치위생 전공 대학생의 비판적 사고 성향과 자아존중감 및 자기효능감과의 관련성 Relationship of Critical Thinking Disposition, Self-Esteem and Self-Efficacy among Dental Hygiene Majors원문보기
본 연구의 목적은 치위생(학)과에 재학 중인 학생을 대상으로 비판적 사고 성향, 자아존중감, 자기효능감을 조사하여 그 정도를 파악하고, 세 요인간의 관련성을 파악하여 치위생 교육과정 개발을 위한 기초자료를 제공하기 위함이다. 2012년 10월 15일부터 12월 6일까지 전국 3년제 대학 5개교, 4년제 대학 6개교 총 935명을 대상으로 연구를 진행하였다. SPSS 12.0을 사용하여 분석하였으며, 분석 결과를 요약하면 다음과 같다. 1. 연구 대상자의 일반적 특성으로는 3년제 50.9%, 4년제 49.1%이었으며, 1학년 32.7%, 2학년 28.2%, 3학년 34.2%, 4학년 5.0% 이었다. 전공 선택 이유로는 졸업 후 취업률이 높아서라는 응답이 60.8%로 가장 높았으며, 졸업 후 희망 진로로 치과병원이라고 응답한 학생이 42.6%로 가장 높았다. 타인에게 전공 권장 여부에 관해 보통이라는 의견이 47.2%로 가장 많았으며, 전공 만족도는 만족한다는 의견이 46.6%로 가장 많았다. 2. 비판적 사고 성향, 자아존중감, 자기효능감의 정도를 측정 한 결과 비판적 사고 성향 3.40점, 자아존중감 3.53점, 자기효능감 3.03점으로 나타났다. 3. 비판적 사고 성향은 지적열정/호기심, 신중성, 자신감(A), 지적공정성, 체계성, 건전한 회의성, 객관성 총 7가지 요인으로 구성되어 있으며, 영향을 미치는 일반적 특성으로는 연령, 학제, 학년, 학업성적, 종교, 전공 선택 이유, 졸업 후 희망 진로, 타인 전공 추천 여부, 전공 만족도가 있었다. 더불어 영향을 미치는 요인으로는 자아존중감, 자기효능감 중 ...
본 연구의 목적은 치위생(학)과에 재학 중인 학생을 대상으로 비판적 사고 성향, 자아존중감, 자기효능감을 조사하여 그 정도를 파악하고, 세 요인간의 관련성을 파악하여 치위생 교육과정 개발을 위한 기초자료를 제공하기 위함이다. 2012년 10월 15일부터 12월 6일까지 전국 3년제 대학 5개교, 4년제 대학 6개교 총 935명을 대상으로 연구를 진행하였다. SPSS 12.0을 사용하여 분석하였으며, 분석 결과를 요약하면 다음과 같다. 1. 연구 대상자의 일반적 특성으로는 3년제 50.9%, 4년제 49.1%이었으며, 1학년 32.7%, 2학년 28.2%, 3학년 34.2%, 4학년 5.0% 이었다. 전공 선택 이유로는 졸업 후 취업률이 높아서라는 응답이 60.8%로 가장 높았으며, 졸업 후 희망 진로로 치과병원이라고 응답한 학생이 42.6%로 가장 높았다. 타인에게 전공 권장 여부에 관해 보통이라는 의견이 47.2%로 가장 많았으며, 전공 만족도는 만족한다는 의견이 46.6%로 가장 많았다. 2. 비판적 사고 성향, 자아존중감, 자기효능감의 정도를 측정 한 결과 비판적 사고 성향 3.40점, 자아존중감 3.53점, 자기효능감 3.03점으로 나타났다. 3. 비판적 사고 성향은 지적열정/호기심, 신중성, 자신감(A), 지적공정성, 체계성, 건전한 회의성, 객관성 총 7가지 요인으로 구성되어 있으며, 영향을 미치는 일반적 특성으로는 연령, 학제, 학년, 학업성적, 종교, 전공 선택 이유, 졸업 후 희망 진로, 타인 전공 추천 여부, 전공 만족도가 있었다. 더불어 영향을 미치는 요인으로는 자아존중감, 자기효능감 중 자기조절 효능감이 있었다. 4. 자아존중감에 영향을 미치는 일반적 특성으로는 학제, 학업 성적, 주 성장지, 전공 선택 이유, 졸업 후 희망 진로, 전공 타인 추천 여부, 전공 만족도가 있었다. 더불어 영향을 미치는 요인으로는 자기효능감 중 자신감(B), 자기 조절 효능감, 비판적 사고 성향 중 자신감(A), 지적열정/호기심, 체계성이 있었다. 5. 자기효능감은 자신감(B), 자기 조절 효능감, 과제 난이도 선택 3가지 요인으로 구성되어 있으며, 영향을 미치는 일반적 특성으로는 연령, 학제, 학년, 학업 성적, 주 성장지, 대학교 입학 전 사회 경험 유무, 전공 선택 이유, 졸업 후 희망 진료, 전공 타인 추천 여부, 전공 만족도가 있었다. 더불어 영향을 미치는 요인으로는 자아존중감, 비판적 사고 성향 중 체계성, 자신감(A), 지적열정/호기심, 건전한 회의성이 있었다. 6. 비판적 사고 성향, 자아존중감, 자기효능감간의 상관 분석 결과 건전한 회의성과 자신감(B)을 제외한 모든 항목 간에 양의 상관관계가 나타났다. 비판적 사고 성향, 자아존중감, 자기효능감은 서로 유의한 연관성이 있었으며, 각 요인을 체계적이고 지속적으로 높일 수 있는 치위생 교육 과정 개발에 기초자료로 활용되리라 기대된다.
