컨설팅 성과 고도화 요인이 컨설팅 만족도와 경영성과에 미치는 영향에 관한 실증연구 An empirical study on the effects of consulting performance enhancement factor on consulting satisfaction and management performance원문보기
본 연구는 중소기업 컨설팅 지원사업에서 컨설팅 성과 고도화 요인인 컨설팅 대응태도(최고경영층의 지속적인 관심과 지원, 컨설팅 전담조직 또는 TFT, 컨설팅 산출물에 대한 이해도, 수진기업 구성원들의 협조와 지원, 경영자의 실행의지, 컨설팅기관의 적극성, 컨설팅 산출물에 대한 커뮤니케이션 및 공감대, 컨설팅기관의 사후관리)와 컨설팅 투입량(컨설팅 누적수행 금액 및 2009년도 컨설팅 진행시의 투입일수, 투입금액, 투입 컨설턴트 수)과 컨설팅 누적횟수 등의 변수가 컨설팅 만족도 및 매출액, ...
본 연구는 중소기업 컨설팅 지원사업에서 컨설팅 성과 고도화 요인인 컨설팅 대응태도(최고경영층의 지속적인 관심과 지원, 컨설팅 전담조직 또는 TFT, 컨설팅 산출물에 대한 이해도, 수진기업 구성원들의 협조와 지원, 경영자의 실행의지, 컨설팅기관의 적극성, 컨설팅 산출물에 대한 커뮤니케이션 및 공감대, 컨설팅기관의 사후관리)와 컨설팅 투입량(컨설팅 누적수행 금액 및 2009년도 컨설팅 진행시의 투입일수, 투입금액, 투입 컨설턴트 수)과 컨설팅 누적횟수 등의 변수가 컨설팅 만족도 및 매출액, 영업이익에 미치는 영향을 알아보기 위한 연구이다. 성과고도화 요인으로 선정된 컨설팅 대응태도, 컨설팅 투입량, 컨설팅 누적횟수를 각각 독립변수로 설정하고, 컨설팅 만족도와 경영성과 중에 매출액 평균증감액과 영업이익 평균증감액을 종속(결과)변수로 설정하고, 독립변수와 종속변수간의 연구가설을 설정하여 가설 검증한 결과는 컨설팅 대응태도가 컨설팅 만족도에 유의미한 영향을 끼침으로 컨설팅 대응태도가 높을수록 컨설팅 만족도가 높은 것으로 나타났으며, 컨설팅 투입량은 많이 투입될수록 경영성과인 매출액 평균증감액과 영업이익 평균증감액이 높아지는 것으로 나타났다. 반면, 컨설팅 투입량과 컨설팅 누진횟수는 만족도와 통계적으로 관련성이 낮으며, 컨설팅 대응태도와 컨설팅 누진횟수는 매출액 평균증감액과 영업이익 평균증감액과 통계적으로 관련성이 낮은 것으로 나타났다. 본 연구에서는 컨설팅 효과에 대한 기존의 연구와 달리 수진기업의 만족도와 경영성과에 영향을 주는 요인으로 ‘컨설팅 누진횟수’, ‘컨설팅 투입량’이라는 새로운 요인을 제시하여 컨설팅의 경험이 많으면 많을수록 컨설팅 투입량이 많으면 많을 수로 만족도와 경영성과에 미치는 영향이 높아진다는 것을 검증하고자 하였다. 그러나 컨설팅 누진횟수는 만족도와 경영성과와의 관계성이 낮은 것으로 드러나 컨설팅을 받은 경험과 상관없이 컨설팅을 수행하는 기업과 컨설팅 기관 및 컨설턴트의 태도와 실제 컨설팅에 투입되는 기간, 금액, 인원이 미치는 영향이 높은 것으로 나타났으며, 따라서 향후에는 연속되는 컨설팅이나 장기지속형 컨설팅을 형식적으로 수행하기보다는 실제 컨설팅의 수행이 성공적으로 이루어지도록 노력을 기울여야 할 것이다.
