이 연구의 목적은 최근에 해외에서 영향력이 커져있는 한국 드라마를 활용하여 한국어와 한국문화를 통합적으로 교육하는 방법을 모색하는 데에 있다. 이 방법으로 한국어뿐만 아니라 실제 상황을 다루고 있는 포괄적인 교육과정을 통해서 일상생활에서 나타나는 한국문화까지 배울 수 있는 것이다. 이 논문에서 먼저 연구의 목적과 필요성을 제시하고, 선행연구를 살펴본 후, 한국어 학습자에 대한 한국어와 한국문화 교육의 현황과 개발 방향을 파악한다. 또한 매체교육의 필요성과 드라마를 활용한 교육의 의의를 밝히고, 구체적인 드라마를 활용한 한국어교육 방법을 기술하여 드라마의 교육적 가치를 보여준다. 그 다음에는 문화 통합 한국어교육의 현황과 한국어 학습자의 학습요구를 조사한다. 이 조사는 흔히 사용된 설문조사 방식으로 진행되었고 수집한 자료에 대한 분석을 할 때 여러 가지 통계방법으로 빈도와 백분율을 산출하였고 기술통계를 이용해서 각 변수들에 대한 분표도 산출하여 분석하였다. 변인 간의 ...
이 연구의 목적은 최근에 해외에서 영향력이 커져있는 한국 드라마를 활용하여 한국어와 한국문화를 통합적으로 교육하는 방법을 모색하는 데에 있다. 이 방법으로 한국어뿐만 아니라 실제 상황을 다루고 있는 포괄적인 교육과정을 통해서 일상생활에서 나타나는 한국문화까지 배울 수 있는 것이다. 이 논문에서 먼저 연구의 목적과 필요성을 제시하고, 선행연구를 살펴본 후, 한국어 학습자에 대한 한국어와 한국문화 교육의 현황과 개발 방향을 파악한다. 또한 매체교육의 필요성과 드라마를 활용한 교육의 의의를 밝히고, 구체적인 드라마를 활용한 한국어교육 방법을 기술하여 드라마의 교육적 가치를 보여준다. 그 다음에는 문화 통합 한국어교육의 현황과 한국어 학습자의 학습요구를 조사한다. 이 조사는 흔히 사용된 설문조사 방식으로 진행되었고 수집한 자료에 대한 분석을 할 때 여러 가지 통계방법으로 빈도와 백분율을 산출하였고 기술통계를 이용해서 각 변수들에 대한 분표도 산출하여 분석하였다. 변인 간의 교차 분석도 하였고 개방형 질문은 설문지의 뒷부분에 배치되어 있다. 그리고 이 논문에서는 드라마를 교재로 삼아 새로운 선택기준을 세웠고 그 기준으로 드라마 장면을 선택하여 앞에서 언급한 드라마를 활용한 한국어교육 방법으로 실제 교실 상황에서 이루어질 수 있는 수업안을 작성했다. 마지막으로는 이 연구의 의의와 부족함을 밝혀내고 앞으로 드라마를 활용한 문화 통합 한국어교육에 대한 체계적이고 세밀한 후속 연구를 기대한다. TV 드라마는 학습자가 한국어뿐만 아니라 실제 일상생활에서 원만한 의사소통을 이루어지는 목적으로 공부할 때 아주 효과적인 학습 자료이다. 따라서 학습자가 한국어를 사용하여 실제 생활에서 다른 사람들과 직면할 때 자연스럽고 적절하게 대화할 수 있는 커뮤니케이션 능력을 향상시킬 수가 있다.
