본 연구는 과학영재를 대상으로 예술·과학 통합적 역사교육의 가능성을 살펴보는 것을 목적으로 한다. 여기에서는 다음 3가지의 문제의식을 제기한다. 첫째, 역사교육에서 예술과 과학통합수업이 역사적 사실을 인식시키는데 유용한가? 둘째, 역사교육에서 예술과 과학통합수업이 역사에 대한 관심과 흥미를 신장시키는가? 셋째, 역사교육에서 예술과 과학을 통합한 수업이 통합적 지식과 창의적 사고의 형성에 기여하는가? 이다. 과학영재교육에서 예술과 과학의 통합교육이 강조되고 있다. 그렇지만 그 과정에서 ‘역사’는 소외되어 있다. 역사교육이 단순히 과거의 사실을 암기하는 것에 그치는 것이 아니라, 그것을 해석하고 사고하는 능력을 키우는 방향으로 나아가야 한다고 할 때, 역사교육에서 예술․과학의 ...
본 연구는 과학영재를 대상으로 예술·과학 통합적 역사교육의 가능성을 살펴보는 것을 목적으로 한다. 여기에서는 다음 3가지의 문제의식을 제기한다. 첫째, 역사교육에서 예술과 과학통합수업이 역사적 사실을 인식시키는데 유용한가? 둘째, 역사교육에서 예술과 과학통합수업이 역사에 대한 관심과 흥미를 신장시키는가? 셋째, 역사교육에서 예술과 과학을 통합한 수업이 통합적 지식과 창의적 사고의 형성에 기여하는가? 이다. 과학영재교육에서 예술과 과학의 통합교육이 강조되고 있다. 그렇지만 그 과정에서 ‘역사’는 소외되어 있다. 역사교육이 단순히 과거의 사실을 암기하는 것에 그치는 것이 아니라, 그것을 해석하고 사고하는 능력을 키우는 방향으로 나아가야 한다고 할 때, 역사교육에서 예술․과학의 통합적 접근은 매우 유용하다. 역사는 교과의 특성상 ‘통합적’ 성격이 강한 학문이다. 먼저 예술과 과학의 상호작용은 ‘시간성’과 ‘맥락’ 속에서 이루어지는데, 이것을 효과적으로 통합할 수 있는 매개가 바로 역사이다. 둘째, 21세기 학문이 ‘다학문간의 융합과 통섭’을 지향할 때, 이에 가장 부합하는 학문이 역사학이다. 역사학의 본질은 지식의 통섭과 통합에 있기 때문이다. 역사적 이해, 추체험, 공감의 영역을 미적 경험을 통해 예술로 풀어내고, 과학적인 주제로 역사의 ‘과학성’을 통합한 역사수업을 진행하여, 창의적이고 통합적인 사고를 유도하는 것이 예술·과학통합 수업의 목적이다. 이런 면에서 예술·과학통합 수업은 역사교육의 새로운 방향을 모색하고, 그 가능성을 확인하는 과정이 될 것이다. 이런 연구결과를 통해 다음과 같은 최종적인 결론에 도달했다. 첫째, 역사교육에서 예술과 과학통합수업이 역사적 사실을 인식시키는 데 유용하다는 점을 확인할 수 있었다. 둘째, 수업 이후 학생들에 대한 질적·양적 평가를 분석한 결과, 예술과 과학통합수업이 역사에 대한 관심과 흥미를 신장시키는 데 크게 이바지하고 있음을 알 수 있었다. 셋째, 역사교육에서 예술·과학통합 수업이 통합적 지식과 창의적 사고의 형성에 기여했음을 학생과 동료 교사들의 반응에서 검증할 수 있었다. 예술·과학통합수업은 역사에서 과학읽기, 과학에서 역사읽기의 상호작용을 통해 역사 본연의 성격을 유지하면서 예술성과 과학성을 구현하는 역사교육의 가능성을 보여주었다. 이것은 과학영재학교에만 한정되지 않고, 21세기 역사교육의 새로운 진로를 모색할 때 유용한 사례가 될 것을 기대한다.
