교황 베네딕도 16세께서는 2010년에 발표하신 교황 권고「주님의 말씀」(Verbum Domini)을 통해서 우리가 생명을 넘치도록 얻게 하시고자 우리에게 말씀하시고 당신의 사랑을 나누어 주시는 그 하느님을 만날 수 있게 하는 것보다 더 시급한 일이 없다는 것을 무엇보다 강조하셨다. 이러한 교황님의 권고는 현실의 교회를 직시한 결과로 오늘날 우리 교회가 처한 현실을 성찰케 한다. 이처럼 오늘날 우리 신앙인들이 그리스도와 만나는 기쁨과 새로운 열정을 더욱 북돋우기 위하여 신앙의 여정을 재발견할 필요가 있는데, 무엇보다 그리스도와 만...
교황 베네딕도 16세께서는 2010년에 발표하신 교황 권고「주님의 말씀」(Verbum Domini)을 통해서 우리가 생명을 넘치도록 얻게 하시고자 우리에게 말씀하시고 당신의 사랑을 나누어 주시는 그 하느님을 만날 수 있게 하는 것보다 더 시급한 일이 없다는 것을 무엇보다 강조하셨다. 이러한 교황님의 권고는 현실의 교회를 직시한 결과로 오늘날 우리 교회가 처한 현실을 성찰케 한다. 이처럼 오늘날 우리 신앙인들이 그리스도와 만나는 기쁨과 새로운 열정을 더욱 북돋우기 위하여 신앙의 여정을 재발견할 필요가 있는데, 무엇보다 그리스도와 만나는 신앙의 여정의 시작은 성서를 읽어 나아가는 데서부터 라고 볼 수 있다. 따라서 성서를 읽고 묵상하는 방법인 렉시오 디비나(lectio divina)를 토마스 머튼의 저서를 중심으로 고찰함으로써 그리스도교 생활 안에서 하느님의 말씀이 차지하는 중심적 위치를 재발견하고, 나아가 현 시대의 실존적인 세계관에 적용될 수 있는 올바른 렉시오 디비나에 대한 전망을 제시하고자 한다. 먼저 초세기 교부들과 교회 전통에 따른 성서 해석을 토마스 머튼이 바라본 성서에 따라 고찰하면, 머튼은 철저히 교회 전통에 입각해서 성서를 이해한 것으로 나타난다. 또한 머튼은 그가 처한 시대적 상황과 배경 안에서 성서를 보다 실존적인 측면으로 이해했다는 것이 드러난다. 따라서 머튼이 이해한 성서를 통해 전통과 현대의 조화 속에서 성서의 가치와 중요성을 재발견하게 된다. 머튼에 의하면 성서의 골자는 하느님과의 인격적이고 실존적인 만남이면서, 동시에 자유를 체험하는데 있다. 따라서 성서를 읽고 대면한다는 것은 자신의 정체성인 내면의 참 자아에 대한 깨달음이면서 나아가 자신이 변화되고 자유를 주는 힘을 성서를 통해서 깨닫게 된다는 것이다. 이렇게 모든 인간은 말씀의 자유로운 응답과 그 사랑의 대화로 들어가도록 부름 받고 있는 존재로 드러난다. 따라서 이 대화에 자신을 열지 않고서는 자기 자신을 이해할 수 없다고 머튼은 언급하였다. 