본고에서는 「2007 개정 국어과 교육과정」교과서에 실린 하근찬의 「수난이대」수록 양상을 살펴보았다. 또한 「2011 개정 국어과 교육과정」성취기준에 의거한 중학교 『국어』교과서의「수난이대」단원을 제안하고, 그에 의거하여 바람직한 교수․학습 방법을 제시해 보았다. 하근찬의 「수난이대」는 전쟁의 피해자인 등장인물들의 상황을 보여주는데 그치지 않고 현재의 슬픔을 극복하고자 하는 의지를 보여주는 소설이라는 점에서 한 편의 문학작품으로서 높이 평가될 뿐 아니라 교육적인 측면에서도 중요시 되어야 할 작품이다. 그러므로 새 교육과정에 의한 ...
본고에서는 「2007 개정 국어과 교육과정」교과서에 실린 하근찬의 「수난이대」수록 양상을 살펴보았다. 또한 「2011 개정 국어과 교육과정」성취기준에 의거한 중학교 『국어』교과서의「수난이대」단원을 제안하고, 그에 의거하여 바람직한 교수․학습 방법을 제시해 보았다. 하근찬의 「수난이대」는 전쟁의 피해자인 등장인물들의 상황을 보여주는데 그치지 않고 현재의 슬픔을 극복하고자 하는 의지를 보여주는 소설이라는 점에서 한 편의 문학작품으로서 높이 평가될 뿐 아니라 교육적인 측면에서도 중요시 되어야 할 작품이다. 그러므로 새 교육과정에 의한 교과서에 실릴「수난이대」단원에 대한 교수․학습지도안 연구는 의미 있는 작업이라 할 수 있다. 제 2장에서는 전후소설의 의미와 특징에 대해 살펴보고, 다른 전후작가들과 하근찬의 작품세계를 비교함으로써 하근찬 소설의 특징을 규명해 보았다. 대부분의 전후작가들과는 달리 하근찬은 태평양전쟁과 한국전쟁을 직접 경험했으면서도, 희망의 메시지를 작품 속에 담아내고자 노력한 작가이다. 그러한 노력이 가장 잘 드러난 작품이 바로 그의 데뷔작인「수난이대」이다.「수난이대」의 분석을 통해 이 소설이 문학텍스트로서 적합하고 교육적․문학적 가치가 높은 작품임을 밝혔다. 제 3장에서는「2007 개정 국어과 교육과정」에 대한 교과서별 분석을 통해「수난이대」단원의 학습목표 및 수록 양상을 살펴보고, 각 교과서에 수록된「수난이대」단원의 학습활동에 대하여 비교 고찰해 보았다. 새 교과서에서는 편향적인 활동 구성이 아니라, 작품 전체를 조감할 수 있는 단원을 구성하여 학생들의 종합적인 비평능력을 함양할 수 있도록 제시해야 할 것을 촉구하였다. 제 4장에서는 제 3장에서의 논의를 바탕으로,「2011 개정 국어과 교육과정」에 의거한 교과서에 수록 될「수난이대」의 교과서 단원을 제시해 보았다. 이 단원에서는 「수난이대」를 통해 한국현대사에 대한 단편적인 지식을 습득하는 데 치중하는 폐단에서 벗어나고자 노력하였다. 본고에서 제시한 교과서의「수난이대」단원에서는 총 3가지 목표를 설정하여 학습자들의 흥미와 수준을 고려하면서도, 이 3가지 목표에 도달할 수 있도록 각각의 활동들이 구성되었다. 또한 단원의 설정을 바탕으로 하여「수난이대」교수․학습지도안을 제시하였다. 「2011 개정 국어과 교육과정」에 의거한「수난이대」단원의 교재 개발과 교수․학습지도안 설계에 관한 이상과 같은 논의는 전후소설교육의 교수․학습 방법을 위한 하나의 시발점으로써 의의를 지닐 수 있으리라 본다.
