이 연구는 위기청소년의 증가를 억제하고 일반 청소년들의 고민과 갈등을 해결하도록 지원하기 위해서 학교상담의 일환으로 제공되고 있는 Wee 프로젝트의 운영실태에 대해서 분석하고자 하였다. 이를 위한 연구 방법은 문헌고찰과 심층면접을 통해서 Wee 프로젝트의 실태를 파악하였다. 연구대상은 A지역의 Wee 클래스와 Wee 센터에 종사하는 상담사와 광주지역의 Wee 스쿨에 종사하는 상담사로 모두 5명이었다. 이를 통해 나타난 결과를 요약하면 다음과 같다. 문제점으로는 첫째, Wee 클래스 조직의 업무는 전문상담교사가 있는 학교와 전문상담사가 배치된 학교는 전문성이나 신뢰성에서 차이가 있었다. 계약직으로 고용된 전문상담사는 전문성을 가지고 있더라도 역량을 마음껏 발휘할 수 없었고, 정규직이 아니기 때문에 이직률이 높아 업무가 체계적이지 못하고 지속해서 할 수 없는 한계가 있다. Wee 센터는 전문 인력이 다양하게 배치되어 있기 때문에 업무의 중복은 없지만 계약직으로 인한 불안정한 고용조건으로 이직이 심한 편이었다. Wee 센터 전문직 종사자의 잦은 이직률은 이용대상자 및 의뢰하는 기관의 불신으로 이어져 의뢰하지 않는 경우도 있었다. Wee 스쿨은 정신병리적인 문제로 의뢰된 이용대상자의 경우 어느 정도 회복되어 학교로 복귀한다 ...
이 연구는 위기청소년의 증가를 억제하고 일반 청소년들의 고민과 갈등을 해결하도록 지원하기 위해서 학교상담의 일환으로 제공되고 있는 Wee 프로젝트의 운영실태에 대해서 분석하고자 하였다. 이를 위한 연구 방법은 문헌고찰과 심층면접을 통해서 Wee 프로젝트의 실태를 파악하였다. 연구대상은 A지역의 Wee 클래스와 Wee 센터에 종사하는 상담사와 광주지역의 Wee 스쿨에 종사하는 상담사로 모두 5명이었다. 이를 통해 나타난 결과를 요약하면 다음과 같다. 문제점으로는 첫째, Wee 클래스 조직의 업무는 전문상담교사가 있는 학교와 전문상담사가 배치된 학교는 전문성이나 신뢰성에서 차이가 있었다. 계약직으로 고용된 전문상담사는 전문성을 가지고 있더라도 역량을 마음껏 발휘할 수 없었고, 정규직이 아니기 때문에 이직률이 높아 업무가 체계적이지 못하고 지속해서 할 수 없는 한계가 있다. Wee 센터는 전문 인력이 다양하게 배치되어 있기 때문에 업무의 중복은 없지만 계약직으로 인한 불안정한 고용조건으로 이직이 심한 편이었다. Wee 센터 전문직 종사자의 잦은 이직률은 이용대상자 및 의뢰하는 기관의 불신으로 이어져 의뢰하지 않는 경우도 있었다. Wee 스쿨은 정신병리적인 문제로 의뢰된 이용대상자의 경우 어느 정도 회복되어 학교로 복귀한다 해도 문제가 재발할 수 있는 경우가 많으며, 원적학교로 복귀하지 않는 학생들도 있었다. 둘째, Wee 프로젝트의 교육활동은 개인상담, 집단상담, 심리치료에 중점을 두고 있었다. 심리검사는 각 단계에 따라 각각 다시 실시하거나 센터의 인력이 바뀌었을 경우 처음부터 다시 하는 경우가 있어 재원이 효율적으로 운영되지 못하였다. 셋째, 지역연계가 활성화 되지 않고 있다. Wee 클래스의 지역연계는 서비스가 단편적으로 제공되거나 공급자 중심의 서비스를 제공할 수밖에 없는 구조적 문제를 지니고 있으며, Wee 센터와 Wee 스쿨은 지역사회 내 유관기관과 유기적인 연계 및 협력체계를 중요시하지만 현장적용에는 한계가 있었다. 이러한 결과를 바탕으로 Wee 프로젝트의 개선 방안으로 학교상담통합서비스 제공방안과 모형을 제시하였다. 이를 간략하게 정리하면 학교상담 대상을 보편화할 필요가 있고, 전문인력을 다양하게 갖추고 이들 인력에 대한 처우가 안정적 생활을 할 수 있도록 해야 한다. 특히 예방교육활동은 잠재적으로 일어날 가능성이 있는 프로그램을 도입해서 정기적으로 교육을 해야 한다. 학교상담 지역연계 통합서비스의 단계별 추진전략을 단계별로 제시하였다. 1단계는 위기청소년뿐만 아니라 일반 학생들까지 포함하여 보편화 하는 것이다. 2단계는 Wee 센터의 민간전문가 센터장과 전문인력을 영입하여 학생의 심리검사와 평가에 대한 데이터베이스를 구축하는 것이다. 3단계는 이용대상자의 욕구와 특성에 맞게 유연성과 개별화에 초점을 두어야 하는 것이다. 학교상담 지역연계 통합서비스를 원활하게 진행하기 위한 본 연구의 시시점은 다음과 같다. 첫째, 학교상담에 대해서 새롭게 접근하였다는 점에서 학술적 의의가 있다고 본다. Wee 프로젝트의 발전방안으로 통합서비스가 가능한 새로운 학교상담 지역연계 통합서비스 모형을 제시하였다. 둘째, Wee 프로젝트는 이용대상자를 보편화하는 정책수립이 필요하다는 것을 발견했다는 점에서 정책적 의의가 있다고 본다. 청소년의 발달특성상 언제든지 위기에 노출될 가능성이 높기 때문에 잠재되어 있는 문제영역까지 확대하여 예방교육활동을 하도록 각 부처들은 서로 연계하고 협력하여 특화된 정책수립이 필요하다. 셋째, Wee 프로젝트의 긍정적인 측면뿐만 아니라 부정적인 측면도 함께 분석했다는 점에서 교육적 의의가 있다고 본다. 학교상담에 인성교육과 생활지도를 모두 아우르는 상담활동이 되어야 함을 강하게 부각하였다.
이 연구는 위기청소년의 증가를 억제하고 일반 청소년들의 고민과 갈등을 해결하도록 지원하기 위해서 학교상담의 일환으로 제공되고 있는 Wee 프로젝트의 운영실태에 대해서 분석하고자 하였다. 이를 위한 연구 방법은 문헌고찰과 심층면접을 통해서 Wee 프로젝트의 실태를 파악하였다. 연구대상은 A지역의 Wee 클래스와 Wee 센터에 종사하는 상담사와 광주지역의 Wee 스쿨에 종사하는 상담사로 모두 5명이었다. 이를 통해 나타난 결과를 요약하면 다음과 같다. 문제점으로는 첫째, Wee 클래스 조직의 업무는 전문상담교사가 있는 학교와 전문상담사가 배치된 학교는 전문성이나 신뢰성에서 차이가 있었다. 계약직으로 고용된 전문상담사는 전문성을 가지고 있더라도 역량을 마음껏 발휘할 수 없었고, 정규직이 아니기 때문에 이직률이 높아 업무가 체계적이지 못하고 지속해서 할 수 없는 한계가 있다. Wee 센터는 전문 인력이 다양하게 배치되어 있기 때문에 업무의 중복은 없지만 계약직으로 인한 불안정한 고용조건으로 이직이 심한 편이었다. Wee 센터 전문직 종사자의 잦은 이직률은 이용대상자 및 의뢰하는 기관의 불신으로 이어져 의뢰하지 않는 경우도 있었다. Wee 스쿨은 정신병리적인 문제로 의뢰된 이용대상자의 경우 어느 정도 회복되어 학교로 복귀한다 해도 문제가 재발할 수 있는 경우가 많으며, 원적학교로 복귀하지 않는 학생들도 있었다. 둘째, Wee 프로젝트의 교육활동은 개인상담, 집단상담, 심리치료에 중점을 두고 있었다. 심리검사는 각 단계에 따라 각각 다시 실시하거나 센터의 인력이 바뀌었을 경우 처음부터 다시 하는 경우가 있어 재원이 효율적으로 운영되지 못하였다. 