국문 초록 방송 예능콘텐츠에서 조명의 창조와 형상화에 관한 연구 방송 예능 콘텐츠에서 조명 이미지 작업은 예술적이고 창조적인 작업이다. 조명 디자이너는 빛과 색을 디자인함으로써 인간의 아날로그적 감성을 자극하고 음악의 시각화 작업을 통해 시청자의 감동과 공감을 만들어 낼 수 있다. 이에 본 논문은 지금껏 방송현장에서 감(感)에 의해 이루어지던 제작관행에 이론적 배경을 제시하고자 하였다. 조명디자이너로서의 안목을 갖기 위해 미술의 회화적인 접근방식을 적용하였으며 조명 이미지를 형상화하기위해 실제 제작사례를 들어 체계화시켰다. ...
국문 초록 방송 예능콘텐츠에서 조명의 창조와 형상화에 관한 연구 방송 예능 콘텐츠에서 조명 이미지 작업은 예술적이고 창조적인 작업이다. 조명 디자이너는 빛과 색을 디자인함으로써 인간의 아날로그적 감성을 자극하고 음악의 시각화 작업을 통해 시청자의 감동과 공감을 만들어 낼 수 있다. 이에 본 논문은 지금껏 방송현장에서 감(感)에 의해 이루어지던 제작관행에 이론적 배경을 제시하고자 하였다. 조명디자이너로서의 안목을 갖기 위해 미술의 회화적인 접근방식을 적용하였으며 조명 이미지를 형상화하기위해 실제 제작사례를 들어 체계화시켰다. 무대조명에 비해 방송조명이 가지는 특징 및 방송 제작현장에서 사용되어지는 조명 이미지 표현 기법에 대한 특징과 고려사항을 분석하고, 예능 콘텐츠 조명 이미지 제작에서 고려되어야 할 주요 변인인 시청 세대별, 장르별 분석을 통해 그에 적합한 조명이미지를 창조하고 형상화하는 방법에 대해 제시함으로써 조명 디자이너들이 프로그램 제작에서 미적 표현 능력과 현장감을 배양시켜 객관적이고 타당한 연구 자료로서 예능 콘텐츠 제작에 활용하고자 하는데 목적이 있다. 분석대상 프로그램은 지상파 방송3사 프로그램 중 홈페이지에서 각 방송사가 분류한 예능(연예오락) 프로그램을 대상으로 선정하였으며 각 장르별로 프로그램을 선정하고 주 시청 층이 고르게 반영할 수 있게 선정하여 연구하였다. 연구 결과는 다음과 같다. 첫째, 시청자의 주 시청 층에 따라 선호하는 형태의 조명 이미지 표현 방법이 존재한다. 주로 어린이 대상 음악프로그램과 노인층을 위한 음악프로그램은 영상구성 또한 직관적이고 시청자들이 쉽게 영상이미지를 이해할 수 있는 호리 페인팅(Hori Painting) 조명기법을 사용하고, 성인 대상 음악프로그램은 노래의 추상적이고 감성적인 느낌을 표현하기 위해 빛줄기 조명 기법을 사용하는 것으로 나타났다. 또한 조명 디자인을 할 때는 세트 디자인과의 조화도 고려하여야 한다. 둘째, 예능 콘텐츠 장르에 따라 선호되는 조명 이미지 표현 방법이 존재한다. 토크형식(정보)의 프로그램의 경우에는 조명의 극적인 효과보다는 이야기 중심의 전개방식으로 인해 시청자의 집중력 분산을 방지하지 위해 주로 세트 페인팅(Set Painting) 표현 방식을 사용하고, 개그 프로그램의 경우 스토리나 음향효과의 갑작스런 전환을 표현하기에 적합한 빛줄기 표현 방식을 사용하며 음악프로그램에서는 빛줄기 조명 또는 호리 페인팅 방식의 조명 표현기법을 사용하고 있다. 이 같은 결과를 통해 방송 예능 콘텐츠를 제작할 때는 주 시청 층에 대한 분석과 프로그램 장르별 특징에 대한 분석 외에도 방송시간대에 대한 분석과 제작의도, 제작비, 세트와의 조화, 음악의 형상화 정도 등을 종합적으로 고려하여 시청자들에게 아름답고 안정적인 영상구성을 위해 가장 적절한 조명 이미지 표현 방법을 구현해야 한다. 방송 예능 콘텐츠를 제작할 때 조명 이미지의 표현방법을 결정짓는 주요 변인들을 종합적으로 판단하여 결정하여야 하는데 일부 변인들의 경우 각 방송사 여건 및 각 스튜디오의 개별 상황으로 인해 많은 변인들을 연구문제로서 참여 시키지 못한 부분이 있어 연구결과에 포함시키지 못 하였다. 이런 부족한 부분은 후속 연구에서 더 발전적으로 이루어질 것이라고 기대한다. 주제어: 방송예능콘텐츠, TV쇼프로그램, 쇼 조명, 조명 이미지, 조명의 창조, 조명의 형상화
국문 초록 방송 예능콘텐츠에서 조명의 창조와 형상화에 관한 연구 방송 예능 콘텐츠에서 조명 이미지 작업은 예술적이고 창조적인 작업이다. 조명 디자이너는 빛과 색을 디자인함으로써 인간의 아날로그적 감성을 자극하고 음악의 시각화 작업을 통해 시청자의 감동과 공감을 만들어 낼 수 있다. 이에 본 논문은 지금껏 방송현장에서 감(感)에 의해 이루어지던 제작관행에 이론적 배경을 제시하고자 하였다. 조명디자이너로서의 안목을 갖기 위해 미술의 회화적인 접근방식을 적용하였으며 조명 이미지를 형상화하기위해 실제 제작사례를 들어 체계화시켰다. 무대조명에 비해 방송조명이 가지는 특징 및 방송 제작현장에서 사용되어지는 조명 이미지 표현 기법에 대한 특징과 고려사항을 분석하고, 예능 콘텐츠 조명 이미지 제작에서 고려되어야 할 주요 변인인 시청 세대별, 장르별 분석을 통해 그에 적합한 조명이미지를 창조하고 형상화하는 방법에 대해 제시함으로써 조명 디자이너들이 프로그램 제작에서 미적 표현 능력과 현장감을 배양시켜 객관적이고 타당한 연구 자료로서 예능 콘텐츠 제작에 활용하고자 하는데 목적이 있다. 분석대상 프로그램은 지상파 방송3사 프로그램 중 홈페이지에서 각 방송사가 분류한 예능(연예오락) 프로그램을 대상으로 선정하였으며 각 장르별로 프로그램을 선정하고 주 시청 층이 고르게 반영할 수 있게 선정하여 연구하였다. 연구 결과는 다음과 같다. 첫째, 시청자의 주 시청 층에 따라 선호하는 형태의 조명 이미지 표현 방법이 존재한다. 주로 어린이 대상 음악프로그램과 노인층을 위한 음악프로그램은 영상구성 또한 직관적이고 시청자들이 쉽게 영상이미지를 이해할 수 있는 호리 페인팅(Hori Painting) 조명기법을 사용하고, 성인 대상 음악프로그램은 노래의 추상적이고 감성적인 느낌을 표현하기 위해 빛줄기 조명 기법을 사용하는 것으로 나타났다. 또한 조명 디자인을 할 때는 세트 디자인과의 조화도 고려하여야 한다. 둘째, 예능 콘텐츠 장르에 따라 선호되는 조명 이미지 표현 방법이 존재한다. 토크형식(정보)의 프로그램의 경우에는 조명의 극적인 효과보다는 이야기 중심의 전개방식으로 인해 시청자의 집중력 분산을 방지하지 위해 주로 세트 페인팅(Set Painting) 표현 방식을 사용하고, 개그 프로그램의 경우 스토리나 음향효과의 갑작스런 전환을 표현하기에 적합한 빛줄기 표현 방식을 사용하며 음악프로그램에서는 빛줄기 조명 또는 호리 페인팅 방식의 조명 표현기법을 사용하고 있다. 이 같은 결과를 통해 방송 예능 콘텐츠를 제작할 때는 주 시청 층에 대한 분석과 프로그램 장르별 특징에 대한 분석 외에도 방송시간대에 대한 분석과 제작의도, 제작비, 세트와의 조화, 음악의 형상화 정도 등을 종합적으로 고려하여 시청자들에게 아름답고 안정적인 영상구성을 위해 가장 적절한 조명 이미지 표현 방법을 구현해야 한다. 방송 예능 콘텐츠를 제작할 때 조명 이미지의 표현방법을 결정짓는 주요 변인들을 종합적으로 판단하여 결정하여야 하는데 일부 변인들의 경우 각 방송사 여건 및 각 스튜디오의 개별 상황으로 인해 많은 변인들을 연구문제로서 참여 시키지 못한 부분이 있어 연구결과에 포함시키지 못 하였다. 이런 부족한 부분은 후속 연구에서 더 발전적으로 이루어질 것이라고 기대한다. 주제어: 방송예능콘텐츠, TV쇼프로그램, 쇼 조명, 조명 이미지, 조명의 창조, 조명의 형상화