이렇게 머튼은 교회 전통 안에서 새롭게 성서를 이해하였고, 현대 상황 속에서 자칫 간과될 수 있었던 하느님 말씀인 성서를 재조명함으로써 말씀을 통해 하느님을 만나는 친숙한 길을 다시금 열어 주었다고 할 수 있다. 이러한 배경에는 머튼이 수도 전통 안에서 수행하였던 렉시오 디비나가 있었다. 머튼은 수도원 안에서 성서 공부에 몰두하였으며, 그 이해를 바탕으로 렉시오 디비나를 수행함으로써 다시금 성서를 새롭게 이해하는 발판을 마련하였고, 이를 바탕으로 그가 평생을 두고 갈망하였던 관상의 길로 나아갈 수 있었다. 베네딕도회 전통 안에서 이어져 내려왔던 렉시오 디비나는 중세 귀고 2세가 체계적으로 집대성한 렉시오 디비나 네 단계(독서-묵상-기도-관상)로 전개된다. 귀고 2세의 렉시오 디비나는 고대 수도 전통 안에서 이루어진 렉시오 디비나를 한 단계 더 발전시켜 관상의 차원으로 끌어올렸고, 각 단계의 신비적 의미를 요약적으로 잘 설명하였다. 반면 각 단계의 지나친 비유적인 설명으로 다소 모호하고 막연하게 느껴질 수 있다는 것이 단점으로 드러난다. 그러나 머튼의 렉시오 디비나는 기존의 방법론 안에서 각 단계를 세부적으로 쉽게 이해할 수 있도록 설명하였다. 특별히 그가 주안점을 두고 전개한 내용은 묵상과 기도에서 관상으로 넘어가는 과정이면서, 관상적 차원을 인간의 보편적 차원으로 승화시킬 수 있다고 생각했다. 이러한 머튼의 렉시오 디비나 안에서 발견할 수 있었던 것은 그가 수도자로서 전통적인 수도원적 기도에 충실하였다는 것과 그의 기도와 영성 사상은 그리스도교 여러 신비가들에 의해서 종합적으로 영향을 받았다는 것이다. 이러한 통합적인 영성적 사상을 구축한 머튼은 고대와 현대에 이르기까지 그리스도교 영성의 중요성을 그리스도 안에서 재조명 하고 종합했다. 따라서 렉시오 디비나를 통한 그의 관상적 삶은 제2차 바티칸 공의회 이후 재조명된 성서 말씀의 중요성을 통해 더욱 명시적으로 드러날 수 있으며, 오늘날 렉시오 디비나를 더욱 풍요롭게 할 수 있을 것이다. 교회 전통에 입각한 성서 해석과 렉시오 디비나를 통하여 머튼이 바라본 성서와 렉시오 디비나는 현대 인간의 실존적 의미를 일깨우는 동시에, 신앙인의 중심인 그리스도에 대한 말씀의 신비를 제시한다. 결국 오늘날 성서를 통해 기도하려는 많은 그리스도인들은 수도 전통 안에서 머튼이 새롭게 조명한 성서의 가치를 재발견하고, 인간의 실존 안에서 렉시오 디비나를 참되게 수행함으로써 궁극적으로 하느님과의 인격적인 만남을 이룰 수 있다는 것을 깨달아 현대의 세계관 안에서 그리스도 신앙을 더욱 설득력 있게 제시할 수 있을 것이라는 긍정적인 전망을 가져본다.