본 연구의 목적은 치위생(학)과에 재학 중인 학생을 대상으로 비판적 사고 성향, 자아존중감, 자기효능감을 조사하여 그 정도를 파악하고, 세 요인간의 관련성을 파악하여 치위생 교육과정 개발을 위한 기초자료를 제공하기 위함이다. 2012년 10월 15일부터 12월 6일까지 전국 3년제 대학 5개교, 4년제 대학 6개교 총 935명을 대상으로 연구를 진행하였다. SPSS 12.0을 사용하여 분석하였으며, 분석 결과를 요약하면 다음과 같다. 1. 연구 대상자의 일반적 특성으로는 3년제 50.9%, 4년제 49.1%이었으며, 1학년 32.7%, 2학년 28.2%, 3학년 34.2%, 4학년 5.0% 이었다. 전공 선택 이유로는 졸업 후 취업률이 높아서라는 응답이 60.8%로 가장 높았으며, 졸업 후 희망 진로로 치과병원이라고 응답한 학생이 42.6%로 가장 높았다. 타인에게 전공 권장 여부에 관해 보통이라는 의견이 47.2%로 가장 많았으며, 전공 만족도는 만족한다는 의견이 46.6%로 가장 많았다. 2. 비판적 사고 성향, 자아존중감, 자기효능감의 정도를 측정 한 결과 비판적 사고 성향 3.40점, 자아존중감 3.53점, 자기효능감 3.03점으로 나타났다. 3. 비판적 사고 성향은 지적열정/호기심, 신중성, 자신감(A), 지적공정성, 체계성, 건전한 회의성, 객관성 총 7가지 요인으로 구성되어 있으며, 영향을 미치는 일반적 특성으로는 연령, 학제, 학년, 학업성적, 종교, 전공 선택 이유, 졸업 후 희망 진로, 타인 전공 추천 여부, 전공 만족도가 있었다. 더불어 영향을 미치는 요인으로는 자아존중감, 자기효능감 중 자기조절 효능감이 있었다. 4. 자아존중감에 영향을 미치는 일반적 특성으로는 학제, 학업 성적, 주 성장지, 전공 선택 이유, 졸업 후 희망 진로, 전공 타인 추천 여부, 전공 만족도가 있었다. 더불어 영향을 미치는 요인으로는 자기효능감 중 자신감(B), 자기 조절 효능감, 비판적 사고 성향 중 자신감(A), 지적열정/호기심, 체계성이 있었다. 5. 자기효능감은 자신감(B), 자기 조절 효능감, 과제 난이도 선택 3가지 요인으로 구성되어 있으며, 영향을 미치는 일반적 특성으로는 연령, 학제, 학년, 학업 성적, 주 성장지, 대학교 입학 전 사회 경험 유무, 전공 선택 이유, 졸업 후 희망 진료, 전공 타인 추천 여부, 전공 만족도가 있었다. 더불어 영향을 미치는 요인으로는 자아존중감, 비판적 사고 성향 중 체계성, 자신감(A), 지적열정/호기심, 건전한 회의성이 있었다. 6. 비판적 사고 성향, 자아존중감, 자기효능감간의 상관 분석 결과 건전한 회의성과 자신감(B)을 제외한 모든 항목 간에 양의 상관관계가 나타났다. 비판적 사고 성향, 자아존중감, 자기효능감은 서로 유의한 연관성이 있었으며, 각 요인을 체계적이고 지속적으로 높일 수 있는 치위생 교육 과정 개발에 기초자료로 활용되리라 기대된다.
The purpose of this study was to examine the critical thinking disposition, self-esteem and self-efficacy of dental hygiene students and the relationship of the three variables in an attempt to provide information on the development of dental hygiene curriculums. The subjects in this study were 935 ...
The purpose of this study was to examine the critical thinking disposition, self-esteem and self-efficacy of dental hygiene students and the relationship of the three variables in an attempt to provide information on the development of dental hygiene curriculums. The subjects in this study were 935 students at five three-year colleges and six four-year universities across the nation, on whom a survey was conducted from October 15 to December 6, 2012. The statistical package SPSS 12.0 was employed to analyze the collected data, and the findings of the study were as follows: 1. As for the general characteristics of the respondents, 50.9 percent were from three-year colleges, and 49.1 percent were from four-year universities. The freshmen accounted for 32.7 percent; the sophomores 28.2 percent; the juniors 34.2 percent; and the seniors 5.0 percent. Concerning the reason of choosing dental hygiene, the biggest group (60.8%) cited the high rate of employment as the reason. As to preferred post-graduation career, the largest group(42.6%) replied they hoped to work with dental hospitals. The greatest group(47.2%) replied, "So-so," when they were asked a question whether they intended to recommend others to major in dental hygiene. In terms of satisfaction with the major, the largest group(46.6%) answered they were satisfied. 