21세기 더욱 주목받고 발전해나가고 있는 문화예술교육은 교육 과정 속 문화예술 경험의 즐거움을 느끼며 창의·인성 함양을 기대하게 한다. 더불어 개인이 자신의 의미를 발견하도록 하며, 지역 공동체와 사회·문화를 이해하는 기회를 제공한다. 이러한 문화예술교육의 기회를 적극적으로 마련하고자 주5일 수업제 전면 실시 흐름과 함께 문화체육관광부는 ‘2012 꿈다락 토요문화학교’라는 토요 문화예술교육 사업을 계획하게 된다. 본 연구는 문화예술교육의 출범배경, 운영체제, 기대효과를 살펴보며 문화예술교육에 대한 기본적인 이해를 바탕으로 문화체육관광부 주관, 한국문화예술교육진흥원 주최 문화예술교육 사업인 2012 꿈다락 토요문화학교의 운영현황을 분석하고자 하였다. 이를 위해 1) 한국문화예술교육진흥원의 설문조사, 2) 전국 16개 시·도 152개 2012 꿈다락 토요문화학교 현장 모니터링/컨설팅 결과 자료와 교부신청서, 3) 한국문화예술교육진흥원의 꿈다락 토요문화학교 교육 효과 분석 연구 내용을 참고하였다. 2012 꿈다락 토요문화학교 운영현황은 1) 목표와 가치, 2) 운영체계, 3) 운영주체의 역할과 임무, 4) 교육운영, 5) 강사 구성과 역량에 따라 정리하였으며, 현황분석을 바탕으로 꿈다락 토요문화학교 향후 정착과 활성화 방안을 제안하였다. 꿈다락 토요문화학교는 2012년 처음 시행된 토요 문화예술교육 사업이다. 첫 시행에 따른 시행착오와 미흡한 부분들이 발견되기도 하였지만, 향후 지속적인 사업 운영과 발전을 위해 현황과 쟁점을 파악하는 것은 반드시 필요한 부분이다. 따라서 본 연구가 정리한 2012 꿈다락 토요문화학교의 운영 내용과 이를 토대로 제안한 정착 및 활성화 방안이 앞으로 지속할 꿈다락 토요문화학교 사업 운영에 도움이 되길 기대하는 바이다. 나아가 주5일 수업제 속 토요휴업일을 활용한 문화예술교육인 꿈다락 토요문화학교가 효과적으로 정착되고 활성화됨으로써 교육을 접하는 많은 학습자의 문화예술 경험을 통한 삶의 이해가 실현될 수 있길 바란다.
21세기 더욱 주목받고 발전해나가고 있는 문화예술교육은 교육 과정 속 문화예술 경험의 즐거움을 느끼며 창의·인성 함양을 기대하게 한다. 더불어 개인이 자신의 의미를 발견하도록 하며, 지역 공동체와 사회·문화를 이해하는 기회를 제공한다. 이러한 문화예술교육의 기회를 적극적으로 마련하고자 주5일 수업제 전면 실시 흐름과 함께 문화체육관광부는 ‘2012 꿈다락 토요문화학교’라는 토요 문화예술교육 사업을 계획하게 된다. 본 연구는 문화예술교육의 출범배경, 운영체제, 기대효과를 살펴보며 문화예술교육에 대한 기본적인 이해를 바탕으로 문화체육관광부 주관, 한국문화예술교육진흥원 주최 문화예술교육 사업인 2012 꿈다락 토요문화학교의 운영현황을 분석하고자 하였다. 이를 위해 1) 한국문화예술교육진흥원의 설문조사, 2) 전국 16개 시·도 152개 2012 꿈다락 토요문화학교 현장 모니터링/컨설팅 결과 자료와 교부신청서, 3) 한국문화예술교육진흥원의 꿈다락 토요문화학교 교육 효과 분석 연구 내용을 참고하였다. 2012 꿈다락 토요문화학교 운영현황은 1) 목표와 가치, 2) 운영체계, 3) 운영주체의 역할과 임무, 4) 교육운영, 5) 강사 구성과 역량에 따라 정리하였으며, 현황분석을 바탕으로 꿈다락 토요문화학교 향후 정착과 활성화 방안을 제안하였다. 꿈다락 토요문화학교는 2012년 처음 시행된 토요 문화예술교육 사업이다. 첫 시행에 따른 시행착오와 미흡한 부분들이 발견되기도 하였지만, 향후 지속적인 사업 운영과 발전을 위해 현황과 쟁점을 파악하는 것은 반드시 필요한 부분이다. 따라서 본 연구가 정리한 2012 꿈다락 토요문화학교의 운영 내용과 이를 토대로 제안한 정착 및 활성화 방안이 앞으로 지속할 꿈다락 토요문화학교 사업 운영에 도움이 되길 기대하는 바이다. 나아가 주5일 수업제 속 토요휴업일을 활용한 문화예술교육인 꿈다락 토요문화학교가 효과적으로 정착되고 활성화됨으로써 교육을 접하는 많은 학습자의 문화예술 경험을 통한 삶의 이해가 실현될 수 있길 바란다.
