본 연구의 목적은 발달장애아동 가족의 가족탄력성 강화를 위한 인지행동치료 프로그램을 개발, 실시한 후 그 효과를 검증하는 것이다. 구체적으로 본 연구는 첫째, 가족의 하위 체계인 발달장애아동 어머니와 비장애형제를 대상으로 각각 가족탄력성 강화를 위한 인지행동치료 프로그램을 개발하는 것이다. 둘째, 프로그램 실시 후 발달장애아동 어머니와 비장애형제의 개인 내적 특성(자동적 사고, 역기능적 태도, ...
본 연구의 목적은 발달장애아동 가족의 가족탄력성 강화를 위한 인지행동치료 프로그램을 개발, 실시한 후 그 효과를 검증하는 것이다. 구체적으로 본 연구는 첫째, 가족의 하위 체계인 발달장애아동 어머니와 비장애형제를 대상으로 각각 가족탄력성 강화를 위한 인지행동치료 프로그램을 개발하는 것이다. 둘째, 프로그램 실시 후 발달장애아동 어머니와 비장애형제의 개인 내적 특성(자동적 사고, 역기능적 태도, 심리적 안녕감, 양육효능감)과 가족탄력성에 어떠한 변화가 있는지 보고자 하였다. 연구대상은 발달장애아동을 양육하는 어머니 20명과 자녀인 초등학교 4~6학년 비장애형제 20명을 구성하여 실험집단과 통제집단에 무선 배정하고 실험집단에 본 연구에서 개발한 인지행동치료 프로그램을 실시하였다. 인지행동치료 프로그램은 대상의 특성을 고려하여 어머니 프로그램은 12회기, 비장애형제 프로그램은 8회기 실시되었다. 본 연구에서 수집된 자료분석은 SPSS 20.0 통계프로그램을 이용하였으며 분석방법은 다음과 같다. 첫째, 연구대상자의 사회 인구학적 배경의 일반적 특성을 알아보기 위하여 빈도와 백분율을 구하였다. 둘째, 발달장애아동 어머니와 비장애형제의 인지행동치료 실험집단과 통제집단 간 각 척도별 사전 검사 점수의 차이를 알아보기 위해 비모수 검정인 Mann-Whitney U 검정(Mann-Whitney U Test)을 실시하였다. 셋째, 발달장애아동 어머니와 비장애 형제의 인지행동치료 실험집단과 통제집단 간 각 척도별 사전-사후 검사 점수의 차이를 알아보기 위해 비모수 검정인 Wilcoxon 부호 순위 검정(Wilcoxon signed rank test)을 실시하였다. 넷째, 발달장애아동 어머니와 비장애형제의 인지행동치료 실험집단과 통제집단 간 각 척도별 사후 검사 점수의 차이를 알아보기 위해 비모수 검정인 Mann-Whitney U 검정(Mann-Whitney U Test)을 실시하였다. 다섯째, 양적 분석에서 나타난 검증 결과의 신뢰성을 보완하고 프로그램 실시 과정에서 나타난 가족과 관련한 부적응적 사고 및 신념의 변화를 살펴보기 위해 회기 내 워크시트와 녹음 등에서 추출한 내용을 중심으로 내용분석을 실시하였다. 본 연구의 주요 결과는 다음과 같다. 첫째, 발달장애아동 어머니를 위한 인지행동치료 프로그램은 사전-사후 집단 내 유의미한 변화를 나타내었다. 인지행동치료 프로그램 실시는 실험집단 어머니들의 개인 내적 변인인 부정적인 자동적 사고와 역기능적 태도에 대한 사전-사후 검사 차이에서도 유의미한 감소를 나타났다. 