이 논문은 서울에 위치한 123층의 초고층 롯데 월드타워의 메가기둥- 테두리보 접합부의 구조적 성능에 대해 연구하였다. 롯데 월드타워에서는 수평 저항시스템으로 벨트 트러스, 아웃리거, 8개의 메가 기둥과 박스 형태의 전단벽으로 구성된 메가 프레임이 사용된다. 이 논문에서는 롯데 월드타워에 사용된 다양한 수평 저항시스템 중 메가기등-테두리보 접합부에 대한 연구를 수행하였다. 콘크리트 메가기둥과 ...
이 논문은 서울에 위치한 123층의 초고층 롯데 월드타워의 메가기둥- 테두리보 접합부의 구조적 성능에 대해 연구하였다. 롯데 월드타워에서는 수평 저항시스템으로 벨트 트러스, 아웃리거, 8개의 메가 기둥과 박스 형태의 전단벽으로 구성된 메가 프레임이 사용된다. 이 논문에서는 롯데 월드타워에 사용된 다양한 수평 저항시스템 중 메가기등-테두리보 접합부에 대한 연구를 수행하였다. 콘크리트 메가기둥과 강재 테두리보를 접합하기 위해서, 추가로 강재 부속물이 필요하다. 강재 부속물은 매입강판, 연결강판, 다우얼 철근, 전단 연결재로 구성되어있다. 그러나 현재 롯데 월드타워에 사용된 강재 테두리보와 콘크리트 메가기둥에 대한 연구가 부족한 실정이다. 이러한 문제점을 해결하기 위해서 롯데 월드타워의 대표적인 메가기둥-테두리보 접합부를 선택한 후에 1/5 축소 실험체를 2개 제작하여 실험연구를 수행하였다. 메가기둥-테두리보 접합부에서는 테두리보와 메가기둥 사이에 전단력을 전달하기 위해, 실험체의 하나는 메가기둥의 매입강판에 다우얼 철근만 사용된 실험체이고, 다른 하나의 실험체는 메가기둥의 매입강판에 전단 연결제와 다우얼 철근을 함께 사용한 실험체이다. 실험 결과에 따르면, 두 실험체 모두 현행 설계기준에 의한 설계강도 보다 높은 값을 보여주고 있다. 메가기둥-테두리보 접합부의 전단 연결제의 사용은 메가기둥-테두리보 접합 시에 다우얼 철근의 양을 상당히 줄이는 것을 찾을 수 있었다. 그리고 실험결과, 메가기둥-테두리보 접합부의 파괴 메커니즘에 따른 현행 설계기준의 사용 가능함을 확인할 수 있었으며, 롯데 월드타워에 사용되는 메가기둥-테두리보 접합부의 안전성을 검증할 수 있었다.
이 논문은 서울에 위치한 123층의 초고층 롯데 월드타워의 메가기둥- 테두리보 접합부의 구조적 성능에 대해 연구하였다. 롯데 월드타워에서는 수평 저항시스템으로 벨트 트러스, 아웃리거, 8개의 메가 기둥과 박스 형태의 전단벽으로 구성된 메가 프레임이 사용된다. 이 논문에서는 롯데 월드타워에 사용된 다양한 수평 저항시스템 중 메가기등-테두리보 접합부에 대한 연구를 수행하였다. 콘크리트 메가기둥과 강재 테두리보를 접합하기 위해서, 추가로 강재 부속물이 필요하다. 강재 부속물은 매입강판, 연결강판, 다우얼 철근, 전단 연결재로 구성되어있다. 그러나 현재 롯데 월드타워에 사용된 강재 테두리보와 콘크리트 메가기둥에 대한 연구가 부족한 실정이다. 이러한 문제점을 해결하기 위해서 롯데 월드타워의 대표적인 메가기둥-테두리보 접합부를 선택한 후에 1/5 축소 실험체를 2개 제작하여 실험연구를 수행하였다. 메가기둥-테두리보 접합부에서는 테두리보와 메가기둥 사이에 전단력을 전달하기 위해, 실험체의 하나는 메가기둥의 매입강판에 다우얼 철근만 사용된 실험체이고, 다른 하나의 실험체는 메가기둥의 매입강판에 전단 연결제와 다우얼 철근을 함께 사용한 실험체이다. 실험 결과에 따르면, 두 실험체 모두 현행 설계기준에 의한 설계강도 보다 높은 값을 보여주고 있다. 메가기둥-테두리보 접합부의 전단 연결제의 사용은 메가기둥-테두리보 접합 시에 다우얼 철근의 양을 상당히 줄이는 것을 찾을 수 있었다. 그리고 실험결과, 메가기둥-테두리보 접합부의 파괴 메커니즘에 따른 현행 설계기준의 사용 가능함을 확인할 수 있었으며, 롯데 월드타워에 사용되는 메가기둥-테두리보 접합부의 안전성을 검증할 수 있었다.
In this paper, the structural performance of mega column and spandrel beam connections of Lotte world tower with 123 stories, which is under construction in Seoul, is studied. Lotte world tower uses various lateral load resisting systems including belt truss, outrigger, and mega frame consisting of ...
In this paper, the structural performance of mega column and spandrel beam connections of Lotte world tower with 123 stories, which is under construction in Seoul, is studied. Lotte world tower uses various lateral load resisting systems including belt truss, outrigger, and mega frame consisting of eight mega columns and a box-shaped shear wall. The paper studies a new type of mega column to spandrel beam connections used in Lotte world tower. The connections are a steel subassemblage composed of embed plates, connection plates, dowel bars, and shear connectors. However, there have been limited studies on concrete mega column to steel spandrel beam connections with similar details to those used in the Lotte world tower. In the present study, experimental studies on a typical mega column to spandrel beam connection of the tower were performed using two test specimens with a 1/5 scale. To transfer shear force between a spandrel beam and a column, one test specimen used dowel bars welded on embed plates in a column while the other used both dowel bars and shear connectors welded on embed plates in a column. According to the test results, the test specimens showed greater values than design strengths defined by current design codes. It was also found that the use of shear connectors in the mega column-spandrel beam connections significantly reduces the amount of dowel bars at the connections of concrete columns and steel beams. The test results confirmed that the design methods of current design codes accord with the failure mechanisms of the mega column-spandrel beam connections. It is noted that the test results made above are only available in mega column to spandrel beam connections with the same details as used in this study.
In this paper, the structural performance of mega column and spandrel beam connections of Lotte world tower with 123 stories, which is under construction in Seoul, is studied. Lotte world tower uses various lateral load resisting systems including belt truss, outrigger, and mega frame consisting of eight mega columns and a box-shaped shear wall. The paper studies a new type of mega column to spandrel beam connections used in Lotte world tower. The connections are a steel subassemblage composed of embed plates, connection plates, dowel bars, and shear connectors. However, there have been limited studies on concrete mega column to steel spandrel beam connections with similar details to those used in the Lotte world tower. In the present study, experimental studies on a typical mega column to spandrel beam connection of the tower were performed using two test specimens with a 1/5 scale. To transfer shear force between a spandrel beam and a column, one test specimen used dowel bars welded on embed plates in a column while the other used both dowel bars and shear connectors welded on embed plates in a column. According to the test results, the test specimens showed greater values than design strengths defined by current design codes. It was also found that the use of shear connectors in the mega column-spandrel beam connections significantly reduces the amount of dowel bars at the connections of concrete columns and steel beams. The test results confirmed that the design methods of current design codes accord with the failure mechanisms of the mega column-spandrel beam connections. It is noted that the test results made above are only available in mega column to spandrel beam connections with the same details as used in this study.
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