본고는 한국 전통음악의 장단 중 굿거리장단을 분석한 연구이다. 우리나라 장단 연주의 대표 악기인 장구로 분석 하였다. 장구와 장구 장단은 전통성과 현대성을 아울러 지닌 예술로서 새로이 인식하고 평가 할 때라고 생각되며, 지도 보급에 힘쓰고 보다 계승발전 시켜야 할 것이다. 특히 ‘설장구’는 누구나 쉽게 익힐 수 있고 대중과 더불어 즐길 수 있는 전통 예술이다. 따라서 본 연구를 통해 설장구의 장단을 분석하고 연구함으로써 체계적으로 굿거리장단을 이해할 수 있도록 돕고, 기초부터 즉흥연주 기능의 향상에 까지 도움을 주고자 한다. 더불...
본고는 한국 전통음악의 장단 중 굿거리장단을 분석한 연구이다. 우리나라 장단 연주의 대표 악기인 장구로 분석 하였다. 장구와 장구 장단은 전통성과 현대성을 아울러 지닌 예술로서 새로이 인식하고 평가 할 때라고 생각되며, 지도 보급에 힘쓰고 보다 계승발전 시켜야 할 것이다. 특히 ‘설장구’는 누구나 쉽게 익힐 수 있고 대중과 더불어 즐길 수 있는 전통 예술이다. 따라서 본 연구를 통해 설장구의 장단을 분석하고 연구함으로써 체계적으로 굿거리장단을 이해할 수 있도록 돕고, 기초부터 즉흥연주 기능의 향상에 까지 도움을 주고자 한다. 더불어 장구 장단 교육에 필요한 교재를 만드는 데에도 중요한 자료를 제공하고자 하는 것에 연구의 목적이 있다.
그 방법으로 김덕수가 연주한 설장구를 분석하였다. 굿거리 한 박의 리듬을 바탕으로 이를 채보하여, 장단을 구성하고 있는 한 박의 리듬형태 및 장단형을 뽑고, 굿거리장단의 마루를 찾아내어 그 종류를 제시하였다. 이 때, 굿거리장단 악보는 리듬보로 하여 기본적인 설장구의 흐름을 알 수 있도록 하고, 평면보를 첨가하여 변주 형태를 보다 더 이해하기 쉽도록 설명 하였다.
그 결과 한 박의 리듬형태 중 3분박에서 가장 많이 사용 된 리듬 꼴은 의 형태로, 29.5% 출현하였다. 기본 형태 중에는 형태의 기본인 가 47.7%였다. 한 박의 리듬형태 중 2분박에서 가장 많이 사용 된 리듬 꼴은 의 형태로 18%였으며, 기본 형태 중에는 형태의 기본인 가 18% 출현하였다.
한 장단의 리듬형태 구성은 굿거리 도입이 5장단, 굿거리 1장이 11장단, 굿거리 2장이 9장단, 굿거리 3장이 14장단 굿거리 맺음 장단이 5장단 총 44 장단이다. 이 중 굿거리장단 가장 기본 형태인 3·3·3·3의 형태는 33장단이 사용되었으며, 3·3·2·2·2의 형태는 4장단이 사용된다. 2·2·2·3·3의 형태는 5장단이 사용 되며, 2·2·2·2·2·2의 형태는 2장단이 사용 된다. 이 장단들 중 반복되는 장단을 빼고, 각기 다른 타법으로 연주된 장단형 종류가 39 종류임을 알 수 있다.
한 마루의 리듬형태로는 총 3마루가 출현하였다. 굿거리 1장에서는 제 14 장단형)부터 제 15 장단형)의 가락들이 굿거리 1장의 한 마루를 이루고 있다. 마루의 구조는 (3·3·3·3) + (2·2·2·3·3)의 구조를 가지고 있다. 굿거리 2장에서 사용 된 마루는 제 20 장단형)부터 제 23 장단형) 의 가락들이 합쳐져서 이루어져 있다. 마루를 연주하는 특징은 궁채를 위주로 하여, (3·3·3·3) + (3·3·3·3) + (3·3·3·3) + (3·3·3·3)의 구조를 이루고 있다. 굿거리 3장에서 사용 된 마루는 진행과정을 보면 제 33 장단형)부터 제 38 장단형)이 합쳐져서 이루어져 있다. 그 중 마루의 연주하는 특징은 (3·3·3·3) + (3·3·3·3) + (2·2·2·3·3) + (3·3·3·3) + (2·2·2·3·3) + (2·2·2·2·2·2)의 이 여섯 가지 형태가 합해져 하나의 장단을 이루고 있다.
이상의 연구 결과 한국 전통장단 중 굿거리장단은 한 박의 리듬형태들이 이루어져 한 장단을 만들고, 각 장단들이 모여서 한 마루를 이룬 것을 알 수 있다. 또한 장단의 출현 횟수를 확인을 함으로써 전체 장단의 구성이 어떠한 방식으로 이루어 졌는지 확인할 수 있었다.
