일정 규모 이상의 건축물은 준공 후 법적으로 정해진 일정 기간을 두고 정기 점검 등을 실시하여야 하고 이를 통해 지속적인 점검 및 유지관리가 필요하다. 하지만 안전점검 및 유지관리의 부실로 대형 붕괴 사고가 자주 일어나고 있다. 이러한 사고를 사전에 예방하고 건축물 점검의 기술력 향상 및 전문화하기 위해서는 점검을 실시하는 업체의 부실점검 방지에 노력해야 한다. 이러한 부실점검을 방지하기 위해 2009년부터 업체의 점검보고서를 평가하여 점검업체의 건축물 평가 능력과 보고서작성의 정도를 평가하고 있다.
본 연구의 목적은 실...
일정 규모 이상의 건축물은 준공 후 법적으로 정해진 일정 기간을 두고 정기 점검 등을 실시하여야 하고 이를 통해 지속적인 점검 및 유지관리가 필요하다. 하지만 안전점검 및 유지관리의 부실로 대형 붕괴 사고가 자주 일어나고 있다. 이러한 사고를 사전에 예방하고 건축물 점검의 기술력 향상 및 전문화하기 위해서는 점검을 실시하는 업체의 부실점검 방지에 노력해야 한다. 이러한 부실점검을 방지하기 위해 2009년부터 업체의 점검보고서를 평가하여 점검업체의 건축물 평가 능력과 보고서작성의 정도를 평가하고 있다.
본 연구의 목적은 실제 평가가 이루어진 업체의 점검 보고서를 분석하여 평가에 적용되는 평가기준에 대한 문제점 및 불합격 업체가 작성한 보고서의 문제점을 도출하고 개선 방안을 제시하였다. 이를 위해 272건의 보고서를 분석하고 9개 업체 14건의 불합격 사유를 분석하였다. 점검 보고서의 평가 항목은 관련 법규에 정한 바와 같이 관련법규의 적용 적정성, 건축물의 정밀안전점검 세부지침, 과업지시서, 과업수행지시서 등의 사항을 준수하는지의 기준으로 평가한다.
보고서의 세부 평가 내용은 진단계획 수립 및 보고서 체계의 적정성 , 자료조사·분석의 적정성, 외관조사 및 결과분석의 적정성, 현장 비파괴 시험, 재료 시험 등 각종 시험·분석의 적정성, 손상 및 결함 등에 대한 원인 추정의 적정성, 평가결과의 적정성, 종합 결론의 적정성 등 총 7개 항목으로 평가하며 7개 항목은 다시 19개 세부평가항목으로 세분화하여 평가가 실시된다.
272개 평가사례 보고서와 불합격 보고서 14건을 분석한 결과 평가 점수가 일부 항목에 집중되어 낮게 분포되거나 또는 높게 분포되는 경향이 나타났다. 이러한 문제점을 개선하기 위하여 다음과 같은 결론을 도출하였다.
첫째 세부 평가항목의 가중치 적용에 대한 문제점으로 세부평가항목별 가중치가 최대 6배까지 차이가 발생하게 된다, 개선방안으로 세부평가항목의 중요도 다시 선정하여 가중치의 재조정을 제안하였다.
둘째 불합격 보고서 작성 업체의 문제점으로 점검 업체 중 일부 업체가 지속적인 불합격 업체로 지적되는 사례가 발생하였다. 이를 개선하기 위해 참여 기술자의 교육 및 제재를 통해 기술자를 관리 할 필요성이 있음을 제시하였다.
셋째 불합격 보고서의 문제점으로 보고서를 작성한 책임기술자 및 참여 기술자의 문제로 기술 자격 제도의 개선이 필요하다고 판단된다. 기술자에게도 PQ제도를 적용하여 기술자의 평가를 강화하는 등 전문성 있는 기술자를 양성 할 수 있도록 제도적 개선이 필요하다.
일정 규모 이상의 건축물은 준공 후 법적으로 정해진 일정 기간을 두고 정기 점검 등을 실시하여야 하고 이를 통해 지속적인 점검 및 유지관리가 필요하다. 하지만 안전점검 및 유지관리의 부실로 대형 붕괴 사고가 자주 일어나고 있다. 이러한 사고를 사전에 예방하고 건축물 점검의 기술력 향상 및 전문화하기 위해서는 점검을 실시하는 업체의 부실점검 방지에 노력해야 한다. 이러한 부실점검을 방지하기 위해 2009년부터 업체의 점검보고서를 평가하여 점검업체의 건축물 평가 능력과 보고서작성의 정도를 평가하고 있다.
본 연구의 목적은 실제 평가가 이루어진 업체의 점검 보고서를 분석하여 평가에 적용되는 평가기준에 대한 문제점 및 불합격 업체가 작성한 보고서의 문제점을 도출하고 개선 방안을 제시하였다. 이를 위해 272건의 보고서를 분석하고 9개 업체 14건의 불합격 사유를 분석하였다. 점검 보고서의 평가 항목은 관련 법규에 정한 바와 같이 관련법규의 적용 적정성, 건축물의 정밀안전점검 세부지침, 과업지시서, 과업수행지시서 등의 사항을 준수하는지의 기준으로 평가한다.
보고서의 세부 평가 내용은 진단계획 수립 및 보고서 체계의 적정성 , 자료조사·분석의 적정성, 외관조사 및 결과분석의 적정성, 현장 비파괴 시험, 재료 시험 등 각종 시험·분석의 적정성, 손상 및 결함 등에 대한 원인 추정의 적정성, 평가결과의 적정성, 종합 결론의 적정성 등 총 7개 항목으로 평가하며 7개 항목은 다시 19개 세부평가항목으로 세분화하여 평가가 실시된다.
