장애대학생의 열등감 정서조절양식 대학생활부적응이 사회불안에 미치는 영향 Effects of Inferiority Feeling, Emotion Regulation Style, and College Life Maladjustment of University Students with Disabilities on Social Anxiety원문보기
본 연구는 장애대학생의 사회불안 수준을 파악하고, 이에 영향을 미치는 요인이 무엇인지를 밝힘으로써 사회불안을 줄이는데 기초적인 자료를 제공하고자 하는 것이다. 이러한 연구의 목적에 따라 선정된 연구문제는 다음과 같다. 첫째. 장애대학생과 일반대학생의 사회 불안과 열등감, 정서조절양식, 대학생활부적응수준은 어떠한 차이가 있는가? 둘째. 장애대학생의 사회불안에 영향을 미치는 요인은 무엇인가? 본 연구의 대상자는 대구와 천안에 소재한 대학교의 장애학생 130명과 대조군 201명을 대상으로 하였다. 연구도구는 사회불안 척도와 열등감 척도, 정서조절 양식 척도, 대학생활 부적응 척도를 활용하였다. 분석방법은 장애대학생과 대조군의 사회불안 수준과 열등감 수준, 정서조절 양식, 대학생활 부적응 수준의 차이를 알아보기 위해 차이검증을 실시하였고, 장애대학생의 사회불안에 영향을 미치는 요인을 알아보기 위해 ...
본 연구는 장애대학생의 사회불안 수준을 파악하고, 이에 영향을 미치는 요인이 무엇인지를 밝힘으로써 사회불안을 줄이는데 기초적인 자료를 제공하고자 하는 것이다. 이러한 연구의 목적에 따라 선정된 연구문제는 다음과 같다. 첫째. 장애대학생과 일반대학생의 사회 불안과 열등감, 정서조절양식, 대학생활부적응수준은 어떠한 차이가 있는가? 둘째. 장애대학생의 사회불안에 영향을 미치는 요인은 무엇인가? 본 연구의 대상자는 대구와 천안에 소재한 대학교의 장애학생 130명과 대조군 201명을 대상으로 하였다. 연구도구는 사회불안 척도와 열등감 척도, 정서조절 양식 척도, 대학생활 부적응 척도를 활용하였다. 분석방법은 장애대학생과 대조군의 사회불안 수준과 열등감 수준, 정서조절 양식, 대학생활 부적응 수준의 차이를 알아보기 위해 차이검증을 실시하였고, 장애대학생의 사회불안에 영향을 미치는 요인을 알아보기 위해 상관분석과 회귀분석을 실시하였다. 연구결과는 다음과 같다. 첫째, 장애대학생은 대조군이 비해 사회불안과 열등감이 높고, 정서조절양식에서 지지 추구적 양식이 낮고, 대학생활부적응에서 학업적응이 높고, 개인-정서적응은 낮았다. 둘째, 사회불안에 영향을 미치는 하위요인을 보면 열등감은 전반적으로 유의미한 상관을 나타내고, 회피 분산적 양식, 개인-정서조절요인이 유의미한 상관을 나타고, 사회불안의 하위유형별 결과는 가정열등감과 학업열등감, 학업적응, 개인-정서적응, 능동적 양식, 지지추구적양식이 통계적으로 유의한 영향을 나타내고 있다. 요약하면, 장애대학생의 사회불안은 비교적 높은 것으로 나타났다. 또한 장애대학생의 사회불안에 영향을 미치는 변인은 가정열등감과, 학업열등감, 개인정서적응으로 나타났다. 즉 장애 대학생의 사회불안에 영향을 미치는 변인이 학업적응, 능동적 양식, 지지 추구적 양식에 영향을 받지만, 사회불안을 예측하는 결정적 변인은 가정열등감과 학업열등감, 개인정서적응으로 나타났다.
본 연구는 장애대학생의 사회불안 수준을 파악하고, 이에 영향을 미치는 요인이 무엇인지를 밝힘으로써 사회불안을 줄이는데 기초적인 자료를 제공하고자 하는 것이다. 이러한 연구의 목적에 따라 선정된 연구문제는 다음과 같다. 첫째. 장애대학생과 일반대학생의 사회 불안과 열등감, 정서조절양식, 대학생활부적응수준은 어떠한 차이가 있는가? 둘째. 장애대학생의 사회불안에 영향을 미치는 요인은 무엇인가? 본 연구의 대상자는 대구와 천안에 소재한 대학교의 장애학생 130명과 대조군 201명을 대상으로 하였다. 연구도구는 사회불안 척도와 열등감 척도, 정서조절 양식 척도, 대학생활 부적응 척도를 활용하였다. 분석방법은 장애대학생과 대조군의 사회불안 수준과 열등감 수준, 정서조절 양식, 대학생활 부적응 수준의 차이를 알아보기 위해 차이검증을 실시하였고, 장애대학생의 사회불안에 영향을 미치는 요인을 알아보기 위해 상관분석과 회귀분석을 실시하였다. 연구결과는 다음과 같다. 첫째, 장애대학생은 대조군이 비해 사회불안과 열등감이 높고, 정서조절양식에서 지지 추구적 양식이 낮고, 대학생활부적응에서 학업적응이 높고, 개인-정서적응은 낮았다. 둘째, 사회불안에 영향을 미치는 하위요인을 보면 열등감은 전반적으로 유의미한 상관을 나타내고, 회피 분산적 양식, 개인-정서조절요인이 유의미한 상관을 나타고, 사회불안의 하위유형별 결과는 가정열등감과 학업열등감, 학업적응, 개인-정서적응, 능동적 양식, 지지추구적양식이 통계적으로 유의한 영향을 나타내고 있다. 요약하면, 장애대학생의 사회불안은 비교적 높은 것으로 나타났다. 또한 장애대학생의 사회불안에 영향을 미치는 변인은 가정열등감과, 학업열등감, 개인정서적응으로 나타났다. 즉 장애 대학생의 사회불안에 영향을 미치는 변인이 학업적응, 능동적 양식, 지지 추구적 양식에 영향을 받지만, 사회불안을 예측하는 결정적 변인은 가정열등감과 학업열등감, 개인정서적응으로 나타났다.
