1990년에 3백여만대의 자동차가 2011년에는 1862만대로 증가하였고, 도로환경 역시 크게 개선되어 전국 1일 생활권의 시대가 열렸다. 하지만 효율성과 편리함을 제공하는 수단인 자동차로 인해 야기되는 인적피해와 물적피해 역시 증가하였다.
인구 10만 명당 교통사고사망자의 수는 OECD평균이 11.9명에서 2010년 6.7명으로 감소했고, 우리나라는 23.2명에서 12명으로 사망자가 줄어들었다. 자동차 1만 대당 사망자의 수는 OECD평균이 2.7명에서 1.2명으로 감소하였고, 우리나라는 7.2명에서 2.8명으로 감소했...
1990년에 3백여만대의 자동차가 2011년에는 1862만대로 증가하였고, 도로환경 역시 크게 개선되어 전국 1일 생활권의 시대가 열렸다. 하지만 효율성과 편리함을 제공하는 수단인 자동차로 인해 야기되는 인적피해와 물적피해 역시 증가하였다.
인구 10만 명당 교통사고사망자의 수는 OECD평균이 11.9명에서 2010년 6.7명으로 감소했고, 우리나라는 23.2명에서 12명으로 사망자가 줄어들었다. 자동차 1만 대당 사망자의 수는 OECD평균이 2.7명에서 1.2명으로 감소하였고, 우리나라는 7.2명에서 2.8명으로 감소했음을 알 수 있다.
하지만 높은 감소폭에서도 불구하고 사망자의 수는 OECD 국가들의 평균과 비교하면 여전히 1.5에서 2배 정도 높은 것을 알 수 있다.
2010년 국내 교통사고의 원인이 되는 법규위반은 안전운전불이행이 53.9%로 가장 높은 비율을 차지하고 있다. 그 다음이 교통사고의 주요 원인이 되는 것은 신호위반 11.2%, 안전거리미확보 10.0%, 교차로운행법위반 7.0%, 중앙선침범 6.1% 등의 순이며, 그 밖에 과속, 앞지르기 방법 위반, 부당한 회전, 보행자보호의무 위반 등이 있다.
본 연구에서는 대구지방경찰청에서 운영 중인 무인교통단속장비의 실태를 분석하고, 그 효과를 검증하는 것이다. 이를 위해 대구광역시 지역 내 1998년부터 2010년까지 설치되어 있는 총 272개의 무인교통단속장비(15차까지 설치된 과속무인단속장비 138대와 9차까지 설치된 다기능무인단속장비 134대)의 설치 전과 설치 후 각각 1년간의 자료를 분석하여 각 서별, 장비별 사고발생 건수와 사망자 수, 그리고 사망 건에 대해 분석하여, 무인교통단속장비의 운영 실태와 무인교통단속장비의 효과를 검증하고자 했다.
또한, 교통사고의 요인이 될 수 있는 날씨, 기온, 강수량, 폭우나 폭설 등과 같은 환경적인 요인과 도로공사여부, 음주운전, 대규모 행사 실시여부, 집중단속여부 등과 같은 사회 및 도로환경적 요인 등의 다중 요인들과 무인교통단속장비의 관계를 설명하지 않고, 무인교통단속장비라는 단일 요인만을 대상으로 연구하였다.
그리고 무인교통단속장비의 실태를 분석하고, 그 효과를 확인하기 위한 것으로 이를 위해 대구광역시에서 1998년부터 2010년까지 운영 중인 무인교통단속장비 272대를 대상으로 기술통계과 추리통계를 통하여 분석하였다. 대구광역시 중부, 동부, 서부, 남부, 북부, 수성, 달서, 성서, 그리고 달성 9개의 서별로 실태를 분석하고 효과를 검증하였다. 또한 과속무인단속장비, 다기능무인단속장비로 구분하여 장비별로 분석을 하고, 효과를 검증하였다. 마지막으로 무인교통단속장비의 효과를 검증하였다. 분석 결과를 요약하면 다음과 같다.