교황 베네딕도 16세께서는 2010년에 발표하신 교황 권고「주님의 말씀」(Verbum Domini)을 통해서 우리가 생명을 넘치도록 얻게 하시고자 우리에게 말씀하시고 당신의 사랑을 나누어 주시는 그 하느님을 만날 수 있게 하는 것보다 더 시급한 일이 없다는 것을 무엇보다 강조하셨다. 이러한 교황님의 권고는 현실의 교회를 직시한 결과로 오늘날 우리 교회가 처한 현실을 성찰케 한다. 이처럼 오늘날 우리 신앙인들이 그리스도와 만나는 기쁨과 새로운 열정을 더욱 북돋우기 위하여 신앙의 여정을 재발견할 필요가 있는데, 무엇보다 그리스도와 만나는 신앙의 여정의 시작은 성서를 읽어 나아가는 데서부터 라고 볼 수 있다. 따라서 성서를 읽고 묵상하는 방법인 렉시오 디비나(lectio divina)를 토마스 머튼의 저서를 중심으로 고찰함으로써 그리스도교 생활 안에서 하느님의 말씀이 차지하는 중심적 위치를 재발견하고, 나아가 현 시대의 실존적인 세계관에 적용될 수 있는 올바른 렉시오 디비나에 대한 전망을 제시하고자 한다. 먼저 초세기 교부들과 교회 전통에 따른 성서 해석을 토마스 머튼이 바라본 성서에 따라 고찰하면, 머튼은 철저히 교회 전통에 입각해서 성서를 이해한 것으로 나타난다. 또한 머튼은 그가 처한 시대적 상황과 배경 안에서 성서를 보다 실존적인 측면으로 이해했다는 것이 드러난다. 따라서 머튼이 이해한 성서를 통해 전통과 현대의 조화 속에서 성서의 가치와 중요성을 재발견하게 된다. 머튼에 의하면 성서의 골자는 하느님과의 인격적이고 실존적인 만남이면서, 동시에 자유를 체험하는데 있다. 따라서 성서를 읽고 대면한다는 것은 자신의 정체성인 내면의 참 자아에 대한 깨달음이면서 나아가 자신이 변화되고 자유를 주는 힘을 성서를 통해서 깨닫게 된다는 것이다. 이렇게 모든 인간은 말씀의 자유로운 응답과 그 사랑의 대화로 들어가도록 부름 받고 있는 존재로 드러난다. 따라서 이 대화에 자신을 열지 않고서는 자기 자신을 이해할 수 없다고 머튼은 언급하였다. 이렇게 머튼은 교회 전통 안에서 새롭게 성서를 이해하였고, 현대 상황 속에서 자칫 간과될 수 있었던 하느님 말씀인 성서를 재조명함으로써 말씀을 통해 하느님을 만나는 친숙한 길을 다시금 열어 주었다고 할 수 있다. 이러한 배경에는 머튼이 수도 전통 안에서 수행하였던 렉시오 디비나가 있었다. 머튼은 수도원 안에서 성서 공부에 몰두하였으며, 그 이해를 바탕으로 렉시오 디비나를 수행함으로써 다시금 성서를 새롭게 이해하는 발판을 마련하였고, 이를 바탕으로 그가 평생을 두고 갈망하였던 관상의 길로 나아갈 수 있었다. 베네딕도회 전통 안에서 이어져 내려왔던 렉시오 디비나는 중세 귀고 2세가 체계적으로 집대성한 렉시오 디비나 네 단계(독서-묵상-기도-관상)로 전개된다. 귀고 2세의 렉시오 디비나는 고대 수도 전통 안에서 이루어진 렉시오 디비나를 한 단계 더 발전시켜 관상의 차원으로 끌어올렸고, 각 단계의 신비적 의미를 요약적으로 잘 설명하였다. 반면 각 단계의 지나친 비유적인 설명으로 다소 모호하고 막연하게 느껴질 수 있다는 것이 단점으로 드러난다. 그러나 머튼의 렉시오 디비나는 기존의 방법론 안에서 각 단계를 세부적으로 쉽게 이해할 수 있도록 설명하였다. 특별히 그가 주안점을 두고 전개한 내용은 묵상과 기도에서 관상으로 넘어가는 과정이면서, 관상적 차원을 인간의 보편적 차원으로 승화시킬 수 있다고 생각했다. 이러한 머튼의 렉시오 디비나 안에서 발견할 수 있었던 것은 그가 수도자로서 전통적인 수도원적 기도에 충실하였다는 것과 그의 기도와 영성 사상은 그리스도교 여러 신비가들에 의해서 종합적으로 영향을 받았다는 것이다. 이러한 통합적인 영성적 사상을 구축한 머튼은 고대와 현대에 이르기까지 그리스도교 영성의 중요성을 그리스도 안에서 재조명 하고 종합했다. 따라서 렉시오 디비나를 통한 그의 관상적 삶은 제2차 바티칸 공의회 이후 재조명된 성서 말씀의 중요성을 통해 더욱 명시적으로 드러날 수 있으며, 오늘날 렉시오 디비나를 더욱 풍요롭게 할 수 있을 것이다. 교회 전통에 입각한 성서 해석과 렉시오 디비나를 통하여 머튼이 바라본 성서와 렉시오 디비나는 현대 인간의 실존적 의미를 일깨우는 동시에, 신앙인의 중심인 그리스도에 대한 말씀의 신비를 제시한다. 결국 오늘날 성서를 통해 기도하려는 많은 그리스도인들은 수도 전통 안에서 머튼이 새롭게 조명한 성서의 가치를 재발견하고, 인간의 실존 안에서 렉시오 디비나를 참되게 수행함으로써 궁극적으로 하느님과의 인격적인 만남을 이룰 수 있다는 것을 깨달아 현대의 세계관 안에서 그리스도 신앙을 더욱 설득력 있게 제시할 수 있을 것이라는 긍정적인 전망을 가져본다.
