우리나라의 고형폐기물 중 폐타이어는 부피가 크고 발생량이 많아 페기물 처리시 많은 문제를 발생시킨다. 따라서 폐타이어로 인한 사회적, 환경적 문제를 해결하기 위하여 다양한 방법을 이용한 폐타이어 처리가 이루어지고 있다. 즉, 매립, 소각 및 재활용 등 다양한 방법이 있는데 매립과 소각을 이용한 처리 방법은 사회적, 환경적 문제를 발생시키므로, 최근에는 폐타이어의 재활용 분야에 많은 연구개발이 진행중에 있다.
폐타이어는 무게비로 분류를 해보면 오일이 약 50%, 잔류물 30%,가스 10%, 철심 10%로 구분된다.
본 연구에서는 열분해시 발생하는 잔류물인 ...
우리나라의 고형폐기물 중 폐타이어는 부피가 크고 발생량이 많아 페기물 처리시 많은 문제를 발생시킨다. 따라서 폐타이어로 인한 사회적, 환경적 문제를 해결하기 위하여 다양한 방법을 이용한 폐타이어 처리가 이루어지고 있다. 즉, 매립, 소각 및 재활용 등 다양한 방법이 있는데 매립과 소각을 이용한 처리 방법은 사회적, 환경적 문제를 발생시키므로, 최근에는 폐타이어의 재활용 분야에 많은 연구개발이 진행중에 있다.
폐타이어는 무게비로 분류를 해보면 오일이 약 50%, 잔류물 30%,가스 10%, 철심 10%로 구분된다.
본 연구에서는 열분해시 발생하는 잔류물인 카본블랙을 이용하여 아스팔트 바인더의 성능 개선효과를 검증해 보고자 했다. 이를 위해 열분해 카본블랙의 사용량을 아스팔트 사용량 대비 0%, 10% 및 20%를 혼합하여 개질아스팔트 바인더를 제조하고, 이를 이용한 기존의 일반적인 물성평가(침입도, 연화점, 인화점 등) 및 SHRP Superpave 공용성등급(Performance Grade) 시험을 시행하여 열분해 카본블랙의 사용량에 따른 아스팔트 바인더의 성능 개선효과를 분석하였고, 이를 통해 열분해 카본블랙을 이용한 개질아스팔트 바인더의 활용 가능성을 제시해보면 다음과 같다
PCB 이용시 AP의 연화점온도는 소폭증가하였고 인화점온도는 260도 이상으로 기준값을 만족하였다. 또한 PCB사용량이 증가함에 따라 침입도는 작아지는 경향을 보였는데 이는 AP가 단단해 짐을 의미한다.
회전점도계 시험결과 회전전도값이 증가하는 경향을 보였고 DSR시험결과는 전단탄성계수는 증가하였고 위상각은 감소 하였으며 소성변형 저항성이 증가됨을 알수 있었다. 또한 피로균열 기준및 저온균열 평가기준도 충족됨을 확인 하였음.
우리나라의 고형폐기물 중 폐타이어는 부피가 크고 발생량이 많아 페기물 처리시 많은 문제를 발생시킨다. 따라서 폐타이어로 인한 사회적, 환경적 문제를 해결하기 위하여 다양한 방법을 이용한 폐타이어 처리가 이루어지고 있다. 즉, 매립, 소각 및 재활용 등 다양한 방법이 있는데 매립과 소각을 이용한 처리 방법은 사회적, 환경적 문제를 발생시키므로, 최근에는 폐타이어의 재활용 분야에 많은 연구개발이 진행중에 있다.
폐타이어는 무게비로 분류를 해보면 오일이 약 50%, 잔류물 30%,가스 10%, 철심 10%로 구분된다.