ABSTRACT A Study on Creation and Figuration of Lighting in the Arts Contents of Broadcasts Jung Sang-youl Major in Performing Arts, Graduate School of Culture, Arts and Contents, Sejong University Lighting work of image in the arts contents of broadcasts is an artistic and creative work. Lighting de...
ABSTRACT A Study on Creation and Figuration of Lighting in the Arts Contents of Broadcasts Jung Sang-youl Major in Performing Arts, Graduate School of Culture, Arts and Contents, Sejong University Lighting work of image in the arts contents of broadcasts is an artistic and creative work. Lighting designers can stimulate the human's analog sensitivity by designing lights and colors and produce touching effects and sympathy for the viewers through visualization works of music. Thus the present article is aimed at presenting theoretical backgrounds for the production practice implemented by feelings at the broadcast sites thus far. To have insights as a lighting designer, a painterly approach of the fine arts has been applied, and actual production cases have been employed toward systematization for figuration of the lighting images. Objective of this study is to present the expression methods for creating and shaping the appropriate lighting images through the analyses of characteristics and considerations for the expression techniques of lighting images as well as characteristics of the broadcast lighting as compared with the stage lighting and the analyses per viewing generation and genre as major variables to be considered in the production of lighting images for the arts contents, and thereby enable the lighting designers to cultivate an aesthetic expression capability and a sense of realism in production of programs and utilize it in production of the arts contents as the objective and valid study data. For the analysis, the arts(entertainment recreation) programs classified by each broadcasting company in the home pages among programs by 3 ground wave broadcasting companies were selected as the subject for each genre in such a way that the major viewer class may not be concentrated on a particular age group but evenly reflect all generations for the study. The results of this study are as follows. First, there exist expression methods of the lighting images preferred according to the major viewing classes of the viewers. The music programs mainly aimed at children and those for senior classes have used the Hori Painting lighting technique where video composition is intuitive and the viewers can readily understand the video images, while the music programs for adults have been shown to use the beam lighting technique to express abstract and sensitive feelings of the music. Also, upon designing