심리적 안녕감과 양육효능감은 전체적으로 유의미하게 향상 되는 긍정적인 결과를 나타냈으며, 가족탄력성에도 유의미한 변화를 보여주었다. 이러한 결과는 발달장애아동 어머니의 인지행동치료 프로그램 참여가 발달장애아동 양육으로 인한 부적응적 상황에서 감정 찾기, 자동적 사고 찾기, 신념 찾기와 같은 자기 모니터링과 그 결과에 대한 인지적 재구성, 의사소통 및 문제해결기술 등이 가족탄력성과 개인 내적 변인에 영향을 준 것으로 보인다. 둘째, 발달장애아동 비장애형제를 위한 인지행동치료 프로그램은 사전-사후 집단 내 유의미한 변화를 나타내었다. 개인 내적 특성에서 어머니와 동일하게 부정적 자동적 사고와 역기능적 태도가 감소하는 변화를 보였다. 이는 어머니와 동일한 활동으로 구성된 프로그램이 부정적인 자동적 사고와 역기능적 태도를 어머니와 함께 자기 모니터링하고, 인지적 재구성을 함으로써 이루어진 효과로 보여 진다. 이러한 효과는 비장애형제의 심리적 안녕감에도 영향을 주어 전체적으로 유의미하게 증가한 것으로 나타났다. 또한 인지행동치료 프로그램은 비장애형제의 가족탄력성에도 영향을 주었다. 비장애형제의 가족탄력성은 하위요인인 가족강인성, 가족응집성, 의사소통, 문제해결기술 모두에서 유의미한 변화를 보였는데 이 변화는 인지행동치료 프로그램 참여를 통한 어머니의 변화가 비장애형제에게 직접적으로 영향을 주면서 가족탄력성을 향상시킨 것으로 보여 진다. 셋째, 프로그램 실시 후 집단 간 사후검사에서 실험집단 어머니와 비장애형제의 개인 내적 특성과 가족탄력성은 변화가 나타났지만 통제집단은 변화가 없었다. 넷째, 프로그램 실시 과정에서 나타난 실험집단의 부적응적 사고와 신념의 변화 내용을 분석한 결과 발달장애아동 어머니는 발달장애자녀, 비장애자녀, 배우자 관련하여, 발달장애아동 비장애형제는 발달장애형제, 부모 관련하여 부적응적 사고와 신념이 적응적인 사고와 신념으로 대체되고 긍정적으로 변화되었다. 이러한 변화는 본 인지행동치료 프로그램의 주요 구성요인인 자기 모니터링, 인지적 재구성과 의사소통훈련, 문제해결훈련이 활용되면서 가족탄력성을 강화한 것으로 보여진다. 본 연구는 발달장애아동 어머니와 비장애형제를 대상으로 각각 그 특성에 따라 인지행동치료의 동일한 요인으로 구성된 프로그램을 개발하고 실시하여 가족탄력성을 강화하는 데 효과가 있음이 입증되었다. 따라서 본 연구 의의는 다음과 같다. 첫째, 본 연구는 동일 가족 구성원인 발달장애아동 어머니와 비장애형제를 대상으로 각각 그 특성을 고려하여 인지행동치료 프로그램을 개발하였다는데 그 의의가 있다. 둘째, 발달장애아동 어머니와 비장애형제에게 동일한 구성요인의 인지행동치료 프로그램을 실시하여 개인 내적 변인과 가족탄력성에 유의미한 영향을 주었다는데 의의가 있다. 셋째, 체계적인 프로그램 효과 검증을 위해 발달장애아동 어머니와 비장애형제의 개인 내적 특성과 가족탄력성을 척도를 활용하여 양적분석을 실시하였으며, 부적응적사고 및 신념의 변화를 보기 위한 내용분석을 실시하였다는 데 그 의의가 있다.