셋째, 지역연계가 활성화 되지 않고 있다. Wee 클래스의 지역연계는 서비스가 단편적으로 제공되거나 공급자 중심의 서비스를 제공할 수밖에 없는 구조적 문제를 지니고 있으며, Wee 센터와 Wee 스쿨은 지역사회 내 유관기관과 유기적인 연계 및 협력체계를 중요시하지만 현장적용에는 한계가 있었다. 이러한 결과를 바탕으로 Wee 프로젝트의 개선 방안으로 학교상담통합서비스 제공방안과 모형을 제시하였다. 이를 간략하게 정리하면 학교상담 대상을 보편화할 필요가 있고, 전문인력을 다양하게 갖추고 이들 인력에 대한 처우가 안정적 생활을 할 수 있도록 해야 한다. 특히 예방교육활동은 잠재적으로 일어날 가능성이 있는 프로그램을 도입해서 정기적으로 교육을 해야 한다. 학교상담 지역연계 통합서비스의 단계별 추진전략을 단계별로 제시하였다. 1단계는 위기청소년뿐만 아니라 일반 학생들까지 포함하여 보편화 하는 것이다. 2단계는 Wee 센터의 민간전문가 센터장과 전문인력을 영입하여 학생의 심리검사와 평가에 대한 데이터베이스를 구축하는 것이다. 3단계는 이용대상자의 욕구와 특성에 맞게 유연성과 개별화에 초점을 두어야 하는 것이다. 학교상담 지역연계 통합서비스를 원활하게 진행하기 위한 본 연구의 시시점은 다음과 같다. 첫째, 학교상담에 대해서 새롭게 접근하였다는 점에서 학술적 의의가 있다고 본다. Wee 프로젝트의 발전방안으로 통합서비스가 가능한 새로운 학교상담 지역연계 통합서비스 모형을 제시하였다. 둘째, Wee 프로젝트는 이용대상자를 보편화하는 정책수립이 필요하다는 것을 발견했다는 점에서 정책적 의의가 있다고 본다. 청소년의 발달특성상 언제든지 위기에 노출될 가능성이 높기 때문에 잠재되어 있는 문제영역까지 확대하여 예방교육활동을 하도록 각 부처들은 서로 연계하고 협력하여 특화된 정책수립이 필요하다. 셋째, Wee 프로젝트의 긍정적인 측면뿐만 아니라 부정적인 측면도 함께 분석했다는 점에서 교육적 의의가 있다고 본다. 학교상담에 인성교육과 생활지도를 모두 아우르는 상담활동이 되어야 함을 강하게 부각하였다.
This study aims at analyzing the real state of Wee Project provided with as one of school counsellings to suppress the increase of the youths in crisis and to solve their troubles and conflicts in order to support them. So, this study grasped the real state of Wee Project by examining literatures an...
This study aims at analyzing the real state of Wee Project provided with as one of school counsellings to suppress the increase of the youths in crisis and to solve their troubles and conflicts in order to support them. So, this study grasped the real state of Wee Project by examining literatures and deepening interviews. There were 5 counselors who worked at Wee Class and Wee Center in 'A' region and at Wee School in Gwangju region. The summarized results are as followings. First, as for the affairs of Wee Class organization, the schools which hired professional counseling teachers and the profession had a difference in speciality and reliance. The profession hired by contract disappiar their abilities, however professional they were, couldn't work systematically due to high turnover rate, and had a limitation in working continuously. In wee center, the profession were arranged variously and showed a high turnover rate due to unstable hire conditions from position by contract. High turnover rate of the profession in Wee Center leaded to non-reliance of the users and organizations, which had limitation in continuous request. The users of Wee School were mostly the students who had problems in psychology and pathology. The users sometimes had recurring problems, when they returned to their schools, and some students didn't return to registered schools. Improvement is essential. The educational activities of Wee Project lays an emphasis on private counseling, group counseling, and psychological counseling. Sometimes psychological treatment is carried out repeatedly according to respective stages or from the beginning. The students in hardship or the management in poor finance has a difficulty. Third, linked community is not so active. The regional linkage of Wee Class has structured difficulties such as service provision in fragment and service provision centered on providers. Wee