본고는 한국 전통음악의 장단 중 굿거리장단을 분석한 연구이다. 우리나라 장단 연주의 대표 악기인 장구로 분석 하였다. 장구와 장구 장단은 전통성과 현대성을 아울러 지닌 예술로서 새로이 인식하고 평가 할 때라고 생각되며, 지도 보급에 힘쓰고 보다 계승발전 시켜야 할 것이다. 특히 ‘설장구’는 누구나 쉽게 익힐 수 있고 대중과 더불어 즐길 수 있는 전통 예술이다. 따라서 본 연구를 통해 설장구의 장단을 분석하고 연구함으로써 체계적으로 굿거리장단을 이해할 수 있도록 돕고, 기초부터 즉흥연주 기능의 향상에 까지 도움을 주고자 한다. 더불어 장구 장단 교육에 필요한 교재를 만드는 데에도 중요한 자료를 제공하고자 하는 것에 연구의 목적이 있다.
그 방법으로 김덕수가 연주한 설장구를 분석하였다. 굿거리 한 박의 리듬을 바탕으로 이를 채보하여, 장단을 구성하고 있는 한 박의 리듬형태 및 장단형을 뽑고, 굿거리장단의 마루를 찾아내어 그 종류를 제시하였다. 이 때, 굿거리장단 악보는 리듬보로 하여 기본적인 설장구의 흐름을 알 수 있도록 하고, 평면보를 첨가하여 변주 형태를 보다 더 이해하기 쉽도록 설명 하였다.
그 결과 한 박의 리듬형태 중 3분박에서 가장 많이 사용 된 리듬 꼴은 의 형태로, 29.5% 출현하였다. 기본 형태 중에는 형태의 기본인 가 47.7%였다. 한 박의 리듬형태 중 2분박에서 가장 많이 사용 된 리듬 꼴은 의 형태로 18%였으며, 기본 형태 중에는 형태의 기본인 가 18% 출현하였다.
한 장단의 리듬형태 구성은 굿거리 도입이 5장단, 굿거리 1장이 11장단, 굿거리 2장이 9장단, 굿거리 3장이 14장단 굿거리 맺음 장단이 5장단 총 44 장단이다. 이 중 굿거리장단 가장 기본 형태인 3·3·3·3의 형태는 33장단이 사용되었으며, 3·3·2·2·2의 형태는 4장단이 사용된다. 2·2·2·3·3의 형태는 5장단이 사용 되며, 2·2·2·2·2·2의 형태는 2장단이 사용 된다. 이 장단들 중 반복되는 장단을 빼고, 각기 다른 타법으로 연주된 장단형 종류가 39 종류임을 알 수 있다.
한 마루의 리듬형태로는 총 3마루가 출현하였다. 굿거리 1장에서는 제 14 장단형)부터 제 15 장단형)의 가락들이 굿거리 1장의 한 마루를 이루고 있다. 마루의 구조는 (3·3·3·3) + (2·2·2·3·3)의 구조를 가지고 있다. 굿거리 2장에서 사용 된 마루는 제 20 장단형)부터 제 23 장단형) 의 가락들이 합쳐져서 이루어져 있다. 마루를 연주하는 특징은 궁채를 위주로 하여, (3·3·3·3) + (3·3·3·3) + (3·3·3·3) + (3·3·3·3)의 구조를 이루고 있다. 굿거리 3장에서 사용 된 마루는 진행과정을 보면 제 33 장단형)부터 제 38 장단형)이 합쳐져서 이루어져 있다. 그 중 마루의 연주하는 특징은 (3·3·3·3) + (3·3·3·3) + (2·2·2·3·3) + (3·3·3·3) + (2·2·2·3·3) + (2·2·2·2·2·2)의 이 여섯 가지 형태가 합해져 하나의 장단을 이루고 있다.
이상의 연구 결과 한국 전통장단 중 굿거리장단은 한 박의 리듬형태들이 이루어져 한 장단을 만들고, 각 장단들이 모여서 한 마루를 이룬 것을 알 수 있다. 또한 장단의 출현 횟수를 확인을 함으로써 전체 장단의 구성이 어떠한 방식으로 이루어 졌는지 확인할 수 있었다.
This thesis is analyzing 'Gutgeori', one of Korean traditional rhythms. For the study, We used Janggu which is Korean national representative instrument. It is time for us to recognize and revaluate Janggu and its rhythm as a form of art which contains both traditionality and modernity. Further more...
This thesis is analyzing 'Gutgeori', one of Korean traditional rhythms. For the study, We used Janggu which is Korean national representative instrument. It is time for us to recognize and revaluate Janggu and its rhythm as a form of art which contains both traditionality and modernity. Further more, we should pass it down and develop it. 'Seoljanggu', for instance, is easy for anybody to learn and enjoy playing with each other. Therefore, the purpose of this study lies on helping people to understand and learn the basic of Gutgeori and ultimately to improvise through analyzing it systematically. In addition, this study is intended to offer an important resource for making a text book on Janggu rhythm education.
