루드비히 반 베토벤은 하이든과 모차르트에 의해 계승되어 온 고전파 음악의 전통 위에 독창적 창작 기법을 도입하여 자신만의 음악 세계를 만들며 낭만주의 시대를 열어간 음악가이다. 그의 음악은 초기, 중기, 후기 등의 3기로 나뉘는데 본 논문에서는 1802년, 제2기에 작곡된 소나타 Op.31의 2번을 연구하였다. 피아노 소나타 라단조 작품 31의 2는 3개의 악장으로 구성되어 있으며 소나타 형식으로 이루어져 있다. 베토벤 피아노 소나타 Op.31, No.2를 분석함에서 우선 베토벤의 32개의 피아노 소나타를 시기별로 분류하여 각 시...
루드비히 반 베토벤은 하이든과 모차르트에 의해 계승되어 온 고전파 음악의 전통 위에 독창적 창작 기법을 도입하여 자신만의 음악 세계를 만들며 낭만주의 시대를 열어간 음악가이다. 그의 음악은 초기, 중기, 후기 등의 3기로 나뉘는데 본 논문에서는 1802년, 제2기에 작곡된 소나타 Op.31의 2번을 연구하였다. 피아노 소나타 라단조 작품 31의 2는 3개의 악장으로 구성되어 있으며 소나타 형식으로 이루어져 있다. 베토벤 피아노 소나타 Op.31, No.2를 분석함에서 우선 베토벤의 32개의 피아노 소나타를 시기별로 분류하여 각 시기별 특징에 대해 알아보았으며 또한, 그의 생애와 피아노 소나타 Op.31, No..2의 작품 배경에 대해 알아보았다. 작품 분석에는 첫째, 악장별로 형식, 선율, 리듬, 화성을 분석하였고, 둘째, 중기시대의 음악적 특징 분석을 위하여 선율과 형식을 분석하였으며 셋째, 주제의 변화에 따른 조성변화와 화성분석을 하였으며 넷째, 리듬의 변형과 발전을 알아보기 위하여 리듬을 분석하였다. 결론으로써, 제1악장은 극적인 긴장감과 어두운 느낌을 주는데, 속도의 변화와 레치타티보의 삽입은 고전적인 형식에서 벗어난 형식임을 보여주고 있다. 제2악장은 발전부가 생략된 소나타 형식이며 서정성을 띠는 악장이다. 또 1악장의 모티브를 사용함으로써 악장간의 연관성을 보여준다. 제3악장은 세 악장 중 가장 규모가 큰 악장이며 발전부와 확대된 코다의 4부 구성으로 되어있다. 지속적으로 나타나는 16분음표로 인해 강한 운동성을 지닌 것이 특징이며 환상적이면서 즉흥적인 면도 보여주고 있다. 이는 Beethoven 중기 소나타의 전형적인 특징을 보여준다고 할 수 있다. 끝으로 본 논문이 Beethoven의 피아노 음악 세계를 이해하는 도움이 되길 바란다.
