본 논문에서는 멘델스존의 오르간 소나타의 역사적 배경과 형식에 대해 연구하였고 멘델스존의 생애와 오르간 음악의 특징에서 시대적 배경과 멘델스존의 전반적인 음악특징에 대하여 고찰해 보았다. 그리고 6개의 오르간 소나타 중 5번을 연구 분석함으로 다음과 같은 결론을 얻었다.
멘델스존은 낭만주의적 순수 음악을 독일에 부흥시켰으며, 독일 오르간 음악을 연구함으로써 독일 오르간음악을 재건하였고 바로크 음악을 낭만주의 음악의 틀 속에 넣은 독자적인 음악으로의 시도를 높이 평가 할 수 있다.
멘델스존의 오르간을 염두에 두고 쓴...
본 논문에서는 멘델스존의 오르간 소나타의 역사적 배경과 형식에 대해 연구하였고 멘델스존의 생애와 오르간 음악의 특징에서 시대적 배경과 멘델스존의 전반적인 음악특징에 대하여 고찰해 보았다. 그리고 6개의 오르간 소나타 중 5번을 연구 분석함으로 다음과 같은 결론을 얻었다.
멘델스존은 낭만주의적 순수 음악을 독일에 부흥시켰으며, 독일 오르간 음악을 연구함으로써 독일 오르간음악을 재건하였고 바로크 음악을 낭만주의 음악의 틀 속에 넣은 독자적인 음악으로의 시도를 높이 평가 할 수 있다.
멘델스존의 오르간을 염두에 두고 쓴 곡들 가운데 5번 오르간 소나타곡은 최고의 작품으로, 루터 파 교회에서 사용하던 코랄선율이 아니라 자신이 직접 작곡한 코랄 선율을 풍부하게 전개시킨 곡으로써 코랄멜로디에 대위법적인 전개와 코랄의 감정, 느낌 등의 착상을 잘 표현하였다.
이 오르간 소나타는 전통적인 형식의 틀 안에서도 색채적인 화성과 관현악적인 독일 낭만 오르간 음악에 많은 영향을 끼쳤고, 풍부한 표현력과 구성이 깊은 신앙을 바탕으로 멘델스존의 음악 세계를 표현하고 있다.
오르간 소나타 5번의 전주부분 라장조는 3개의 부분으로 구성된 3부 형식으로 주제와 화성진행이 가장 뛰어나고, 1악장은 라단조로 3부형식의 베이스에 지속적인 선율이 나타나며, 2악장은 라장조로 단순론도형식의 곡으로써 조바꿈과 반음계적 진행이 자유롭게 나타난 곡이다. 그래서 제목은 소나타라고 쓰여 있지만 자유롭고 오히려 단순한 형식을 가지고 있다.
멘델스존은 18세기이후 오르간 음악의 쇠퇴에도 불구하고 시대 풍조를 따르지 않고 독자적인 예술세계를 표현함으로써 19세기의 낭만시대 오르간음악을 발전시켰다. 오랫동안 독일에서 작곡된 어떤 오르간 음악보다도 더 위대한 작품으로 전통적인 소나타에서 벗어난, 형식에 치우치지 않은 즉흥적인 곡에 가까운 작품임을 본 논문을 연구함으로서 알 수 있었다. 특히 오르간 소나타 5번 라장조 곡은 멘델스존 말기 작품 중에서 가장 잘 알려지고 많이 연주되는 곡으로 작품전체에 흐르는 선율과 진행들이 멘델스존 특유의 음악세계를 잘 표현하였다. 본 논문이 멘델스존 오르간 음악을 연구하는 연주자들에게 조금이나마 도움이 되었으면 한다.
본 논문에서는 멘델스존의 오르간 소나타의 역사적 배경과 형식에 대해 연구하였고 멘델스존의 생애와 오르간 음악의 특징에서 시대적 배경과 멘델스존의 전반적인 음악특징에 대하여 고찰해 보았다. 그리고 6개의 오르간 소나타 중 5번을 연구 분석함으로 다음과 같은 결론을 얻었다.
멘델스존은 낭만주의적 순수 음악을 독일에 부흥시켰으며, 독일 오르간 음악을 연구함으로써 독일 오르간음악을 재건하였고 바로크 음악을 낭만주의 음악의 틀 속에 넣은 독자적인 음악으로의 시도를 높이 평가 할 수 있다.
멘델스존의 오르간을 염두에 두고 쓴 곡들 가운데 5번 오르간 소나타곡은 최고의 작품으로, 루터 파 교회에서 사용하던 코랄선율이 아니라 자신이 직접 작곡한 코랄 선율을 풍부하게 전개시킨 곡으로써 코랄멜로디에 대위법적인 전개와 코랄의 감정, 느낌 등의 착상을 잘 표현하였다.
이 오르간 소나타는 전통적인 형식의 틀 안에서도 색채적인 화성과 관현악적인 독일 낭만 오르간 음악에 많은 영향을 끼쳤고, 풍부한 표현력과 구성이 깊은 신앙을 바탕으로 멘델스존의 음악 세계를 표현하고 있다.