본고에서는 「2007 개정 국어과 교육과정」교과서에 실린 하근찬의 「수난이대」수록 양상을 살펴보았다. 또한 「2011 개정 국어과 교육과정」성취기준에 의거한 중학교 『국어』교과서의「수난이대」단원을 제안하고, 그에 의거하여 바람직한 교수․학습 방법을 제시해 보았다. 하근찬의 「수난이대」는 전쟁의 피해자인 등장인물들의 상황을 보여주는데 그치지 않고 현재의 슬픔을 극복하고자 하는 의지를 보여주는 소설이라는 점에서 한 편의 문학작품으로서 높이 평가될 뿐 아니라 교육적인 측면에서도 중요시 되어야 할 작품이다. 그러므로 새 교육과정에 의한 교과서에 실릴「수난이대」단원에 대한 교수․학습지도안 연구는 의미 있는 작업이라 할 수 있다. 제 2장에서는 전후소설의 의미와 특징에 대해 살펴보고, 다른 전후작가들과 하근찬의 작품세계를 비교함으로써 하근찬 소설의 특징을 규명해 보았다. 대부분의 전후작가들과는 달리 하근찬은 태평양전쟁과 한국전쟁을 직접 경험했으면서도, 희망의 메시지를 작품 속에 담아내고자 노력한 작가이다. 그러한 노력이 가장 잘 드러난 작품이 바로 그의 데뷔작인「수난이대」이다.「수난이대」의 분석을 통해 이 소설이 문학텍스트로서 적합하고 교육적․문학적 가치가 높은 작품임을 밝혔다. 제 3장에서는「2007 개정 국어과 교육과정」에 대한 교과서별 분석을 통해「수난이대」단원의 학습목표 및 수록 양상을 살펴보고, 각 교과서에 수록된「수난이대」단원의 학습활동에 대하여 비교 고찰해 보았다. 새 교과서에서는 편향적인 활동 구성이 아니라, 작품 전체를 조감할 수 있는 단원을 구성하여 학생들의 종합적인 비평능력을 함양할 수 있도록 제시해야 할 것을 촉구하였다. 제 4장에서는 제 3장에서의 논의를 바탕으로,「2011 개정 국어과 교육과정」에 의거한 교과서에 수록 될「수난이대」의 교과서 단원을 제시해 보았다. 이 단원에서는 「수난이대」를 통해 한국현대사에 대한 단편적인 지식을 습득하는 데 치중하는 폐단에서 벗어나고자 노력하였다. 본고에서 제시한 교과서의「수난이대」단원에서는 총 3가지 목표를 설정하여 학습자들의 흥미와 수준을 고려하면서도, 이 3가지 목표에 도달할 수 있도록 각각의 활동들이 구성되었다. 또한 단원의 설정을 바탕으로 하여「수난이대」교수․학습지도안을 제시하였다. 「2011 개정 국어과 교육과정」에 의거한「수난이대」단원의 교재 개발과 교수․학습지도안 설계에 관한 이상과 같은 논의는 전후소설교육의 교수․학습 방법을 위한 하나의 시발점으로써 의의를 지닐 수 있으리라 본다.
This paper examines the containing aspect of 「Ordeals of Two Generation」 which is published in textbook in 「2007 revised Korean Language Curriculum」. In addition, this paper suggests section of 「Ordeals of Two Generation」 of middle school 『Language』 textbook based on the achievement standards of 「20...