본 연구는 과학영재를 대상으로 예술·과학 통합적 역사교육의 가능성을 살펴보는 것을 목적으로 한다. 여기에서는 다음 3가지의 문제의식을 제기한다. 첫째, 역사교육에서 예술과 과학통합수업이 역사적 사실을 인식시키는데 유용한가? 둘째, 역사교육에서 예술과 과학통합수업이 역사에 대한 관심과 흥미를 신장시키는가? 셋째, 역사교육에서 예술과 과학을 통합한 수업이 통합적 지식과 창의적 사고의 형성에 기여하는가? 이다. 과학영재교육에서 예술과 과학의 통합교육이 강조되고 있다. 그렇지만 그 과정에서 ‘역사’는 소외되어 있다. 역사교육이 단순히 과거의 사실을 암기하는 것에 그치는 것이 아니라, 그것을 해석하고 사고하는 능력을 키우는 방향으로 나아가야 한다고 할 때, 역사교육에서 예술․과학의 통합적 접근은 매우 유용하다. 역사는 교과의 특성상 ‘통합적’ 성격이 강한 학문이다. 먼저 예술과 과학의 상호작용은 ‘시간성’과 ‘맥락’ 속에서 이루어지는데, 이것을 효과적으로 통합할 수 있는 매개가 바로 역사이다. 둘째, 21세기 학문이 ‘다학문간의 융합과 통섭’을 지향할 때, 이에 가장 부합하는 학문이 역사학이다. 역사학의 본질은 지식의 통섭과 통합에 있기 때문이다. 역사적 이해, 추체험, 공감의 영역을 미적 경험을 통해 예술로 풀어내고, 과학적인 주제로 역사의 ‘과학성’을 통합한 역사수업을 진행하여, 창의적이고 통합적인 사고를 유도하는 것이 예술·과학통합 수업의 목적이다. 이런 면에서 예술·과학통합 수업은 역사교육의 새로운 방향을 모색하고, 그 가능성을 확인하는 과정이 될 것이다. 이런 연구결과를 통해 다음과 같은 최종적인 결론에 도달했다. 첫째, 역사교육에서 예술과 과학통합수업이 역사적 사실을 인식시키는 데 유용하다는 점을 확인할 수 있었다. 둘째, 수업 이후 학생들에 대한 질적·양적 평가를 분석한 결과, 예술과 과학통합수업이 역사에 대한 관심과 흥미를 신장시키는 데 크게 이바지하고 있음을 알 수 있었다. 셋째, 역사교육에서 예술·과학통합 수업이 통합적 지식과 창의적 사고의 형성에 기여했음을 학생과 동료 교사들의 반응에서 검증할 수 있었다. 예술·과학통합수업은 역사에서 과학읽기, 과학에서 역사읽기의 상호작용을 통해 역사 본연의 성격을 유지하면서 예술성과 과학성을 구현하는 역사교육의 가능성을 보여주었다. 이것은 과학영재학교에만 한정되지 않고, 21세기 역사교육의 새로운 진로를 모색할 때 유용한 사례가 될 것을 기대한다.
This study is about teaching methods of integrated art-science education in history education. The purpose of this study is to help students to lead creative and integrated thinking. The purpose of this study to look at possibilities of art and science integrated in history education...
This study is about teaching methods of integrated art-science education in history education. The purpose of this study is to help students to lead creative and integrated thinking. The purpose of this study to look at possibilities of art and science integrated in history education of gifted students. I had three presented in this study. First, is Integrated Art and Science teaching on History Education useful? Second, does Integrated teaching of Arts and Sciences lead to an interest in history? Third, does Integrated Art and Science teaching in History Education contributes to the formation of integrated knowledge and creative thinking? These findings, the following final conclusion has been reached. First, Integrated Art and Science teaching in History Education is useful to recognize the historical fact. Second, qualitative and quantitative evaluation results, and the history of education in the art and sciences integrated teaching have contribute to increased interest in history. Third, integrated Art and Science teaching in History Education that contributes to the formation of integrated and creative thinking that could be determined through the evaluation of students and fellow teachers. Integrated Art and Science teaching in History Education is suggested another possibility of history education. It's history and the interaction of science while identifying the inherent nature of the history of education is to strengthen. This is not limited to Korean Science Academy of KAIST. This is expected to be useful when seeking a new career in history teaching practice.
This study is about teaching methods of integrated art-science education in history education. The purpose of this study is to help students to lead creative and integrated thinking. The purpose of this study to look at possibilities of art and science integrated in history education of gifted students. I had three presented in this study. First, is Integrated Art and Science teaching on History Education useful? Second, does Integrated teaching of Arts and Sciences lead to an interest in history? Third, does Integrated Art and Science teaching in History Education contributes to the formation of integrated knowledge and creative thinking? These findings, the following final conclusion has been reached. First, Integrated Art and Science teaching in History Education is useful to recognize the historical fact. Second, qualitative and quantitative evaluation results, and the history of education in the art and sciences integrated teaching have contribute to increased interest in history. Third, integrated Art and Science teaching in History Education that contributes to the formation of integrated and creative thinking that could be determined through the evaluation of students and fellow teachers. Integrated Art and Science teaching in History Education is suggested another possibility of history education. It's history and the interaction of science while identifying the inherent nature of the history of education is to strengthen. This is not limited to Korean Science Academy of KAIST. This is expected to be useful when seeking a new career in history teaching practice.
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