뮤지컬공연에서 마케팅믹스 요인이 관람객의 만족도와 재관람 의도에 미치는 영향 Musical Performances from the Marketing Mix Factors and its Impact on the Intended Audience Satisfaction and Re-watch원문보기
본 연구는 뮤지컬공연에서 마케팅믹스 요인이 관람객의 만족도와 재관람 의도에 미치는 영향을 연구하고자 한다.
본 연구에서는 공연예술의 소비자인 관람객이 지향하는 관람의도를 알아보며 관람객의 증대를 위하여 공연예술 마케팅전략을 통하여 관람객의 만족도와 재관람 의도를 파악하고, 공연예술 문화 발전 및 뮤지컬 공연의 대중화를 위한 실증적 기초 자료를 제시하는데 그 목적이 있다.
본 연구의 ...
본 연구는 뮤지컬공연에서 마케팅믹스 요인이 관람객의 만족도와 재관람 의도에 미치는 영향을 연구하고자 한다.
본 연구에서는 공연예술의 소비자인 관람객이 지향하는 관람의도를 알아보며 관람객의 증대를 위하여 공연예술 마케팅전략을 통하여 관람객의 만족도와 재관람 의도를 파악하고, 공연예술 문화 발전 및 뮤지컬 공연의 대중화를 위한 실증적 기초 자료를 제시하는데 그 목적이 있다.
본 연구의 자료 분석 방법으로 수집된 자료의 통계처리는 데이터 코딩(data coding)과 데이터 클리닝(data cleaning)과정을 거쳐, SPSS(Statistical Package for Social Science) v. 18.0 통계패키지 프로그램을 활용하여 분석하였으며 구체적으로 다음과 같은 분석을 실시하였다.
첫째, 조사대상자의 일반적인 특성을 알아보기 위하여 빈도분석(Frequency Analysis)을 실시하였다.
둘째, 각 문항에 대한 신뢰도 검사를 실시하여 문항간의 신뢰도를 측정하고 예측가능성, 정확성 등을 살펴보았으며, 타당도 분석으로 주성분 분석(Principle component analysis)을 실시 하여 문항의 요인으로 묶어서 분석을 실시하였다.
셋째, 마케팅 믹스 7요인, 관람만족, 추천의도, 재관람 의도와의 관계를 살펴보기 위하여 상관관계분석(Correlation Analysis)을 실시하였다.
넷째, 독립변수와 종속변수 사이의 인과관계 검증을 위하여 단순회귀분석(Simple Regression Analysis)을 실시하였다.
뮤지컬공연에서 마케팅믹스 요인이 관람객의 만족도와 재관람 의도에 미치는 영향에 대한 연구결과를 요약하면 다음과 같다.
첫째, 공연관람의 일반적 소비특성에 대한 분석 결과에 따르면 공연을 1년에 1~2회 정도 본다는 응답이 70.7%로 가장 높았으며 공연정보를 얻는 경로로는 인터넷(59.0%)에서 얻는다는 응답이 가장 높았다. 관람을 주로 누구와 함께하는가에 대한 응답은 친구 또는 동호회(44.4%)가 가장 높게 나타났다. 어떠한 공연형태를 찾는지에 대한 응답은 45.2%가 특정 출연자의 공연을 자주 찾는다고 하였다. 장르 선호도에서는 과반수 이상인 50.3%가 뮤지컬이라고 응답하였다. 공연작품 선택 시 주위의 입소문(구전)이 관람에 동기부여가 되는지에 대한 질의에서는 ‘예’라는 응답이 60.7%로 가장 높았다. 공연 선택 시 최대 고려사항으로는 공연작품(65.7%)이 가장 높게 나타나 공연 작품이 공연관람객의 관람선택에 최대 고려사항임을 알 수 있었다.
둘째, 마케팅믹스 7P 요인, 관람만족, 추천의도, 재관람 의도와의 상관관계를 분석하여 살펴본 결과 모두 유의한 정적인(+) 상관관계를 보였으며, 뮤지컬공연에서 재관람 요인에 대한 요인분석을 통하여 마케팅믹스 7P 요인인 작품, 공연장, 가격, 사람, 물리적증거, 프로모션, 진행과정과 관람만족, 추천의도, 재관람 의도로 10개 요인이 도출되었다. 또한 재관람 요인 분석을 통하여 10개 요인의 설명력이 61%로 나타났다.
