본 연구는 고등학교 학생들의 다문화적 태도와 다문화교육에 대한 인식 분석을 통해서 다문화 교육의 방향을 제시하는데 그 목적이 있다.
이러한 목적을 달성하기 위한 연구문제는 다음과 같이 설정하였다.
첫째, 다문화교육에 대한 고등학생들의 다문화적 태도는 어떠한가?
둘째, 다문화교육에 대한 고등학생들의 다문화교육에 대한 인식은
어떠한가?
셋째, 다문화교육의 실행정도에 대해 고등학생들은 어떻게 인식하고 있는가에 대하여 알아보고자 하였다.
본 연구는 경기도 북부지역 소재 고등학교 학생 230명을 대상으로 설문조사하였다. 조사 대상자들의 배경으로 성별, 해외여행 경험 및 여행기간, 원어민영어수업경험 및 수업기간, 다문화교육 경험 및 교육기간, 주변의 다문화가정의 존재여부를 포함하고 있다. 고등학생들의 다문화적 태도 영역에는 열린자세, 사회참여 그리고 관계존중의 하위 요인으로 이루어져있다. 다문화교육에 대한 인식 하위 요인은 다문화교육에 대한 관심, 다문화 교육 필요성에 대한 인식, 다문화 교육이 필요한 이유, 다문화교육의 목표에 대한 인식, 다문화 교육의 영역으로 구성되었다. 다문화교육의 실행 수준 하위 요인으로는 학생들의 다문화사회로의 인식, 다문화교육의 실행으로 구성되었다.
설문지를 통해서 수집된 자료는 ...
본 연구는 고등학교 학생들의 다문화적 태도와 다문화교육에 대한 인식 분석을 통해서 다문화 교육의 방향을 제시하는데 그 목적이 있다.
이러한 목적을 달성하기 위한 연구문제는 다음과 같이 설정하였다.
첫째, 다문화교육에 대한 고등학생들의 다문화적 태도는 어떠한가?
둘째, 다문화교육에 대한 고등학생들의 다문화교육에 대한 인식은
어떠한가?
셋째, 다문화교육의 실행정도에 대해 고등학생들은 어떻게 인식하고 있는가에 대하여 알아보고자 하였다.
본 연구는 경기도 북부지역 소재 고등학교 학생 230명을 대상으로 설문조사하였다. 조사 대상자들의 배경으로 성별, 해외여행 경험 및 여행기간, 원어민영어수업경험 및 수업기간, 다문화교육 경험 및 교육기간, 주변의 다문화가정의 존재여부를 포함하고 있다. 고등학생들의 다문화적 태도 영역에는 열린자세, 사회참여 그리고 관계존중의 하위 요인으로 이루어져있다. 다문화교육에 대한 인식 하위 요인은 다문화교육에 대한 관심, 다문화 교육 필요성에 대한 인식, 다문화 교육이 필요한 이유, 다문화교육의 목표에 대한 인식, 다문화 교육의 영역으로 구성되었다. 다문화교육의 실행 수준 하위 요인으로는 학생들의 다문화사회로의 인식, 다문화교육의 실행으로 구성되었다.
설문지를 통해서 수집된 자료는 SPSS 19.0 프로그램을 이용하여 분석하였다. 설문지의 신뢰도 수준을 알아보기 위해 각 영역별 신뢰도(Cronbach's α)계수를 산출하였다. 고등학생의 다문화교육에 대한 인식을 알아보기 위하여 기술통계 분석을 하였다. 각 설문 영역의 개인변인별 차이를 분석하기 위해서 t검정을 실시하였다. 고등학생의 다문화적 태도, 다문화교육에 대한 인식, 다문화교육의 실행수준간의 관계를 알아보기 위하여 상관관계 분석을 실시하였다.
본 연구의 결과는 다음과 같다.