루드비히 반 베토벤은 하이든과 모차르트에 의해 계승되어 온 고전파 음악의 전통 위에 독창적 창작 기법을 도입하여 자신만의 음악 세계를 만들며 낭만주의 시대를 열어간 음악가이다. 그의 음악은 초기, 중기, 후기 등의 3기로 나뉘는데 본 논문에서는 1802년, 제2기에 작곡된 소나타 Op.31의 2번을 연구하였다. 피아노 소나타 라단조 작품 31의 2는 3개의 악장으로 구성되어 있으며 소나타 형식으로 이루어져 있다. 베토벤 피아노 소나타 Op.31, No.2를 분석함에서 우선 베토벤의 32개의 피아노 소나타를 시기별로 분류하여 각 시기별 특징에 대해 알아보았으며 또한, 그의 생애와 피아노 소나타 Op.31, No..2의 작품 배경에 대해 알아보았다. 작품 분석에는 첫째, 악장별로 형식, 선율, 리듬, 화성을 분석하였고, 둘째, 중기시대의 음악적 특징 분석을 위하여 선율과 형식을 분석하였으며 셋째, 주제의 변화에 따른 조성변화와 화성분석을 하였으며 넷째, 리듬의 변형과 발전을 알아보기 위하여 리듬을 분석하였다. 결론으로써, 제1악장은 극적인 긴장감과 어두운 느낌을 주는데, 속도의 변화와 레치타티보의 삽입은 고전적인 형식에서 벗어난 형식임을 보여주고 있다. 제2악장은 발전부가 생략된 소나타 형식이며 서정성을 띠는 악장이다. 또 1악장의 모티브를 사용함으로써 악장간의 연관성을 보여준다. 제3악장은 세 악장 중 가장 규모가 큰 악장이며 발전부와 확대된 코다의 4부 구성으로 되어있다. 지속적으로 나타나는 16분음표로 인해 강한 운동성을 지닌 것이 특징이며 환상적이면서 즉흥적인 면도 보여주고 있다. 이는 Beethoven 중기 소나타의 전형적인 특징을 보여준다고 할 수 있다. 끝으로 본 논문이 Beethoven의 피아노 음악 세계를 이해하는 도움이 되길 바란다.
Ludwig van Beethoven is the musician who did open up Romantic period, making his original music world by introducing original creation technique over the tradition of classical music succeeded by Hayden and Mozart. His musical history is divided by three period as early, middle and late period. This...
Ludwig van Beethoven is the musician who did open up Romantic period, making his original music world by introducing original creation technique over the tradition of classical music succeeded by Hayden and Mozart. His musical history is divided by three period as early, middle and late period. This thesis studies Sonata Op.31 No.2, composed in 1802, during the second period. Piano sonata D minor Op.31 No.2 is composed of three movements and it has a sonata form. Prior to analyzing this sonata, I investigate characteristics of Beethoven's 32 piano sonatas, sorted by period. And then, his life and the background of piano sonata Op.31 No,2 are studied. In analyzing work, First, each movements are divided into form, melody, rhythm, harmony. Second, the work is analyzed by melody and form for analyzing musical characteristics of the middle period. Third, I take analyzing of harmony and changing of construction consequential changing of theme. Fourth, I analyze rhythm for knowing about transforming and development of rhyth,m. In conclusion, the first movement makes a dark impression and a dramatic tension changing of pace and insertion of recitative show this is out of classic form. The second movement is sonata form without development and assumes lyrical. And it shows correlation between of movements as using motive of the first movement. The third movement is the largest movement and consists of four-part composition of development and expanded coda. This movement characterizes strong movement with continuous sixteenth notes which brings fantastic and improvised features. These factors show typical type of Beethoven's middle period works. Finally, within this study, I hope to help you understand the world of Beethoven's piano music.
Ludwig van Beethoven is the musician who did open up Romantic period, making his original music world by introducing original creation technique over the tradition of classical music succeeded by Hayden and Mozart. His musical history is divided by three period as early, middle and late period. This thesis studies Sonata Op.31 No.2, composed in 1802, during the second period. Piano sonata D minor Op.31 No.2 is composed of three movements and it has a sonata form. Prior to analyzing this sonata, I investigate characteristics of Beethoven's 32 piano sonatas, sorted by period. And then, his life and the background of piano sonata Op.31 No,2 are studied. In analyzing work, First, each movements are divided into form, melody, rhythm, harmony. Second, the work is analyzed by melody and form for analyzing musical characteristics of the middle period. Third, I take analyzing of harmony and changing of construction consequential changing of theme. Fourth, I analyze rhythm for knowing about transforming and development of rhyth,m. In conclusion, the first movement makes a dark impression and a dramatic tension changing of pace and insertion of recitative show this is out of classic form. The second movement is sonata form without development and assumes lyrical. And it shows correlation between of movements as using motive of the first movement. The third movement is the largest movement and consists of four-part composition of development and expanded coda. This movement characterizes strong movement with continuous sixteenth notes which brings fantastic and improvised features. These factors show typical type of Beethoven's middle period works. Finally, within this study, I hope to help you understand the world of Beethoven's piano music.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.