셋째, 뮤지컬공연 마케팅믹스 7P 요인과 재관람 의도와의 관계를 단순회귀분석으로 분석한 결과 작품, 장소, 가격, 프로모션, 사람, 물리적증거, 진행과정의 7가지 요인의 회귀계수값이 모두 유의한 정적인(+) 수준으로 재관람 의도에 영향을 미치는 것으로 나타났으며, 작품요인이 가장 높은 유의성을 나타내고 프로모션요인이 그 뒤를 이었다.
넷째, 뮤지컬 공연장 관람만족이 재관람 의도에 미치는 영향을 분석하기 위해 만족요인의 하위요인들을 독립변수로 투입하여 단순회귀분석을 실시하였으며 그 결과 공연 관람만족 요인은 재관람 의도에 통계적으로 유의한 영향을 미치는 것으로 나타났다. 추천의도와 재관람 의도에 대한 관계를 규명하기 위해 회귀분석을 실시한 결과 관람만족도와 추천의도에 대한 평가가 높을수록 재관람 의도에 영향을 미치는 것으로 나타났다.
본 연구는 공연예술 상품을 마케팅믹스 7P요인이 만족도와 재관람 의도에 미치는 영향에 대한 연구로서 뮤지컬공연을 중심으로 살펴보았다. 연구대상자인 뮤지컬관람 경험이 있는 관람객들은 작품, 가격, 장소, 프로모션, 사람, 물리적증거, 진행과정 요인 중 뮤지컬 작품요인과 프로모션요인에 대한 측면을 가장 중시하였으며 관람만족도와 재관람 의도에 통계적으로 유의한 영향을 미치는 것으로 나타났다.
본 연구는 뮤지컬공연에서 마케팅믹스 요인이 관람객의 만족도와 재관람 의도에 미치는 영향을 연구하고자 한다.
본 연구에서는 공연예술의 소비자인 관람객이 지향하는 관람의도를 알아보며 관람객의 증대를 위하여 공연예술 마케팅전략을 통하여 관람객의 만족도와 재관람 의도를 파악하고, 공연예술 문화 발전 및 뮤지컬 공연의 대중화를 위한 실증적 기초 자료를 제시하는데 그 목적이 있다.
본 연구의 자료 분석 방법으로 수집된 자료의 통계처리는 데이터 코딩(data coding)과 데이터 클리닝(data cleaning)과정을 거쳐, SPSS(Statistical Package for Social Science) v. 18.0 통계패키지 프로그램을 활용하여 분석하였으며 구체적으로 다음과 같은 분석을 실시하였다.
첫째, 조사대상자의 일반적인 특성을 알아보기 위하여 빈도분석(Frequency Analysis)을 실시하였다.
둘째, 각 문항에 대한 신뢰도 검사를 실시하여 문항간의 신뢰도를 측정하고 예측가능성, 정확성 등을 살펴보았으며, 타당도 분석으로 주성분 분석(Principle component analysis)을 실시 하여 문항의 요인으로 묶어서 분석을 실시하였다.
셋째, 마케팅 믹스 7요인, 관람만족, 추천의도, 재관람 의도와의 관계를 살펴보기 위하여 상관관계분석(Correlation Analysis)을 실시하였다.
넷째, 독립변수와 종속변수 사이의 인과관계 검증을 위하여 단순회귀분석(Simple Regression Analysis)을 실시하였다.
뮤지컬공연에서 마케팅믹스 요인이 관람객의 만족도와 재관람 의도에 미치는 영향에 대한 연구결과를 요약하면 다음과 같다.
첫째, 공연관람의 일반적 소비특성에 대한 분석 결과에 따르면 공연을 1년에 1~2회 정도 본다는 응답이 70.7%로 가장 높았으며 공연정보를 얻는 경로로는 인터넷(59.0%)에서 얻는다는 응답이 가장 높았다. 관람을 주로 누구와 함께하는가에 대한 응답은 친구 또는 동호회(44.4%)가 가장 높게 나타났다. 어떠한 공연형태를 찾는지에 대한 응답은 45.2%가 특정 출연자의 공연을 자주 찾는다고 하였다. 장르 선호도에서는 과반수 이상인 50.3%가 뮤지컬이라고 응답하였다. 공연작품 선택 시 주위의 입소문(구전)이 관람에 동기부여가 되는지에 대한 질의에서는 ‘예’라는 응답이 60.7%로 가장 높았다. 공연 선택 시 최대 고려사항으로는 공연작품(65.7%)이 가장 높게 나타나 공연 작품이 공연관람객의 관람선택에 최대 고려사항임을 알 수 있었다.