본 연구의 목적은 발달장애아동 가족의 가족탄력성 강화를 위한 인지행동치료 프로그램을 개발, 실시한 후 그 효과를 검증하는 것이다. 구체적으로 본 연구는 첫째, 가족의 하위 체계인 발달장애아동 어머니와 비장애형제를 대상으로 각각 가족탄력성 강화를 위한 인지행동치료 프로그램을 개발하는 것이다. 둘째, 프로그램 실시 후 발달장애아동 어머니와 비장애형제의 개인 내적 특성(자동적 사고, 역기능적 태도, 심리적 안녕감, 양육효능감)과 가족탄력성에 어떠한 변화가 있는지 보고자 하였다. 연구대상은 발달장애아동을 양육하는 어머니 20명과 자녀인 초등학교 4~6학년 비장애형제 20명을 구성하여 실험집단과 통제집단에 무선 배정하고 실험집단에 본 연구에서 개발한 인지행동치료 프로그램을 실시하였다. 인지행동치료 프로그램은 대상의 특성을 고려하여 어머니 프로그램은 12회기, 비장애형제 프로그램은 8회기 실시되었다. 본 연구에서 수집된 자료분석은 SPSS 20.0 통계프로그램을 이용하였으며 분석방법은 다음과 같다. 첫째, 연구대상자의 사회 인구학적 배경의 일반적 특성을 알아보기 위하여 빈도와 백분율을 구하였다. 둘째, 발달장애아동 어머니와 비장애형제의 인지행동치료 실험집단과 통제집단 간 각 척도별 사전 검사 점수의 차이를 알아보기 위해 비모수 검정인 Mann-Whitney U 검정(Mann-Whitney U Test)을 실시하였다. 셋째, 발달장애아동 어머니와 비장애 형제의 인지행동치료 실험집단과 통제집단 간 각 척도별 사전-사후 검사 점수의 차이를 알아보기 위해 비모수 검정인 Wilcoxon 부호 순위 검정(Wilcoxon signed rank test)을 실시하였다. 넷째, 발달장애아동 어머니와 비장애형제의 인지행동치료 실험집단과 통제집단 간 각 척도별 사후 검사 점수의 차이를 알아보기 위해 비모수 검정인 Mann-Whitney U 검정(Mann-Whitney U Test)을 실시하였다. 다섯째, 양적 분석에서 나타난 검증 결과의 신뢰성을 보완하고 프로그램 실시 과정에서 나타난 가족과 관련한 부적응적 사고 및 신념의 변화를 살펴보기 위해 회기 내 워크시트와 녹음 등에서 추출한 내용을 중심으로 내용분석을 실시하였다. 본 연구의 주요 결과는 다음과 같다. 첫째, 발달장애아동 어머니를 위한 인지행동치료 프로그램은 사전-사후 집단 내 유의미한 변화를 나타내었다. 인지행동치료 프로그램 실시는 실험집단 어머니들의 개인 내적 변인인 부정적인 자동적 사고와 역기능적 태도에 대한 사전-사후 검사 차이에서도 유의미한 감소를 나타났다. 심리적 안녕감과 양육효능감은 전체적으로 유의미하게 향상 되는 긍정적인 결과를 나타냈으며, 가족탄력성에도 유의미한 변화를 보여주었다. 이러한 결과는 발달장애아동 어머니의 인지행동치료 프로그램 참여가 발달장애아동 양육으로 인한 부적응적 상황에서 감정 찾기, 자동적 사고 찾기, 신념 찾기와 같은 자기 모니터링과 그 결과에 대한 인지적 재구성, 의사소통 및 문제해결기술 등이 가족탄력성과 개인 내적 변인에 영향을 준 것으로 보인다. 둘째, 발달장애아동 비장애형제를 위한 인지행동치료 프로그램은 사전-사후 집단 내 유의미한 변화를 나타내었다. 개인 내적 특성에서 어머니와 동일하게 부정적 자동적 사고와 역기능적 태도가 감소하는 변화를 보였다. 이는 어머니와 동일한 활동으로 구성된 프로그램이 부정적인 자동적 사고와 역기능적 태도를 어머니와 함께 자기 모니터링하고, 인지적 재구성을 함으로써 이루어진 효과로 보여 진다. 이러한 효과는 비장애형제의 심리적 안녕감에도 영향을 주어 전체적으로 유의미하게 증가한 것으로 나타났다. 또한 인지행동치료 프로그램은 비장애형제의 가족탄력성에도 영향을 주었다. 비장애형제의 가족탄력성은 하위요인인 가족강인성, 가족응집성, 의사소통, 문제해결기술 모두에서 유의미한 변화를 보였는데 이 변화는 인지행동치료 프로그램 참여를 통한 어머니의 변화가 비장애형제에게 직접적으로 영향을 주면서 가족탄력성을 향상시킨 것으로 보여 진다. 셋째, 프로그램 실시 후 집단 간 사후검사에서 실험집단 어머니와 비장애형제의 개인 내적 특성과 가족탄력성은 변화가 나타났지만 통제집단은 변화가 없었다. 넷째, 프로그램 실시 과정에서 나타난 실험집단의 부적응적 사고와 신념의 변화 내용을 분석한 결과 발달장애아동 어머니는 발달장애자녀, 비장애자녀, 배우자 관련하여, 발달장애아동 비장애형제는 발달장애형제, 부모 관련하여 부적응적 사고와 신념이 적응적인 사고와 신념으로 대체되고 긍정적으로 변화되었다. 이러한 변화는 본 인지행동치료 프로그램의 주요 구성요인인 자기 모니터링, 인지적 재구성과 의사소통훈련, 문제해결훈련이 활용되면서 가족탄력성을 강화한 것으로 보여진다. 본 연구는 발달장애아동 어머니와 비장애형제를 대상으로 각각 그 특성에 따라 인지행동치료의 동일한 요인으로 구성된 프로그램을 개발하고 실시하여 가족탄력성을 강화하는 데 효과가 있음이 입증되었다. 따라서 본 연구 의의는 다음과 같다. 첫째, 본 연구는 동일 가족 구성원인 발달장애아동 어머니와 비장애형제를 대상으로 각각 그 특성을 고려하여 인지행동치료 프로그램을 개발하였다는데 그 의의가 있다. 둘째, 발달장애아동 어머니와 비장애형제에게 동일한 구성요인의 인지행동치료 프로그램을 실시하여 개인 내적 변인과 가족탄력성에 유의미한 영향을 주었다는데 의의가 있다. 셋째, 체계적인 프로그램 효과 검증을 위해 발달장애아동 어머니와 비장애형제의 개인 내적 특성과 가족탄력성을 척도를 활용하여 양적분석을 실시하였으며, 부적응적사고 및 신념의 변화를 보기 위한 내용분석을 실시하였다는 데 그 의의가 있다.
The purpose of this study is to develop and conduct a cognitive behavior therapy program to enhance the family resilience of families with developmentally disabled children, and verify its effect. Firstly, this study aimed to develop a cognitive behavior therapy to strengthen family resilience for m...
