우리나라 조선산업은 해운업, 해양산업, 방위산업 등의 분야에서 사용되는 각종 선박 및 해양 구조물을 건조하는 통합 조립산업 중 하나이다. 또한 산업 간 파급효과가 크고 외화 획득을 통해 국가경제에 기여하는 매우 중요한 수출 전략산업이다. 세계 조선산업을 이끌고 있는 한국, 중국, 일본의 조선산업 경쟁력은 가격 및 기술 경쟁력으로 요약할 수 있다. 세계 단일 시장의 특성을 가지고 있는 조선산업에서 환율 변동은 가격 경쟁력에 영향을 미친다. 또한 최근 다양한 수요자의 요구에 따른 환경 친화적 선박, ...
우리나라 조선산업은 해운업, 해양산업, 방위산업 등의 분야에서 사용되는 각종 선박 및 해양 구조물을 건조하는 통합 조립산업 중 하나이다. 또한 산업 간 파급효과가 크고 외화 획득을 통해 국가경제에 기여하는 매우 중요한 수출 전략산업이다. 세계 조선산업을 이끌고 있는 한국, 중국, 일본의 조선산업 경쟁력은 가격 및 기술 경쟁력으로 요약할 수 있다. 세계 단일 시장의 특성을 가지고 있는 조선산업에서 환율 변동은 가격 경쟁력에 영향을 미친다. 또한 최근 다양한 수요자의 요구에 따른 환경 친화적 선박, 크루즈, 쇄빙선 등 최첨단 기술력을 요하는 선박의 수요가 꾸준히 증가하고 있는 추세이다. 본 연구에서는 2001년∼2011년 기간 동안 영업활동을 한 외부감사 기업 중 한국조선협회 및 부산 조선해양기자재공업협동조합에 등록된 조선 업체 등 총 73개 업체를 대상으로 환율변동이 국내 조선산업 채산성에 미치는 영향에 대해 분석해 보고 그 추이를 살펴보았다. 국내 조선산업은 대외 의존도가 타 산업에 비해 매우 높다. 본 연구에서 환율변동은 국내 조선산업 채산성에 유의하게 반응하였다. 특히 각각의 개별 환율 변동은 영업이익에 영향을 미치지 않았지만 전체 환율 변동에 대해서는 영향을 미쳤다. 이러한 결과는 각각의 환율이 서로 긴밀하게 영향을 미치고 있다고 분석된다. 원/달러 환율이 상승(원화약세)고 엔화/달러 환율이 하락(엔화강세)하면 국내 조선산업 채산성이 개선되는 것으로 분석되었다. 이는 일본 엔화 강세(환율하락)에 따라 국내 조선산업이 반사 이익을 받는 것으로 예측할 수 있다. 우리나라의 조선산업은 대외 수출 의존도가 상대적으로 크므로 환율의 변동성에 따라 조선산업 채산성에 영향을 미친다. 따라서 환율이 하락하는 경우 조선산업 채산성에 부정적인 방향으로 분석되었기 때문에 환헷지 등 환율 변동에 대비한 기업들의 대응책 마련이 요구 된다. 환리스크 관리는 미래 예측이 불가능한 환율변동에 따라 기업의 손실을 최소화하기 위한 소극적인 위험관리 방안이므로 근본적으로 기업의 채산성을 극대화하기 위해서는 사업다각화, 기술개발, 원가경쟁력 확보 등 기업의 영업이익을 창출할 수 있는 적극적인 모델 창출이 필요하다고 하겠다.
우리나라 조선산업은 해운업, 해양산업, 방위산업 등의 분야에서 사용되는 각종 선박 및 해양 구조물을 건조하는 통합 조립산업 중 하나이다. 또한 산업 간 파급효과가 크고 외화 획득을 통해 국가경제에 기여하는 매우 중요한 수출 전략산업이다. 세계 조선산업을 이끌고 있는 한국, 중국, 일본의 조선산업 경쟁력은 가격 및 기술 경쟁력으로 요약할 수 있다. 세계 단일 시장의 특성을 가지고 있는 조선산업에서 환율 변동은 가격 경쟁력에 영향을 미친다. 또한 최근 다양한 수요자의 요구에 따른 환경 친화적 선박, 크루즈, 쇄빙선 등 최첨단 기술력을 요하는 선박의 수요가 꾸준히 증가하고 있는 추세이다. 본 연구에서는 2001년∼2011년 기간 동안 영업활동을 한 외부감사 기업 중 한국조선협회 및 부산 조선해양기자재공업협동조합에 등록된 조선 업체 등 총 73개 업체를 대상으로 환율변동이 국내 조선산업 채산성에 미치는 영향에 대해 분석해 보고 그 추이를 살펴보았다. 국내 조선산업은 대외 의존도가 타 산업에 비해 매우 높다. 본 연구에서 환율변동은 국내 조선산업 채산성에 유의하게 반응하였다. 특히 각각의 개별 환율 변동은 영업이익에 영향을 미치지 않았지만 전체 환율 변동에 대해서는 영향을 미쳤다. 이러한 결과는 각각의 환율이 서로 긴밀하게 영향을 미치고 있다고 분석된다. 원/달러 환율이 상승(원화약세)고 엔화/달러 환율이 하락(엔화강세)하면 국내 조선산업 채산성이 개선되는 것으로 분석되었다. 이는 일본 엔화 강세(환율하락)에 따라 국내 조선산업이 반사 이익을 받는 것으로 예측할 수 있다. 우리나라의 조선산업은 대외 수출 의존도가 상대적으로 크므로 환율의 변동성에 따라 조선산업 채산성에 영향을 미친다. 따라서 환율이 하락하는 경우 조선산업 채산성에 부정적인 방향으로 분석되었기 때문에 환헷지 등 환율 변동에 대비한 기업들의 대응책 마련이 요구 된다. 환리스크 관리는 미래 예측이 불가능한 환율변동에 따라 기업의 손실을 최소화하기 위한 소극적인 위험관리 방안이므로 근본적으로 기업의 채산성을 극대화하기 위해서는 사업다각화, 기술개발, 원가경쟁력 확보 등 기업의 영업이익을 창출할 수 있는 적극적인 모델 창출이 필요하다고 하겠다.