Center and Wee School lay stress on organic linkage and collaborative system with concerned organizations in regional society, but they had a limitation in applying the linkage and system at sites. On the basis of the result, this study suggested the way and model for combined school counseling service provision, as a way to activate Wee Project. That is, this study suggested that it is necessary to universalize the objects of school counseling, to provide with a variety of the profession, and to help in the aspect of treatment the profession live stably. Especially, this study suggested in the aspect of educational activity to educate periodically by inducing feasible programs. The promotional strategies in stage for combined regional school counseling linkage services are as followings. Stage1, universalize the services including youths in crisis and students in general. Stage2, invite wee center directors as citizens and construct data base for the test and appreciation of students. Stage3, focus on flexibility and individualization according to the need and traits of users. Some meanings are suggested as followings, pursuant to the development process of school counseling. First, this study suggested some ways linked community for school counseling integrated services. The ways support counselings in the school as well as out of the school. The study has an academic meaning in accessing newly to the counseling performed in the school. In addition, this study has a meaning as a development way of Wee Project in suggesting newly linked community for school counseling integrated services feasible to provide combined services. This study has a politic meaning in that Wee Project needs policy making for universalizing users. Youths, in view of their development, may be exposed to crises. So, it is necessary to make specialized policy by making respective departments link and cooperate each other so that problem areas can be expanded and precaution education can be executed. Third, this study has an educational meaning in analyzing affirmative aspect as well as negative aspect of Wee Project. In addition this study has a meaning in appealing to carry out the counseling activity for human education as well as living guidance.
This study aims at analyzing the real state of Wee Project provided with as one of school counsellings to suppress the increase of the youths in crisis and to solve their troubles and conflicts in order to support them. So, this study grasped the real state of Wee Project by examining literatures and deepening interviews. There were 5 counselors who worked at Wee Class and Wee Center in 'A' region and at Wee School in Gwangju region. The summarized results are as followings. First, as for the affairs of Wee Class organization, the schools which hired professional counseling teachers and the profession had a difference in speciality and reliance. The profession hired by contract disappiar their abilities, however professional they were, couldn't work systematically due to high turnover rate, and had a limitation in working continuously. In wee center, the profession were arranged variously and showed a high turnover rate due to unstable hire conditions from position