본 연구는 어머니의 양육태도와 유아의 사회성 발달과는 어떤 관계가 있는지를 확인 하는 데에 1차적 목적이 있었다. 부차적으로 어머니 양육태도와 유아의 사회성 발달이 남녀유별, 유아연령별, 모학력별로 차이가 있는지를 확인하고자 하였다. 연구대상은 포천시에 소재하는 어린이집에 재원중인 남녀 유아 각각 몇 명을 임의 표집하여 최종 126명의 유아와 126명의 어머니였다. 연구 결과는 다음과 같다. 첫째, 양육태도는 5점 만점 기준으로 애정적 양육태도가 3.85(77.0%), 자율적 양육태도가 3.35(65.0%), 통제적 양육태도가 3.12(62.4%), ...
본 연구는 어머니의 양육태도와 유아의 사회성 발달과는 어떤 관계가 있는지를 확인 하는 데에 1차적 목적이 있었다. 부차적으로 어머니 양육태도와 유아의 사회성 발달이 남녀유별, 유아연령별, 모학력별로 차이가 있는지를 확인하고자 하였다. 연구대상은 포천시에 소재하는 어린이집에 재원중인 남녀 유아 각각 몇 명을 임의 표집하여 최종 126명의 유아와 126명의 어머니였다. 연구 결과는 다음과 같다. 첫째, 양육태도는 5점 만점 기준으로 애정적 양육태도가 3.85(77.0%), 자율적 양육태도가 3.35(65.0%), 통제적 양육태도가 3.12(62.4%), 거부적 양육태도가 2.86(57.2%)로 나타났다. 긍정적 양육태도는 비교적 양호한 것으로 판단되나 거부적 양육태도의 정도가 57.2%의 수준임은 다소 우려할만하다. 둘째, 사회성 발달은 예절성, 자율성, 지도성, 근면성, 안정성, 사교성, 수용성, 준법성 등 8가지 하위요인으로 구분하여 5점 만점에 평균 2.81로서 56.2% 수준에 이른다. 하위 요인 중에서 ‘준법성’이 3.38로서 67.6%에 이르며 가장 높다. 가장 낮은 하위 요인은 ‘사교성’으로서 2.10이며 ‘안정성’도 2.30으로서 비교적 낮게 나타났다. 셋째, 양육태도 점수와 사회성 발달과는 큰 상관이 없는 것으로 나타났다. 다만 통제적 양육방식일수록 ‘지도성’이 높고, 통제적 양육방식일수록 ‘안정성’이 다소 낮은 경향만 보일 뿐이다. ‘애정적’, ‘자율적’, 양육방식과 사회성 발달은 상관이 없었다.
본 연구는 어머니의 양육태도와 유아의 사회성 발달과는 어떤 관계가 있는지를 확인 하는 데에 1차적 목적이 있었다. 부차적으로 어머니 양육태도와 유아의 사회성 발달이 남녀유별, 유아연령별, 모학력별로 차이가 있는지를 확인하고자 하였다. 연구대상은 포천시에 소재하는 어린이집에 재원중인 남녀 유아 각각 몇 명을 임의 표집하여 최종 126명의 유아와 126명의 어머니였다. 연구 결과는 다음과 같다. 첫째, 양육태도는 5점 만점 기준으로 애정적 양육태도가 3.85(77.0%), 자율적 양육태도가 3.35(65.0%), 통제적 양육태도가 3.12(62.4%), 거부적 양육태도가 2.86(57.2%)로 나타났다. 긍정적 양육태도는 비교적 양호한 것으로 판단되나 거부적 양육태도의 정도가 57.2%의 수준임은 다소 우려할만하다. 둘째, 사회성 발달은 예절성, 자율성, 지도성, 근면성, 안정성, 사교성, 수용성, 준법성 등 8가지 하위요인으로 구분하여 5점 만점에 평균 2.81로서 56.2% 수준에 이른다. 하위 요인 중에서 ‘준법성’이 3.38로서 67.6%에 이르며 가장 높다. 가장 낮은 하위 요인은 ‘사교성’으로서 2.10이며 ‘안정성’도 2.30으로서 비교적 낮게 나타났다. 셋째, 양육태도 점수와 사회성 발달과는 큰 상관이 없는 것으로 나타났다. 다만 통제적 양육방식일수록 ‘지도성’이 높고, 통제적 양육방식일수록 ‘안정성’이 다소 낮은 경향만 보일 뿐이다. ‘애정적’, ‘자율적’, 양육방식과 사회성 발달은 상관이 없었다.