2. When their critical thinking disposition, self-esteem and self- efficacy were evaluated, they got 3.40 in critical thinking disposition; 3.53 in self-esteem; and 3.03 in self-efficacy. 3. Critical thinking consisted of seven factors: intellectual zeal/curiosity, prudence, self-confidence(A), intellectual impartiality, systematicity, sound skepticism and objectivity. The general characteristics that affected it were age, the educational system, academic year, academic standing, religion, reason of choosing dental hygiene as major, preferred post- graduation career, intention of recommending dental hygiene to others, and satisfaction with the major. In addition, that exerted an influence on self-esteem and on self-regulating efficacy among the subfactors of self-efficacy. 4. The general characteristics that impacted on self-esteem were the educational system, academic standing, alma mater, the reason of choosing dental hygiene as major, preferred post-graduation career, intention of recommending dental hygiene to others and satisfaction with the major. Self-esteem exercised an influence on self- confidence(B) and self-regulating efficacy among the subfactors of self-efficacy, and on self-confidence(A), intellectual zeal/curiosity and systematicity among the subfactors of critical thinking disposition. 5. Self-efficacy was composed of three factors: self-confidence(B), self- regulating efficacy and task difficulty choice. The general characteristics that affected it was age, the educational system, academic year, academic standing, main place in which they grew, social experiences before college admission, reason of choosing dental hygiene as major, preferred post-graduation career, intention of recommending dental hygiene to others and satisfaction with the major. That had an impact on self-esteem and on systematicity, self-confidence(A), zeal/curiosity and sound skepticism among the subfactors of critical thinking disposition. 6. When a correlation analysis of critical thinking disposition, self-esteem and self-efficacy was carried out, there was a positive correlation among every factor except sound skepticism and self- confidence(B). Critical thinking disposition, self-esteem and self-efficacy exerted a significant influence on one another, and the findings of the study are expected to lay the groundwork for the development of dental hygiene curriculums geared toward stepping up the development of critical thinking disposition, self-esteem and self-efficacy.
