[학위논문]저소득층 초등학교 고학년생들의 학습동기와 학습기술 향상을 위한 독서치료 프로그램 실행연구 Action Research on Bibliotherapy Program to Enhance Learning Motivation and Skills for Senior Students of Elementary School in Low-Income Families원문보기
최근 사교육의 비중이 커지면서 계층간 교육수준 불균형과 격차가 심각해지고 있다. 이러한 상황에서 많은 저소득층 학습자들이 학교에서 소외감을 느끼며 학업을 통하여 사회적으로 성공할 수 있다는 희망을 갖지 못하고 있다. 따라서 저소득층 학습자들에게 자기주도적으로 학습할 수 있도록 조력하는 것이 그 어느 때보다 절실하다. 이에 본 연구에서는 저소득층 초등학교 고학년 학생의 학습동기와 학습기술 향상을 위한 독서치료 집단상담 프로그램을 구안하고, 프로그램을 진행하면서 참여자들이 어떠한 경험을 하였고 그 의미는 무엇인지 탐구하고자 하였다. 이를 위해 본 연구에서는 연구방법으로서 질적 실행연구를 선택하였다. 연구자는 10회기 프로그램을 구안하고 각 회기마다 계획-실행-반성이 반복되는 나선구조형으로 연구과정을 진행하였다. 본 연구에서는 다양한 방식으로 자료를 수집하였다. 먼저 연구자 자신부터 도구로서 사용하여 각 회기마다 자료를 기록하고 취합하였다. 회기별 반성자료들은 다음 회기 실행연구에 반영하였다. 관찰자를 두어 보다 객관적인 시점에서 삼각검증이 가능한 자료를 제공받았다. 참여자들이 속해있는 지역아동센타 실무자인 교사와의 면담은 간접적인 부모면담의 효과까지 겸할 수 있었다. 무엇보다 참여자 5명이 프로그램 참여과정에서 나타낸 반응이 가장 중요하게 다루어졌다. 모든 자료는 녹취하고 코딩하고 분류하여 경험 분석 자료로 활용하였다. 예비연구를 통하여 사전 구안한 프로그램은 실행과정에서 참여자 집단에 맞추어 변모하였다. 참여자들은 말이 없고 각자 정서적인 결핍을 가지고 있었다. 프로그램을 진행하며 연구자의 질문에 대답하기 어려워하는 참여자들에게 짧게 객관식으로 물어서 대답을 할 수 있도록 유도하였고, 간단한 퀴즈나 게임을 넣어서 참여자들이 보다 재미있게 참여할 수 있도록 프로그램의 진행방식을 수정하였다. 그리고 참여자들이 집에서 별도로 과제를 해오기 어려운 점을 감안하여 가능한 프로그램 내에서 모든 활동이 이루어지도록 하였다. 프로그램 회기가 진행될수록 참여자들은 학습에 대한 의지와 희망을 담은 말을 점차 많이 하게 되었고, 독서자료에 나오는 등장인물과 친숙하게 동화되고 동일시되었다. 적극적인 공감과 지지를 받을수록 우울과 따돌림과 의기소침한 상태에서 점차 벗어날 수 있었다. 그리고 ...
최근 사교육의 비중이 커지면서 계층간 교육수준 불균형과 격차가 심각해지고 있다. 이러한 상황에서 많은 저소득층 학습자들이 학교에서 소외감을 느끼며 학업을 통하여 사회적으로 성공할 수 있다는 희망을 갖지 못하고 있다. 따라서 저소득층 학습자들에게 자기주도적으로 학습할 수 있도록 조력하는 것이 그 어느 때보다 절실하다. 이에 본 연구에서는 저소득층 초등학교 고학년 학생의 학습동기와 학습기술 향상을 위한 독서치료 집단상담 프로그램을 구안하고, 프로그램을 진행하면서 참여자들이 어떠한 경험을 하였고 그 의미는 무엇인지 탐구하고자 하였다. 이를 위해 본 연구에서는 연구방법으로서 질적 실행연구를 선택하였다. 연구자는 10회기 프로그램을 구안하고 각 회기마다 계획-실행-반성이 반복되는 나선구조형으로 연구과정을 진행하였다. 본 연구에서는 다양한 방식으로 자료를 수집하였다. 먼저 연구자 자신부터 도구로서 사용하여 각 회기마다 자료를 기록하고 취합하였다. 회기별 반성자료들은 다음 회기 실행연구에 반영하였다. 관찰자를 두어 보다 객관적인 시점에서 삼각검증이 가능한 자료를 제공받았다. 참여자들이 속해있는 지역아동센타 실무자인 교사와의 면담은 간접적인 부모면담의 효과까지 겸할 수 있었다. 무엇보다 참여자 5명이 프로그램 참여과정에서 나타낸 반응이 가장 중요하게 다루어졌다. 모든 자료는 녹취하고 코딩하고 분류하여 경험 분석 자료로 활용하였다. 예비연구를 통하여 사전 구안한 프로그램은 실행과정에서 참여자 집단에 맞추어 변모하였다. 참여자들은 말이 없고 각자 정서적인 결핍을 가지고 있었다. 프로그램을 진행하며 연구자의 질문에 대답하기 어려워하는 참여자들에게 짧게 객관식으로 물어서 대답을 할 수 있도록 유도하였고, 간단한 퀴즈나 게임을 넣어서 참여자들이 보다 재미있게 참여할 수 있도록 프로그램의 진행방식을 수정하였다. 그리고 참여자들이 집에서 별도로 과제를 해오기 어려운 점을 감안하여 가능한 프로그램 내에서 모든 활동이 이루어지도록 하였다. 프로그램 회기가 진행될수록 참여자들은 학습에 대한 의지와 희망을 담은 말을 점차 많이 하게 되었고, 독서자료에 나오는 등장인물과 친숙하게 동화되고 동일시되었다. 적극적인 공감과 지지를 받을수록 우울과 따돌림과 의기소침한 상태에서 점차 벗어날 수 있었다. 그리고 자기관리 기술, 수업참여 기술, 과제해결 기술, 정보처리 기술, 시험관리 기술 등 학습기술을 배우고 익힐 수 있었다. 본 연구를 통하여 연구자는 사회경제적으로 소외되고 가정에서 정서적으로 편하지 않은 참여자들이 증상으로 표현할 수밖에 없던 불행감에 공감하며, 독서치료사로서 이들의 학습능력 향상을 위해 조력할 수 있다는 자신감을 갖게 되었다.