각 장비별 분석 결과를 살펴보면 다음과 같다. 과속무인단속장비에서는 사고발생 건수 23.21%, 사망자의 수 34.18%, 사망 건에서 41.25%의 감소효과 나타났으며, 각 평균의 차이를 검증한 결과 이러한 감소율이 통계적으로 유의한 것으로 나타났다. 다기능무인단속장비의 경우에는 사고발생 건수 2.06%, 사망자의 수 23.08%, 사망 건은 13.04%의 감소가 나타났지만 검증 결과 이러한 차이는 통계적으로 유의하지 않았다. 마지막으로 무인교통단속장비에 대한 종합 분석결과에서는 사고발생 건수가 15.5%가 줄었으며, 사망자의 수는 31.4%가 감소했고, 사망 건에서도 35%의 감소효과 있는 것으로 나타났다. 각각의 평균에 대한 검증 결과 사고발생 건수와 사망자의 수, 그리고 사망 건의 평균차이는 통계적으로 유의한 것으로 나타났다.
1990년에 3백여만대의 자동차가 2011년에는 1862만대로 증가하였고, 도로환경 역시 크게 개선되어 전국 1일 생활권의 시대가 열렸다. 하지만 효율성과 편리함을 제공하는 수단인 자동차로 인해 야기되는 인적피해와 물적피해 역시 증가하였다.
인구 10만 명당 교통사고사망자의 수는 OECD평균이 11.9명에서 2010년 6.7명으로 감소했고, 우리나라는 23.2명에서 12명으로 사망자가 줄어들었다. 자동차 1만 대당 사망자의 수는 OECD평균이 2.7명에서 1.2명으로 감소하였고, 우리나라는 7.2명에서 2.8명으로 감소했음을 알 수 있다.
하지만 높은 감소폭에서도 불구하고 사망자의 수는 OECD 국가들의 평균과 비교하면 여전히 1.5에서 2배 정도 높은 것을 알 수 있다.
2010년 국내 교통사고의 원인이 되는 법규위반은 안전운전불이행이 53.9%로 가장 높은 비율을 차지하고 있다. 그 다음이 교통사고의 주요 원인이 되는 것은 신호위반 11.2%, 안전거리미확보 10.0%, 교차로운행법위반 7.0%, 중앙선침범 6.1% 등의 순이며, 그 밖에 과속, 앞지르기 방법 위반, 부당한 회전, 보행자보호의무 위반 등이 있다.
본 연구에서는 대구지방경찰청에서 운영 중인 무인교통단속장비의 실태를 분석하고, 그 효과를 검증하는 것이다. 이를 위해 대구광역시 지역 내 1998년부터 2010년까지 설치되어 있는 총 272개의 무인교통단속장비(15차까지 설치된 과속무인단속장비 138대와 9차까지 설치된 다기능무인단속장비 134대)의 설치 전과 설치 후 각각 1년간의 자료를 분석하여 각 서별, 장비별 사고발생 건수와 사망자 수, 그리고 사망 건에 대해 분석하여, 무인교통단속장비의 운영 실태와 무인교통단속장비의 효과를 검증하고자 했다.
또한, 교통사고의 요인이 될 수 있는 날씨, 기온, 강수량, 폭우나 폭설 등과 같은 환경적인 요인과 도로공사여부, 음주운전, 대규모 행사 실시여부, 집중단속여부 등과 같은 사회 및 도로환경적 요인 등의 다중 요인들과 무인교통단속장비의 관계를 설명하지 않고, 무인교통단속장비라는 단일 요인만을 대상으로 연구하였다.