Benedictus PP. XVI emphasized in Adhortatio Apostolica Verbum Domini, released in 2010, that nothing is more important(urgent) than looking for ways to face our God who shares his love with us. Benedictus PP. XVI’ sadvice, which came from his anxiety over reality in this era, let us introspect reali...
Benedictus PP. XVI emphasized in Adhortatio Apostolica Verbum Domini, released in 2010, that nothing is more important(urgent) than looking for ways to face our God who shares his love with us. Benedictus PP. XVI’ sadvice, which came from his anxiety over reality in this era, let us introspect reality that Christianity has faced. Believers now need to reconsider how to believe in God to encourage themselves the happiness of facing Jesus Christ and passion of seeing our God; and it starts from reading Bible. I hereby suggest a proper way of Lectio Divina, reading a Bible and meditating upon the Bible, in accordance with the outlook of the world in the present era, by regarding Thomas Merton’s works. Thomas Merton’s perspective on Bible, which has been translated in accordance with earlier traditional patristic Christianity, informs that he understood Bible thoroughly predicated on traditional Christianity. Merton also looked into the Bible realistically from the view where he and the era had situated at that moment. Through Merton’s understanding upon Bible, we rediscover the virtue of Bible and its importance by harmonizing traditional and modern perspective. The essential of Bible, according to Merton, is the fact that we meet God in respectful and realistic position, experiencing freedom through the Bible at the same time. Therefore, reading and facing Bible is where we can see our true self, and it will ultimately let us realize our inner changes and freedom. Here, it has been proven that human is the kind that is called to answer freely upon Bible and make a conversation having love on the base. Merton, in his book, stated that we won’t able to understand ourselves unless we unveil who we are in the conversation. Merton comprehended Bible within the frame of traditional Christianity, and his work opened ways of facing God through God’s words by shedding new light on Bible, which could have been ignored in this modern era. Merton’s experience of Lectio Divina at traditional monastery developed his thought on understating Bible. While in the monastery, he looked into Bible thoroughly, did Lectio Divina, and then re-read Bible for better and different understanding. Based on his training upon bible helped him follow the path through Contemplatio, which was Merton’s lifelong desire. Lectio Divina, which followed Benedictus tradition and developed by Guigo II, unfolds in four steps: Lectio, Meditatio, Oratio, and Contemplatio. Guigo II’s Lectio Divina upgraded traditional monastery Lectio Divina to Contemplatio level, and each step of Lectio Divina has explained the mystic meaning precisely. On the other hand, however, each step’s exaggerated metaphor gives somewhat vague idea, which stands as a weak point. Merton’s Lectio Divina, however, gives easy ways to comprehend each step within already existed method of Lectio Divina. Especially, Merton focused on Meditatio and progress from pray to Contemplatio level, and he believed Contemplatio level can be sublimated into human’s universal level. At this point, we can tell Merton was very faithful in traditional monastery pray, and his pray and thoughts were highly influenced by various Christian Spiritual as a whole. Merton, who established integrated spiritual idea, re-illuminated the importance of Christian Spiritual from the ancient time to modern era. Therefore, Merton’s Lectio Divina can be explicitly unveiled through the Second Vatican Council, which will ultimately vitalize Lectio Divina. At the same time Merton’s perspective on Bible and Lectio Divina enlightens modern human’s existential meaning, it also proposes God’s word’s Mystery toward Jesus Christ, which acts as the center within believers. Eventually, countless numbers of Christians who try to pray through modern Bible will rediscover the value of Bible that Thomas Merton has newly translated, and they can face God respectfully by practicing Lectio Divina within humankind’s existential aspect. By doing it, we prospect positively that Christianity will hold more persuasive power facing today’s outlook on the world.