the lighting, harmony with the set design should be taken into account. Secondly, there exist expression methods of the lighting images preferred according to the arts contents genre. In case of talk(information) type of programs, mainly the Set Painting expression method has been used to prevent distraction of the viewers' concentration due to the story-oriented development style rather than the lighting's dramatic effects. In the case of gag programs, the beam expression method has been employed as being appropriate for expressing the sudden conversion of story or acoustic effects, while the lighting expression method of the beam effect or the Hori painting method is being used in the music programs since the set painting lighting expression technique has a limitation in expressing may tunes. Based on such results, when the arts contents for broadcasts are produced, comprehensive consideration should be directed not only to the analysis of the major viewing classes but also to the analysis of broadcast time slots, production intent, production cost, harmony with the set, the shaping extent of the music, etc. so that the most appropriate expression method for the lighting images may be realized for composition of beautiful and stable images to the viewers. Although major variables determining the expression methods for the lighting images should be comprehensively judged and determined when producing the arts contents for broadcasts, many variables could not be employed as the study issues to be included in the study results due to the circumstances of each broadcasting company and the individual situations of each studio in the case of some variables. Such deficiencies are expected to be fulfilled for further development in the follow-up studies. Keywords: Arts contents of broadcasts, TV show program, show lighting, lighting image, creation of lighting, shaping(figuration) of lighting
ABSTRACT A Study on Creation and Figuration of Lighting in the Arts Contents of Broadcasts Jung Sang-youl Major in Performing Arts, Graduate School of Culture, Arts and Contents, Sejong University Lighting work of image in the arts contents of broadcasts is an artistic and creative work. Lighting designers can stimulate the human's analog sensitivity by designing lights and colors and produce touching effects and sympathy for the viewers through visualization works of music. Thus the present article is aimed at presenting theoretical backgrounds for the production practice implemented by feelings at the broadcast sites thus far. To have insights as a lighting designer, a painterly approach of the fine arts has been applied, and actual production cases have been employed toward systematization for figuration of the lighting images. Objective of this study is to present the expression methods for creating and shaping the appropriate lighting images through the analyses of characteristics and considerations for the expression techniques of lighting images as well as characteristics of the broadcast lighting as compared with the stage lighting and the analyses per viewing generation and genre as major variables to be considered in