본 연구의 목적은 탄소저감형 트롤 어구의 사용으로 인한 경제적 가치를 추정하는데 있다. 이를 위해 비용편익분석 방법(Cost-Benefit Analysis)을 이용하였다. CBA는 특정 선택 문제를 체계적으로 검토하기 위한 하나의 개념 틀이며 경제적 분석방법이다. 어구개발에 대한 경제성을 분석하기 위하여 비용과 편익 항목을 설정하였다. 여기에는 투자한 금액, 유류절감비용, 탄소배출시장에서 얻을 수 있는 편익, 어구의 차액이 포함되었다. 편익은 어구가 개발되면서 절감된 유류량을 유류비용으로 환산하였으며, 추가적으로 현재 거래가 이루어지는 탄소배출시장에서의 상한 가격과 하한 가격을 통해 탄소절감비용을 계산하였다. 그러나 탄소절감비용은 아직 우리나라에서 사용되지 않아 간접적인 편익으로 설정하였다. 비용은 저항이 큰 구간의 소재변경으로 인해 발생하는 원재료 가격의 추가분에 현재 중층트롤어구를 판매 업체 문의를 통해 산출하였다. 또한, 연구를 시행하기 위한 투자금도 비용에 포함된다. 비용을 고정비로 두고, 유류절감으로 인한 직접 편익과 탄소배출로 인한 ...
본 연구의 목적은 탄소저감형 트롤 어구의 사용으로 인한 경제적 가치를 추정하는데 있다. 이를 위해 비용편익분석 방법(Cost-Benefit Analysis)을 이용하였다. CBA는 특정 선택 문제를 체계적으로 검토하기 위한 하나의 개념 틀이며 경제적 분석방법이다. 어구개발에 대한 경제성을 분석하기 위하여 비용과 편익 항목을 설정하였다. 여기에는 투자한 금액, 유류절감비용, 탄소배출시장에서 얻을 수 있는 편익, 어구의 차액이 포함되었다. 편익은 어구가 개발되면서 절감된 유류량을 유류비용으로 환산하였으며, 추가적으로 현재 거래가 이루어지는 탄소배출시장에서의 상한 가격과 하한 가격을 통해 탄소절감비용을 계산하였다. 그러나 탄소절감비용은 아직 우리나라에서 사용되지 않아 간접적인 편익으로 설정하였다. 비용은 저항이 큰 구간의 소재변경으로 인해 발생하는 원재료 가격의 추가분에 현재 중층트롤어구를 판매 업체 문의를 통해 산출하였다. 또한, 연구를 시행하기 위한 투자금도 비용에 포함된다. 비용을 고정비로 두고, 유류절감으로 인한 직접 편익과 탄소배출로 인한 간접 편익을 각각 계산했다. 또한, 미래에 의무감축국에 들어갈 경우를 생각하여 유류절감과 탄소배출로 인한 편익을 함께 고려한 3가지 경우를 분석하였다. 그리고 (어구와 선박의 저항을 함께 고려한) 유류절감비율을 계산해 3가지 경우를 추정하였다. 분석 결과, 총 편익(유류+탄소저감)의 경우, BCR은 1.43~1.59로 추정되었으며, IRR은 28.39~29.77로 나타났다. 또한 어가경영에서의 연료비 지출이 5.8% 줄었다. 어구 개발은 연료절감을 통한 어가비용을 줄이고 조업 중 탄소저감을 하는데 도움이 될 것이다.
