21세기 들어서면서 디지털 테크놀로지의 발달과 더불어 문화콘텐츠산업은 고부가가치를 창출하는 산업이며 파급효과가 크고, 해외시장 진출이 상대적으로 용이하며 시장 규모도 크다는 점으로 인해 새로운 성장 동력으로 각광받고 있다. 이 중 특히 영화와 애니메이션 등의 영상산업이 문화콘텐츠산업안에서 차지하는 비중은 날로 커지고 있다. 문화콘텐츠산업에서 가장 중요한 부분은 바로 콘텐츠를 생산하는 것이며, 그 일환으로 영상산업에서는 원천 콘텐츠로부터의 전환을...
21세기 들어서면서 디지털 테크놀로지의 발달과 더불어 문화콘텐츠산업은 고부가가치를 창출하는 산업이며 파급효과가 크고, 해외시장 진출이 상대적으로 용이하며 시장 규모도 크다는 점으로 인해 새로운 성장 동력으로 각광받고 있다. 이 중 특히 영화와 애니메이션 등의 영상산업이 문화콘텐츠산업안에서 차지하는 비중은 날로 커지고 있다. 문화콘텐츠산업에서 가장 중요한 부분은 바로 콘텐츠를 생산하는 것이며, 그 일환으로 영상산업에서는 원천 콘텐츠로부터의 전환을 선호하는 경향이 있다. 이미 검증된 스토리와 인지도는 제작과 마케팅 등 여러 가지 측면에서 유리하므로 매체전환은 영화사 초기로부터 오랜 시간동안 시도되어왔다. 본 연구는 동화로부터 애니메이션 영화로 매체전환시 발생하는 변화를 분석하는데 있어 시각적 연출요소에 주목한다. 이를 위해 채트먼의 서사구조연구를 바탕으로 서사구조의 내용층위와 표현층위 중 표현층위에서 나타나는 시각적 연출요소를 시간성과 공간성으로 나누어 작품분석의 기준으로 삼았다. 연구자가 고안한 분석모형에 의해 원작동화와 애니메이션 영화의 내용층위에 해당하는 스토리와 그 구성요소인 등장인물, 배경, 플롯 등을 개괄적으로 비교분석하고, 다시 특정 시퀀스를 선정하여 시각적 연출요소를 중심으로 상세하게 비교분석하였다. 이 결과 동화와 애니메이션 영화에서는 같은 상황이나 주제를 표현하는데 있어 매체별 표현방법상의 차이점을 확인할 수 있었으며, 이러한 사례분석연구를 통해 매체에 따른 표현방식, 즉 적합한 시각적 연출방식을 중심으로 고찰하였다. 현재 영상화가 이루어지고 있는 많은 문학장르 중에서도 특히 동화가 갖는 장점은 원작을 통한 인지도와 동화가 내재하는 환상성과 더불어 시각화가 용이하다는 점 등에 있어 매체전환시 애니메이션 영화에 적합하다. 영상매체에서 원천 콘텐츠의 활용이 높은 현재, 콘텐츠의 내용뿐만 아니라 매체에 따라 적합한 표현방식을 잘 활용하여 좋은 콘텐츠를 만드는 것은 매우 중요하며, 이 부분에 있어 본 연구는 의의를 가진다.
