Cinematization of the original works is one of the primary methods in film production at the planning stage. And it makes commercial movies’ production more stable. Film production begins with finding good stories. One of the ways of writing good scenarios is editing the original art works.
The original works are to be reproduced into the certain ...
Cinematization of the original works is one of the primary methods in film production at the planning stage. And it makes commercial movies’ production more stable. Film production begins with finding good stories. One of the ways of writing good scenarios is editing the original art works.
The original works are to be reproduced into the certain frame that the film requires due to its difference in its medium, where they are cinematized. This paper analyzes as to how the original work is different from the film scenario. Thorough deep investigation, it exemplifies the adoption of original works of film scenarios found in the Korean-movie, “화차”, produced by, Yongju Byeon, from the point of view of film planning.
The examination on Korean-movie, is carried out, not by comparing the original work and its filming scenario according to their differences in Narrative Structure, but by comparing the two from the point of view of filmmaking.
This study's analysis elements are plots, characters, conflicts etc. And the analysis on the structures of the scenario of this paper is carried out according to the methodology presented by “Syd Field” from his scenario paradigm.
The Korean movie, shows well-structured plots with profound understandings on the differences in characteristic of medium, when reproduced from original works to film scenario. Also it extends its theme according to the recognition of cultural differences between in which the original work is written and the present, and of the today’s controversial issues so that the audience can understand this movie without feeling alienated from the content.
The Korean-movie, , demonstrates characteristics of writing scenarios from original art works as one of the most important examples showing that only well-systematized planning and sufficiency in term of developing films, can help reproduce a big hit movie containing current cultural trends and controversial issues.상업영화의 안정적인 기획력을 높이기 위한 원작의 영화화는 영화기획의 중요한 부분이다. 영화기획은 영화화하기 좋은 이야기를 찾는 것으로 시작된다. 좋은 이야기를 찾기 위한 방법의 하나가 원작을 각색하여 영화화하는 것이며, 그것을 시나리오로 각색하는 것이다.
원작을 영화로 옮길 때는 두 매체 간의 차이가 존재하므로 원작을 충분히 분석하여 영화적 틀로 재생산하는 작업을 거쳐야 한다. 이에 따라 본고는 원작 소설을 영화화한 작품의 시나리오를 원작과 비교 분석하고 이를 통해 기획적 측면에서 본 원작 소설의 영화 각색에 대해 검토하였다. 연구 대상은 변영주 감독의 영화 <화차>이며, 서사 구조의 비교가 아닌 영화의 기획개발이란 측면에서 영화의 시나리오를 원작과 비교하여 분석하였다. 연구의 주요 분석 요소는 플롯과 극중 인물, 갈등 구조 등의 시나리오 구성 요소이다. 시나리오의 구조를 분석하는 방법론에 있어서는 사이드 필드의 시나리오 패러다임(paradigm)을 기준으로 하였다.
연구 결과, <화차>는 전체적으로 영화의 매체적 특징에 대한 이해를 바탕으로 구조화된 플롯을 보여 주며, 원작의 배경과 현재의 문화적 차이에 대한 해석을 바탕으로 주제를 확장하여 현재의 관객들이 괴리감 없이 영화의 내용을 이해할 수 있도록 한 것을 알 수 있었다. <화차>는 원작에 대한 체계적인 시나리오 기획과 충분한 개발기간을 바탕으로 해야 시대성이 깃든 고민과 문화적 트렌드를 반영한 영화가 생산될 수 있음을 보여주고 있다.
Cinematization of the original works is one of the primary methods in film production at the planning stage. And it makes commercial movies’ production more stable. Film production begins with finding good stories. One of the ways of writing good scenarios is editing the original art works.
The original works are to be reproduced into the certain frame that the film requires due to its difference in its medium, where they are cinematized. This paper analyzes as to how the original work is different from the film scenario. Thorough deep investigation, it exemplifies the adoption of original works of film scenarios found in the Korean-movie, “화차”, produced by, Yongju Byeon, from the point of view of film planning.
The examination on Korean-movie, is carried out, not by comparing the original work and its filming scenario according to their differences in Narrative Structure, but by comparing the two from the point of view of filmmaking.
This study's analysis elements are plots, characters, conflicts etc. And the analysis on the structures of the scenario of this paper is carried out according to the methodology presented by “Syd Field” from his scenario paradigm.
The Korean movie, shows well-structured plots with profound understandings on the differences in characteristic of medium, when reproduced from original works to film scenario. Also it extends its theme according to the recognition of cultural differences between in which the original work is written and the present, and of the today’s controversial issues so that the audience can understand this movie without feeling alienated from the content.
The Korean-movie, , demonstrates characteristics of writing scenarios from original art works as one of the most important examples showing that only well-systematized planning and sufficiency in term of developing films, can help reproduce a big hit movie containing current cultural trends and controversial issues.상업영화의 안정적인 기획력을 높이기 위한 원작의 영화화는 영화기획의 중요한 부분이다. 영화기획은 영화화하기 좋은 이야기를 찾는 것으로 시작된다. 좋은 이야기를 찾기 위한 방법의 하나가 원작을 각색하여 영화화하는 것이며, 그것을 시나리오로 각색하는 것이다.
원작을 영화로 옮길 때는 두 매체 간의 차이가 존재하므로 원작을 충분히 분석하여 영화적 틀로 재생산하는 작업을 거쳐야 한다. 이에 따라 본고는 원작 소설을 영화화한 작품의 시나리오를 원작과 비교 분석하고 이를 통해 기획적 측면에서 본 원작 소설의 영화 각색에 대해 검토하였다. 연구 대상은 변영주 감독의 영화 <화차>이며, 서사 구조의 비교가 아닌 영화의 기획개발이란 측면에서 영화의 시나리오를 원작과 비교하여 분석하였다. 연구의 주요 분석 요소는 플롯과 극중 인물, 갈등 구조 등의 시나리오 구성 요소이다. 시나리오의 구조를 분석하는 방법론에 있어서는 사이드 필드의 시나리오 패러다임(paradigm)을 기준으로 하였다.
연구 결과, <화차>는 전체적으로 영화의 매체적 특징에 대한 이해를 바탕으로 구조화된 플롯을 보여 주며, 원작의 배경과 현재의 문화적 차이에 대한 해석을 바탕으로 주제를 확장하여 현재의 관객들이 괴리감 없이 영화의 내용을 이해할 수 있도록 한 것을 알 수 있었다. <화차>는 원작에 대한 체계적인 시나리오 기획과 충분한 개발기간을 바탕으로 해야 시대성이 깃든 고민과 문화적 트렌드를 반영한 영화가 생산될 수 있음을 보여주고 있다.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.