본 연구는 중소기업 컨설팅 지원사업에서 컨설팅 성과 고도화 요인인 컨설팅 대응태도(최고경영층의 지속적인 관심과 지원, 컨설팅 전담조직 또는 TFT, 컨설팅 산출물에 대한 이해도, 수진기업 구성원들의 협조와 지원, 경영자의 실행의지, 컨설팅기관의 적극성, 컨설팅 산출물에 대한 커뮤니케이션 및 공감대, 컨설팅기관의 사후관리)와 컨설팅 투입량(컨설팅 누적수행 금액 및 2009년도 컨설팅 진행시의 투입일수, 투입금액, 투입 컨설턴트 수)과 컨설팅 누적횟수 등의 변수가 컨설팅 만족도 및 매출액, 영업이익에 미치는 영향을 알아보기 위한 연구이다. 성과고도화 요인으로 선정된 컨설팅 대응태도, 컨설팅 투입량, 컨설팅 누적횟수를 각각 독립변수로 설정하고, 컨설팅 만족도와 경영성과 중에 매출액 평균증감액과 영업이익 평균증감액을 종속(결과)변수로 설정하고, 독립변수와 종속변수간의 연구가설을 설정하여 가설 검증한 결과는 컨설팅 대응태도가 컨설팅 만족도에 유의미한 영향을 끼침으로 컨설팅 대응태도가 높을수록 컨설팅 만족도가 높은 것으로 나타났으며, 컨설팅 투입량은 많이 투입될수록 경영성과인 매출액 평균증감액과 영업이익 평균증감액이 높아지는 것으로 나타났다. 반면, 컨설팅 투입량과 컨설팅 누진횟수는 만족도와 통계적으로 관련성이 낮으며, 컨설팅 대응태도와 컨설팅 누진횟수는 매출액 평균증감액과 영업이익 평균증감액과 통계적으로 관련성이 낮은 것으로 나타났다. 본 연구에서는 컨설팅 효과에 대한 기존의 연구와 달리 수진기업의 만족도와 경영성과에 영향을 주는 요인으로 ‘컨설팅 누진횟수’, ‘컨설팅 투입량’이라는 새로운 요인을 제시하여 컨설팅의 경험이 많으면 많을수록 컨설팅 투입량이 많으면 많을 수로 만족도와 경영성과에 미치는 영향이 높아진다는 것을 검증하고자 하였다. 그러나 컨설팅 누진횟수는 만족도와 경영성과와의 관계성이 낮은 것으로 드러나 컨설팅을 받은 경험과 상관없이 컨설팅을 수행하는 기업과 컨설팅 기관 및 컨설턴트의 태도와 실제 컨설팅에 투입되는 기간, 금액, 인원이 미치는 영향이 높은 것으로 나타났으며, 따라서 향후에는 연속되는 컨설팅이나 장기지속형 컨설팅을 형식적으로 수행하기보다는 실제 컨설팅의 수행이 성공적으로 이루어지도록 노력을 기울여야 할 것이다.
This study is about the effects of consulting performance enhancement factors like consulting correspondence attitude(top management’s continuous interest and support, consulting specialized team or task force team, understanding of consulting results, organization members’ cooperation and support, ...
This study is about the effects of consulting performance enhancement factors like consulting correspondence attitude(top management’s continuous interest and support, consulting specialized team or task force team, understanding of consulting results, organization members’ cooperation and support, manager’s will to perform, consulting firm’s initiative, communication about consulting results, consulting firm’s after service), consulting input(consulting firm’s accumulated performance amount, consulting working days in year 2009, invested money amount, invested consultants), consulting frequency on consulting satisfaction, sales, business profits. I chose consulting correspondence attitude, consulting investment amount, consulting frequency as independent variables and consulting satisfaction and average variation in sales, average variation in business profits as dependent variables. As a study result, consulting correspondence attitude has a meaningful effect on consulting satisfaction, so the higher consulting correspondence attitude, the higher consulting satisfaction. And the more consulting investment the more average variation in sales, average variation in business profits. On the other hand, consulting investment and consulting accumulated frequency have few relation with satisfaction statistically and consulting correspondence and consulting accumulated frequency have average variation in sales, average variation in business profits statistically. This study suggested new factors like consulting accumulated frequency, consulting investment as affecting factors on satisfaction and management performance compared to other studies. And this study tried to verify consulting investment has affirmative effects on satisfaction and management performance. But it turned out that consulting accumulated frequency has few relation with satisfaction and management performance. And regardless of experience of receiving consulting service the attitude of consulting firm and consultant, actual invested duration, money, manpower have great effects. So post study needs to be focused on efforts to achieve successful performance rather than cursory continuous consulting or long-term consulting.
This study is about the effects of consulting performance enhancement factors like consulting correspondence attitude(top management’s continuous interest and support, consulting specialized team or task force team, understanding of consulting results, organization members’ cooperation and support, manager’s will to perform, consulting firm’s initiative, communication about consulting results, consulting firm’s after service), consulting input(consulting firm’s accumulated performance amount, consulting working days in year 2009, invested money amount, invested consultants), consulting frequency on consulting satisfaction, sales, business profits. I chose consulting correspondence attitude, consulting investment amount, consulting frequency as independent variables and consulting satisfaction and average variation in sales, average variation in business profits as dependent variables. As a study result, consulting correspondence attitude has a meaningful effect on consulting satisfaction, so the higher consulting correspondence attitude, the higher consulting satisfaction. And the more consulting investment the more average variation in sales, average variation in business profits. On the other hand, consulting investment and consulting accumulated frequency have few relation with satisfaction statistically and consulting correspondence and consulting accumulated frequency have average variation in sales, average variation in business profits statistically. This study suggested new factors like consulting accumulated frequency, consulting investment as affecting factors on satisfaction and management performance compared to other studies. And this study tried to verify consulting investment has affirmative effects on satisfaction and management performance. But it turned out that consulting accumulated frequency has few relation with satisfaction and management performance. And regardless of experience of receiving consulting service the attitude of consulting firm and consultant, actual invested duration, money, manpower have great effects. So post study needs to be focused on efforts to achieve successful performance rather than cursory continuous consulting or long-term consulting.
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