by contract. High turnover rate of the profession in Wee Center leaded to non-reliance of the users and organizations, which had limitation in continuous request. The users of Wee School were mostly the students who had problems in psychology and pathology. The users sometimes had recurring problems, when they returned to their schools, and some students didn't return to registered schools. Improvement is essential. The educational activities of Wee Project lays an emphasis on private counseling, group counseling, and psychological counseling. Sometimes psychological treatment is carried out repeatedly according to respective stages or from the beginning. The students in hardship or the management in poor finance has a difficulty. Third, linked community is not so active. The regional linkage of Wee Class has structured difficulties such as service provision in fragment and service provision centered on providers. Wee Center and Wee School lay stress on organic linkage and collaborative system with concerned organizations in regional society, but they had a limitation in applying the linkage and system at sites. On the basis of the result, this study suggested the way and model for combined school counseling service provision, as a way to activate Wee Project. That is, this study suggested that it is necessary to universalize the objects of school counseling, to provide with a variety of the profession, and to help in the aspect of treatment the profession live stably. Especially, this study suggested in the aspect of educational activity to educate periodically by inducing feasible programs. The promotional strategies in stage for combined regional school counseling linkage services are as followings. Stage1, universalize the services including youths in crisis and students in general. Stage2, invite wee center directors as citizens and construct data base for the test and appreciation of students. Stage3, focus on flexibility and individualization according to the need and traits of users. Some meanings are suggested as followings, pursuant to the development process of school counseling. First, this study suggested some ways linked community for school counseling integrated services. The ways support counselings in the school as well as out of the school. The study has an academic meaning in accessing newly to the counseling performed in the school. In addition, this study has a meaning as a development way of Wee Project in suggesting newly linked community for school counseling integrated services feasible to provide combined services. This study has a politic meaning in that Wee Project needs policy making for universalizing users. Youths, in view of their development, may be exposed to crises. So, it is necessary to make specialized policy by making respective departments link and cooperate each other so that problem areas can be expanded and precaution education can be executed. Third, this study has an educational meaning in analyzing affirmative aspect as well as negative aspect of Wee Project. In addition this study has a meaning in appealing to carry out the counseling activity for human education as well as living guidance.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.