본 연구는 수 명명체계에 따른 아동의 수세기와 십진법 개념 이해의 발달을 알아보고자 하였다. 이를 위하여 만 5세, 6세, 7세 아동 각 40명씩 총 120명을 대상으로 수열 검사, 수단어 이해 과제, 수단어 표현 과제, 십진법 개념 검사를 재구성하여 실시하였다. 연구 결과 연령과 수 명명체계는 수열 지식, 수단어 이해, 수단어 표현 수행에 상호작용 효과를 나타내었다. 한글체계로 수를 세는 능력은 연령이 증가할수록 향상하였으나, 한자체계로 수를 세는 능력은 발달적 변화가 나타나지 않았다. 즉, 아동들은 만 5세에 이미 한자체계로 ...
본 연구는 수 명명체계에 따른 아동의 수세기와 십진법 개념 이해의 발달을 알아보고자 하였다. 이를 위하여 만 5세, 6세, 7세 아동 각 40명씩 총 120명을 대상으로 수열 검사, 수단어 이해 과제, 수단어 표현 과제, 십진법 개념 검사를 재구성하여 실시하였다. 연구 결과 연령과 수 명명체계는 수열 지식, 수단어 이해, 수단어 표현 수행에 상호작용 효과를 나타내었다. 한글체계로 수를 세는 능력은 연령이 증가할수록 향상하였으나, 한자체계로 수를 세는 능력은 발달적 변화가 나타나지 않았다. 즉, 아동들은 만 5세에 이미 한자체계로 100까지 셀 수 있었다. 또한 수단어 이해 과제와 수단어 표현 과제 모두에서도 한글체계 조건 아동보다 한자체계 조건 아동들의 수행이 좋았다. 만 6세와 7세 아동은 수 명명체계 간 수행의 차이가 크지 않았지만 만 5세 의 경우 한글체계 조건의 수행이 저조했고, 수단어의 의미를 이해하는 것보다 수단어를 표현하는 것을 더 어려워하는 것으로 나타났다. 연령이 증가할수록 십진법 개념 검사를 잘 수행했고 모든 연령에서 한자체계 조건의 아동들이 한글체계 아동들보다 약간 높은 점수를 받았다. 그러나 수열 지식수준과 비례하여 한글체계 아동들보다 훨씬 높은 점수를 얻지 못하였다. 이는 수열 지식과 십진법 개념이 함께 발달하지 않는다는 점을 시사하는 것이다.
본 연구는 수 명명체계에 따른 아동의 수세기와 십진법 개념 이해의 발달을 알아보고자 하였다. 이를 위하여 만 5세, 6세, 7세 아동 각 40명씩 총 120명을 대상으로 수열 검사, 수단어 이해 과제, 수단어 표현 과제, 십진법 개념 검사를 재구성하여 실시하였다. 연구 결과 연령과 수 명명체계는 수열 지식, 수단어 이해, 수단어 표현 수행에 상호작용 효과를 나타내었다. 한글체계로 수를 세는 능력은 연령이 증가할수록 향상하였으나, 한자체계로 수를 세는 능력은 발달적 변화가 나타나지 않았다. 즉, 아동들은 만 5세에 이미 한자체계로 100까지 셀 수 있었다. 또한 수단어 이해 과제와 수단어 표현 과제 모두에서도 한글체계 조건 아동보다 한자체계 조건 아동들의 수행이 좋았다. 만 6세와 7세 아동은 수 명명체계 간 수행의 차이가 크지 않았지만 만 5세 의 경우 한글체계 조건의 수행이 저조했고, 수단어의 의미를 이해하는 것보다 수단어를 표현하는 것을 더 어려워하는 것으로 나타났다. 연령이 증가할수록 십진법 개념 검사를 잘 수행했고 모든 연령에서 한자체계 조건의 아동들이 한글체계 아동들보다 약간 높은 점수를 받았다. 그러나 수열 지식수준과 비례하여 한글체계 아동들보다 훨씬 높은 점수를 얻지 못하였다. 이는 수열 지식과 십진법 개념이 함께 발달하지 않는다는 점을 시사하는 것이다.
This study examined children's counting and the comprehension of the decimal system according to number naming system. 120 children(5, 6, 7 years old) were tested on the counting sequence task, give-a-number tasks, how-many tasks, and decimal concept tasks. The result of this study indicates interac...
This study examined children's counting and the comprehension of the decimal system according to number naming system. 120 children(5, 6, 7 years old) were tested on the counting sequence task, give-a-number tasks, how-many tasks, and decimal concept tasks. The result of this study indicates interaction effect in age and number naming system on the counting sequence task, give-a-number tasks and how-many tasks. According to increase of age, performances of counting on Korean number system(KNS) were getting improved. But there was not developmental change in ability of counting on Chinese number system(CNS). In other words, 5 year-old children can already count up to 100 in CNS. Children who were taken part in CNS condition were good at give-a-number task and how-many task. Both 6 and 7 year-old children's performance on two conditions weren't different. On the other hand, 5 year-old children's performance in KNS condition is poor than CNS. And they seemed to have difficulty in answering the number word than understanding it. According to increase of age, children's performance on decimal concept task were getting improved. Even though children of CNS condition got high scores than KNS condition in all ages, they didn't receive much high scores in proportion to counting sequence knowledge level. It suggests that counting sequence knowledge and decimal concept don't develop together.
This study examined children's counting and the comprehension of the decimal system according to number naming system. 120 children(5, 6, 7 years old) were tested on the counting sequence task, give-a-number tasks, how-many tasks, and decimal concept tasks. The result of this study indicates interaction effect in age and number naming system on the counting sequence task, give-a-number tasks and how-many tasks. According to increase of age, performances of counting on Korean number system(KNS) were getting improved. But there was not developmental change in ability of counting on Chinese number system(CNS). In other words, 5 year-old children can already count up to 100 in CNS. Children who were taken part in CNS condition were good at give-a-number task and how-many task. Both 6 and 7 year-old children's performance on two conditions weren't different. On the other hand, 5 year-old children's performance in KNS condition is poor than CNS. And they seemed to have difficulty in answering the number word than understanding it. According to increase of age, children's performance on decimal concept task were getting improved. Even though children of CNS condition got high scores than KNS condition in all ages, they didn't receive much high scores in proportion to counting sequence knowledge level. It suggests that counting sequence knowledge and decimal concept don't develop together.
주제어
#수세기 수명명체계 십진법개념 발달심리 수열지식 수단어이해 수단어표현 십진법
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.