This study analyzed Seoljanggu performed by Kim Duk-soo. In this study, by transcribing notes from one beat rhythm of Gutgeori, I derived the forms of one beat rhythms that form one rhythm, found Maru of Gutgeori, and presented the type of it. In this process, the score of Gutgeori is expressed in rhythm score so that it could be easier to understand the basic flow of Seoljanggu and its variations.
The result showed that among 3rd beat, the most common form is , in ratio of 29.5%. Among the basic form , the most fundamental beat came up in result of 47.7%. Among 1 beat form, the 2 partial beat that are used most is form resulting 18%, and in basic form among in the basis of showed 18% of total.
In one rhythm form of Gutgeori, the introduction phase in 5 beats, Gutgeori 1st in 11 beats, Gutgeori 2nd in 9 beats, Gutgeori 3rd in 14 beats, and the ending comes in 5th which composed of total 44 beats. Among these Gutgeori the basic form 3·3·3·3 used 33 beats, 3·3·2·2·2 form used 4 different rhythms. 2·2·2·3·3 used 5 different rhythms and 2·2·2·2·2·2 used 2 different rhythms. Excluding repeating beats of these rhythms, each different percussion style forms 39 different types of beats.
In one Maru rhythm form showed 3 different Maru. In Gutgeori 1st which has 14 different beats up to 15 beats) consists one Gutgeori of one Maru. The structure of Maru has(3·3·3·3) + (2·2·2·3·3). In Gutgeori 2nd, 20 beats up to 23 beats) of tunes are added together to form a Maru. The characteristics of playing Maru is based on using Gungchae, forming (3·3·3·3) + (3·3·3·3) + (3·3·3·3) + (3·3·3·3) structure. The Maru used in 3rd Gutgeori consist 33 beats) up to 38 beats). The feature of playing Maru is that (3·3·3·3) + (3·3·3·3) + (2·2·2·3·3) + (3·3·3·3) + (2·2·2·3·3) + (2·2·2·2·2·2) of these six different forms consist one rhythm.
Through this study, it turned out that in Gutgeori of Korean traditional rhythms, each 1beat rhythm is combined to form one rhythm and each rhythm is joined to build one Maru. It could be confirmed that how the whole rhythm structure is formed by counting the number of times that the rhythms appear.
This thesis is analyzing 'Gutgeori', one of Korean traditional rhythms. For the study, We used Janggu which is Korean national representative instrument. It is time for us to recognize and revaluate Janggu and its rhythm as a form of art which contains both traditionality and modernity. Further more, we should pass it down and develop it. 'Seoljanggu', for instance, is easy for anybody to learn and enjoy playing with each other. Therefore, the purpose of this study lies on helping people to understand and learn the basic of Gutgeori and ultimately to improvise through analyzing it systematically. In addition, this study is intended to offer an important resource for making a text book on Janggu rhythm education.
This study analyzed Seoljanggu performed by Kim Duk-soo. In this study, by transcribing notes from one beat rhythm of Gutgeori, I derived the forms of one beat rhythms that form one rhythm, found Maru of Gutgeori, and presented the type of it. In this process, the score of Gutgeori is expressed in rhythm score so that it could be easier to understand the basic flow of Seoljanggu and its variations.
The result showed that among 3rd beat, the most common form is , in ratio of 29.5%. Among the basic form , the most fundamental beat came up in result of 47.7%. Among 1 beat form, the 2 partial beat that are used most is form resulting 18%, and in basic form among in the basis of showed 18% of total.
In one rhythm form of Gutgeori, the introduction phase in 5 beats, Gutgeori 1st in 11 beats, Gutgeori 2nd in 9 beats, Gutgeori 3rd in 14 beats, and the ending comes in 5th which composed of total 44 beats. Among these Gutgeori the basic form 3·3·3·3 used 33 beats, 3·3·2·2·2 form used 4 different rhythms. 2·2·2·3·3 used 5 different rhythms and 2·2·2·2·2·2 used 2 different rhythms. Excluding repeating beats of these rhythms, each different percussion style forms 39 different types of beats.
In one Maru rhythm form showed 3 different Maru. In Gutgeori 1st which has 14 different beats up to 15 beats) consists one Gutgeori of one Maru. The structure of Maru has(3·3·3·3) + (2·2·2·3·3). In Gutgeori 2nd, 20 beats up to 23 beats) of tunes are added together to form a Maru. The characteristics of playing Maru is based on using Gungchae, forming (3·3·3·3) + (3·3·3·3) + (3·3·3·3) + (3·3·3·3) structure. The Maru used in 3rd Gutgeori consist 33 beats) up to 38 beats). The feature of playing Maru is that (3·3·3·3) + (3·3·3·3) + (2·2·2·3·3) + (3·3·3·3) + (2·2·2·3·3) + (2·2·2·2·2·2) of these six different forms consist one rhythm.
Through this study, it turned out that in Gutgeori of Korean traditional rhythms, each 1beat rhythm is combined to form one rhythm and each rhythm is joined to build one Maru. It could be confirmed that how the whole rhythm structure is formed by counting the number of times that the rhythms appear.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.