The primary aim of this study is to identity the relationship between rearing attitudes of parents and children's social development. Secondarily, it examined whether rearing attitudes of parents and children's social development are different, according to gender, children's age and academic achiev...
The primary aim of this study is to identity the relationship between rearing attitudes of parents and children's social development. Secondarily, it examined whether rearing attitudes of parents and children's social development are different, according to gender, children's age and academic achievement of parents. This study was targeted at 126 male and female children at day care centers in Pocheon city who were randomly chosen, and 126 mothers. The survey was conducted in June 2012, and t-test, analysis of variance and product-moment correlation calculation were performed using the PASW statistics 18 program to analyze data collected. For investigating mothers' parenting attitudes, an evaluation tool of Ae-Sook, Kim(2005) which modified and remedied Schaefer(1959)'s Maternal Behavior Research Instrument(MBRI), was adopted, and for analyzing children' social development, an evaluation tool devised by Wi-Hwan, Lee(1940) was used. The results of this study are as follows; Firstly, mothers' affective, autonomous, controlling and rejective parenting attitudes recorded respectively, 3.85(77.0%), 3.35(65.0%), 3.12(62.4%) and 2.86(57.2%) out of 5 points. Although their positive parenting attitudes were at a relatively favorable level, it is somewhat worrying that about 57.2% of mothers showed rejective parenting attitudes. Secondly, when analyzing eight subordinate factors of social development; courtesy, autonomy, leadership, diligence, stability, sociability, acceptance and respect for law, children's social development averagely recorded 2.81(56.2%) out of 5 points. Especially, 'respect for law' had the highest score(3.38 points, about 67.6%), but 'sociability' had the lowest score(2.10 points) and also 'stability' had a relatively low score(2.30 points). Thirdly, there was no high correlation between mothers' parenting attitudes and children's social development. However, children's 'leadership' and 'stability' were high and low, as mothers' rearing attitudes were controlling. The hypothesis that children's social development would be improved, as mothers' rearing attitudes were 'affective' and 'autonomous', was rejected.
The primary aim of this study is to identity the relationship between rearing attitudes of parents and children's social development. Secondarily, it examined whether rearing attitudes of parents and children's social development are different, according to gender, children's age and academic achievement of parents. This study was targeted at 126 male and female children at day care centers in Pocheon city who were randomly chosen, and 126 mothers. The survey was conducted in June 2012, and t-test, analysis of variance and product-moment correlation calculation were performed using the PASW statistics 18 program to analyze data collected. For investigating mothers' parenting attitudes, an evaluation tool of Ae-Sook, Kim(2005) which modified and remedied Schaefer(1959)'s Maternal Behavior Research Instrument(MBRI), was adopted, and for analyzing children' social development, an evaluation tool devised by Wi-Hwan, Lee(1940) was used. The results of this study are as follows; Firstly, mothers' affective, autonomous, controlling and rejective parenting attitudes recorded respectively, 3.85(77.0%), 3.35(65.0%), 3.12(62.4%) and 2.86(57.2%) out of 5 points. Although their positive parenting attitudes were at a relatively favorable level, it is somewhat worrying that about 57.2% of mothers showed rejective parenting attitudes. Secondly, when analyzing eight subordinate factors of social development; courtesy, autonomy, leadership, diligence, stability, sociability, acceptance and respect for law, children's social development averagely recorded 2.81(56.2%) out of 5 points. Especially, 'respect for law' had the highest score(3.38 points, about 67.6%), but 'sociability' had the lowest score(2.10 points) and also 'stability' had a relatively low score(2.30 points). Thirdly, there was no high correlation between mothers' parenting attitudes and children's social development. However, children's 'leadership' and 'stability' were high and low, as mothers' rearing attitudes were controlling. The hypothesis that children's social development would be improved, as mothers' rearing attitudes were 'affective' and 'autonomous', was rejected.
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