둘째, 마케팅믹스 7P 요인, 관람만족, 추천의도, 재관람 의도와의 상관관계를 분석하여 살펴본 결과 모두 유의한 정적인(+) 상관관계를 보였으며, 뮤지컬공연에서 재관람 요인에 대한 요인분석을 통하여 마케팅믹스 7P 요인인 작품, 공연장, 가격, 사람, 물리적증거, 프로모션, 진행과정과 관람만족, 추천의도, 재관람 의도로 10개 요인이 도출되었다. 또한 재관람 요인 분석을 통하여 10개 요인의 설명력이 61%로 나타났다.
셋째, 뮤지컬공연 마케팅믹스 7P 요인과 재관람 의도와의 관계를 단순회귀분석으로 분석한 결과 작품, 장소, 가격, 프로모션, 사람, 물리적증거, 진행과정의 7가지 요인의 회귀계수값이 모두 유의한 정적인(+) 수준으로 재관람 의도에 영향을 미치는 것으로 나타났으며, 작품요인이 가장 높은 유의성을 나타내고 프로모션요인이 그 뒤를 이었다.
넷째, 뮤지컬 공연장 관람만족이 재관람 의도에 미치는 영향을 분석하기 위해 만족요인의 하위요인들을 독립변수로 투입하여 단순회귀분석을 실시하였으며 그 결과 공연 관람만족 요인은 재관람 의도에 통계적으로 유의한 영향을 미치는 것으로 나타났다. 추천의도와 재관람 의도에 대한 관계를 규명하기 위해 회귀분석을 실시한 결과 관람만족도와 추천의도에 대한 평가가 높을수록 재관람 의도에 영향을 미치는 것으로 나타났다.
본 연구는 공연예술 상품을 마케팅믹스 7P요인이 만족도와 재관람 의도에 미치는 영향에 대한 연구로서 뮤지컬공연을 중심으로 살펴보았다. 연구대상자인 뮤지컬관람 경험이 있는 관람객들은 작품, 가격, 장소, 프로모션, 사람, 물리적증거, 진행과정 요인 중 뮤지컬 작품요인과 프로모션요인에 대한 측면을 가장 중시하였으며 관람만족도와 재관람 의도에 통계적으로 유의한 영향을 미치는 것으로 나타났다.
This research is to study the impact of marketing mix factors viewer's satisfaction and intention to re-watch the musical performances.
Increase of visitors to this study looked out the Admission to the consumers of the performing arts, spectator-oriented marketing strategies through the Performin...
This research is to study the impact of marketing mix factors viewer's satisfaction and intention to re-watch the musical performances.
Increase of visitors to this study looked out the Admission to the consumers of the performing arts, spectator-oriented marketing strategies through the Performing Arts, utilizing marketing mix factors.
So doing to try to identify the visitors satisfaction factors and intention to re-watch. Material presented empirical basis for the Performing Arts cultural development and popularization of the musical performances is aimed
Data processing methods SPSS V. Frequency Analysis Frequency Analysis was carried out for 18.0 statistical package program to analyze the demographic characteristics, specifically, the following analysis was conducted.
First, the general consumption characteristics of those surveyed Learn Frequency Analysis was carried out.
Second, principal component analysis was performed and the analysis of validity were examined by measuring the predictability, accuracy, and reliability between items was carried out to examine the reliability for each question, tied with the question of factors analysis was conducted.
Third, the marketing mix 7 factors, the recommendations of the Spectator Satisfaction, and to look at the relationship with the intention of re-watching the correlation analysis were used.
Simple Regression Analysis Regression Analysis was used to verify the causal relationship between the Fourth, the independent and dependent variables.
The results of research on the impact of marketing mix factors viewer's satisfaction and intention to re-watch musical performances can be summarized as follows.
First, the characteristics on the performances of commonly consumed Seeing the response performances 1-2 times a year to 70.7% the highest performance information and to get the path to the Internet(59.0%) is obtained from the response analysis, the most higher.
Response on the viewing companion friend or group(44.4%) was the highest.
Was on looking for any type of performance for a 45.2% response often find that the performance of certain performers.
A majority of more than 50.3% of musical preference.
Word-of-mouth performing work around to watching motivational queries about whether a 'yes' response 60.7% was the highest.
Show the maximum performance when selecting considerations work(65.7%) shows the highest performance works considerations to select performances of spectators watching could see that.
Second, the 7P marketing mix factors, eclectic, satisfying recommendations, a result of examining the correlation analysis with the intention of re-watching all significantly positive (+) correlation was
Musical performance factors in the marketing mix 7P Through factor analysis for the re-watch factor analysis works, venues, prices, people, physical evidence, promotion, progression, and the recommendations of the Spectator Satisfaction, and 10 with the intention of re-watching factor were derived.
