문화소비시대와 유비쿼터스 사회로의 패러다임 변화에 따라 박물관의 역할과 임무도 변화하였다. 박물관 소비의 형식이 과거의 시각적, 수동적, 소극적인 관람의 형식에서 벗어나 보다 공감각적이며 적극적이고 체험적인 소비를 지향하고 있다. 이용객 없이 존재할 수 없는 것이 박물관이기 때문에 박물관들이 지향해야 하는 것은 이용객들의 니즈(Needs)를 파악하는 것이다. 즉 박물관을 둘러쌓은 박물관 내외부의 변화에 대응하는 한편, 이용객들의 니즈를 채워줄 서비스를 제공해야 한다. 과학기술의 발전은 기존의 실물 중심의 오프라인 박물관에 디지털기술을 적용하게 함으로써 전시기법과 매체, 그리고 박물관 및 소장품 형태의 변화 등에 영향력을 미치고 있다. 이러한 과학기술의 발달로 다양한 방식으로의 서비스 제공이 가능해졌으며, 그 중 유비쿼터스 RFID는 사회 전반적으로 자리 잡은 무선통신 기술로 최근에는 ...
문화소비시대와 유비쿼터스 사회로의 패러다임 변화에 따라 박물관의 역할과 임무도 변화하였다. 박물관 소비의 형식이 과거의 시각적, 수동적, 소극적인 관람의 형식에서 벗어나 보다 공감각적이며 적극적이고 체험적인 소비를 지향하고 있다. 이용객 없이 존재할 수 없는 것이 박물관이기 때문에 박물관들이 지향해야 하는 것은 이용객들의 니즈(Needs)를 파악하는 것이다. 즉 박물관을 둘러쌓은 박물관 내외부의 변화에 대응하는 한편, 이용객들의 니즈를 채워줄 서비스를 제공해야 한다. 과학기술의 발전은 기존의 실물 중심의 오프라인 박물관에 디지털기술을 적용하게 함으로써 전시기법과 매체, 그리고 박물관 및 소장품 형태의 변화 등에 영향력을 미치고 있다. 이러한 과학기술의 발달로 다양한 방식으로의 서비스 제공이 가능해졌으며, 그 중 유비쿼터스 RFID는 사회 전반적으로 자리 잡은 무선통신 기술로 최근에는 QR코드가 가장 각광을 받고 있다. 기존 인쇄 매체의 한계를 극복 할 수 있다는 점을 비롯하여 스마트폰 시대의 효과적인 마케팅 수단으로 그 활용이 점차 확대되고 있으며, 그 배경에는 스마트폰 사용 증가와 무선 인터넷 사용 가능 영역의 확대되었기 때문이다. 그리고 QR코드를 활용한 콘텐츠 확장의 편의성이 있고, 코드 생성 및 배포가 자유로우며 라이선스 비용 없이 무료로 이용하기가 가능하다. 이는 생산자, 판매자 중심의 바코드에서 벗어나 사용자 중심의 바코드로 변화로 이 QR코드를 통해 소비자의 참여를 유도하여 쌍방향의 커뮤니케이션이 가능하고, 누구나 즐길 수 있는 엔터테인먼트 요소로서의 기능도 하게 된 사용자 중심의 기술인 것이다. 박물관에서도 QR코드를 도입하여 활용하고 있으며 사비나미술관, 국립과천과학관, 국립춘천박물관, 리움 등의 사례들을 통해 살펴보면, QR코드를 이용하여 전시물을 설명하는 매체로의 사용이 확산되고 있다는 공통점이 있다. 본 연구에서는 박물관에서 QR코드가 활용되고 있는 사례를 분석하고, 전시와 프로그램 영역에서 전시 관련 정보의 제공, 전시물 작동의 원리를 동영상으로 제공하는 방안과 교육 프로그램 및 이벤트 그리고 홍보 관련 활동에서의 QR코드 활용방안을 제시하였다. 모바일을 이용한 정보의 제공은 단순히 기존의 전시해설 매체나 홍보 매체를 대체하는 것뿐만 아니라 보다 넓은 의미로 보면 모바일 네트워크를 바탕으로 한 유비쿼터스 실현과 연결되는 것이다.