272개 평가사례 보고서와 불합격 보고서 14건을 분석한 결과 평가 점수가 일부 항목에 집중되어 낮게 분포되거나 또는 높게 분포되는 경향이 나타났다. 이러한 문제점을 개선하기 위하여 다음과 같은 결론을 도출하였다.
첫째 세부 평가항목의 가중치 적용에 대한 문제점으로 세부평가항목별 가중치가 최대 6배까지 차이가 발생하게 된다, 개선방안으로 세부평가항목의 중요도 다시 선정하여 가중치의 재조정을 제안하였다.
둘째 불합격 보고서 작성 업체의 문제점으로 점검 업체 중 일부 업체가 지속적인 불합격 업체로 지적되는 사례가 발생하였다. 이를 개선하기 위해 참여 기술자의 교육 및 제재를 통해 기술자를 관리 할 필요성이 있음을 제시하였다.
셋째 불합격 보고서의 문제점으로 보고서를 작성한 책임기술자 및 참여 기술자의 문제로 기술 자격 제도의 개선이 필요하다고 판단된다. 기술자에게도 PQ제도를 적용하여 기술자의 평가를 강화하는 등 전문성 있는 기술자를 양성 할 수 있도록 제도적 개선이 필요하다.
Buildings over a certain size should conduct regular inspection after the completion based on a legal, fixed cycle and should be subject to continuous inspection and maintenance through the inspection. Due to poor inspection and maintenance, however, big collapses are frequently resulted. To prevent...
Buildings over a certain size should conduct regular inspection after the completion based on a legal, fixed cycle and should be subject to continuous inspection and maintenance through the inspection. Due to poor inspection and maintenance, however, big collapses are frequently resulted. To prevent these accidents and to improve and specialize in technical skills for inspecting buildings, efforts should be made to prevent poor inspection by enterprises in that field. To do so, capacity in evaluating buildings and report preparations of the enterprises has been assessed by evaluating the enterprises’ inspection reports.
This study intends to draw problems on criteria applied to evaluation and on reports written by failed enterprises by analyzing an enterprise’s inspection report from actual evaluation and to propose improvements on them. With these purposes, 272 reports and causes for failure in 14 cases from 9 enterprises are analyzed. Evaluation items on inspection reports are, as set in relevant laws, propriety of applying the related laws, detailed guidelines in close inspection on buildings, task orders and task performance orders.
Detailed evaluation contents on reports include propriety in: (i) establishing inspection plans and report systems, (ii) data investigation and analyses, (iii) exterior inspection and results analyses, (iv) various tests and analyses such as nondestructive field tests and materials tests, (v) estimating causes for damages and defects, (vi) analyses results and (vii) conclusions. These seven items are further classified into nineteen subordinate items.
Through analyzing 272 reports of evaluation cases and 14 failed ones, it is indicated that there is a tendency that evaluation scores are distributed low or high with concentrated on some items. Here is a conclusion drawn to improve these problems.
First, in the aspects of applying weights on detailed evaluation items, those weights are subject to variations with six times at maximum. It is suggested to reevaluate importance in detailed items and to readjust the weights to improve the current situation.
Second, in terms of enterprises with failed reports, some enterprises have been continuously marked as failure. It is required to manage participating technicians through training and restriction to make improvement.
Third, with regard to failed reports, it is considered necessary to improve the existing technology qualification system on responsible technicians and participating ones who prepared the reports. There should be institutional improvements to foster technicians with professionalism and to intensify evaluation on them by applying PQ system to technicians.
Buildings over a certain size should conduct regular inspection after the completion based on a legal, fixed cycle and should be subject to continuous inspection and maintenance through the inspection. Due to poor inspection and maintenance, however, big collapses are frequently resulted. To prevent these accidents and to improve and specialize in technical skills for inspecting buildings, efforts should be made to prevent poor inspection by enterprises in that field. To do so, capacity in evaluating buildings and report preparations of the enterprises has been assessed by evaluating the enterprises’ inspection reports.
This study intends to draw problems on criteria applied to evaluation and on reports written by failed enterprises by analyzing an enterprise’s inspection report from actual evaluation and to propose improvements on them. With these purposes, 272 reports and causes for failure in 14 cases from 9 enterprises are analyzed. Evaluation items on inspection reports are, as set in relevant laws, propriety of applying the related laws, detailed guidelines in close inspection on buildings, task orders and task performance orders.
Detailed evaluation contents on reports include propriety in: (i) establishing inspection plans and report systems, (ii) data investigation and analyses, (iii) exterior inspection and results analyses, (iv) various tests and analyses such as nondestructive field tests and materials tests, (v) estimating causes for damages and defects, (vi) analyses results and (vii) conclusions. These seven items are further classified into nineteen subordinate items.
Through analyzing 272 reports of evaluation cases and 14 failed ones, it is indicated that there is a tendency that evaluation scores are distributed low or high with concentrated on some items. Here is a conclusion drawn to improve these problems.
First, in the aspects of applying weights on detailed evaluation items, those weights are subject to variations with six times at maximum. It is suggested to reevaluate importance in detailed items and to readjust the weights to improve the current situation.
Second, in terms of enterprises with failed reports, some enterprises have been continuously marked as failure. It is required to manage participating technicians through training and restriction to make improvement.
Third, with regard to failed reports, it is considered necessary to improve the existing technology qualification system on responsible technicians and participating ones who prepared the reports. There should be institutional improvements to foster technicians with professionalism and to intensify evaluation on them by applying PQ system to technicians.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.