In addition, through the factor analysis re-Spectator, 61%, 10 of the explanatory factors.
Third, a simple regression analysis, analysis of musical performances Marketing Mix 7P factors and relationship with the intention of re-watching the results of the work, place, price, promotion, people, physical evidence, and the progress of the seven factors of the regression coefficient value significantly affecting the intention of re-watching the static level of (+) showed, represents a significant promotional work factor is the highest factor that was followed.
Satisfaction watching a musical venues in order to analyze the impact of intention to re-watch, put the satisfaction of factors, sub-factors as independent variables by simple regression analysis was performed.
Performances satisfying results, factors statistically significant impact on re-watching the intention was.
Regression analysis to investigate the relationship of recommendations intended to help re-watching was affecting the intention to re-Spectator Satisfactions and recommendations for higher rated.
Performing Arts deals this study as part of research on the impact of marketing mix 7P factor in the consumer's intention to re-watch musical performances were investigated.
Promotional factors for the musical work factors and attaches great importance to the side was the visitors in musical subjects viewing experience.
Marketing, satisfaction and intention to re-watch, attended by a mix of factors statistically significant influence was found.
This research is to study the impact of marketing mix factors viewer's satisfaction and intention to re-watch the musical performances.
Increase of visitors to this study looked out the Admission to the consumers of the performing arts, spectator-oriented marketing strategies through the Performing Arts, utilizing marketing mix factors.
So doing to try to identify the visitors satisfaction factors and intention to re-watch. Material presented empirical basis for the Performing Arts cultural development and popularization of the musical performances is aimed
Data processing methods SPSS V. Frequency Analysis Frequency Analysis was carried out for 18.0 statistical package program to analyze the demographic characteristics, specifically, the following analysis was conducted.
First, the general consumption characteristics of those surveyed Learn Frequency Analysis was carried out.
Second, principal component analysis was performed and the analysis of validity were examined by measuring the predictability, accuracy, and reliability between items was carried out to examine the reliability for each question, tied with the question of factors analysis was conducted.
Third, the marketing mix 7 factors, the recommendations of the Spectator Satisfaction, and to look at the relationship with the intention of re-watching the correlation analysis were used.
Simple Regression Analysis Regression Analysis was used to verify the causal relationship between the Fourth, the independent and dependent variables.
The results of research on the impact of marketing mix factors viewer's satisfaction and intention to re-watch musical performances can be summarized as follows.
First, the characteristics on the performances of commonly consumed Seeing the response performances 1-2 times a year to 70.7% the highest performance information and to get the path to the Internet(59.0%) is obtained from the response analysis, the most higher.
Response on the viewing companion friend or group(44.4%) was the highest.
Was on looking for any type of performance for a 45.2% response often find that the performance of certain performers.
A majority of more than 50.3% of musical preference.
Word-of-mouth performing work around to watching motivational queries about whether a 'yes' response 60.7% was the highest.
Show the maximum performance when selecting considerations work(65.7%) shows the highest performance works considerations to select performances of spectators watching could see that.
Second, the 7P marketing mix factors, eclectic, satisfying recommendations, a result of examining the correlation analysis with the intention of re-watching all significantly positive (+) correlation was
Musical performance factors in the marketing mix 7P Through factor analysis for the re-watch factor analysis works, venues, prices, people, physical evidence, promotion, progression, and the recommendations of the Spectator Satisfaction, and 10 with the intention of re-watching factor were derived.
In addition, through the factor analysis re-Spectator, 61%, 10 of the explanatory factors.
Third, a simple regression analysis, analysis of musical performances Marketing Mix 7P factors and relationship with the intention of re-watching the results of the work, place, price, promotion, people, physical evidence, and the progress of the seven factors of the regression coefficient value significantly affecting the intention of re-watching the static level of (+) showed, represents a significant promotional work factor is the highest factor that was followed.
Satisfaction watching a musical venues in order to analyze the impact of intention to re-watch, put the satisfaction of factors, sub-factors as independent variables by simple regression analysis was performed.
Performances satisfying results, factors statistically significant impact on re-watching the intention was.
Regression analysis to investigate the relationship of recommendations intended to help re-watching was affecting the intention to re-Spectator Satisfactions and recommendations for higher rated.
Performing Arts deals this study as part of research on the impact of marketing mix 7P factor in the consumer's intention to re-watch musical performances were investigated.
Promotional factors for the musical work factors and attaches great importance to the side was the visitors in musical subjects viewing experience.
Marketing, satisfaction and intention to re-watch, attended by a mix of factors statistically significant influence was found.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.