문화소비시대와 유비쿼터스 사회로의 패러다임 변화에 따라 박물관의 역할과 임무도 변화하였다. 박물관 소비의 형식이 과거의 시각적, 수동적, 소극적인 관람의 형식에서 벗어나 보다 공감각적이며 적극적이고 체험적인 소비를 지향하고 있다. 이용객 없이 존재할 수 없는 것이 박물관이기 때문에 박물관들이 지향해야 하는 것은 이용객들의 니즈(Needs)를 파악하는 것이다. 즉 박물관을 둘러쌓은 박물관 내외부의 변화에 대응하는 한편, 이용객들의 니즈를 채워줄 서비스를 제공해야 한다. 과학기술의 발전은 기존의 실물 중심의 오프라인 박물관에 디지털기술을 적용하게 함으로써 전시기법과 매체, 그리고 박물관 및 소장품 형태의 변화 등에 영향력을 미치고 있다. 이러한 과학기술의 발달로 다양한 방식으로의 서비스 제공이 가능해졌으며, 그 중 유비쿼터스 RFID는 사회 전반적으로 자리 잡은 무선통신 기술로 최근에는 QR코드가 가장 각광을 받고 있다. 기존 인쇄 매체의 한계를 극복 할 수 있다는 점을 비롯하여 스마트폰 시대의 효과적인 마케팅 수단으로 그 활용이 점차 확대되고 있으며, 그 배경에는 스마트폰 사용 증가와 무선 인터넷 사용 가능 영역의 확대되었기 때문이다. 그리고 QR코드를 활용한 콘텐츠 확장의 편의성이 있고, 코드 생성 및 배포가 자유로우며 라이선스 비용 없이 무료로 이용하기가 가능하다. 이는 생산자, 판매자 중심의 바코드에서 벗어나 사용자 중심의 바코드로 변화로 이 QR코드를 통해 소비자의 참여를 유도하여 쌍방향의 커뮤니케이션이 가능하고, 누구나 즐길 수 있는 엔터테인먼트 요소로서의 기능도 하게 된 사용자 중심의 기술인 것이다. 박물관에서도 QR코드를 도입하여 활용하고 있으며 사비나미술관, 국립과천과학관, 국립춘천박물관, 리움 등의 사례들을 통해 살펴보면, QR코드를 이용하여 전시물을 설명하는 매체로의 사용이 확산되고 있다는 공통점이 있다. 본 연구에서는 박물관에서 QR코드가 활용되고 있는 사례를 분석하고, 전시와 프로그램 영역에서 전시 관련 정보의 제공, 전시물 작동의 원리를 동영상으로 제공하는 방안과 교육 프로그램 및 이벤트 그리고 홍보 관련 활동에서의 QR코드 활용방안을 제시하였다. 모바일을 이용한 정보의 제공은 단순히 기존의 전시해설 매체나 홍보 매체를 대체하는 것뿐만 아니라 보다 넓은 의미로 보면 모바일 네트워크를 바탕으로 한 유비쿼터스 실현과 연결되는 것이다.
Due to the paradigm shift into era of culture consumption and ubiqutous society, The function and purpose of museums chaged accordingly. The expenditure patterns of the past, which relied on visual, passive, and defensive consumption have changed into more aggressive and active experience-based expe...
Due to the paradigm shift into era of culture consumption and ubiqutous society, The function and purpose of museums chaged accordingly. The expenditure patterns of the past, which relied on visual, passive, and defensive consumption have changed into more aggressive and active experience-based expenditure patterns. Because museums cannot exist without the users, museums must drive themselves to apprehend the needs of the users. In other words, museums must adapt to internal and external changes as well as provide services to the users to fulfill their needs. The development of technology enabled to implicate digital technology into material-centric offline museums which brought heavy influence in exhibition methods, change in museum structure and forms of collection. Due to development of technology, diverse methods of service provision was possible and of these technologies, ubiquitous RFID QR Code system based on wireless communication technology is becoming more highlighted. The fact that limitations of existing printing medium and effective marketing tool in this new age of smartphones has widely expanded. The factor that allowed this is the expanding usage of smartphones as well as the expanded range of wireless internet. Also, QR Code implicated contents have easy access in expansion, freedom in formation and distribution, and free of charge in usage with no license charges. This means that the producer and seller centric barcode system has shifted to user based barcode system and through QR Codes, cross-communication with the users became possible. Also, it serves an entertainment purposes for all users, which results in user centric technology. Nowadays, museums are using QR Codes in their operations. Observations from Savina Museum, Gwacheon National Science Museum, Chuncheon National Museum, Leeum etc use the QR Codes as an explanation medium on the displays and this movement is expanding. The following dissertation will analyze the usage of QR Codes of museums and provide information on exhibition program and related subjects. Also, suggest a way to use QR Code utilization methods in providing video based information and education programs and events on display function mechanism and also use the QR Codes as a part of advertisement activities. In the macro viewpoint, using mobile technology does not end with simple information provision and advertisement, but using mobile network to realizable connectivity to ubiquitous environment.
Due to the paradigm shift into era of culture consumption and ubiqutous society, The function and purpose of museums chaged accordingly. The expenditure patterns of the past, which relied on visual, passive, and defensive consumption have changed into more aggressive and active experience-based expenditure patterns. Because museums cannot exist without the users, museums must drive themselves to apprehend the needs of the users. In other words, museums must adapt to internal and external changes as well as provide services to the users to fulfill their needs. The development of technology enabled to implicate digital technology into material-centric offline museums which brought heavy influence in exhibition methods, change in museum structure and forms of collection. Due to development of technology, diverse methods of service provision was possible and of these technologies, ubiquitous RFID QR Code system based on wireless communication technology is becoming more highlighted. The fact that limitations of existing printing medium and effective marketing tool in this new age of smartphones has widely expanded. The factor that allowed this is the expanding usage of smartphones as well as the expanded range of wireless internet. Also, QR Code implicated contents have easy access in expansion, freedom in formation and distribution, and free of charge in usage with no license charges. This means that the producer and seller centric barcode system has shifted to user based barcode system and through QR Codes, cross-communication with the users became possible. Also, it serves an entertainment purposes for all users, which results in user centric technology. Nowadays, museums are using QR Codes in their operations. Observations from Savina Museum, Gwacheon National Science Museum, Chuncheon National Museum, Leeum etc use the QR Codes as an explanation medium on the displays and this movement is expanding. The following dissertation will analyze the usage of QR Codes of museums and provide information on exhibition program and related subjects. Also, suggest a way to use QR Code utilization methods in providing video based information and education programs and events on display function mechanism and also use the QR Codes as a part of advertisement activities. In the macro viewpoint, using mobile technology does not end with simple information provision and advertisement, but using mobile network to realizable connectivity to ubiquitous environment.
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