누리과정 운영에 관한 유아교사 자기평가척도 개발 기초 연구 (A) Preliminary Study on the Development of Self-Assessment Scale of Early Childhood Teachers for the Operation of the Nuri Curriculum원문보기
본 연구는 유아교사가 국가고시 누리과정을 기초로 하여 자신의 학급 상황 및 유아의 수준에 맞게 재구성한 누리과정을 교실에서 운영할 때 활용할 수 있는 유아교사 자기평가척도의 시안을 개발하는데 목적이 있다.
본 연구의 목적을 달성하기 위한 구체적인 연구내용은 다음과 같다. 첫째, 누리과정 운영에 관한 유아교사 자기평가척도 시안을 개발한다. 둘째, 누리과정 운영에 관한 유아교사 자기평가척도 시안의 타당도와 신뢰도를 알아본다.
델파이 조사를 이용하여 누리과정 운영에 관한 유아교사 자기평가척도 시안을 개발하기 위하여 시안의 개발방향을 수립하고, 선행연구 및 관련도구를 분석하여 ...
본 연구는 유아교사가 국가고시 누리과정을 기초로 하여 자신의 학급 상황 및 유아의 수준에 맞게 재구성한 누리과정을 교실에서 운영할 때 활용할 수 있는 유아교사 자기평가척도의 시안을 개발하는데 목적이 있다.
본 연구의 목적을 달성하기 위한 구체적인 연구내용은 다음과 같다. 첫째, 누리과정 운영에 관한 유아교사 자기평가척도 시안을 개발한다. 둘째, 누리과정 운영에 관한 유아교사 자기평가척도 시안의 타당도와 신뢰도를 알아본다.
델파이 조사를 이용하여 누리과정 운영에 관한 유아교사 자기평가척도 시안을 개발하기 위하여 시안의 개발방향을 수립하고, 선행연구 및 관련도구를 분석하여 1차 델파이 조사 설문지를 잠정적으로 마련하였다. 전문가 패널의 전문성을 검토하여 교육과정 및 교육평가 전문가 10인, 유아교육현장 전문가 21인 등 총 31인을 본 연구의 대상으로 선정하고, 유아교육전문가 4인에게 2차례의 예비조사를 실시하여 설문지를 수정•보완한 후 1차 델파이 조사를 실시하였다. 1차 델파이 조사에서는 혼합형 설문지를 배부하여 총 30인의 전문가 패널들로부터 응답을 회수하였고, 응답분석을 위해 내용분류, 빈도분석, 기술통계 등을 실시하여 반응분포를 살펴보았다. 1차 델파이 조사를 통해 시안의 4개 평가준거, 11개 평가영역, 56개 평가요소, 74개의 평가지표를 추출하였다. 2차 델파이 조사는 1차 조사에서 얻어진 전문가 패널들의 응답을 종합하여 구조화된 조사 문항을 제작하고 유아교육전문가 4인에게 문항을 검토 받은 후 실시하였다. 총 28인의 전문가 패널로부터 응답을 회수하여 기술통계를 실시한 후 반응분포를 살펴보았다. 평균이 중앙값보다 낮거나, 왜도가 양의 수를 가지는 문항은 삭제하여, 10개 평가영역, 39개의 평가요소, 47개의 평가지표로 시안을 조정하였다. 3차 델파이 조사에서는 2차 델파이 조사에서 얻어진 의견을 토대로 누리과정 운영에 관한 유아교사 자기평가척도의 예비시안을 마련하고 전문가 패널들에게 배부하였다. 총 28인의 전문가로부터 응답을 회수하고 기술통계를 실시하여 반응분포를 살펴본 후 문항을 조정하여 4개 평가준거, 10개 평가영역, 30개의 평가요소, 36개의 평가문항으로 구성된 시안을 개발하였다. 또한 개발된 시안은 Windows용 PASW 18.0 프로그램을 사용하여 신뢰도 및 타당도를 살펴보았다.
본 연구를 통해 얻어진 결과를 연구내용에 따라 살펴보면, 첫째, 델파이 조사를 이용하여 개발한 누리과정 운영에 관한 유아교사 자기평가척도의 시안은 4개 평가준거, 10개 평가영역, 30개 평가요소, 36개 평가문항으로 구성되었다. 구체적인 하위내용은 교육과정 이해, 유아 이해, 전문성 신장을 위한 노력 등을 포함하는 ‘교사 전문성’ 7문항, 목표설정, 수업설계 등을 포함하는 ‘누리과정 계획’ 8문항, 수업내용전달, 수업환경조성, 교사의 태도, 피드백 등을 포함하는 ‘누리과정 실행’ 16문항, 평가를 포함하는 ‘누리과정 평가’ 5문항으로 구성되었다.
