영화는 우리에게 이미 친숙해져 있고 우리 생활의 일부분으로까지 인식되고 있는 늘 우리의 결에 있는 문화이며 TV,인터넷 등의 매체와 함께 의상의 시각적 조형적 이미지를 전달시켜온 분야이다. 영화에서 색과 빛의 역할은 지대한 것이며 그 중에서도 가장 시각적인 역할을 하는 영화의상은 영화에서 차지하는 비중이 크다고 할 수 있는데, 이렇게 영화의상의 분위기로 색이 담고 있는 상징성을 도출시킴으로써 영화의 완성도를 높일 수 있었다. 색채란 우리가 생각하는 자연적인 현상이 아니라 복잡한 문화구조로 볼 수 있는 하나의 사회적인 현상이라고 정의할 수 있다. 이에 본 연구에서는 적색이 중국에서 어떠한 상징성을 내포하는지 알아보고 영화의상에 나타난 적색의 상징성을 밝히고자 하였다. 구체적인 연구를 위하여 중국의 전통 색채를 작품에 반영하기로 정평이 나 있는 감독 중 한 사람인 장예모 감독을 연구대상으로 선정하였다. 또한 장예모 감독의 영화에서 적색의 상징성이 가장 잘 표출된 영화 붉은 수수밭, 국두, 귀주이야기, 홍등, 영웅등 5편의 영화를 중심으로 영화의상과 배경에 나타난 적색에 대하여 분석하였다. 영화의상에서 적색이 내포하는 상징성을 도출해내고자 한 본 연구의 결론은 다음과 같다. 첫 째, 장예모 감독의 영화 속에서의 적색의 상징성은 사랑과 희망으로 표출되고 있었다. 중국에서 적색은 아름다운 사물의 시작을 상징인 만큼 붉은 수수밭의 여주인공 구아의 적색의상이나 귀주 이야기의 귀주가 착용하였던 적색의 누비의상은 불안한 현실에서 벗어난 미래에 대한 희망을 지향하며 이는 희망이라는 상징성과 결부되어 영화 속에서 표출하고 있었다. 둘 째, 장예모 감독의 영화 속에서의 적색의 상징성은 사랑으로 표출되고 있었다. 적색은 희망을 상징하는 것과 동시에 사람들이 사랑에 대한 열정을 나타내기에 국두에서 ...
영화는 우리에게 이미 친숙해져 있고 우리 생활의 일부분으로까지 인식되고 있는 늘 우리의 결에 있는 문화이며 TV,인터넷 등의 매체와 함께 의상의 시각적 조형적 이미지를 전달시켜온 분야이다. 영화에서 색과 빛의 역할은 지대한 것이며 그 중에서도 가장 시각적인 역할을 하는 영화의상은 영화에서 차지하는 비중이 크다고 할 수 있는데, 이렇게 영화의상의 분위기로 색이 담고 있는 상징성을 도출시킴으로써 영화의 완성도를 높일 수 있었다. 색채란 우리가 생각하는 자연적인 현상이 아니라 복잡한 문화구조로 볼 수 있는 하나의 사회적인 현상이라고 정의할 수 있다. 이에 본 연구에서는 적색이 중국에서 어떠한 상징성을 내포하는지 알아보고 영화의상에 나타난 적색의 상징성을 밝히고자 하였다. 구체적인 연구를 위하여 중국의 전통 색채를 작품에 반영하기로 정평이 나 있는 감독 중 한 사람인 장예모 감독을 연구대상으로 선정하였다. 또한 장예모 감독의 영화에서 적색의 상징성이 가장 잘 표출된 영화 붉은 수수밭, 국두, 귀주이야기, 홍등, 영웅등 5편의 영화를 중심으로 영화의상과 배경에 나타난 적색에 대하여 분석하였다. 