본 연구의 목적은 탄소저감형 트롤 어구의 사용으로 인한 경제적 가치를 추정하는데 있다. 이를 위해 비용편익분석 방법(Cost-Benefit Analysis)을 이용하였다. CBA는 특정 선택 문제를 체계적으로 검토하기 위한 하나의 개념 틀이며 경제적 분석방법이다. 어구개발에 대한 경제성을 분석하기 위하여 비용과 편익 항목을 설정하였다. 여기에는 투자한 금액, 유류절감비용, 탄소배출시장에서 얻을 수 있는 편익, 어구의 차액이 포함되었다. 편익은 어구가 개발되면서 절감된 유류량을 유류비용으로 환산하였으며, 추가적으로 현재 거래가 이루어지는 탄소배출시장에서의 상한 가격과 하한 가격을 통해 탄소절감비용을 계산하였다. 그러나 탄소절감비용은 아직 우리나라에서 사용되지 않아 간접적인 편익으로 설정하였다. 비용은 저항이 큰 구간의 소재변경으로 인해 발생하는 원재료 가격의 추가분에 현재 중층트롤어구를 판매 업체 문의를 통해 산출하였다. 또한, 연구를 시행하기 위한 투자금도 비용에 포함된다. 비용을 고정비로 두고, 유류절감으로 인한 직접 편익과 탄소배출로 인한 간접 편익을 각각 계산했다. 또한, 미래에 의무감축국에 들어갈 경우를 생각하여 유류절감과 탄소배출로 인한 편익을 함께 고려한 3가지 경우를 분석하였다. 그리고 (어구와 선박의 저항을 함께 고려한) 유류절감비율을 계산해 3가지 경우를 추정하였다. 분석 결과, 총 편익(유류+탄소저감)의 경우, BCR은 1.43~1.59로 추정되었으며, IRR은 28.39~29.77로 나타났다. 또한 어가경영에서의 연료비 지출이 5.8% 줄었다. 어구 개발은 연료절감을 통한 어가비용을 줄이고 조업 중 탄소저감을 하는데 도움이 될 것이다.
The main purpose of this study is to estimate the economic value arising from the use of the low-carbon trawl gear. This study used Cost-Benefit Analysis(CBA) which is a systematic process for calculating and comparing cost-benefits of the project. To analyze economic feasibility, this study consid...
The main purpose of this study is to estimate the economic value arising from the use of the low-carbon trawl gear. This study used Cost-Benefit Analysis(CBA) which is a systematic process for calculating and comparing cost-benefits of the project. To analyze economic feasibility, this study considers CBAs the cost and benefit components. Benefit elements include fuel reduction and CO2 emission reduction costs. And low-carbon fishing gear leads to reduce fishing costs because of fuel savings. However, the CO2 emissions are not traded in Korea. So, it is indirect benefits were assumed. Cost elements include research fund and difference between the existing and the newly developed gears. Direct benefit of the fuel saving cost and indirect benefit of the CO2 reduction cost were calculated separately. Also, if scenario in the future enters into the reduction-mandatory nation, benefits of fuel and CO2 reduction was estimated by 3 different cases. And the 3 cases were estimated by calculating the ratio of fuel savings considering the resistance of both ship and fishing gear. Considering the fuel saving and relatively low CO2 emission by reducing the resistance of gear, net present value by such gear improvement was estimated about 1,915-2,281 million won with the benefit-cost ratio 1.43-1.59 and the internal rate of return 28.39-29.77 percent. Also fuel expenditure for fishery production was reduced by 5.8% decline. Development of low-carbon trawl gear would render significant contributions to reducing CO2 emission in fishing operations and lead to reduce fishing costs due to fuel savings.
The main purpose of this study is to estimate the economic value arising from the use of the low-carbon trawl gear. This study used Cost-Benefit Analysis(CBA) which is a systematic process for calculating and comparing cost-benefits of the project. To analyze economic feasibility, this study considers CBAs the cost and benefit components. Benefit elements include fuel reduction and CO2 emission reduction costs. And low-carbon fishing gear leads to reduce fishing costs because of fuel savings. However, the CO2 emissions are not traded in Korea. So, it is indirect benefits were assumed. Cost elements include research fund and difference between the existing and the newly developed gears. Direct benefit of the fuel saving cost and indirect benefit of the CO2 reduction cost were calculated separately. Also, if scenario in the future enters into the reduction-mandatory nation, benefits of fuel and CO2 reduction was estimated by 3 different cases. And the 3 cases were estimated by calculating the ratio of fuel savings considering the resistance of both ship and fishing gear. Considering the fuel saving and relatively low CO2 emission by reducing the resistance of gear, net present value by such gear improvement was estimated about 1,915-2,281 million won with the benefit-cost ratio 1.43-1.59 and the internal rate of return 28.39-29.77 percent. Also fuel expenditure for fishery production was reduced by 5.8% decline. Development of low-carbon trawl gear would render significant contributions to reducing CO2 emission in fishing operations and lead to reduce fishing costs due to fuel savings.
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