오르간 소나타 5번의 전주부분 라장조는 3개의 부분으로 구성된 3부 형식으로 주제와 화성진행이 가장 뛰어나고, 1악장은 라단조로 3부형식의 베이스에 지속적인 선율이 나타나며, 2악장은 라장조로 단순론도형식의 곡으로써 조바꿈과 반음계적 진행이 자유롭게 나타난 곡이다. 그래서 제목은 소나타라고 쓰여 있지만 자유롭고 오히려 단순한 형식을 가지고 있다.
멘델스존은 18세기이후 오르간 음악의 쇠퇴에도 불구하고 시대 풍조를 따르지 않고 독자적인 예술세계를 표현함으로써 19세기의 낭만시대 오르간음악을 발전시켰다. 오랫동안 독일에서 작곡된 어떤 오르간 음악보다도 더 위대한 작품으로 전통적인 소나타에서 벗어난, 형식에 치우치지 않은 즉흥적인 곡에 가까운 작품임을 본 논문을 연구함으로서 알 수 있었다. 특히 오르간 소나타 5번 라장조 곡은 멘델스존 말기 작품 중에서 가장 잘 알려지고 많이 연주되는 곡으로 작품전체에 흐르는 선율과 진행들이 멘델스존 특유의 음악세계를 잘 표현하였다. 본 논문이 멘델스존 오르간 음악을 연구하는 연주자들에게 조금이나마 도움이 되었으면 한다.
This study researched the historical background and form of Mendelssohn's organ sonata, the life of Mendelssohn, the characteristics of his organ music and the background of the era. Following conclusion was drawn out by analyzing No. 5 out of 6 organ sonatas.
Mendelssohn is highly evaluated for...
This study researched the historical background and form of Mendelssohn's organ sonata, the life of Mendelssohn, the characteristics of his organ music and the background of the era. Following conclusion was drawn out by analyzing No. 5 out of 6 organ sonatas.
Mendelssohn is highly evaluated for his attempt for his own music as he revived the romantic pure music in Germany, researched and reconstructed German organ music and put Baroque music into the frame of Romantic music.
Out of tunes that Mendelssohn composed keeping organ in mind, No. 5 Organ Sonata is the best work that is not the choral melody used in Lutheran church, but in which the choral melody he himself composed is developed richly. Choral melody, contrapuntal development, the emotion, feeling and idea of choral are well expressed.
This organ sonata, though in the frame of traditional form, has a lot of effect on the orchestral music-like German Romantic organ music with colorful harmony, and represents Mendelssohn's world of music based on the rich expression and deep faith.
The prologue of organ sonata No. 5 in D Major has three-part form and the theme and harmonic progression is excellent. 1st movement is in D minor and three part form and the continuous melody appears in Bass line. 2nd movement is in D Major and simple Rondo form and the modulation and chromatic progression appear freely. Though titled as sonata, this tune rather has free and simple form.
Mendelssohn developed the organ music in the Romantic era in 19th century, by representing his own world of arts and not following the trend of the era in spite of the decline of organ music after 18th century. The research found out that this music is greater than any organ music composed in Germany for long and close to an impromptu that gets out of traditional sonata and does not incline to form. Especially Organ Sonata No.5, D Major is most widely-known and frequently performed work out of Mendelssohn's works in the last period. The melody and progression flowing throughout the whole work expresses Mendelssohn's own world of music well. It is expected that this study will be helpful to performers who research Mendelssohn's organ music.
This study researched the historical background and form of Mendelssohn's organ sonata, the life of Mendelssohn, the characteristics of his organ music and the background of the era. Following conclusion was drawn out by analyzing No. 5 out of 6 organ sonatas.
Mendelssohn is highly evaluated for his attempt for his own music as he revived the romantic pure music in Germany, researched and reconstructed German organ music and put Baroque music into the frame of Romantic music.
Out of tunes that Mendelssohn composed keeping organ in mind, No. 5 Organ Sonata is the best work that is not the choral melody used in Lutheran church, but in which the choral melody he himself composed is developed richly. Choral melody, contrapuntal development, the emotion, feeling and idea of choral are well expressed.
This organ sonata, though in the frame of traditional form, has a lot of effect on the orchestral music-like German Romantic organ music with colorful harmony, and represents Mendelssohn's world of music based on the rich expression and deep faith.
The prologue of organ sonata No. 5 in D Major has three-part form and the theme and harmonic progression is excellent. 1st movement is in D minor and three part form and the continuous melody appears in Bass line. 2nd movement is in D Major and simple Rondo form and the modulation and chromatic progression appear freely. Though titled as sonata, this tune rather has free and simple form.
Mendelssohn developed the organ music in the Romantic era in 19th century, by representing his own world of arts and not following the trend of the era in spite of the decline of organ music after 18th century. The research found out that this music is greater than any organ music composed in Germany for long and close to an impromptu that gets out of traditional sonata and does not incline to form. Especially Organ Sonata No.5, D Major is most widely-known and frequently performed work out of Mendelssohn's works in the last period. The melody and progression flowing throughout the whole work expresses Mendelssohn's own world of music well. It is expected that this study will be helpful to performers who research Mendelssohn's organ music.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.