure in which all the social function work actively will be continued.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.