최근 사교육의 비중이 커지면서 계층간 교육수준 불균형과 격차가 심각해지고 있다. 이러한 상황에서 많은 저소득층 학습자들이 학교에서 소외감을 느끼며 학업을 통하여 사회적으로 성공할 수 있다는 희망을 갖지 못하고 있다. 따라서 저소득층 학습자들에게 자기주도적으로 학습할 수 있도록 조력하는 것이 그 어느 때보다 절실하다. 이에 본 연구에서는 저소득층 초등학교 고학년 학생의 학습동기와 학습기술 향상을 위한 독서치료 집단상담 프로그램을 구안하고, 프로그램을 진행하면서 참여자들이 어떠한 경험을 하였고 그 의미는 무엇인지 탐구하고자 하였다. 이를 위해 본 연구에서는 연구방법으로서 질적 실행연구를 선택하였다. 연구자는 10회기 프로그램을 구안하고 각 회기마다 계획-실행-반성이 반복되는 나선구조형으로 연구과정을 진행하였다. 본 연구에서는 다양한 방식으로 자료를 수집하였다. 먼저 연구자 자신부터 도구로서 사용하여 각 회기마다 자료를 기록하고 취합하였다. 회기별 반성자료들은 다음 회기 실행연구에 반영하였다. 관찰자를 두어 보다 객관적인 시점에서 삼각검증이 가능한 자료를 제공받았다. 참여자들이 속해있는 지역아동센타 실무자인 교사와의 면담은 간접적인 부모면담의 효과까지 겸할 수 있었다. 무엇보다 참여자 5명이 프로그램 참여과정에서 나타낸 반응이 가장 중요하게 다루어졌다. 모든 자료는 녹취하고 코딩하고 분류하여 경험 분석 자료로 활용하였다. 예비연구를 통하여 사전 구안한 프로그램은 실행과정에서 참여자 집단에 맞추어 변모하였다. 참여자들은 말이 없고 각자 정서적인 결핍을 가지고 있었다. 프로그램을 진행하며 연구자의 질문에 대답하기 어려워하는 참여자들에게 짧게 객관식으로 물어서 대답을 할 수 있도록 유도하였고, 간단한 퀴즈나 게임을 넣어서 참여자들이 보다 재미있게 참여할 수 있도록 프로그램의 진행방식을 수정하였다. 그리고 참여자들이 집에서 별도로 과제를 해오기 어려운 점을 감안하여 가능한 프로그램 내에서 모든 활동이 이루어지도록 하였다. 프로그램 회기가 진행될수록 참여자들은 학습에 대한 의지와 희망을 담은 말을 점차 많이 하게 되었고, 독서자료에 나오는 등장인물과 친숙하게 동화되고 동일시되었다. 적극적인 공감과 지지를 받을수록 우울과 따돌림과 의기소침한 상태에서 점차 벗어날 수 있었다. 그리고 자기관리 기술, 수업참여 기술, 과제해결 기술, 정보처리 기술, 시험관리 기술 등 학습기술을 배우고 익힐 수 있었다. 본 연구를 통하여 연구자는 사회경제적으로 소외되고 가정에서 정서적으로 편하지 않은 참여자들이 증상으로 표현할 수밖에 없던 불행감에 공감하며, 독서치료사로서 이들의 학습능력 향상을 위해 조력할 수 있다는 자신감을 갖게 되었다.
Heavier reliance on private tutoring in recent years has resulted severe unbalance in level of education between the poor and the rich. Under these circumstances, many students in low income families are having difficulty pursuing their education in the hope that they could success in their career i...
