대부분의 도시에서 불투수성 재료로 포장된 도로와 주차장은 우수유출을 증가시키고 더 큰 재난으로 이어진다. 만약 포장 설계가 적절하게 개선된다면 도심 홍수를 방지할 수 있을 것이다. 이에 따라 요즘에는 주차장과 이면도로에 투수성 인터록킹 블록을 이용한 포장구조를 사용하고 있다. 불투수성 콘크리트 블록틈새에 굵은 골재를 채워 높은 투수성능을 발휘하도록 한 것이다. 이 논문에서는 기층, 보조기층, 받침모래와 블록의 물리적 특성에 대해 다루었다. 실험을 통해 ...
대부분의 도시에서 불투수성 재료로 포장된 도로와 주차장은 우수유출을 증가시키고 더 큰 재난으로 이어진다. 만약 포장 설계가 적절하게 개선된다면 도심 홍수를 방지할 수 있을 것이다. 이에 따라 요즘에는 주차장과 이면도로에 투수성 인터록킹 블록을 이용한 포장구조를 사용하고 있다. 불투수성 콘크리트 블록틈새에 굵은 골재를 채워 높은 투수성능을 발휘하도록 한 것이다. 이 논문에서는 기층, 보조기층, 받침모래와 블록의 물리적 특성에 대해 다루었다. 실험을 통해 함수량과 밀도와의 관계, 비중, 공극률과 공극을 확인하고 골재의 총 체적과 공극과의 관계를 밝혀냄으로서 포장의 물 저장능력 추정 하였다. 강우모사시험을 통해 두 시간 동안의 표면유출, 지연시간, 저장용량과 유출량을 평가하였다. 뿐만 아니라 모든 실험결과의 관계를 비교하기 위하여 회귀분석을 진행하였다.
대부분의 도시에서 불투수성 재료로 포장된 도로와 주차장은 우수유출을 증가시키고 더 큰 재난으로 이어진다. 만약 포장 설계가 적절하게 개선된다면 도심 홍수를 방지할 수 있을 것이다. 이에 따라 요즘에는 주차장과 이면도로에 투수성 인터록킹 블록을 이용한 포장구조를 사용하고 있다. 불투수성 콘크리트 블록틈새에 굵은 골재를 채워 높은 투수성능을 발휘하도록 한 것이다. 이 논문에서는 기층, 보조기층, 받침모래와 블록의 물리적 특성에 대해 다루었다. 실험을 통해 함수량과 밀도와의 관계, 비중, 공극률과 공극을 확인하고 골재의 총 체적과 공극과의 관계를 밝혀냄으로서 포장의 물 저장능력 추정 하였다. 강우모사시험을 통해 두 시간 동안의 표면유출, 지연시간, 저장용량과 유출량을 평가하였다. 뿐만 아니라 모든 실험결과의 관계를 비교하기 위하여 회귀분석을 진행하였다.
In most cities, roadway and parking lot surfaces are composed of dense, graded, and mixed pavement materials that increase storm-water runoff; however, urban flooding problems can be prevented if an appropriate pavement system is achieved. It is for this reason that the preferred solution for low-vo...
In most cities, roadway and parking lot surfaces are composed of dense, graded, and mixed pavement materials that increase storm-water runoff; however, urban flooding problems can be prevented if an appropriate pavement system is achieved. It is for this reason that the preferred solution for low-volume roads and parking lots is permeable interlocking block structures. These blocks consist of non-permeable concrete with infiltration voids between the blocks. These voids are highly permeable due to the coarse aggregate that is in the joints between the concrete blocks. This study conducted several pavement material tests to obtain the physical properties of the selected materials, including a dense block paver, bedding aggregate, a base, and a sub-base. Through the moisture-density relationship, specific gravity, void ratios, and porosity tests, it was possible to determine the relationship between the total aggregate volume and the porosity of the aggregates, which was later used to calculate the water storage capacity of the pavement. Rainfall simulation tests were performed to evaluate surface runoff, delay times, storage capacities, and outflows over a period of 2 hrs. Furthermore, a regression analysis was performed to determine the relationships between the test results.
In most cities, roadway and parking lot surfaces are composed of dense, graded, and mixed pavement materials that increase storm-water runoff; however, urban flooding problems can be prevented if an appropriate pavement system is achieved. It is for this reason that the preferred solution for low-volume roads and parking lots is permeable interlocking block structures. These blocks consist of non-permeable concrete with infiltration voids between the blocks. These voids are highly permeable due to the coarse aggregate that is in the joints between the concrete blocks. This study conducted several pavement material tests to obtain the physical properties of the selected materials, including a dense block paver, bedding aggregate, a base, and a sub-base. Through the moisture-density relationship, specific gravity, void ratios, and porosity tests, it was possible to determine the relationship between the total aggregate volume and the porosity of the aggregates, which was later used to calculate the water storage capacity of the pavement. Rainfall simulation tests were performed to evaluate surface runoff, delay times, storage capacities, and outflows over a period of 2 hrs. Furthermore, a regression analysis was performed to determine the relationships between the test results.
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