The purpose of this study is to develop and conduct a cognitive behavior therapy program to enhance the family resilience of families with developmentally disabled children, and verify its effect. Firstly, this study aimed to develop a cognitive behavior therapy to strengthen family resilience for mothers and non-disabled siblings of children with developmental disabilities. Secondly, the study tried to examine the changes in the internal characteristics of the mothers and non-disabled siblings (automatic thoughts, dysfunctional attitude, psychological well-being, child-rearing efficacy) and family resilience, upon completion of the therapy. The study selected 20 mothers rearing children with developmental disabilities and 20 non-disabled siblings of the same family in 4th and 6th grades. The subjects were randomly divided into an experimental group and a control group, and a cognitive behavior therapy was offered to the experimental group. Considering the characteristics of the subjects, the mothers were given 12 sessions of the therapy while the non-disabled siblings were offered 8 sessions. To analyse the data collected in this study, SPSS 20.0 was used, The methods of the analysis were as follows. First, frequency and percentage were obtained to look into the participants’ general characteristics of social and demographic background. Second, Mann-Whitney U Test (non-parametric) was conducted to examine the difference in the pre-therapy scores of each scale between the experimental group and control group. Third, Wilcoxon Signed-Rank Test (non-parametric) was conducted to examine the difference in the pre-post therapy scores of each scale between the experimental group and control group. Fourth, Mann-Whitney U Test (non-parametric) was conducted to examine the difference in the post-therapy scores of each scale between the experimental group and control group. Fifth, content analysis was carried out based on the extracts from worksheets and recorded contents from the sessions, in order to supplement the reliability of the verified results from quantitative analysis, and explore the changes in family-related maladaptive thoughts and beliefs revealed in the process of the therapy. The main findings of this study are as follows. First, it was found that the cognitive behavior therapy made a significant change in the therapy group of mothers. As a result of conducting the cognitive behavior therapy there was a significant reduction in the pre-post therapy test scores regarding the mothers’ internal variables - automatic thoughts and dysfunctional attitude. Psychological well-being and child-rearing efficacy significantly improved in general, and family resilience also had a significant change. These results signify that the mothers’ participation in the cognitive behavior therapy had positive influence on the family resilience and internal variables as they went through self-monitoring such as identifying emotions, automatic thoughts and beliefs, thus