그리고 무인교통단속장비의 실태를 분석하고, 그 효과를 확인하기 위한 것으로 이를 위해 대구광역시에서 1998년부터 2010년까지 운영 중인 무인교통단속장비 272대를 대상으로 기술통계과 추리통계를 통하여 분석하였다. 대구광역시 중부, 동부, 서부, 남부, 북부, 수성, 달서, 성서, 그리고 달성 9개의 서별로 실태를 분석하고 효과를 검증하였다. 또한 과속무인단속장비, 다기능무인단속장비로 구분하여 장비별로 분석을 하고, 효과를 검증하였다. 마지막으로 무인교통단속장비의 효과를 검증하였다. 분석 결과를 요약하면 다음과 같다.
각 장비별 분석 결과를 살펴보면 다음과 같다. 과속무인단속장비에서는 사고발생 건수 23.21%, 사망자의 수 34.18%, 사망 건에서 41.25%의 감소효과 나타났으며, 각 평균의 차이를 검증한 결과 이러한 감소율이 통계적으로 유의한 것으로 나타났다. 다기능무인단속장비의 경우에는 사고발생 건수 2.06%, 사망자의 수 23.08%, 사망 건은 13.04%의 감소가 나타났지만 검증 결과 이러한 차이는 통계적으로 유의하지 않았다. 마지막으로 무인교통단속장비에 대한 종합 분석결과에서는 사고발생 건수가 15.5%가 줄었으며, 사망자의 수는 31.4%가 감소했고, 사망 건에서도 35%의 감소효과 있는 것으로 나타났다. 각각의 평균에 대한 검증 결과 사고발생 건수와 사망자의 수, 그리고 사망 건의 평균차이는 통계적으로 유의한 것으로 나타났다.
(Abstract)
About 3000,000 of cars in 1990 was increased by 1,862,0000 and, a one day life zone has been opened due to the huge improvement of road conditions. However, Human and property damages caused by car which provides efficiency and convenience were also increased .
The number of death...
(Abstract)
About 3000,000 of cars in 1990 was increased by 1,862,0000 and, a one day life zone has been opened due to the huge improvement of road conditions. However, Human and property damages caused by car which provides efficiency and convenience were also increased .
The number of death caused by traffic accidents per 100,000 populations in 2010 was decreased 11.9 to 6.7 in OECD members, and 23.2 to 12 in Korea. The number of traffic fatalities per 10000 cars was dropped 2.7 to 1.2 in OECD members, and 7.2 to 2.8 in Korea.
In spite of high drop in the death toll, it was still 1.5 to 2 times as high as the average of OECD member nations.
The offense in careful driving accounted for the highest ratio, 53.9% in traffic violations which was a domestic cause of traffic accidents in 2010. The next main cause was 11.2% of signal violation followed by 10.0% of unsecured safety distances, 7.0% of offenses in crossroads driving law and 6.1% of invasion center line. Other causes are overspeeding, violation in overtaking law, unreasonable car rotation and violation in pedestrian protection obligations etc.
The purpose of this study is to analyze the actual condition of unmanned surveillance equipment being operated by Daegu local police office and verify the effect of it. To achieve the purpose of the study, the total number of 272 unmanned surveillance equipments (138 overspeeding unmanned surveillance equipments installed by the fifth installation, 138 multifunctional unmanned surveillance equipments installed by the sixth) in Daegu before and after installation from 1988 to 2010 were analyzed respectively according to accidents per districts and equipments, the death toll and the number of death cases.
In addition, an unmanned surveillance equipment is only studied as a factor of an object, and the relationship with other factors like environmental factors such as weather, temperature, rainfall, heavy rain and snow and factors of road conditions such as road repairing, drinking and driving, whether to conduct large events, whether to clamp down etc. was not explained.
Descriptive and inferential statistics on 272 unmanned surveillance equipments were analyzed to confirm the effect of the unmanned surveillance equipment and the actual conditions. The effect was examined according to 9 districts in Daegu which were the center, the east, the west, the south, the north, Suseong, Dalseo, Sungseo and Dalseong and according to the kinds of equipments which are overspeeding unmanned surveillance equipment and multifunctional unmanned surveillance equipment. Finally, The effect of unmanned surveillance equipments was verified and the results were as follows.