첫째, 한국사회의 고등학교 학생들은 낮은 다문화적인 태도를 보였다. 특히 사회참여 부분이 열린 자세와 관계존중 부분보다 낮은 태도를 보였다.
둘째, 고등학교 학생들은 한국사회가 다문화교육이 필요하다고 하였다. 다문화 교육이 다른 문화를 존중할 수 있는 마음을 기르게 도울 것이라고 인지하고 있었다.
셋째, 한국 사회의 고등학생들은 다문화교육이 잘 실행되지 않고 있다고 하였다.
본 연구는 고등학교 학생들의 다문화적 태도와 다문화교육에 대한 인식 분석을 통해서 다문화 교육의 방향을 제시하는데 그 목적이 있다.
이러한 목적을 달성하기 위한 연구문제는 다음과 같이 설정하였다.
첫째, 다문화교육에 대한 고등학생들의 다문화적 태도는 어떠한가?
둘째, 다문화교육에 대한 고등학생들의 다문화교육에 대한 인식은
어떠한가?
셋째, 다문화교육의 실행정도에 대해 고등학생들은 어떻게 인식하고 있는가에 대하여 알아보고자 하였다.
본 연구는 경기도 북부지역 소재 고등학교 학생 230명을 대상으로 설문조사하였다. 조사 대상자들의 배경으로 성별, 해외여행 경험 및 여행기간, 원어민영어수업경험 및 수업기간, 다문화교육 경험 및 교육기간, 주변의 다문화가정의 존재여부를 포함하고 있다. 고등학생들의 다문화적 태도 영역에는 열린자세, 사회참여 그리고 관계존중의 하위 요인으로 이루어져있다. 다문화교육에 대한 인식 하위 요인은 다문화교육에 대한 관심, 다문화 교육 필요성에 대한 인식, 다문화 교육이 필요한 이유, 다문화교육의 목표에 대한 인식, 다문화 교육의 영역으로 구성되었다. 다문화교육의 실행 수준 하위 요인으로는 학생들의 다문화사회로의 인식, 다문화교육의 실행으로 구성되었다.
설문지를 통해서 수집된 자료는 SPSS 19.0 프로그램을 이용하여 분석하였다. 설문지의 신뢰도 수준을 알아보기 위해 각 영역별 신뢰도(Cronbach's α)계수를 산출하였다. 고등학생의 다문화교육에 대한 인식을 알아보기 위하여 기술통계 분석을 하였다. 각 설문 영역의 개인변인별 차이를 분석하기 위해서 t검정을 실시하였다. 고등학생의 다문화적 태도, 다문화교육에 대한 인식, 다문화교육의 실행수준간의 관계를 알아보기 위하여 상관관계 분석을 실시하였다.
본 연구의 결과는 다음과 같다.
첫째, 한국사회의 고등학교 학생들은 낮은 다문화적인 태도를 보였다. 특히 사회참여 부분이 열린 자세와 관계존중 부분보다 낮은 태도를 보였다.
둘째, 고등학교 학생들은 한국사회가 다문화교육이 필요하다고 하였다. 다문화 교육이 다른 문화를 존중할 수 있는 마음을 기르게 도울 것이라고 인지하고 있었다.
셋째, 한국 사회의 고등학생들은 다문화교육이 잘 실행되지 않고 있다고 하였다.
This study aims to suggest the direction of multicultural education through the analysis on the high school students' recognition about multicultural attitudes and multicultural education.
To achieve the study goal, research questions were set up as follows:
First, how was the high school stud...
This study aims to suggest the direction of multicultural education through the analysis on the high school students' recognition about multicultural attitudes and multicultural education.
To achieve the study goal, research questions were set up as follows:
First, how was the high school students' multicultural attitudes on multicultural education?
Second, how was the high school students' multicultural recognition of multicultural education?
Third, how was the high school students' recognition on the execution of multicultural education?