adopting cognitive restructuring and communication, problem-solving techniques. Second, it was found that the cognitive behavior therapy made a significant change in the therapy group of siblings. As in the group of mothers, there was a significant reduction in negative automatic thoughts and dysfunctional attitude among the siblings of children with developmental disabilities. Along with the mothers, the therapy seemed to help the non-disabled siblings monitor themselves concerning their negative automatic thoughts and dysfunctional attitude and enable them to restructure cognition. This change was found to influence their psychological well-being as well, and brought significant enhancement as a whole. The cognitive behavior therapy also had an effect on the siblings’ family resilience. A significant change was marked in all the sub-factors of resilience which included family toughness, family coherence, communication and problem-solving techniques. This positive change in family resilience seems to be a direct effect of their mothers who made improvement through the cognitive behavior therapy program. Third, according to the post-therapy test, whereas the therapy was found to bring changes to the internal characteristics and family resilience of experimental group for both mothers and non-disabled siblings, there was no change in the control group. Fourth, as a result of analyzing the changes in the maladaptive thoughts and beliefs of experimental group, it was found that there was a positive change as the maladaptive thoughts and beliefs of mothers regarding their developmentally disabled children, non-disabled children and spouses were replaced by adaptive ones; the maladaptive thoughts and beliefs of non-disabled siblings regarding their developmentally disabled siblings and parents were also replaced by adaptive ones. This change signifies that as sessions progress, family resilience was strengthened by the applications of self-monitoring, cognitive restructuring, communication, and problem-solving techniques. The cognitive behavior therapy constructed in this study has been proven to be effective in enhancing family resilience for the mothers and siblings of children with developmental disabilities. Hence, this study is significant in following aspects. First, the study was able to construct a cognitive behavior therapy in consideration of the characteristics of the mothers and non-disabled siblings of the same families. Second, the same components of the cognitive behavior therapy were presented to the mothers and siblings of children with developmental disabilities and had a significant influence on the internal variables and family resilience. Third, in order to verify the effect of the program systematically, the study used specific scales of internal variables and family resilience of mothers and non-disabled siblings, and conducted a quantitative analysis. It also carried out content analysis to examine the changes in their maladaptive thoughts and beliefs.