영화의상에서 적색이 내포하는 상징성을 도출해내고자 한 본 연구의 결론은 다음과 같다. 첫 째, 장예모 감독의 영화 속에서의 적색의 상징성은 사랑과 희망으로 표출되고 있었다. 중국에서 적색은 아름다운 사물의 시작을 상징인 만큼 붉은 수수밭의 여주인공 구아의 적색의상이나 귀주 이야기의 귀주가 착용하였던 적색의 누비의상은 불안한 현실에서 벗어난 미래에 대한 희망을 지향하며 이는 희망이라는 상징성과 결부되어 영화 속에서 표출하고 있었다. 둘 째, 장예모 감독의 영화 속에서의 적색의 상징성은 사랑으로 표출되고 있었다. 적색은 희망을 상징하는 것과 동시에 사람들이 사랑에 대한 열정을 나타내기에 국두에서 천정을 사랑하게 되면서 국두가 입는 적색의 의상이나 영웅에서의 적색 의상은 남녀 간의 사랑, 애증을 강렬하게 상징하고 있었다. 셋 째, 장예모 감독의 영화 속에서의 적색의 상징성은 생명감으로 표출되었다. 적색은 생명을 의미하며 이 세상에서 곧 태어나게 될 아이들은 집안사람들에게 기쁨을 주게 되고 적색 역시 새 생명의 탄생의 시작을 알라게 된다. 국두에서 국두와 천정의 아들에게 적색의 싸개를 씌운 장면이나 귀주 이야기에서 귀주 아들의 적색의 의상은 중국에서의 출산의 의미와 결부되어 생명감을 상징하고 있었다. 넷 째, 장예모 감독의 영화 속에서의 적색의 상징성은 분노으로 표출되었다. 적색은 신선한 사물, 즐거운 심정을 대표하는 것 뿐만 아니라 위험, 분노, 아픔 등의 부정적인 면도 상징하는 데 국두에서 양금산이 국두가 낳은 아이를 죽이려하는 장면에서 국두가 입은 적색 의상이나 영웅에서 여월이가 파검을 위해 복수를 하려는 장면의 적색 의상은 주인공들의 분노의 감정을 상징적으로 나타내고 있었다. 이와 같이 장예모 감독의 영화에 나타난 적색의 상징성에 대한 연구를 통하여 적색은 영화 속에서 분노와 같은 부정적 의미와 희망, 사랑, 탄생과 같은 긍정적 의미 또한 내포함으로써 장예모 감독의 영화에서 감독의 연출 미학을 반영한 영화에 상징적인 의미로 표출되었다. 본 연구를 통하여 영화 속에서 적색이 갖고 있는 표상적인 의미 뿐 만 아니라 상징적인 의미를 살펴보았다. 본 연구를 통하여 적색이 영화 속에서 표현되는 양상과 미의식을 이해할 수 있고 더 나아가 타 장르의 공연의상과 패션 등 다양한 분야에서 색상을 의상에 이입하여 표출하고자 하는 디자이너들에게 기초자료로 활용될 수 있다는데 의의가 있었다. 하지만, 연구대상이 장예모 감독의 영화에서 나타난 적색을 중심으로 하여 영화 속에 나타난 다양한 색상에 대해 분석할 수 없는 한계를 갖게 되었다. 후속연구에서는 장예모 감독의 영화 뿐 만 아니라 다양한 공연예술분야에서 표출되는 여러 색상에 대한 연구가 이루어져야 하며, 더 나아가 패션분야나 다양한 산업 분야에서도 좀 더 세부적이며 심층적인 색상에 대한 연구가 이루어져야 할 것이다.