Korea's shipbuilding industry is one of the integrated assembly industries that involve building various vessels and maritime structures for seaborne transportation industry, maritime industry, and national defense industry. It is also a very important strategic exportation industry with significant...
Korea's shipbuilding industry is one of the integrated assembly industries that involve building various vessels and maritime structures for seaborne transportation industry, maritime industry, and national defense industry. It is also a very important strategic exportation industry with significant influence on other industries and contribution to national economy by earning foreign currencies. The power of shipbuilding industries in Korea, China, and Japan that are leading the world's shipbuilding industries can be summarized by cost and technology. Exchange rate fluctuation affects the cost-efficiency of shipbuilding industry because it has a single global market. These days, the demand for ships that require advanced technology, such as eco-friendly vessels, cruises, and ice breakers, is gradually increasing with the various needs of consumers. This study analyzed the influence of exchange rate fluctuation on the payability of Korea's shipbuilding industry based on 73 businesses, including the shipbuilders registered with the Korea Shipbuilders' Association and Korea Marine Equipment Association, among the externally audited companies that operated business between 2001 and 2011, and the related trends. Korea's shipbuilding industry is more dependent on the international market than any other industries. In this study, exchange rate fluctuation was sensitive to the payability of Korea's shipbuilding industry. In particular, each individual exchange rate fluctuation did not affect the operating profit. but the whole exchange fluctuation had an impact on operating profit. In conclusion, Each of the exchange rate that closely affect each other. The payability improved when KRW-USD rate increased (lower value of KRW) and JPY-USD rate decreased (higher value of JPY). This means that Korea's shipbuilding industry benefits when the value of JPY increases (lower exchange rate). As Korea's shipbuilding industry is highly dependent on exportation, exchange rate fluctuation influences the payability of Korea's shipbuilding industry. As the payability falls when exchange rate falls, companies are required to have plans to handle exchange rate fluctuation, e.g., foreign exchange hedging. Foreign exchange risk management is a passive risk management plan to minimize the loss of companies following the exchange rate fluctuation that can not be predicted, so companies are required to create active models to generate operating profit, i.e., business diversification, technology development, and cost-efficiency, in order to maximize their payability.
Korea's shipbuilding industry is one of the integrated assembly industries that involve building various vessels and maritime structures for seaborne transportation industry, maritime industry, and national defense industry. It is also a very important strategic exportation industry with significant influence on other industries and contribution to national economy by earning foreign currencies. The power of shipbuilding industries in Korea, China, and Japan that are leading the world's shipbuilding industries can be summarized by cost and technology. Exchange rate fluctuation affects the cost-efficiency of shipbuilding industry because it has a single global market. These days, the demand for ships that require advanced technology, such as eco-friendly vessels, cruises, and ice breakers, is gradually increasing with the various needs of consumers. This study analyzed the influence of exchange rate fluctuation on the payability of Korea's shipbuilding industry based on 73 businesses, including the shipbuilders registered with the Korea Shipbuilders' Association and Korea Marine Equipment Association, among the externally audited companies that operated business between 2001 and 2011, and the related trends. Korea's shipbuilding industry is more dependent on the international market than any other industries. In this study, exchange rate fluctuation was sensitive to the payability of Korea's shipbuilding industry. In particular, each individual exchange rate fluctuation did not affect the operating profit. but the whole exchange fluctuation had an impact on operating profit. In conclusion, Each of the exchange rate that closely affect each other. The payability improved when KRW-USD rate increased (lower value of KRW) and JPY-USD rate decreased (higher value of JPY). This means that Korea's shipbuilding industry benefits when the value of JPY increases (lower exchange rate). As Korea's shipbuilding industry is highly dependent on exportation, exchange rate fluctuation influences the payability of Korea's shipbuilding industry. As the payability falls when exchange rate falls, companies are required to have plans to handle exchange rate fluctuation, e.g., foreign exchange hedging. Foreign exchange risk management is a passive risk management plan to minimize the loss of companies following the exchange rate fluctuation that can not be predicted, so companies are required to create active models to generate operating profit, i.e., business diversification, technology development, and cost-efficiency, in order to maximize their payability.
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