21세기 들어서면서 디지털 테크놀로지의 발달과 더불어 문화콘텐츠산업은 고부가가치를 창출하는 산업이며 파급효과가 크고, 해외시장 진출이 상대적으로 용이하며 시장 규모도 크다는 점으로 인해 새로운 성장 동력으로 각광받고 있다. 이 중 특히 영화와 애니메이션 등의 영상산업이 문화콘텐츠산업안에서 차지하는 비중은 날로 커지고 있다. 문화콘텐츠산업에서 가장 중요한 부분은 바로 콘텐츠를 생산하는 것이며, 그 일환으로 영상산업에서는 원천 콘텐츠로부터의 전환을 선호하는 경향이 있다. 이미 검증된 스토리와 인지도는 제작과 마케팅 등 여러 가지 측면에서 유리하므로 매체전환은 영화사 초기로부터 오랜 시간동안 시도되어왔다. 본 연구는 동화로부터 애니메이션 영화로 매체전환시 발생하는 변화를 분석하는데 있어 시각적 연출요소에 주목한다. 이를 위해 채트먼의 서사구조연구를 바탕으로 서사구조의 내용층위와 표현층위 중 표현층위에서 나타나는 시각적 연출요소를 시간성과 공간성으로 나누어 작품분석의 기준으로 삼았다. 연구자가 고안한 분석모형에 의해 원작동화와 애니메이션 영화의 내용층위에 해당하는 스토리와 그 구성요소인 등장인물, 배경, 플롯 등을 개괄적으로 비교분석하고, 다시 특정 시퀀스를 선정하여 시각적 연출요소를 중심으로 상세하게 비교분석하였다. 이 결과 동화와 애니메이션 영화에서는 같은 상황이나 주제를 표현하는데 있어 매체별 표현방법상의 차이점을 확인할 수 있었으며, 이러한 사례분석연구를 통해 매체에 따른 표현방식, 즉 적합한 시각적 연출방식을 중심으로 고찰하였다. 현재 영상화가 이루어지고 있는 많은 문학장르 중에서도 특히 동화가 갖는 장점은 원작을 통한 인지도와 동화가 내재하는 환상성과 더불어 시각화가 용이하다는 점 등에 있어 매체전환시 애니메이션 영화에 적합하다. 영상매체에서 원천 콘텐츠의 활용이 높은 현재, 콘텐츠의 내용뿐만 아니라 매체에 따라 적합한 표현방식을 잘 활용하여 좋은 콘텐츠를 만드는 것은 매우 중요하며, 이 부분에 있어 본 연구는 의의를 가진다.
Since the dawn of the 21th century, cultural contents industry has took center stage as a new growth engine because it can create high added value, make inroads in the global market more easily, and has bigger market breadth with developing digital technology. Specially, visual industry such as film...
Since the dawn of the 21th century, cultural contents industry has took center stage as a new growth engine because it can create high added value, make inroads in the global market more easily, and has bigger market breadth with developing digital technology. Specially, visual industry such as film and animation is forming an ever-greater part of cultural contents industry. It is the most important part in cultural contents industry to product contents, so it's likely to be switched from the original contents. This reformatting has been tried for a long time since the early stage of this industry because the qualified value stories and profiles have much advantage for producing and marketing. The purpose of this study is to examine the visual directing element to analyze the change when fairy tales is switched to animation. On the basis of the narrative structure theory by Seymour Chatman, the visual directing element in the expression layer between the content layer and the expression layer of the narrative structure. And then, the visual directing element is divided into temporality in film and spatiality in film to analyze a work. By the analysis model, a story which is relevant to the content layer of original fairy tales and animation, and its elements as characters, background, and plot are generally compared and analyzed. Further, the specific sequence is selected and then, the visual directing element is comparatively analyzed in detail. As the result, the difference of the turn of expression according to media can be found when the similar situation or subject is expressed in fairy tales and animation. And, the turn of expression according to media is examined by case analysis research focusing on the appropriate method of visual directing. Now, fairy tales are suitable for reformatting in many cultural genres which are switched to film because they have some merits that are the qualified profiles and fantasy related to origins and can be visualized with ease. As the current trend is that the original contents are conjugated in media, it is extremely important to produce good contents using a proper turn of expression each media as well as stories of contents. This is the most meaningful part of this study.
Since the dawn of the 21th century, cultural contents industry has took center stage as a new growth engine because it can create high added value, make inroads in the global market more easily, and has bigger market breadth with developing digital technology. Specially, visual industry such as film and animation is forming an ever-greater part of cultural contents industry. It is the most important part in cultural contents industry to product contents, so it's likely to be switched from the original contents. This reformatting has been tried for a long time since the early stage of this industry because the qualified value stories and profiles have much advantage for producing and marketing. The purpose of this study is to examine the visual directing element to analyze the change when fairy tales is switched to animation. On the basis of the narrative structure theory by Seymour Chatman, the visual directing element in the expression layer between the content layer and the expression layer of the narrative structure. And then, the visual directing element is divided into temporality in film and spatiality in film to analyze a work. By the analysis model, a story which is relevant to the content layer of original fairy tales and animation, and its elements as characters, background, and plot are generally compared and analyzed. Further, the specific sequence is selected and then, the visual directing element is comparatively analyzed in detail. As the result, the difference of the turn of expression according to media can be found when the similar situation or subject is expressed in fairy tales and animation. And, the turn of expression according to media is examined by case analysis research focusing on the appropriate method of visual directing. Now, fairy tales are suitable for reformatting in many cultural genres which are switched to film because they have some merits that are the qualified profiles and fantasy related to origins and can be visualized with ease. As the current trend is that the original contents are conjugated in media, it is extremely important to produce good contents using a proper turn of expression each media as well as stories of contents. This is the most meaningful part of this study.
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