영화는 우리에게 이미 친숙해져 있고 우리 생활의 일부분으로까지 인식되고 있는 늘 우리의 결에 있는 문화이며 TV,인터넷 등의 매체와 함께 의상의 시각적 조형적 이미지를 전달시켜온 분야이다. 영화에서 색과 빛의 역할은 지대한 것이며 그 중에서도 가장 시각적인 역할을 하는 영화의상은 영화에서 차지하는 비중이 크다고 할 수 있는데, 이렇게 영화의상의 분위기로 색이 담고 있는 상징성을 도출시킴으로써 영화의 완성도를 높일 수 있었다. 색채란 우리가 생각하는 자연적인 현상이 아니라 복잡한 문화구조로 볼 수 있는 하나의 사회적인 현상이라고 정의할 수 있다. 이에 본 연구에서는 적색이 중국에서 어떠한 상징성을 내포하는지 알아보고 영화의상에 나타난 적색의 상징성을 밝히고자 하였다. 구체적인 연구를 위하여 중국의 전통 색채를 작품에 반영하기로 정평이 나 있는 감독 중 한 사람인 장예모 감독을 연구대상으로 선정하였다. 또한 장예모 감독의 영화에서 적색의 상징성이 가장 잘 표출된 영화 붉은 수수밭, 국두, 귀주이야기, 홍등, 영웅등 5편의 영화를 중심으로 영화의상과 배경에 나타난 적색에 대하여 분석하였다. 영화의상에서 적색이 내포하는 상징성을 도출해내고자 한 본 연구의 결론은 다음과 같다. 첫 째, 장예모 감독의 영화 속에서의 적색의 상징성은 사랑과 희망으로 표출되고 있었다. 중국에서 적색은 아름다운 사물의 시작을 상징인 만큼 붉은 수수밭의 여주인공 구아의 적색의상이나 귀주 이야기의 귀주가 착용하였던 적색의 누비의상은 불안한 현실에서 벗어난 미래에 대한 희망을 지향하며 이는 희망이라는 상징성과 결부되어 영화 속에서 표출하고 있었다. 둘 째, 장예모 감독의 영화 속에서의 적색의 상징성은 사랑으로 표출되고 있었다. 적색은 희망을 상징하는 것과 동시에 사람들이 사랑에 대한 열정을 나타내기에 국두에서 천정을 사랑하게 되면서 국두가 입는 적색의 의상이나 영웅에서의 적색 의상은 남녀 간의 사랑, 애증을 강렬하게 상징하고 있었다. 셋 째, 장예모 감독의 영화 속에서의 적색의 상징성은 생명감으로 표출되었다. 적색은 생명을 의미하며 이 세상에서 곧 태어나게 될 아이들은 집안사람들에게 기쁨을 주게 되고 적색 역시 새 생명의 탄생의 시작을 알라게 된다. 국두에서 국두와 천정의 아들에게 적색의 싸개를 씌운 장면이나 귀주 이야기에서 귀주 아들의 적색의 의상은 중국에서의 출산의 의미와 결부되어 생명감을 상징하고 있었다. 넷 째, 장예모 감독의 영화 속에서의 적색의 상징성은 분노으로 표출되었다. 적색은 신선한 사물, 즐거운 심정을 대표하는 것 뿐만 아니라 위험, 분노, 아픔 등의 부정적인 면도 상징하는 데 국두에서 양금산이 국두가 낳은 아이를 죽이려하는 장면에서 국두가 입은 적색 의상이나 영웅에서 여월이가 파검을 위해 복수를 하려는 장면의 적색 의상은 주인공들의 분노의 감정을 상징적으로 나타내고 있었다. 이와 같이 장예모 감독의 영화에 나타난 적색의 상징성에 대한 연구를 통하여 적색은 영화 속에서 분노와 같은 부정적 의미와 희망, 사랑, 탄생과 같은 긍정적 의미 또한 내포함으로써 장예모 감독의 영화에서 감독의 연출 미학을 반영한 영화에 상징적인 의미로 표출되었다. 본 연구를 통하여 영화 속에서 적색이 갖고 있는 표상적인 의미 뿐 만 아니라 상징적인 의미를 살펴보았다. 본 연구를 통하여 적색이 영화 속에서 표현되는 양상과 미의식을 이해할 수 있고 더 나아가 타 장르의 공연의상과 패션 등 다양한 분야에서 색상을 의상에 이입하여 표출하고자 하는 디자이너들에게 기초자료로 활용될 수 있다는데 의의가 있었다. 하지만, 연구대상이 장예모 감독의 영화에서 나타난 적색을 중심으로 하여 영화 속에 나타난 다양한 색상에 대해 분석할 수 없는 한계를 갖게 되었다. 후속연구에서는 장예모 감독의 영화 뿐 만 아니라 다양한 공연예술분야에서 표출되는 여러 색상에 대한 연구가 이루어져야 하며, 더 나아가 패션분야나 다양한 산업 분야에서도 좀 더 세부적이며 심층적인 색상에 대한 연구가 이루어져야 할 것이다.