The purpose of this study was to provide the base data for reducing social anxiety by investigating the level of social anxiety of university students with disabilities and inquiring into the factors that affect on social anxiety. The questionnaires were responded by the 331 university students with...
The purpose of this study was to provide the base data for reducing social anxiety by investigating the level of social anxiety of university students with disabilities and inquiring into the factors that affect on social anxiety. The questionnaires were responded by the 331 university students with disabilities residing in Daegu and Cheonan. The data were obtained by self-report questionnaires. Based on the theoretical background and previous studies, the social anxiety factor, the dependent variable, was divided into social interaction anxiety and performance anxiety, and the two sub-factors are divided into self-assertive situation, interactional situation, facing stranger situation, presentation situation, and non-verbal performance situation. The inferiority feeling, emotion regulation style, college life maladjustment were selected as independent variables. The main results of this study are as follows. First, the students with disabilities showed higher social anxiety as compared to the control group. The social anxiety of the students with disabilities was overall high, especially in interaction situation out of the other sub-factors. Second, the students with disabilities showed overall higher inferiority feeling as compared to the control group. The Domestic inferiority feeling was the highest out of the other sub-factors of inferiority feeling. Third, support-seeking style out of the sub-factors of emotion regulation style was only significantly different between the control group and the students with disabilities. This result shows how the families affect on emotion regulation of the students with disabilities. Forth, the result of comparing college life maladjustment between control group and the students with disabilities was that the individual-emotional adaptation was significantly low. The result implicates the maladjustment from individual psychological stress and acceptance of disabilities. Fifth, looking into the sub-factors that affect on social anxiety, inferiority feeling generally had a significantly correlation, and avoidant-distractive regulation style and individual-emotion control showed significant correlations. Sixth, domestic inferiority feeling, study inferiority feeling, study adjustment, individual-emotion adjustment, active style, and support-seeking style significantly affected on social anxiety. In short, social anxiety of the students with disabilities was relatively high. Study adjustment, active style, and support-seeking style affect on social anxiety of the students with disabilities. The results revealed that the crucial factors that affect on social anxiety were domestic inferiority feeling, study inferiority feeling, and individual-emotion adjustment.
The purpose of this study was to provide the base data for reducing social anxiety by investigating the level of social anxiety of university students with disabilities and inquiring into the factors that affect on social anxiety. The questionnaires were responded by the 331 university students with disabilities residing in Daegu and Cheonan. The data were obtained by self-report questionnaires. Based on the theoretical background and previous studies, the social anxiety factor, the dependent variable, was divided into social interaction anxiety and performance anxiety, and the two sub-factors are divided into self-assertive situation, interactional situation, facing stranger situation, presentation situation, and non-verbal performance situation. The inferiority feeling, emotion regulation style, college life maladjustment were selected as independent variables. The main results of this study are as follows. First, the students with disabilities showed higher social anxiety as compared to the control group. The social anxiety of the students with disabilities was overall high, especially in interaction situation out of the other sub-factors. Second, the students with disabilities showed overall higher inferiority feeling as compared to the control group. The Domestic inferiority feeling was the highest out of the other sub-factors of inferiority feeling. Third, support-seeking style out of the sub-factors of emotion regulation style was only significantly different between the control group and the students with disabilities. This result shows how the families affect on emotion regulation of the students with disabilities. Forth, the result of comparing college life maladjustment between control group and the students with disabilities was that the individual-emotional adaptation was significantly low. The result implicates the maladjustment from individual psychological stress and acceptance of disabilities. Fifth, looking into the sub-factors that affect on social anxiety, inferiority feeling generally had a significantly correlation, and avoidant-distractive regulation style and individual-emotion control showed significant correlations. Sixth, domestic inferiority feeling, study inferiority feeling, study adjustment, individual-emotion adjustment, active style, and support-seeking style significantly affected on social anxiety. In short, social anxiety of the students with disabilities was relatively high. Study adjustment, active style, and support-seeking style affect on social anxiety of the students with disabilities. The results revealed that the crucial factors that affect on social anxiety were domestic inferiority feeling, study inferiority feeling, and individual-emotion adjustment.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.