This study conducted questionnaire surveys on 230 high school students who attend high schools, located in northern Gyoenggi-do. Backgrounds of research subjects include gender, overseas travel experience, travel period, English learning experience from a native speaker and learning periods, the experience of multicultural education and education periods, and the presence of multicultural families around subjects. High school students' multicultural attitudes are comprised of open mind, social involvement, and sub-factors of relationship-respect. The sub-factors of the recognition on multicultural education include interest in multicultural education, the recognition of the need for multicultural education, and the reason for the need of multicultural education, the recognition on the objective of multicultural education, and areas of multicultural education. Sub-factors of multicultural education's execution include students' recognition on multicultural society and the execution of multicultural education.
The data, collected through questionnaire surveys, were analyzed by SPSS 19.0 program. To investigate the level of reliability, Cronbach's α coefficients were calculated. To examine the recognition of high school students on multicultural education, descriptive statistical analysis was conducted. To analyze the difference in individual variables in each questionnaire area, t-test was conducted. To investigate the relationships of high school students' multicultural attitudes, students' recognition on multicultural education and execution level of multicultural education, correlation analysis was conducted.
The results of this study are as follows:
First, high school students in Korean society showed a low multicultural attitudes. In particular, the multicultural attitudes in the area of social involvement were lower than those in the open mind, and relationship-respect.
Second, high school students found that the multicultural education is needed in Korean society. They recognized that multicultural education is helpful in cultivating the mind to respect other cultures.
Third, high school students thought that multicultural education is not well-executed in Korean society.
This study aims to suggest the direction of multicultural education through the analysis on the high school students' recognition about multicultural attitudes and multicultural education.
To achieve the study goal, research questions were set up as follows:
First, how was the high school students' multicultural attitudes on multicultural education?
Second, how was the high school students' multicultural recognition of multicultural education?
Third, how was the high school students' recognition on the execution of multicultural education?
This study conducted questionnaire surveys on 230 high school students who attend high schools, located in northern Gyoenggi-do. Backgrounds of research subjects include gender, overseas travel experience, travel period, English learning experience from a native speaker and learning periods, the experience of multicultural education and education periods, and the presence of multicultural families around subjects. High school students' multicultural attitudes are comprised of open mind, social involvement, and sub-factors of relationship-respect. The sub-factors of the recognition on multicultural education include interest in multicultural education, the recognition of the need for multicultural education, and the reason for the need of multicultural education, the recognition on the objective of multicultural education, and areas of multicultural education. Sub-factors of multicultural education's execution include students' recognition on multicultural society and the execution of multicultural education.
The data, collected through questionnaire surveys, were analyzed by SPSS 19.0 program. To investigate the level of reliability, Cronbach's α coefficients were calculated. To examine the recognition of high school students on multicultural education, descriptive statistical analysis was conducted. To analyze the difference in individual variables in each questionnaire area, t-test was conducted. To investigate the relationships of high school students' multicultural attitudes, students' recognition on multicultural education and execution level of multicultural education, correlation analysis was conducted.
The results of this study are as follows:
First, high school students in Korean society showed a low multicultural attitudes. In particular, the multicultural attitudes in the area of social involvement were lower than those in the open mind, and relationship-respect.
Second, high school students found that the multicultural education is needed in Korean society. They recognized that multicultural education is helpful in cultivating the mind to respect other cultures.
Third, high school students thought that multicultural education is not well-executed in Korean society.
주제어
#다문화교육
#다문화적 태도
#다문화교육에 대한 인식
#Multicultural Education
#Multicultural Attitudes
#Recognition of Multicultural Education
학위논문 정보
저자
홍지성
학위수여기관
대진대학교 대학원
학위구분
국내석사
학과
교육학과
발행연도
2012
총페이지
vii, 65 p.
키워드
다문화교육,
다문화적 태도,
다문화교육에 대한 인식,
Multicultural Education,
Multicultural Attitudes,
Recognition of Multicultural Education
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.