A film is culture that is always beside us while already becoming familiar with us and is being recognized as a part of our life. It is a field that has delivered a visual and formative image of clothes along with media such as TV and internet. A role of color and light in a film is great. Even out ...
A film is culture that is always beside us while already becoming familiar with us and is being recognized as a part of our life. It is a field that has delivered a visual and formative image of clothes along with media such as TV and internet. A role of color and light in a film is great. Even out of it, a film costume, which plays the most visual role, can be said to be great in weight of possessing in a movie. In this way, the perfection of movie could be enhanced by eliciting symbolism that color contains with mood of film costume. Color can be defined as one social phenomenon that can be seen as complex cultural structure, not the natural phenomenon about which we think. Accordingly, the purpose of this study was to clarify symbolism in red that was shown in film custom after examining which symbolism the red contains in China. For specific research, a research subject was selected as director Zhang Yimou, who is one of directors who has a reputation for reflecting China's traditional color in a work. Also, it analyzed on red that was shown in film costume and background focusing on 5 pieces of movies titled Red Sorghum, Ju dou, The Story of Qiu Ju, Raise The Red Lantern, and Hero, which were expressed the best symbolism in red. The following are the conclusions of this study, which aimed to elicit symbolism that red contains in film costume. First, the symbolism of red in director Zhang Yimou's films was being expressed with love and hope. In China, red is a symbol of the beginning in beautiful object. Thus, the red costume in heroine Gu Ah of Red Sorghum or the red quilt costume that Qiu Ju of The Story of Qiu Ju had worn point to a hope for future with escaping form uneasy reality. This was being expressed in a movie by being combined with symbolism called hope. Second, the symbolism in red amid director Zhang Yimou's films was being expressed with love. Red is a symbol of hope, and simultaneously, is shown passion for love by people. Thus, with coming to love Cheon Jeong in Ju dou, the red costume worn by Ju dou or the red costume in Hero was strongly symbolizing love and hatred between man and woman. Third, in director Zhang Yimou's films, the symbolism in red was expressed as a will of life. Red means life. Children, who will come to be born soon in this world, come to give joy to family members. Even red comes to inform the beginning of birth in new life. The scene of covering a son of Ju dou and Cheon Jeong with a red wrapper in Ju dou or a red costume in a son of Qiu Ju in The Story of Qiu Ju was symbolizing a will of life by being combined with a meaning of birth in China. Fourth, in director Zhang Yimou's films, the symbolism in red was expressed as anger. Red symbolizes even negative aspect in danger, anger, and pain, not just representing fresh object and pleasant heart. A red costume of having been wore by Ju dou in the scene that Yanggeumsan tries to kill a child of being born by Ju dou in Ju dou, or a red costume in the scene that Yeo Wol tries to revenge for Pageom in Hero, was symbolically showing the main characters' angry emotion. In this way, through a research on symbolism of red that was shown in director Zhang Yimou's films, color involves negative meaning like anger and even positive meaning like hope, love, and birth in a movie, thereby having been expressed as symbolic meaning in a movie that reflected a director's directing aesthetics in director Zhang Yimou's films. Through this study, it examined symbolic meaning as well as representational meaning that red has in a movie. Through this study, there was significance in a sense of being able to understand the aspect and the aesthetics that red is expressed in a movie, further of being possibly utilized as basic data for designers who aim to express by bringing color in clothing in diverse fields such as stage costume and fashion in other genres. However, the research subject focused on red that was shown in director Zhang Yimou's films. Thus, it came to have a limitation of being unable to analyze on diverse colors that were shown in a movie. A follow-up research needs to be performed a study on several colors that are expressed in diverse performing art fields as well as director Zhang Yimou's films. Furthermore, even in fashion field or various industrial fields, a research on more detailed and in-depth color will need to be performed.