the production of lighting images for the arts contents, and thereby enable the lighting designers to cultivate an aesthetic expression capability and a sense of realism in production of programs and utilize it in production of the arts contents as the objective and valid study data. For the analysis, the arts(entertainment recreation) programs classified by each broadcasting company in the home pages among programs by 3 ground wave broadcasting companies were selected as the subject for each genre in such a way that the major viewer class may not be concentrated on a particular age group but evenly reflect all generations for the study. The results of this study are as follows. First, there exist expression methods of the lighting images preferred according to the major viewing classes of the viewers. The music programs mainly aimed at children and those for senior classes have used the Hori Painting lighting technique where video composition is intuitive and the viewers can readily understand the video images, while the music programs for adults have been shown to use the beam lighting technique to express abstract and sensitive feelings of the music. Also, upon designing the lighting, harmony with the set design should be taken into account. Secondly, there exist expression methods of the lighting images preferred according to the arts contents genre. In case of talk(information) type of programs, mainly the Set Painting expression method has been used to prevent distraction of the viewers' concentration due to the story-oriented development style rather than the lighting's dramatic effects. In the case of gag programs, the beam expression method has been employed as being appropriate for expressing the sudden conversion of story or acoustic effects, while the lighting expression method of the beam effect or the Hori painting method is being used in the music programs since the set painting lighting expression technique has a limitation in expressing may tunes. Based on such results, when the arts contents for broadcasts are produced, comprehensive consideration should be directed not only to the analysis of the major viewing classes but also to the analysis of broadcast time slots, production intent, production cost, harmony with the set, the shaping extent of the music, etc. so that the most appropriate expression method for the lighting images may be realized for composition of beautiful and stable images to the viewers. Although major variables determining the expression methods for the lighting images should be comprehensively judged and determined when producing the arts contents for broadcasts, many variables could not be employed as the study issues to be included in the study results due to the circumstances of each broadcasting company and the individual situations of each studio in the case of some variables. Such deficiencies are expected to be fulfilled for further development in the follow-up studies. Keywords: Arts contents of broadcasts, TV show program, show lighting, lighting image, creation of lighting, shaping(figuration) of lighting
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.