The purpose of this study is to develop and conduct a cognitive behavior therapy program to enhance the family resilience of families with developmentally disabled children, and verify its effect. Firstly, this study aimed to develop a cognitive behavior therapy to strengthen family resilience for mothers and non-disabled siblings of children with developmental disabilities. Secondly, the study tried to examine the changes in the internal characteristics of the mothers and non-disabled siblings (automatic thoughts, dysfunctional attitude, psychological well-being, child-rearing efficacy) and family resilience, upon completion of the therapy. The study selected 20 mothers rearing children with developmental disabilities and 20 non-disabled siblings of the same family in 4th and 6th grades. The subjects were randomly divided into an experimental group and a control group, and a cognitive behavior therapy was offered to the experimental group. Considering the characteristics of the subjects, the mothers were given 12 sessions of the therapy while the non-disabled siblings were offered 8 sessions. To analyse the data collected in this study, SPSS 20.0 was used, The methods of the analysis were as follows. First, frequency and percentage were obtained to look into the participants’ general characteristics of social and demographic background. Second, Mann-Whitney U Test (non-parametric) was conducted to examine the difference in the pre-therapy scores of each scale between the experimental group and control group. Third, Wilcoxon Signed-Rank Test (non-parametric) was conducted to examine the difference in the pre-post therapy scores of each scale between the experimental group and control group. Fourth, Mann-Whitney U Test (non-parametric) was conducted to examine the difference in the post-therapy scores of each scale between the experimental group and control group. Fifth, content analysis was carried out based on the extracts from worksheets and recorded contents from the sessions, in order to supplement the reliability of the verified results from quantitative analysis, and explore the changes in family-related maladaptive thoughts and beliefs revealed in the process of the therapy. The main findings of this study are as follows. First, it was found that the cognitive behavior therapy made a significant change in the therapy group of mothers. As a result of conducting the cognitive behavior therapy there was a significant reduction in the pre-post therapy test scores regarding the mothers’ internal variables - automatic thoughts and dysfunctional attitude. Psychological well-being and child-rearing efficacy significantly improved in general, and family resilience also had a significant change. These results signify that the mothers’ participation in the cognitive behavior therapy had positive influence on the family resilience and internal variables as they went through self-monitoring such as identifying emotions, automatic thoughts and beliefs, thus adopting cognitive restructuring and communication, problem-solving techniques. Second, it was found that the cognitive behavior therapy made a significant change in the therapy group of siblings. As in the group of mothers, there was a significant reduction in negative automatic thoughts and dysfunctional attitude among the siblings of children with developmental disabilities. Along with the mothers, the therapy seemed to help the non-disabled siblings monitor themselves concerning their negative automatic thoughts and dysfunctional attitude and enable them to restructure cognition. This change was found to influence their psychological well-being as well, and brought significant enhancement as a whole. The cognitive behavior therapy also had an effect on the siblings’ family resilience. A significant change was marked in all the sub-factors of resilience which included family toughness, family coherence, communication and problem-solving techniques. This positive change in family resilience seems to be a direct effect of their mothers who made improvement through the cognitive behavior therapy program. Third, according to the post-therapy test, whereas the therapy was found to bring changes to the internal characteristics and family resilience of experimental group for both mothers and non-disabled siblings, there was no change in the control group. Fourth, as a result of analyzing the changes in the maladaptive thoughts and beliefs of experimental group, it was found that there was a positive change as the maladaptive thoughts and beliefs of mothers regarding their developmentally disabled children, non-disabled children and spouses were replaced by adaptive ones; the maladaptive thoughts and beliefs of non-disabled siblings regarding their developmentally disabled siblings and parents were also replaced by adaptive ones. This change signifies that as sessions progress, family resilience was strengthened by the applications of self-monitoring, cognitive restructuring, communication, and problem-solving techniques. The cognitive behavior therapy constructed in this study has been proven to be effective in enhancing family resilience for the mothers and siblings of children with developmental disabilities. Hence, this study is significant in following aspects. First, the study was able to construct a cognitive behavior therapy in consideration of the characteristics of the mothers and non-disabled siblings of the same families. Second, the same components of the cognitive behavior therapy were presented to the mothers and siblings of children with developmental disabilities and had a significant influence on the internal variables and family resilience. Third, in order to verify the effect of the program systematically, the study used specific scales of internal variables and family resilience of mothers and non-disabled siblings, and conducted a quantitative analysis. It also carried out content analysis to examine the changes in their maladaptive thoughts and beliefs.
주제어
#발달장애아동 발달장애아동 어머니 비장애형제 가족탄력성 인지행동치료 자동적 사고 역기능적 태도 심리적 안녕감 양육효능감
학위논문 정보
저자
왕영선
학위수여기관
명지대학교 대학원
학위구분
국내박사
학과
아동학과
지도교수
김정민
발행연도
2013
총페이지
ix, 179 p.
키워드
발달장애아동 발달장애아동 어머니 비장애형제 가족탄력성 인지행동치료 자동적 사고 역기능적 태도 심리적 안녕감 양육효능감
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.