Arts and culture education, which receives even more attention and develops in the 21st century, allow us to expect enhancement in creativity and personality though the pleasure in experiencing culture and art embedded in the educational curriculum. Moreover, it helps an individual to discover h...
Arts and culture education, which receives even more attention and develops in the 21st century, allow us to expect enhancement in creativity and personality though the pleasure in experiencing culture and art embedded in the educational curriculum. Moreover, it helps an individual to discover his or her identity and gives an opportunity to understand community as well as society and culture. In order to maximize its advantages and based on introduction of five-day school system, Ministry of Culture, Sports and Tourism plans on arts and culture education called 2012 Saturday Art Academy. This study aims to analyze the operation of 2012 Saturday Art Academy in the basis of the fundamental understanding of the education and reviews on the background of arts and culture education, its system and expected outcomes. In order to analyze, the following references were used; 1) survey from Korea Arts and Culture Education Service, 2) field monitoring/consulting results from 152 2012 Saturday Art Academy, as well as their lesson plans, 3) research on the educational effects of 2012 Saturday Art Academy by Korea Arts and Culture Education Service. Analyzing the operations of 2012 Saturday Art Academy, this study summarized the operating issues focusing on 4 aspects: 1) goals and values; 2) operating system; 3) the operating principals’ roles and missions; 4) educational operation; and 5) capability of teachers. Also, based on each issue, this study suggested future settlement of 2012 Saturday Art Academy, and discussed ways to vitalize the program. 2012 Saturday Art Academy is the first operated Saturday arts and culture education. There are trial and errors and inadequate elements found, however, understanding operation status and problems is inevitable in order to develop the program. Therefore, it is expected that suggestions on vitalizations of 2012 Saturday Art Academy in this study may be beneficial. In addition, it is anticipated that individuals experiencing the program can understand the life through arts and culture from the academy.
Arts and culture education, which receives even more attention and develops in the 21st century, allow us to expect enhancement in creativity and personality though the pleasure in experiencing culture and art embedded in the educational curriculum. Moreover, it helps an individual to discover his or her identity and gives an opportunity to understand community as well as society and culture. In order to maximize its advantages and based on introduction of five-day school system, Ministry of Culture, Sports and Tourism plans on arts and culture education called 2012 Saturday Art Academy. This study aims to analyze the operation of 2012 Saturday Art Academy in the basis of the fundamental understanding of the education and reviews on the background of arts and culture education, its system and expected outcomes. In order to analyze, the following references were used; 1) survey from Korea Arts and Culture Education Service, 2) field monitoring/consulting results from 152 2012 Saturday Art Academy, as well as their lesson plans, 3) research on the educational effects of 2012 Saturday Art Academy by Korea Arts and Culture Education Service. Analyzing the operations of 2012 Saturday Art Academy, this study summarized the operating issues focusing on 4 aspects: 1) goals and values; 2) operating system; 3) the operating principals’ roles and missions; 4) educational operation; and 5) capability of teachers. Also, based on each issue, this study suggested future settlement of 2012 Saturday Art Academy, and discussed ways to vitalize the program. 2012 Saturday Art Academy is the first operated Saturday arts and culture education. There are trial and errors and inadequate elements found, however, understanding operation status and problems is inevitable in order to develop the program. Therefore, it is expected that suggestions on vitalizations of 2012 Saturday Art Academy in this study may be beneficial. In addition, it is anticipated that individuals experiencing the program can understand the life through arts and culture from the academy.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.