본 연구에서는 열분해시 발생하는 잔류물인 카본블랙을 이용하여 아스팔트 바인더의 성능 개선효과를 검증해 보고자 했다. 이를 위해 열분해 카본블랙의 사용량을 아스팔트 사용량 대비 0%, 10% 및 20%를 혼합하여 개질아스팔트 바인더를 제조하고, 이를 이용한 기존의 일반적인 물성평가(침입도, 연화점, 인화점 등) 및 SHRP Superpave 공용성등급(Performance Grade) 시험을 시행하여 열분해 카본블랙의 사용량에 따른 아스팔트 바인더의 성능 개선효과를 분석하였고, 이를 통해 열분해 카본블랙을 이용한 개질아스팔트 바인더의 활용 가능성을 제시해보면 다음과 같다
PCB 이용시 AP의 연화점온도는 소폭증가하였고 인화점온도는 260도 이상으로 기준값을 만족하였다. 또한 PCB사용량이 증가함에 따라 침입도는 작아지는 경향을 보였는데 이는 AP가 단단해 짐을 의미한다.
회전점도계 시험결과 회전전도값이 증가하는 경향을 보였고 DSR시험결과는 전단탄성계수는 증가하였고 위상각은 감소 하였으며 소성변형 저항성이 증가됨을 알수 있었다. 또한 피로균열 기준및 저온균열 평가기준도 충족됨을 확인 하였음.
In Korea?waste tires among industrial solid waste products are bulky and are produced a lot, so numerous problems happen in waste disposal. Therefore, to solve the social and environmental? problems from waste tires, various disposal methods are put into practice. For example, there are reclamation,...
In Korea?waste tires among industrial solid waste products are bulky and are produced a lot, so numerous problems happen in waste disposal. Therefore, to solve the social and environmental? problems from waste tires, various disposal methods are put into practice. For example, there are reclamation, incineration, recycling and many other things. According?as the methods like reclamation or?incineration cause to social and environmental problems, the research and development in recycling waste tires are now in progress recently. Waste tires is composed of about 50% oil, 30% residue, 10% gas and 10% metal pin by weight percentage.
The main purpose of this studies is verification of the performance ameliorating effect of asphalt binder using carbon black which is residue due to pyrolysis. To manufacture modified asphalt binder, pyrolysis carbon black consumption of 0%, 10% and 20% are mixed. The ameliorating effect of asphalt binder are analyzed by pyrolysis carbon black consumption through testing existing general property of matter (penetration, softening point, flash point, etc) and SHRP Superpave Performance Grade. Potential for utilization of polymer modified? asphalt binder by using? pyrolysis carbon black is as in the following. Softening temperature increases a bit with using PCB and inflammation?temperature is above 260℃, thus, fiducial value is satisfied.
Also it shows the penetration tendency to diminish according as PCB? consumption grew faster. It means that AP becomes hard. It showed the Rotation Viscosity to? increase as a result of testing a Rotation Viscometer. the modulus of rigidity was increased and phase angle was decreased and resistance of Plastic Deformation was? increasedby by testing DSR. besides it turns out that standard of fatigue cracking and valuation basis of cold cracking was fulfill.
In Korea?waste tires among industrial solid waste products are bulky and are produced a lot, so numerous problems happen in waste disposal. Therefore, to solve the social and environmental? problems from waste tires, various disposal methods are put into practice. For example, there are reclamation, incineration, recycling and many other things. According?as the methods like reclamation or?incineration cause to social and environmental problems, the research and development in recycling waste tires are now in progress recently. Waste tires is composed of about 50% oil, 30% residue, 10% gas and 10% metal pin by weight percentage.
The main purpose of this studies is verification of the performance ameliorating effect of asphalt binder using carbon black which is residue due to pyrolysis. To manufacture modified asphalt binder, pyrolysis carbon black consumption of 0%, 10% and 20% are mixed. The ameliorating effect of asphalt binder are analyzed by pyrolysis carbon black consumption through testing existing general property of matter (penetration, softening point, flash point, etc) and SHRP Superpave Performance Grade. Potential for utilization of polymer modified? asphalt binder by using? pyrolysis carbon black is as in the following. Softening temperature increases a bit with using PCB and inflammation?temperature is above 260℃, thus, fiducial value is satisfied.
Also it shows the penetration tendency to diminish according as PCB? consumption grew faster. It means that AP becomes hard. It showed the Rotation Viscosity to? increase as a result of testing a Rotation Viscometer. the modulus of rigidity was increased and phase angle was decreased and resistance of Plastic Deformation was? increasedby by testing DSR. besides it turns out that standard of fatigue cracking and valuation basis of cold cracking was fulfill.
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