둘째, Windows용 PASW 18.0 프로그램을 사용하여 교사수준 누리과정 운영에 관한 유아교사 자기평가척도 시안의 신뢰도 및 타당도를 알아보았다. 시안의 신뢰도를 살펴보고자 문항 간 일치도를 추정하기 위한 Cronbach 계수를 산출한 결과, 교사전문성 .98, 누리과정 계획 .98, 누리과정 실행 .96, 누리과정 평가 .97, 그리고 전체 .98로 나타나 전체 문항의 신뢰도가 높은 것으로 나타났다. 또한 시안의 타당도를 살펴보고자 문항-총점 간 Pearson 적률상관계수를 산출한 결과 .48에서 .88까지 나타나 전반적으로 타당도가 높은 것으로 나타났다. 전문가 패널 집단 간 의견 합치도를 살펴보기 위하여 을 실시한 결과 각 문항에 대한 전문가 패널 집단 간 응답의 차이는 거의 대부분의 문항에서 유의미한 차이가 없는 것으로 나타나 전문가 패널 집단 간 평가문항의 적합성에 대한 합의정도가 높은 것으로 나타났다.
따라서 본 연구에서 개발한 시안은 유아교사가 누리과정 운영에 관한 자기평가를 실시하는데 적합한 문항 내용으로 구성되었고, 척도 및 문항의 적절성 검증을 통해 최종 시안이 유아교사 자기평가척도로 활용되기에 적절한 것으로 나타난 것으로 볼 수 있다.
본 연구는 유아교사가 국가고시 누리과정을 기초로 하여 자신의 학급 상황 및 유아의 수준에 맞게 재구성한 누리과정을 교실에서 운영할 때 활용할 수 있는 유아교사 자기평가척도의 시안을 개발하는데 목적이 있다.
본 연구의 목적을 달성하기 위한 구체적인 연구내용은 다음과 같다. 첫째, 누리과정 운영에 관한 유아교사 자기평가척도 시안을 개발한다. 둘째, 누리과정 운영에 관한 유아교사 자기평가척도 시안의 타당도와 신뢰도를 알아본다.
델파이 조사를 이용하여 누리과정 운영에 관한 유아교사 자기평가척도 시안을 개발하기 위하여 시안의 개발방향을 수립하고, 선행연구 및 관련도구를 분석하여 1차 델파이 조사 설문지를 잠정적으로 마련하였다. 전문가 패널의 전문성을 검토하여 교육과정 및 교육평가 전문가 10인, 유아교육현장 전문가 21인 등 총 31인을 본 연구의 대상으로 선정하고, 유아교육전문가 4인에게 2차례의 예비조사를 실시하여 설문지를 수정•보완한 후 1차 델파이 조사를 실시하였다. 1차 델파이 조사에서는 혼합형 설문지를 배부하여 총 30인의 전문가 패널들로부터 응답을 회수하였고, 응답분석을 위해 내용분류, 빈도분석, 기술통계 등을 실시하여 반응분포를 살펴보았다. 1차 델파이 조사를 통해 시안의 4개 평가준거, 11개 평가영역, 56개 평가요소, 74개의 평가지표를 추출하였다. 2차 델파이 조사는 1차 조사에서 얻어진 전문가 패널들의 응답을 종합하여 구조화된 조사 문항을 제작하고 유아교육전문가 4인에게 문항을 검토 받은 후 실시하였다. 총 28인의 전문가 패널로부터 응답을 회수하여 기술통계를 실시한 후 반응분포를 살펴보았다. 평균이 중앙값보다 낮거나, 왜도가 양의 수를 가지는 문항은 삭제하여, 10개 평가영역, 39개의 평가요소, 47개의 평가지표로 시안을 조정하였다. 3차 델파이 조사에서는 2차 델파이 조사에서 얻어진 의견을 토대로 누리과정 운영에 관한 유아교사 자기평가척도의 예비시안을 마련하고 전문가 패널들에게 배부하였다. 총 28인의 전문가로부터 응답을 회수하고 기술통계를 실시하여 반응분포를 살펴본 후 문항을 조정하여 4개 평가준거, 10개 평가영역, 30개의 평가요소, 36개의 평가문항으로 구성된 시안을 개발하였다. 또한 개발된 시안은 Windows용 PASW 18.0 프로그램을 사용하여 신뢰도 및 타당도를 살펴보았다.