This paper examines the containing aspect of 「Ordeals of Two Generation」 which is published in textbook in 「2007 revised Korean Language Curriculum」. In addition, this paper suggests section of 「Ordeals of Two Generation」 of middle school 『Language』 textbook based on the achievement standards of 「2011 revised Korean Language Curriculum」, and shows the desirable teaching and learning methods with this standards. 「Ordeals of Two Generation」 of Ha Geun-chan does not only describe the characters’ situations as victims of wars, but also shows the willingness to overcome the grief of the present. It is valued important as an artistic novel, also important in terms of education. Therefore, this research on the Teaching and Learning Plan of 「Ordeals of Two Generation」 section which will be contained in the textbooks based on the newly revised curriculum can be called meaningful work. In chapter 2, the meanings and the characteristics of postwar-novel is examined, and the characteristics of novels by Ha Geun-chan is investigated closely by comparing other works of postwar writers with the works of Ha Geun-chan. Unlike most postwar writers, Ha Geun-chan tried to put a message of hope in his work even though he directly had experienced the Pacific War and Korean War. Among his works, such efforts was revealed well in his debut 「Ordeals of Two Generation」. The analysis of 「Ordeals of Two Generation」 shows that this novel is suitable for literary text and highly valuable for literature and education. In chapter 3, through the analysis about each textbook of 「2007 revised Korean Language Curriculum」, the learning objectives and containing aspects of 「Ordeals of Two Generation」 sections are re-examined, and the learning activities of each textbook are thoroughly compared and investigated. It is encouraged to organize the sections for whole bird’s-eye-view rather than deflected configuration activities in newly revised textbook, in order to cultivate a comprehensive review abilities of students. In chapter 4, with the discussion on the chapter 3 above, The textbook section of 「Ordeals of Two Generation」 based on 「2011 revised Korean Language Curriculum」 is suggested. This chapter tries to correct the abuse to focus on getting some fragmentary knowledge of Korean modern history through 「Ordeals of Two Generation」. The 「Ordeals of Two Generation」 section proposed in this study is composed of total three goals. Each activity considers the learners’ interests and levels and makes the learners reach these goals. The section also suggests the Teaching and Learning Plan of 「Ordeals of Two Generation」 on the basis of the setting of the section. Such discussion about Materials Development and Teaching and Learning Plan focusing on 「Ordeals of Two Generation」 based on 「2011 revised Korean Language Curriculum」 above can have the significance as starting point of Teaching and Learning Plan method for postwar novel education.
This paper examines the containing aspect of 「Ordeals of Two Generation」 which is published in textbook in 「2007 revised Korean Language Curriculum」. In addition, this paper suggests section of 「Ordeals of Two Generation」 of middle school 『Language』 textbook based on the achievement standards of 「2011 revised Korean Language Curriculum」, and shows the desirable teaching and learning methods with this standards. 「Ordeals of Two Generation」 of Ha Geun-chan does not only describe the characters’ situations as victims of wars, but also shows the willingness to overcome the grief of the present. It is valued important as an artistic novel, also important in terms of education. Therefore, this research on the Teaching and Learning Plan of 「Ordeals of Two Generation」 section which will be contained in the textbooks based on the newly revised curriculum can be called meaningful work. In chapter 2, the meanings and the characteristics of postwar-novel is examined, and the characteristics of novels by Ha Geun-chan is investigated closely by comparing other works of postwar writers with the works of Ha Geun-chan. Unlike most postwar writers, Ha Geun-chan tried to put a message of hope in his work even though he directly had experienced the Pacific War and Korean War. Among his works, such efforts was revealed well in his debut 「Ordeals of Two Generation」. The analysis of 「Ordeals of Two Generation」 shows that this novel is suitable for literary text and highly valuable for literature and education. In chapter 3, through the analysis about each textbook of 「2007 revised Korean Language Curriculum」, the learning objectives and containing aspects of 「Ordeals of Two Generation」 sections are re-examined, and the learning activities of each textbook are thoroughly compared and investigated. It is encouraged to organize the sections for whole bird’s-eye-view rather than deflected configuration activities in newly revised textbook, in order to cultivate a comprehensive review abilities of students. In chapter 4, with the discussion on the chapter 3 above, The textbook section of 「Ordeals of Two Generation」 based on 「2011 revised Korean Language Curriculum」 is suggested. This chapter tries to correct the abuse to focus on getting some fragmentary knowledge of Korean modern history through 「Ordeals of Two Generation」. The 「Ordeals of Two Generation」 section proposed in this study is composed of total three goals. Each activity considers the learners’ interests and levels and makes the learners reach these goals. The section also suggests the Teaching and Learning Plan of 「Ordeals of Two Generation」 on the basis of the setting of the section. Such discussion about Materials Development and Teaching and Learning Plan focusing on 「Ordeals of Two Generation」 based on 「2011 revised Korean Language Curriculum」 above can have the significance as starting point of Teaching and Learning Plan method for postwar novel education.
주제어
#하근찬 수난이대 수업지도안
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.