Benedictus PP. XVI emphasized in Adhortatio Apostolica Verbum Domini, released in 2010, that nothing is more important(urgent) than looking for ways to face our God who shares his love with us. Benedictus PP. XVI’ sadvice, which came from his anxiety over reality in this era, let us introspect reality that Christianity has faced. Believers now need to reconsider how to believe in God to encourage themselves the happiness of facing Jesus Christ and passion of seeing our God; and it starts from reading Bible. I hereby suggest a proper way of Lectio Divina, reading a Bible and meditating upon the Bible, in accordance with the outlook of the world in the present era, by regarding Thomas Merton’s works. Thomas Merton’s perspective on Bible, which has been translated in accordance with earlier traditional patristic Christianity, informs that he understood Bible thoroughly predicated on traditional Christianity. Merton also looked into the Bible realistically from the view where he and the era had situated at that moment. Through Merton’s understanding upon Bible, we rediscover the virtue of Bible and its importance by harmonizing traditional and modern perspective. The essential of Bible, according to Merton, is the fact that we meet God in respectful and realistic position, experiencing freedom through the Bible at the same time. Therefore, reading and facing Bible is where we can see our true self, and it will ultimately let us realize our inner changes and freedom. Here, it has been proven that human is the kind that is called to answer freely upon Bible and make a conversation having love on the base. Merton, in his book, stated that we won’t able to understand ourselves unless we unveil who we are in the conversation. Merton comprehended Bible within the frame of traditional Christianity, and his work opened ways of facing God through God’s words by shedding new light on Bible, which could have been ignored in this modern era. Merton’s experience of Lectio Divina at traditional monastery developed his thought on understating Bible. While in the monastery, he looked into Bible thoroughly, did Lectio Divina, and then re-read Bible for better and different understanding. Based on his training upon bible helped him follow the path through Contemplatio, which was Merton’s lifelong desire. Lectio Divina, which followed Benedictus tradition and developed by Guigo II, unfolds in four steps: Lectio, Meditatio, Oratio, and Contemplatio. Guigo II’s Lectio Divina upgraded traditional monastery Lectio Divina to Contemplatio level, and each step of Lectio Divina has explained the mystic meaning precisely. On the other hand, however, each step’s exaggerated metaphor gives somewhat vague idea, which stands as a weak point. Merton’s Lectio Divina, however, gives easy ways to comprehend each step within already existed method of Lectio Divina. Especially, Merton focused on Meditatio and progress from pray to Contemplatio level, and he believed Contemplatio level can be sublimated into human’s universal level. At this point, we can tell Merton was very faithful in traditional monastery pray, and his pray and thoughts were highly influenced by various Christian Spiritual as a whole. Merton, who established integrated spiritual idea, re-illuminated the importance of Christian Spiritual from the ancient time to modern era. Therefore, Merton’s Lectio Divina can be explicitly unveiled through the Second Vatican Council, which will ultimately vitalize Lectio Divina. At the same time Merton’s perspective on Bible and Lectio Divina enlightens modern human’s existential meaning, it also proposes God’s word’s Mystery toward Jesus Christ, which acts as the center within believers. Eventually, countless numbers of Christians who try to pray through modern Bible will rediscover the value of Bible that Thomas Merton has newly translated, and they can face God respectfully by practicing Lectio Divina within humankind’s existential aspect. By doing it, we prospect positively that Christianity will hold more persuasive power facing today’s outlook on the world.
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