본 연구를 통해 얻어진 결과를 연구내용에 따라 살펴보면, 첫째, 델파이 조사를 이용하여 개발한 누리과정 운영에 관한 유아교사 자기평가척도의 시안은 4개 평가준거, 10개 평가영역, 30개 평가요소, 36개 평가문항으로 구성되었다. 구체적인 하위내용은 교육과정 이해, 유아 이해, 전문성 신장을 위한 노력 등을 포함하는 ‘교사 전문성’ 7문항, 목표설정, 수업설계 등을 포함하는 ‘누리과정 계획’ 8문항, 수업내용전달, 수업환경조성, 교사의 태도, 피드백 등을 포함하는 ‘누리과정 실행’ 16문항, 평가를 포함하는 ‘누리과정 평가’ 5문항으로 구성되었다.
둘째, Windows용 PASW 18.0 프로그램을 사용하여 교사수준 누리과정 운영에 관한 유아교사 자기평가척도 시안의 신뢰도 및 타당도를 알아보았다. 시안의 신뢰도를 살펴보고자 문항 간 일치도를 추정하기 위한 Cronbach 계수를 산출한 결과, 교사전문성 .98, 누리과정 계획 .98, 누리과정 실행 .96, 누리과정 평가 .97, 그리고 전체 .98로 나타나 전체 문항의 신뢰도가 높은 것으로 나타났다. 또한 시안의 타당도를 살펴보고자 문항-총점 간 Pearson 적률상관계수를 산출한 결과 .48에서 .88까지 나타나 전반적으로 타당도가 높은 것으로 나타났다. 전문가 패널 집단 간 의견 합치도를 살펴보기 위하여 을 실시한 결과 각 문항에 대한 전문가 패널 집단 간 응답의 차이는 거의 대부분의 문항에서 유의미한 차이가 없는 것으로 나타나 전문가 패널 집단 간 평가문항의 적합성에 대한 합의정도가 높은 것으로 나타났다.
따라서 본 연구에서 개발한 시안은 유아교사가 누리과정 운영에 관한 자기평가를 실시하는데 적합한 문항 내용으로 구성되었고, 척도 및 문항의 적절성 검증을 통해 최종 시안이 유아교사 자기평가척도로 활용되기에 적절한 것으로 나타난 것으로 볼 수 있다.
The purpose of this study was to develop a draft self-assessment scale, which could be utilized by early childhood teachers when they rearrange the national Nuri curriculum to suit their classroom circumstances and the level of preschoolers and provide education in accordance with the re...
The purpose of this study was to develop a draft self-assessment scale, which could be utilized by early childhood teachers when they rearrange the national Nuri curriculum to suit their classroom circumstances and the level of preschoolers and provide education in accordance with the reorganized curriculum. Two research efforts were made to serve the purpose: 1. Develop a draft self-assessment scale for self-evaluation of Nuri curriculum operation by early childhood teachers. 2. Analyze the validity and reliability of the draft self-assessment scale for self-evaluation of Nuri curriculum operation. In which direction a draft should be developed was determined, and earlier studies and related tools were analyzed to prepare a temporary Delphi questionnaire. The subjects in this study were 31 people concerned, who were 10 experts in curriculum and educational evaluation and 21 experts in early childhood education. They were selected after the professionalism of a selected expert panel was evaluated. A pilot survey was conducted on four early childhood education experts twice to modify the questionnaire, and a primary Delphi survey was conducted by questionnaire of mixed type. The answer sheets from 30 experts were gathered, and content analysis, frequency analysis and descriptive statistics analysis were carried out to grasp the distribution of response. And then four evaluation criteria, 11 evaluation domains, 56 evaluation elements and 74 evaluation indicators were selected as a result of the primary Delphi survey. A second Delphi survey was implemented after structuralized items were produced based on the response of the expert panel and were reviewed by four early childhood education experts. The answer sheets from 28 experts were collected, and descriptive statistics analysis was made to figure out the distribution of response. The items whose average was below the median and whose skewness was positive were ruled out, and 10 evaluation domains, 39 evaluation elements and 47 evaluation indicators were selected. A third Delphi survey was conducted after a temporary self-assessment scale was prepared based on the results of the second Delphi survey. The answer sheets from 28 experts were collected, and descriptive statistics analysis was made to grasp the distribution of response to adjust the items, and then a draft was developed, which consisted of four evaluation criteria, 10 evaluation domains, 30 evaluation elements and 36 evaluation items. The reliability and validity of the draft were checked by using the statistical package PASW WIN 18.0. The findings of the study were as follows: First, the draft self-assessment scale that was prepared by using Delphi method to evaluate the operation of the Nuri curriculum was composed of four evaluation criteria, 10 evaluation domains, 30 evaluation elements and 37 evaluation items. To be specific, seven items dealt with curriculum understanding, preschooler understanding and endeavor for professional development, and eight items dealt with Nuri curriculum planning involving target setting and instructional design. 16 items dealt with Nuri curriculum performance such as conveyance of what to teach, creating instructional environments, teacher attitude and feedback. Five items dealt with Nuri curriculum evaluation. Second, the statistical package PASW WIN 18.0 was employed to check the reliability and validity of the draft self-assessment scale of early childhood teacher about the operation of the Nuri curriculum. The Cronbach alpha coefficients of the draft were calculated to assess item internal consistency to determine its reliability, and the coefficient about teacher professionalism turned out to be .98; Nuri curriculum planning .98; Nuri curriculum performance .96; Nuri curriculum evaluation .97; and overall .98. Thus, every item turned out to be reliable. As for the validity of the draft, the Pearson product-moment correlation coefficients of the item-total score was calculated, and the coefficients ranged from .48 to .88. Thus, the draft turned out to be valid in general. To find out the level of coincidence among the opinions of the expert panel, -test was conducted, and there were no significant differences among almost all the items, which showed that the expert panel reached a consensus about the adequacy of the evaluation items. Therefore the draft developed in this study consisted of items that were appropriate for self-assessment by early childhood teachers related to the operation of the Nuri curriculum. When the adequacy of the scale and its items was checked, the finalized draft was found to be one of proper self-rating scales for early childhood teachers.