The purpose of this study was to examine the critical thinking disposition, self-esteem and self-efficacy of dental hygiene students and the relationship of the three variables in an attempt to provide information on the development of dental hygiene curriculums. The subjects in this study were 935 students at five three-year colleges and six four-year universities across the nation, on whom a survey was conducted from October 15 to December 6, 2012. The statistical package SPSS 12.0 was employed to analyze the collected data, and the findings of the study were as follows: 1. As for the general characteristics of the respondents, 50.9 percent were from three-year colleges, and 49.1 percent were from four-year universities. The freshmen accounted for 32.7 percent; the sophomores 28.2 percent; the juniors 34.2 percent; and the seniors 5.0 percent. Concerning the reason of choosing dental hygiene, the biggest group (60.8%) cited the high rate of employment as the reason. As to preferred post-graduation career, the largest group(42.6%) replied they hoped to work with dental hospitals. The greatest group(47.2%) replied, "So-so," when they were asked a question whether they intended to recommend others to major in dental hygiene. In terms of satisfaction with the major, the largest group(46.6%) answered they were satisfied. 2. When their critical thinking disposition, self-esteem and self- efficacy were evaluated, they got 3.40 in critical thinking disposition; 3.53 in self-esteem; and 3.03 in self-efficacy. 3. Critical thinking consisted of seven factors: intellectual zeal/curiosity, prudence, self-confidence(A), intellectual impartiality, systematicity, sound skepticism and objectivity. The general characteristics that affected it were age, the educational system, academic year, academic standing, religion, reason of choosing dental hygiene as major, preferred post- graduation career, intention of recommending dental hygiene to others, and satisfaction with the major. In addition, that exerted an influence on self-esteem and on self-regulating efficacy among the subfactors of self-efficacy. 4. The general characteristics that impacted on self-esteem were the educational system, academic standing, alma mater, the reason of choosing dental hygiene as major, preferred post-graduation career, intention of recommending dental hygiene to others and satisfaction with the major. Self-esteem exercised an influence on self- confidence(B) and self-regulating efficacy among the subfactors of self-efficacy, and on self-confidence(A), intellectual zeal/curiosity and systematicity among the subfactors of critical thinking disposition. 5. Self-efficacy was composed of three factors: self-confidence(B), self- regulating efficacy and task difficulty choice. The general characteristics that affected it was age, the educational system, academic year, academic standing, main place in which they grew, social experiences before college admission, reason of choosing dental hygiene as major, preferred post-graduation career, intention of recommending dental hygiene to others and satisfaction with the major. That had an impact on self-esteem and on systematicity, self-confidence(A), zeal/curiosity and sound skepticism among the subfactors of critical thinking disposition. 6. When a correlation analysis of critical thinking disposition, self-esteem and self-efficacy was carried out, there was a positive correlation among every factor except sound skepticism and self- confidence(B). Critical thinking disposition, self-esteem and self-efficacy exerted a significant influence on one another, and the findings of the study are expected to lay the groundwork for the development of dental hygiene curriculums geared toward stepping up the development of critical thinking disposition, self-esteem and self-efficacy.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.