Firstly, 23.21% in the number of traffic accidents, 34.18% in the number of fatalities and 41.25% in the number of death cases were decreased and this dropped numbers were statistically significant as the result of verifying the differences in averages.
In case of multifunctional unmanned surveillance equipment, 2.06% in the number of traffic accidents, 23.08% in the number of fatalities, 13.04% in the number of death cases were declined, but these differences were not statistically significant.
lastly, the verifying result about unmanned surveillance equipment was appeared that the number of traffic accidents, fatalities and death cases were decreased to 15.5%, 31.4% and 35% respectively. The differences between averages of the number of accidents, fatalities and death cases were statistically significant as the result of verifying each average.
(Abstract)
About 3000,000 of cars in 1990 was increased by 1,862,0000 and, a one day life zone has been opened due to the huge improvement of road conditions. However, Human and property damages caused by car which provides efficiency and convenience were also increased .
The number of death caused by traffic accidents per 100,000 populations in 2010 was decreased 11.9 to 6.7 in OECD members, and 23.2 to 12 in Korea. The number of traffic fatalities per 10000 cars was dropped 2.7 to 1.2 in OECD members, and 7.2 to 2.8 in Korea.
In spite of high drop in the death toll, it was still 1.5 to 2 times as high as the average of OECD member nations.
The offense in careful driving accounted for the highest ratio, 53.9% in traffic violations which was a domestic cause of traffic accidents in 2010. The next main cause was 11.2% of signal violation followed by 10.0% of unsecured safety distances, 7.0% of offenses in crossroads driving law and 6.1% of invasion center line. Other causes are overspeeding, violation in overtaking law, unreasonable car rotation and violation in pedestrian protection obligations etc.
The purpose of this study is to analyze the actual condition of unmanned surveillance equipment being operated by Daegu local police office and verify the effect of it. To achieve the purpose of the study, the total number of 272 unmanned surveillance equipments (138 overspeeding unmanned surveillance equipments installed by the fifth installation, 138 multifunctional unmanned surveillance equipments installed by the sixth) in Daegu before and after installation from 1988 to 2010 were analyzed respectively according to accidents per districts and equipments, the death toll and the number of death cases.
In addition, an unmanned surveillance equipment is only studied as a factor of an object, and the relationship with other factors like environmental factors such as weather, temperature, rainfall, heavy rain and snow and factors of road conditions such as road repairing, drinking and driving, whether to conduct large events, whether to clamp down etc. was not explained.
Descriptive and inferential statistics on 272 unmanned surveillance equipments were analyzed to confirm the effect of the unmanned surveillance equipment and the actual conditions. The effect was examined according to 9 districts in Daegu which were the center, the east, the west, the south, the north, Suseong, Dalseo, Sungseo and Dalseong and according to the kinds of equipments which are overspeeding unmanned surveillance equipment and multifunctional unmanned surveillance equipment. Finally, The effect of unmanned surveillance equipments was verified and the results were as follows.
Firstly, 23.21% in the number of traffic accidents, 34.18% in the number of fatalities and 41.25% in the number of death cases were decreased and this dropped numbers were statistically significant as the result of verifying the differences in averages.
In case of multifunctional unmanned surveillance equipment, 2.06% in the number of traffic accidents, 23.08% in the number of fatalities, 13.04% in the number of death cases were declined, but these differences were not statistically significant.
lastly, the verifying result about unmanned surveillance equipment was appeared that the number of traffic accidents, fatalities and death cases were decreased to 15.5%, 31.4% and 35% respectively. The differences between averages of the number of accidents, fatalities and death cases were statistically significant as the result of verifying each average.
주제어
#무인교통단속장비
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