이 연구의 목적은 최근에 해외에서 영향력이 커져있는 한국 드라마를 활용하여 한국어와 한국문화를 통합적으로 교육하는 방법을 모색하는 데에 있다. 이 방법으로 한국어뿐만 아니라 실제 상황을 다루고 있는 포괄적인 교육과정을 통해서 일상생활에서 나타나는 한국문화까지 배울 수 있는 것이다. 이 논문에서 먼저 연구의 목적과 필요성을 제시하고, 선행연구를 살펴본 후, 한국어 학습자에 대한 한국어와 한국문화 교육의 현황과 개발 방향을 파악한다. 또한 매체교육의 필요성과 드라마를 활용한 교육의 의의를 밝히고, 구체적인 드라마를 활용한 한국어교육 방법을 기술하여 드라마의 교육적 가치를 보여준다. 그 다음에는 문화 통합 한국어교육의 현황과 한국어 학습자의 학습요구를 조사한다. 이 조사는 흔히 사용된 설문조사 방식으로 진행되었고 수집한 자료에 대한 분석을 할 때 여러 가지 통계방법으로 빈도와 백분율을 산출하였고 기술통계를 이용해서 각 변수들에 대한 분표도 산출하여 분석하였다. 변인 간의 교차 분석도 하였고 개방형 질문은 설문지의 뒷부분에 배치되어 있다. 그리고 이 논문에서는 드라마를 교재로 삼아 새로운 선택기준을 세웠고 그 기준으로 드라마 장면을 선택하여 앞에서 언급한 드라마를 활용한 한국어교육 방법으로 실제 교실 상황에서 이루어질 수 있는 수업안을 작성했다. 마지막으로는 이 연구의 의의와 부족함을 밝혀내고 앞으로 드라마를 활용한 문화 통합 한국어교육에 대한 체계적이고 세밀한 후속 연구를 기대한다. TV 드라마는 학습자가 한국어뿐만 아니라 실제 일상생활에서 원만한 의사소통을 이루어지는 목적으로 공부할 때 아주 효과적인 학습 자료이다. 따라서 학습자가 한국어를 사용하여 실제 생활에서 다른 사람들과 직면할 때 자연스럽고 적절하게 대화할 수 있는 커뮤니케이션 능력을 향상시킬 수가 있다.
This is a study on the teaching methods for Korean language and culture using Korean drama which currently has increased it influence abroad. This method can convey not only the Korean language but also the Korean culture present in daily life through the application of a comprehensive course of stu...
This is a study on the teaching methods for Korean language and culture using Korean drama which currently has increased it influence abroad. This method can convey not only the Korean language but also the Korean culture present in daily life through the application of a comprehensive course of study that deals with a real-life situation. This study first introduces the purpose and necessity of the study as well as the study target and methods, discusses previous studies in the subject, and reviews and analyzes the state of Korean Language and Cultural Education for learners who learn Korean. Second, it describes the need of the mass media and drama as educational material and offers in detail the teaching method that makes use of Korean drama, to examine the educational value of drama. Then analyzes the present condition of the Intergrated Education of Korean Language and Culture and the need of learners. The method used for the research is the questionnaire survey, the most common method of needs analysis. Collected resources are analyzed in various ways such as frequency analysis, descriptive statistics and cross tabulation analysis, average analysis to investigate the difference between factorial factors. Open questions were classified by key words and were bound by similar meanings. Next this study presents a standard to be used in th selection of Korean drama, constructs lesson plans that can be incorporated in the classroom that reflects the teaching methods mentioned above. The writer presents the method for teaching Korean using the selected drama based on the standard that was introduced. Finally I summarizes the study, reveals the significance and limitation of the study and concludes this study by underscoring the need for further studies on the Intergrated Education of Korean Language and Culture through the use of drama. TV drama is the effective learning resource extremely exposed actually using Korean when a lerner aims at learning Korean and also for practical using in daily life. Therefore, learners are aware of reality of today's korean language usage and it leads to improvement of communication ability to naturally and properly converse with others when they face a real life using Korean.
This is a study on the teaching methods for Korean language and culture using Korean drama which currently has increased it influence abroad. This method can convey not only the Korean language but also the Korean culture present in daily life through the application of a comprehensive course of study that deals with a real-life situation. This study first introduces the purpose and necessity of the study as well as the study target and methods, discusses previous studies in the subject, and reviews and analyzes the state of Korean Language and Cultural Education for learners who learn Korean. Second, it describes the need of the mass media and drama as educational material and offers in detail the teaching method that makes use of Korean drama, to examine the educational value of drama. Then analyzes the present condition of the Intergrated Education of Korean Language and Culture and the need of learners. The method used for the research is the questionnaire survey, the most common method of needs analysis. Collected resources are analyzed in various ways such as frequency analysis, descriptive statistics and cross tabulation analysis, average analysis to investigate the difference between factorial factors. Open questions were classified by key words and were bound by similar meanings. Next this study presents a standard to be used in th selection of Korean drama, constructs lesson plans that can be incorporated in the classroom that reflects the teaching methods mentioned above. The writer presents the method for teaching Korean using the selected drama based on the standard that was introduced. Finally I summarizes the study, reveals the significance and limitation of the study and concludes this study by underscoring the need for further studies on the Intergrated Education of Korean Language and Culture through the use of drama. TV drama is the effective learning resource extremely exposed actually using Korean when a lerner aims at learning Korean and also for practical using in daily life. Therefore, learners are aware of reality of today's korean language usage and it leads to improvement of communication ability to naturally and properly converse with others when they face a real life using Korean.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.