A film is culture that is always beside us while already becoming familiar with us and is being recognized as a part of our life. It is a field that has delivered a visual and formative image of clothes along with media such as TV and internet. A role of color and light in a film is great. Even out of it, a film costume, which plays the most visual role, can be said to be great in weight of possessing in a movie. In this way, the perfection of movie could be enhanced by eliciting symbolism that color contains with mood of film costume. Color can be defined as one social phenomenon that can be seen as complex cultural structure, not the natural phenomenon about which we think. Accordingly, the purpose of this study was to clarify symbolism in red that was shown in film custom after examining which symbolism the red contains in China. For specific research, a research subject was selected as director Zhang Yimou, who is one of directors who has a reputation for reflecting China's traditional color in a work. Also, it analyzed on red that was shown in film costume and background focusing on 5 pieces of movies titled Red Sorghum, Ju dou, The Story of Qiu Ju, Raise The Red Lantern, and Hero, which were expressed the best symbolism in red. The following are the conclusions of this study, which aimed to elicit symbolism that red contains in film costume. First, the symbolism of red in director Zhang Yimou's films was being expressed with love and hope. In China, red is a symbol of the beginning in beautiful object. Thus, the red costume in heroine Gu Ah of Red Sorghum or the red quilt costume that Qiu Ju of The Story of Qiu Ju had worn point to a hope for future with escaping form uneasy reality. This was being expressed in a movie by being combined with symbolism called hope. Second, the symbolism in red amid director Zhang Yimou's films was being expressed with love. Red is a symbol of hope, and simultaneously, is shown passion for love by people. Thus, with coming to love Cheon Jeong in Ju dou, the red costume worn by Ju dou or the red costume in Hero was strongly symbolizing love and hatred between man and woman. Third, in director Zhang Yimou's films, the symbolism in red was expressed as a will of life. Red means life. Children, who will come to be born soon in this world, come to give joy to family members. Even red comes to inform the beginning of birth in new life. The scene of covering a son of Ju dou and Cheon Jeong with a red wrapper in Ju dou or a red costume in a son of Qiu Ju in The Story of Qiu Ju was symbolizing a will of life by being combined with a meaning of birth in China. Fourth, in director Zhang Yimou's films, the symbolism in red was expressed as anger. Red symbolizes even negative aspect in danger, anger, and pain, not just representing fresh object and pleasant heart. A red costume of having been wore by Ju dou in the scene that Yanggeumsan tries to kill a child of being born by Ju dou in Ju dou, or a red costume in the scene that Yeo Wol tries to revenge for Pageom in Hero, was symbolically showing the main characters' angry emotion. In this way, through a research on symbolism of red that was shown in director Zhang Yimou's films, color involves negative meaning like anger and even positive meaning like hope, love, and birth in a movie, thereby having been expressed as symbolic meaning in a movie that reflected a director's directing aesthetics in director Zhang Yimou's films. Through this study, it examined symbolic meaning as well as representational meaning that red has in a movie. Through this study, there was significance in a sense of being able to understand the aspect and the aesthetics that red is expressed in a movie, further of being possibly utilized as basic data for designers who aim to express by bringing color in clothing in diverse fields such as stage costume and fashion in other genres. However, the research subject focused on red that was shown in director Zhang Yimou's films. Thus, it came to have a limitation of being unable to analyze on diverse colors that were shown in a movie. A follow-up research needs to be performed a study on several colors that are expressed in diverse performing art fields as well as director Zhang Yimou's films. Furthermore, even in fashion field or various industrial fields, a research on more detailed and in-depth color will need to be performed.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.