The purpose of this study was to develop a draft self-assessment scale, which could be utilized by early childhood teachers when they rearrange the national Nuri curriculum to suit their classroom circumstances and the level of preschoolers and provide education in accordance with the reorganized curriculum. Two research efforts were made to serve the purpose: 1. Develop a draft self-assessment scale for self-evaluation of Nuri curriculum operation by early childhood teachers. 2. Analyze the validity and reliability of the draft self-assessment scale for self-evaluation of Nuri curriculum operation. In which direction a draft should be developed was determined, and earlier studies and related tools were analyzed to prepare a temporary Delphi questionnaire. The subjects in this study were 31 people concerned, who were 10 experts in curriculum and educational evaluation and 21 experts in early childhood education. They were selected after the professionalism of a selected expert panel was evaluated. A pilot survey was conducted on four early childhood education experts twice to modify the questionnaire, and a primary Delphi survey was conducted by questionnaire of mixed type. The answer sheets from 30 experts were gathered, and content analysis, frequency analysis and descriptive statistics analysis were carried out to grasp the distribution of response. And then four evaluation criteria, 11 evaluation domains, 56 evaluation elements and 74 evaluation indicators were selected as a result of the primary Delphi survey. A second Delphi survey was implemented after structuralized items were produced based on the response of the expert panel and were reviewed by four early childhood education experts. The answer sheets from 28 experts were collected, and descriptive statistics analysis was made to figure out the distribution of response. The items whose average was below the median and whose skewness was positive were ruled out, and 10 evaluation domains, 39 evaluation elements and 47 evaluation indicators were selected. A third Delphi survey was conducted after a temporary self-assessment scale was prepared based on the results of the second Delphi survey. The answer sheets from 28 experts were collected, and descriptive statistics analysis was made to grasp the distribution of response to adjust the items, and then a draft was developed, which consisted of four evaluation criteria, 10 evaluation domains, 30 evaluation elements and 36 evaluation items. The reliability and validity of the draft were checked by using the statistical package PASW WIN 18.0. The findings of the study were as follows: First, the draft self-assessment scale that was prepared by using Delphi method to evaluate the operation of the Nuri curriculum was composed of four evaluation criteria, 10 evaluation domains, 30 evaluation elements and 37 evaluation items. To be specific, seven items dealt with curriculum understanding, preschooler understanding and endeavor for professional development, and eight items dealt with Nuri curriculum planning involving target setting and instructional design. 16 items dealt with Nuri curriculum performance such as conveyance of what to teach, creating instructional environments, teacher attitude and feedback. Five items dealt with Nuri curriculum evaluation. Second, the statistical package PASW WIN 18.0 was employed to check the reliability and validity of the draft self-assessment scale of early childhood teacher about the operation of the Nuri curriculum. The Cronbach alpha coefficients of the draft were calculated to assess item internal consistency to determine its reliability, and the coefficient about teacher professionalism turned out to be .98; Nuri curriculum planning .98; Nuri curriculum performance .96; Nuri curriculum evaluation .97; and overall .98. Thus, every item turned out to be reliable. As for the validity of the draft, the Pearson product-moment correlation coefficients of the item-total score was calculated, and the coefficients ranged from .48 to .88. Thus, the draft turned out to be valid in general. To find out the level of coincidence among the opinions of the expert panel, -test was conducted, and there were no significant differences among almost all the items, which showed that the expert panel reached a consensus about the adequacy of the evaluation items. Therefore the draft developed in this study consisted of items that were appropriate for self-assessment by early childhood teachers related to the operation of the Nuri curriculum. When the adequacy of the scale and its items was checked, the finalized draft was found to be one of proper self-rating scales for early childhood teachers.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.