Heavier reliance on private tutoring in recent years has resulted severe unbalance in level of education between the poor and the rich. Under these circumstances, many students in low income families are having difficulty pursuing their education in the hope that they could success in their career in the future because those students have felt abandoned in school. It is the most important than ever before to support those students to find their own way of studying under the self-leadership. This study was conducted to design a bibliotherapy group counseling program for motivating senior students of elementary school to study and improving their learning skills. Further more, this study was also aimed to explore into the meaning of results from their experience as they went through the program. To achieve these goals, the qualitative action research was applied as a research method. The program was comprised of 10 sessions and each session was designed as the helical structure which is repeat of the consequence of plan ? execute ? review. Various methods were taken for compiling data as follows: first, I tried to utilize myself as a research method by means of recording and collecting data from each session of the program. The review result from each session was reflected to the following session of action research. In order to maintain more objective perspective, the observer was placed, which helped to get the result eligible for triangulation. Counseling with the teacher in the children welfare facility in the community, where five respondents belong, actually functioned as the indirect way of consulting the students' parents. Above all, the feedbacks from five respondents were dealt with the utmost importance as they went through the program. Every single data was processed through recording, coding and sorting process. The program designed beforehand through the preliminary research was used to the group of respondents upon actual execution. Most respondents appeared to be rather quiet and to have their own problems originated from emotional deficit. Given these, all questions were in a simple form of closed-end type question which enables respondents to answer with multiple choices. Pop quiz and game were added up for spicing up the program so that the respondents could participate the program with having fun. Considering the hardships which might cause the respondents to fail to complete assignments in case that they took them home, every effort was made to help respondents to complete given assignments within the session of program. As sessions went on, participants tended to use words conveying more promising and positive messages about learning and studying. In addition, they seemed to regard themselves in the same light as characters in the material of bibliotherapy. More the children got support and sympathy, they turned out to overcome insecure psychological status such as being depressed, getting bullied, and being passive and timid. On top of that, learning skills including motivation facilitation skills, self-regulation skills, class participation skills, homework solution skills, information processing skills, and test management skills have been acquired. This study provided the researcher to sympathize with children in low-income families who have been isolated economically and socially as they did not know any other way but only expressed their grief in a troublesome way. Taken together, this study provided the researcher to have self-confidence that working as a bibliotherapist could contribute to enhance learning skills of children in need.
Heavier reliance on private tutoring in recent years has resulted severe unbalance in level of education between the poor and the rich. Under these circumstances, many students in low income families are having difficulty pursuing their education in the hope that they could success in their career in the future because those students have felt abandoned in school. It is the most important than ever before to support those students to find their own way of studying under the self-leadership. This study was conducted to design a bibliotherapy group counseling program for motivating senior students of elementary school to study and improving their learning skills. Further more, this study was also aimed to explore into the meaning of results from their experience as they went through the program. To achieve these goals, the qualitative action research was applied as a research method. The program was comprised of 10 sessions and each session was designed as the helical structure which is repeat of the consequence of plan ? execute ? review. Various methods were taken for compiling data as follows: first, I tried to utilize myself as a research method by means of recording and collecting data from each session of the program. The review result from each session was reflected to the following session of action research. In order to maintain more objective perspective, the observer was placed, which helped to get the result eligible for triangulation. Counseling with the teacher in the children welfare facility in the community, where five respondents belong, actually functioned as the indirect way of consulting the students' parents. Above all, the feedbacks from five respondents were dealt with the utmost importance as they went through the program. Every single data was processed through recording, coding and sorting process. The program designed beforehand through the preliminary research was used to the group of respondents upon actual execution. Most respondents appeared to be rather quiet and to have their own problems originated from emotional deficit. Given these, all questions were in a simple form of closed-end type question which enables respondents to answer with multiple choices. Pop quiz and game were added up for spicing up the program so that the respondents could participate the program with having fun. Considering the hardships which might cause the respondents to fail to complete assignments in case that they took them home, every effort was made to help respondents to complete given assignments within the session of program. As sessions went on, participants tended to use words conveying more promising and positive messages about learning and studying. In addition, they seemed to regard themselves in the same light as characters in the material of bibliotherapy. More the children got support and sympathy, they turned out to overcome insecure psychological status such as being depressed, getting bullied, and being passive and timid. On top of that, learning skills including motivation facilitation skills, self-regulation skills, class participation skills, homework solution skills, information processing skills, and test management skills have been acquired. This study provided the researcher to sympathize with children in low-income families who have been isolated economically and socially as they did not know any other way but only expressed their grief in a troublesome way. Taken together, this study provided the researcher to have self-confidence that working as a bibliotherapist could contribute to enhance learning skills of children in need.
주제어
#action research bibliotherapy learning motivation learning skills counseling qualitative research methods 실행연구 독서치료 학습동기 학습기술 질적 연구방법
학위논문 정보
저자
이경희
학위수여기관
평택대학교 상담대학원
학위구분
국내석사
학과
특수상담학과
발행연도
2009
총페이지
ix, 200 p.
키워드
action research bibliotherapy learning motivation learning skills counseling qualitative research methods 실행연구 독서치료 학습동기 학습기술 질적 연구방법
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